Yamaha GPX 643F-74 Super modified
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified
Vart bra fränt! , lite uda med inslag av toppmodern kolfiber i någonting som i övrigt är vintage, kul detalj
Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified
Tackar! Jo, jag tycker att det bryter av riktigt bra . Testad lite på denna skoter men har betydligt vildare planer för minEvervärst 444 skrev:Vart bra fränt! , lite uda med inslag av toppmodern kolfiber i någonting som i övrigt är vintage, kul detalj
Gpx/r....designen ock färgsättningen blir något som inte många har provat på en i gpx iallafall n
Yamaha F/A:
-73 SR 292
-73 SR 643
-73 SR 643
-74 GPX 338 Såld
-74 GPX 338 240mil
-74 GPX 433
-74 GPX 643 Snopro
-74 GPX 643 Super modified
-75 GPX 338 Såld
-75 GPX 338 Mod
-75 GPX 433 Clone
-75 GPX 433
-75 GPX 643 Snopro Såld
-75 GPX/R
Snojet:
-73 Thunderjet 292 Mod 1
-73 Thunderjet 643 Mod 4
-75 Thunderjet 440 F/A
-73 SR 292
-73 SR 643
-73 SR 643
-74 GPX 338 Såld
-74 GPX 338 240mil
-74 GPX 433
-74 GPX 643 Snopro
-74 GPX 643 Super modified
-75 GPX 338 Såld
-75 GPX 338 Mod
-75 GPX 433 Clone
-75 GPX 433
-75 GPX 643 Snopro Såld
-75 GPX/R
Snojet:
-73 Thunderjet 292 Mod 1
-73 Thunderjet 643 Mod 4
-75 Thunderjet 440 F/A
Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified
Har nu monterat variatorerna, variator skyddet, förgasar adaptarna.
Gjorde första uppstarted härom dagen kan säga att man gruvade sig en aning......slaglängden o kompen gör att den är rätt stöddig att starta.
Man bör hålla i starthandtaget med BÅDA händerna för när han är kall så flyttar du på hela skotern i sidled vid start....fick mig en rejäl smäll i vänsternäven när jag var lite oaktsam, skotern fick en liten baktändning o handen åkte in i starthållaren o blodvite uppstod, bara tur fingret inte gick av
Har kört några kortare provsvängar o skotern går riktigt bra har även börjat lite smått med variator inställningar men får lov att vänta med fler provsvängar......vill inte förstöra grannsämjan
Några bilder:
Gjorde första uppstarted härom dagen kan säga att man gruvade sig en aning......slaglängden o kompen gör att den är rätt stöddig att starta.
Man bör hålla i starthandtaget med BÅDA händerna för när han är kall så flyttar du på hela skotern i sidled vid start....fick mig en rejäl smäll i vänsternäven när jag var lite oaktsam, skotern fick en liten baktändning o handen åkte in i starthållaren o blodvite uppstod, bara tur fingret inte gick av
Har kört några kortare provsvängar o skotern går riktigt bra har även börjat lite smått med variator inställningar men får lov att vänta med fler provsvängar......vill inte förstöra grannsämjan
Några bilder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yamaha F/A:
-73 SR 292
-73 SR 643
-73 SR 643
-74 GPX 338 Såld
-74 GPX 338 240mil
-74 GPX 433
-74 GPX 643 Snopro
-74 GPX 643 Super modified
-75 GPX 338 Såld
-75 GPX 338 Mod
-75 GPX 433 Clone
-75 GPX 433
-75 GPX 643 Snopro Såld
-75 GPX/R
Snojet:
-73 Thunderjet 292 Mod 1
-73 Thunderjet 643 Mod 4
-75 Thunderjet 440 F/A
-73 SR 292
-73 SR 643
-73 SR 643
-74 GPX 338 Såld
-74 GPX 338 240mil
-74 GPX 433
-74 GPX 643 Snopro
-74 GPX 643 Super modified
-75 GPX 338 Såld
-75 GPX 338 Mod
-75 GPX 433 Clone
-75 GPX 433
-75 GPX 643 Snopro Såld
-75 GPX/R
Snojet:
-73 Thunderjet 292 Mod 1
-73 Thunderjet 643 Mod 4
-75 Thunderjet 440 F/A
Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified
Jädrar vilket bygge, snyggt
Mvh Per
Mvh Per
Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified
Bara att hålla med! Otroligt snyggt!
Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified
Hirth skrev:Jädrar vilket bygge, snyggt
Mvh Per
Tackar, tackar!Katanan skrev:Bara att hålla med! Otroligt snyggt!
Yamaha F/A:
-73 SR 292
-73 SR 643
-73 SR 643
-74 GPX 338 Såld
-74 GPX 338 240mil
-74 GPX 433
-74 GPX 643 Snopro
-74 GPX 643 Super modified
-75 GPX 338 Såld
-75 GPX 338 Mod
-75 GPX 433 Clone
-75 GPX 433
-75 GPX 643 Snopro Såld
-75 GPX/R
Snojet:
-73 Thunderjet 292 Mod 1
-73 Thunderjet 643 Mod 4
-75 Thunderjet 440 F/A
-73 SR 292
-73 SR 643
-73 SR 643
-74 GPX 338 Såld
-74 GPX 338 240mil
-74 GPX 433
-74 GPX 643 Snopro
-74 GPX 643 Super modified
-75 GPX 338 Såld
-75 GPX 338 Mod
-75 GPX 433 Clone
-75 GPX 433
-75 GPX 643 Snopro Såld
-75 GPX/R
Snojet:
-73 Thunderjet 292 Mod 1
-73 Thunderjet 643 Mod 4
-75 Thunderjet 440 F/A
Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified
Ja, då har man gjort sin första tävling med skotern.......men den hann inte mer än börja så var den slut
Tanken var att vara ute i god tid o det var jag också men första motorn som satt där gick veven sönder på varpå tändplattan rycktes lös från blocket ock förstörde allt vad tändning heter.
Ja, vad gör man nu dessa elefant motorer är inte någon dussinvara så jag fick lyfta ut motorn ur min Sr 643 -73:a som jag har renoverat, plocka ner motorn flytta över delarna från den trasiga o bygga ihop allt igen ock nu med orginal Sr -73 tändning.
Som sagt skotern är helt nybyggd ock har inte haft mycket tid till att testa o prova fram grejer innan backtävligen i Bocksliden.
Åkte till Lycksele o körde uppvärmnings åket o skotern kändes mycket bra ock kraftfull....skidorna var mest uppe i luften när jag tryckte på för fullt, detta berodde delvis på att boggin hade behövts ställas om, men jag har inte kört en veteranskoter med den här effekten tidigare.
Inför första kvalomgången så är det nu dags att göra första mattstarten med skotern....sätter mig så långt fram som möjligt för att skotern inte ska resa sig så mycket.
Grön lampa tänds o jag trycker på varpå skotern reser sig rakt upp, slår genast av o går på men då har både Niclas o Thomas i mitt heat redan passerat......helvete också nu åker gasen i botten o stannar där, Nicklas passerar jag ganska omgående o jag tar rygg på Thomas.....närmar mig men efter ca 200m så blir det en gigantisk smäll o det flyger ut delar genom huven ca 20-30m bort till vänster om mig.
Min helt nya Comet 102C hade exploderat, troligtvis så var det ett gjutfel i spindeln som var orsaken.
Delar har passerat genom huven,baljan slagit sönder 3st kylflänsar på cylindern mm
Ja, det roliga hann inte mer än börja så var den dagen slut, det hade varit kul o se om jag kunde ge Thomas o Conny en match men det får bli en annan gång
Problemet som följer med ett variator haveri är att motorn måste ut igen o veven kollas på denna också men men skam den som ger sig
Här kommer bilder på förödelsen
Tanken var att vara ute i god tid o det var jag också men första motorn som satt där gick veven sönder på varpå tändplattan rycktes lös från blocket ock förstörde allt vad tändning heter.
Ja, vad gör man nu dessa elefant motorer är inte någon dussinvara så jag fick lyfta ut motorn ur min Sr 643 -73:a som jag har renoverat, plocka ner motorn flytta över delarna från den trasiga o bygga ihop allt igen ock nu med orginal Sr -73 tändning.
Som sagt skotern är helt nybyggd ock har inte haft mycket tid till att testa o prova fram grejer innan backtävligen i Bocksliden.
Åkte till Lycksele o körde uppvärmnings åket o skotern kändes mycket bra ock kraftfull....skidorna var mest uppe i luften när jag tryckte på för fullt, detta berodde delvis på att boggin hade behövts ställas om, men jag har inte kört en veteranskoter med den här effekten tidigare.
Inför första kvalomgången så är det nu dags att göra första mattstarten med skotern....sätter mig så långt fram som möjligt för att skotern inte ska resa sig så mycket.
Grön lampa tänds o jag trycker på varpå skotern reser sig rakt upp, slår genast av o går på men då har både Niclas o Thomas i mitt heat redan passerat......helvete också nu åker gasen i botten o stannar där, Nicklas passerar jag ganska omgående o jag tar rygg på Thomas.....närmar mig men efter ca 200m så blir det en gigantisk smäll o det flyger ut delar genom huven ca 20-30m bort till vänster om mig.
Min helt nya Comet 102C hade exploderat, troligtvis så var det ett gjutfel i spindeln som var orsaken.
Delar har passerat genom huven,baljan slagit sönder 3st kylflänsar på cylindern mm
Ja, det roliga hann inte mer än börja så var den dagen slut, det hade varit kul o se om jag kunde ge Thomas o Conny en match men det får bli en annan gång
Problemet som följer med ett variator haveri är att motorn måste ut igen o veven kollas på denna också men men skam den som ger sig
Här kommer bilder på förödelsen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yamaha F/A:
-73 SR 292
-73 SR 643
-73 SR 643
-74 GPX 338 Såld
-74 GPX 338 240mil
-74 GPX 433
-74 GPX 643 Snopro
-74 GPX 643 Super modified
-75 GPX 338 Såld
-75 GPX 338 Mod
-75 GPX 433 Clone
-75 GPX 433
-75 GPX 643 Snopro Såld
-75 GPX/R
Snojet:
-73 Thunderjet 292 Mod 1
-73 Thunderjet 643 Mod 4
-75 Thunderjet 440 F/A
-73 SR 292
-73 SR 643
-73 SR 643
-74 GPX 338 Såld
-74 GPX 338 240mil
-74 GPX 433
-74 GPX 643 Snopro
-74 GPX 643 Super modified
-75 GPX 338 Såld
-75 GPX 338 Mod
-75 GPX 433 Clone
-75 GPX 433
-75 GPX 643 Snopro Såld
-75 GPX/R
Snojet:
-73 Thunderjet 292 Mod 1
-73 Thunderjet 643 Mod 4
-75 Thunderjet 440 F/A
Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified
Vad trist! Och precis det man inte vill ska hända. Skumt med ny variator dessutom.
Lycka till med återställningen iaf och detta får en att kolla över sitt variatorskydd...
Lycka till med återställningen iaf och detta får en att kolla över sitt variatorskydd...
Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified
Så otroligt tråkigt att variatorn höll längre än 200 meter, men de som var kul var att vi i retroveteran klassen fick en deltagare till. Hoppas nu bara att inte mera än variatorn och lite kosmetiska skador gör att du inte dyker upp på flera tävlingar, hade varit kul att se den in action från åskådarplats.
Senast redigerad av 1 Tompa, redigerad totalt 16 gånger.
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction
"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction
"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member
Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified
Jäklar vad tråkigt Både med motor 1 och 2.... och vilken jäkla tur att du gjort variatorskyddet så seriöst bra, vem vet hur det kunnat gå annars!
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified
Håller med till fulloSS440-80 skrev:Jäklar vad tråkigt Både med motor 1 och 2.... och vilken jäkla tur att du gjort variatorskyddet så seriöst bra, vem vet hur det kunnat gå annars!
tur att ingen blev skadad..........
Nu blev man lite orolig vilken kvalité ny tillverkade Comet 102or håller. Vet du när variation var tillverkad?
Vi har en helt ny comet till Alouetten och vill inte göra samma sak.......
// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified
Oj så tråkigt! Nico skött ju oxå en splitter ny comet 102 c variator! Jag tycker helt klart du ska kontakta återförsäljaren och gå till botten med det här om den är köpt i sverige !
Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified
Jag har sett ett flertal sprängda cometer, inget jag skulle använda själv.
P85 är betydligt bättre.
P85 är betydligt bättre.
Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified
Kan bara instämma med patrik, isf använd 108EXP den har funkat bra för mig och min bror eller så P85an, synde på förstörelsen och antar en del får upp ögonen och gör riktiga skydd gärna så de täcker centrum av variatorer. (då flyger ej delar överallt) och minumum 3mm aluminium eller 2 plåt. SVEMO var inte helt fel ute där iaf .
Tror ej 102C är gjord för dessa Hp eller varv?? Rätta mig om jag har fel Evervärst?? vet inget om 102er
Annars så är det ju ett grymmt fint bygge!!
Skulle jag vara dig SR skulle jag bygga riktiga skydd (över halva centrum på variatorerna o rejäla) på full blods räser då det ändå är en fråga om liv o död om du gör sprängningar.
Tror ej 102C är gjord för dessa Hp eller varv?? Rätta mig om jag har fel Evervärst?? vet inget om 102er
Annars så är det ju ett grymmt fint bygge!!
Skulle jag vara dig SR skulle jag bygga riktiga skydd (över halva centrum på variatorerna o rejäla) på full blods räser då det ändå är en fråga om liv o död om du gör sprängningar.
Senast redigerad av 1 Haggla, redigerad totalt 17 gånger.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified
Välkommen i Cometsprängarklubben... Tur att du inte gjorde illa dig iaf!
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified
Nu vet jag inte effekten eller rpm på den här motorn, men har sett andra maskiner med likvärdig cc och gissningsvis effekt köra med 102or men av den äldre modellen.
Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified
Har inte gjort många nya uppdateringar men mycket har blivit förändrat o fungerar numera bra.
Eftersom jag har byggt skotern i syfte att köra dragrace så hade det varit roligt att få en tid på den innan vinterns slut.
Tilltänkta tävlingar som Jokkmokk,Ljusvattnet o Harads har alla blivit inställda
Började snegla på tävlingarna i Gällivare området som gick förra helgen o bestämde mig för att ställa upp till dagens race,
dock så var sträckan 201m o snöstart......men det är ju lika för alla.
Har hela tiden känt att det finns riktigt bra med pulver i maskinen, men nu var det upp till bevis.
Brottades med en del fäste i starten men sen skjuter det på något otroligt.
Bästa kvaltid blev 7,64 127,9km/h, bästa topfart 132,5km/h vilket räckte till kvaletta i min klass.
Tiden hade även räckt till kvaletta i std 600, std 1000 o kvaltvåa i Pro 1000
Förfrågan fanns från arrangörshåll att köra ett race mot en Polaris 800 efter finalerna......självklart så är man sugen o ställer upp
Slutade med att GPX:en gick segrande där med
Tider finns på tidkort.com
Eftersom jag har byggt skotern i syfte att köra dragrace så hade det varit roligt att få en tid på den innan vinterns slut.
Tilltänkta tävlingar som Jokkmokk,Ljusvattnet o Harads har alla blivit inställda
Började snegla på tävlingarna i Gällivare området som gick förra helgen o bestämde mig för att ställa upp till dagens race,
dock så var sträckan 201m o snöstart......men det är ju lika för alla.
Har hela tiden känt att det finns riktigt bra med pulver i maskinen, men nu var det upp till bevis.
Brottades med en del fäste i starten men sen skjuter det på något otroligt.
Bästa kvaltid blev 7,64 127,9km/h, bästa topfart 132,5km/h vilket räckte till kvaletta i min klass.
Tiden hade även räckt till kvaletta i std 600, std 1000 o kvaltvåa i Pro 1000
Förfrågan fanns från arrangörshåll att köra ett race mot en Polaris 800 efter finalerna......självklart så är man sugen o ställer upp
Slutade med att GPX:en gick segrande där med
Tider finns på tidkort.com
Senast redigerad av 1 Yamaha SR, redigerad totalt 14 gånger.
Yamaha F/A:
-73 SR 292
-73 SR 643
-73 SR 643
-74 GPX 338 Såld
-74 GPX 338 240mil
-74 GPX 433
-74 GPX 643 Snopro
-74 GPX 643 Super modified
-75 GPX 338 Såld
-75 GPX 338 Mod
-75 GPX 433 Clone
-75 GPX 433
-75 GPX 643 Snopro Såld
-75 GPX/R
Snojet:
-73 Thunderjet 292 Mod 1
-73 Thunderjet 643 Mod 4
-75 Thunderjet 440 F/A
-73 SR 292
-73 SR 643
-73 SR 643
-74 GPX 338 Såld
-74 GPX 338 240mil
-74 GPX 433
-74 GPX 643 Snopro
-74 GPX 643 Super modified
-75 GPX 338 Såld
-75 GPX 338 Mod
-75 GPX 433 Clone
-75 GPX 433
-75 GPX 643 Snopro Såld
-75 GPX/R
Snojet:
-73 Thunderjet 292 Mod 1
-73 Thunderjet 643 Mod 4
-75 Thunderjet 440 F/A
Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified
Härligt Andreas! Grattis!
Alltid kul att köra ifrån moderna maskiner med retrojärn.
Alltid kul att köra ifrån moderna maskiner med retrojärn.
Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified
Grattis
Trevligt att det verkar funka tillslut,vägen dit har ju varit lite krokig.
Trevligt att det verkar funka tillslut,vägen dit har ju varit lite krokig.
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha GPX 643F-74 Super modified
Grattis! skönt att du tillslut fick en tid på pärlan
vad körde du med för utväxling?
vad körde du med för utväxling?
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74