Först en liten bakgrundsinformation om huvarna till Lasrarna som förklarar de olika typerna som finns. Ockelbo och Rajd Laser är ju i grunden en Skiroule som såldes i Ockelbos/Rajds namn. Men huvarna höll inte måttet för den körning som svenskarna var van vid. De Skiroulegraå originalhuvarna i formgjuten plast, utan armering, fick sprickor och reklamerades på löpande band. Nya huvar i glasfiberarmerad plast togs fram i Ockelbo för att få en huv med den kvalitet som krävdes. Orange huvar till Ockelbo Laser och svarta till Rajd Laser.
Vid inköp av min sista Laser satt en grå original Skiroulehuv på plats med sedvanliga sprickor. På en reservdelsmaskin hade jag en orange Ockelbohuv i glasfiber, som dock var svartlackad. Första tanken var att lacka om den i Skiroulegrå färg, men eftersom den var i bra skick testade jag att ta fram den Ockelbo-orange gelcoaten istället. Detta genom att försiktigt slipa bort den svarta lacken och sedan polera fram glansen igen. Det är möjligt eftersom de handupplagda glasfiberhuvarna har relativt tjockt lager orange gelcoat.
Handslipning med våtslippapper gav följande lovande resultat:
Efter några timmars slipande fick jag en härligt matt orange huv. Det svarta partierna sparades eftersom de ska lackas/dekalas svarta.
Efter att ha slipat med 180, 240, 360, 600 och 1200 papper var det dags för polering med Autosol. Här är halva huven grovpolerad.
Och här är allt polerat. Lackning runt lyset och dekaler på sidan återstår.
Därefter lite plastning, tillverkning av fästen för att kunna fästa original huvstopp och huvgaller på insidan och en målning med topcoat för att få finish på insidan.
Slutligen så dekalades sidorna upp med hemgjorda dekaler med Skiroule original som bas och den unika orange Ockelbo-loggan som Ockelbo tog fram till Lasern.
Huven har återfått en bra glans utan omlack. Fördelen är en tåligare yta än en omlackad huv har. Andra plus är korrekt kulör och det till en lägre kostnad än omlack.
Återstår omlack av chassiet, men det får vänta tills säsongen är över.
Uppfräschning av Ockelbohuv utan omlackering
Uppfräschning av Ockelbohuv utan omlackering
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Laser 88, redigerad totalt 19 gånger.
1. Ockelbo Laser 440 1977 Orange/Svart
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
Re: Uppfräschning av Ockelbohuv utan omlackering
det där blev riktigt bra, snyggt jobbat!
En frisk motor tänder på varje varv!
Re: Uppfräschning av Ockelbohuv utan omlackering
Well done
Ockelbo 300 LG -77
Tundra -22
Commander -13
--------------------
Ockelbo 600-1 -78(nerskrotad)Ockelbo 300 -69(såld) Ockelbo 600 -77(nerskrotad)Ockelbo Turist -64 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo Elan -78 (såld) SkiDoo Elan -75 (såld) Summit 600 -10 (såld) Ockelbo 600-2 -77 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo R8 -67 (såld) Ockelbo 4000 -83 (nerskrotad) Ockelbo 600 -75 (nerskrotad) Ockelbo 600 -80 (såld) Ockelbo 400 -81(såld)Lynx Ranger 600 -06 (såld)Lynx Ranger King -99 (såld)Arctic Cat M8 -12 (såld) Ockelbo 300 LG -77 No2 (såld)Yamaha Viking -02såld.Commander -13.Ranger 49 -19.Ockelbo 300 LG -77 No1. Renegade -21.SkiDoo Tundra -22 SkiDoo Trapper -88
Tundra -22
Commander -13
--------------------
Ockelbo 600-1 -78(nerskrotad)Ockelbo 300 -69(såld) Ockelbo 600 -77(nerskrotad)Ockelbo Turist -64 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo Elan -78 (såld) SkiDoo Elan -75 (såld) Summit 600 -10 (såld) Ockelbo 600-2 -77 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo R8 -67 (såld) Ockelbo 4000 -83 (nerskrotad) Ockelbo 600 -75 (nerskrotad) Ockelbo 600 -80 (såld) Ockelbo 400 -81(såld)Lynx Ranger 600 -06 (såld)Lynx Ranger King -99 (såld)Arctic Cat M8 -12 (såld) Ockelbo 300 LG -77 No2 (såld)Yamaha Viking -02såld.Commander -13.Ranger 49 -19.Ockelbo 300 LG -77 No1. Renegade -21.SkiDoo Tundra -22 SkiDoo Trapper -88
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Uppfräschning av Ockelbohuv utan omlackering
Slår vad om att en slöjdlärare hade sagt: Putsa lite till
Riktigt bra jobbat..
Riktigt bra jobbat..
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Uppfräschning av Ockelbohuv utan omlackering
Tack för positiva kommentarer
Slöjdläraren hade säkert sagt att man ska gnida mer
Jag gick över ett 6,5 meters båtskrov med samma metodik, men då slipade jag även med 2000 och 4000 före poleringen. Det ger något bättre resultat, men inte stor skillnad. Men den var inte överlackad utan bara nedmattad av solen. Gissa fabrikatet på båten?
Slöjdläraren hade säkert sagt att man ska gnida mer
Jag gick över ett 6,5 meters båtskrov med samma metodik, men då slipade jag även med 2000 och 4000 före poleringen. Det ger något bättre resultat, men inte stor skillnad. Men den var inte överlackad utan bara nedmattad av solen. Gissa fabrikatet på båten?
1. Ockelbo Laser 440 1977 Orange/Svart
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
-
- Inlägg: 389
- Blev medlem: 03 jun 2010, 19:54
- Ort: korpilombolo
Re: Uppfräschning av Ockelbohuv utan omlackering
fan va snyggt de blev!!. och vilket terapigöra.
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14
Sno-tric sc2 -67
Sno-tric sc3 -72
Sno-tric sc4 -74
Sno-tric sc11 -70
Sno-tric sc20 -72
Sno-tric sc20 -71
Crescent 520 -68
Monark 520 -66
WINHA 32 -?
SKi-doo Everest 500 -79
Polaris Indy Trail -87
Yamaha Phazer -14
Re: Uppfräschning av Ockelbohuv utan omlackering
Ytterligare en bild på den i sitt rätta element
Välmående Lasrar efter en sexmilatur på förmiddagen
Det blir nog bättre helhet efter lackering av chassiet. Och den andra oranga måste få nya dekaler i originalstuk också.
Välmående Lasrar efter en sexmilatur på förmiddagen
Det blir nog bättre helhet efter lackering av chassiet. Och den andra oranga måste få nya dekaler i originalstuk också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1. Ockelbo Laser 440 1977 Orange/Svart
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
Re: Uppfräschning av Ockelbohuv utan omlackering
Jag har mina Lasrar parkerade i Ockelbo och där lyser snön med sin frånvaro. Så istället för att köra så passade jag på att lacka om chassiet istället så att det matchar huvens skick.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1. Ockelbo Laser 440 1977 Orange/Svart
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
-
- Sponsor medlem
- Inlägg: 271
- Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
- Ort: Stöde
Re: Uppfräschning av Ockelbohuv utan omlackering
Snyggt!!
Kawasaki Invader 440
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80
Såld Skidoo Blizzard 9500 -80