Pimpelskoter / hemmabygge med 70-tals stuk (Ny film sid 11)
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Pimpelskoter / hemmabygge med 70-tals stuk (Ny film sid 11)
Sådär, nu är det dags att köra igång på allvar med projektet om det ska bli någon premiärtur i vinter, så jag lägger väl upp en projekttråd.
Först, jag heter Anton, är 22 år, studerar vid Luleå Tekniska Universitet och har liten praktisk erfarenhet av skotrar, men ett stort intresse sedan jag var liten. Hej på er!
Målet är att bygga en kompakt, enkel skoter som ska ta liten plats att förvara (studenter bor trångt), få plats i ett normalt kombibagage (släp är dyrt) och klara av skoterleder (räknar inte med någon lössnömaskin). Den ska kunna frakta en, möjligtvis två, personer ut på picknick på sjön eller dylikt.
Inspirationen kommer jag hämta från skotrar så som Ockelbo, Rajd och Rusch. Det ska vara ett funktionellt bygge utan så mycket krims krams.
Planen är att göra en Formula Plus matta både kortare och smalare, låta en Rotax 247 enstånka från en Elan (årsmod?) driva den. En skida från en Elan kommer att sköta styrningen via ett högt bekvämt styre, skida ska gå enkelt att montera bort och styre vara nedfällbart för att minska dimensionerna vid lastning i bagage. Chassit blir röram med täckplåt runt de nedre partierna. Framtill planerar jag att gjuta en glasfiberhuv och låta motorn andas fritt bakåt, precis som det ska vara. Den enda form av stötdämpning som kommer finnas blir i bladfjädringen i skidan och stoppningen i sittdynan, boggien blir alltså helt stum. Jag hoppas att det kommer fungera eftersom mattan är så kort.
Detta är gjort:
- Motorn provstartades i våras, så jag vet att den åtminstone fungerar.
- Drivaxeln har jag börjat svarva ner, den ska svarvas för lagerbockar (30mm vardera sida, på drivsidan ska spline+lager från Elan axeln skarvas på så att jag kan använda kedjehuset från Elanen.
- Mattan är kapad och redo för att skarvas ihop, det kommer att göras både med inborrade pins, sydda stygn av rostfri tråd, industri kallvulk för transportband och eventuellt bultade gummiremsor som löper över skarven.
Det som ska göras härnäst:
- Handla rör
- Skarva drivaxeln
- Skarva ihop mattan
Det som måste lösas:
- Skissa på fotsteg, om motorn ska vara centrerad för bra viktfördelning hamnar variator och kedjehus lite väl långt ut på högersidan, precis där man vill ha ben och fötter.
Bilder på delarna som det står just nu, uppallad på skrot för att se ungefär vilka dimensioner och positioner allt får.
Synpunkter? Tips? Som sagt jag är väldigt grön på skotrar så jag har inte jättebra koll på hur boggie och upphängningar beter sig under körning, vilket säkert kommer bidra till några mindre optimala lösningar, så synpunkter tar jag gärna emot.
Först, jag heter Anton, är 22 år, studerar vid Luleå Tekniska Universitet och har liten praktisk erfarenhet av skotrar, men ett stort intresse sedan jag var liten. Hej på er!
Målet är att bygga en kompakt, enkel skoter som ska ta liten plats att förvara (studenter bor trångt), få plats i ett normalt kombibagage (släp är dyrt) och klara av skoterleder (räknar inte med någon lössnömaskin). Den ska kunna frakta en, möjligtvis två, personer ut på picknick på sjön eller dylikt.
Inspirationen kommer jag hämta från skotrar så som Ockelbo, Rajd och Rusch. Det ska vara ett funktionellt bygge utan så mycket krims krams.
Planen är att göra en Formula Plus matta både kortare och smalare, låta en Rotax 247 enstånka från en Elan (årsmod?) driva den. En skida från en Elan kommer att sköta styrningen via ett högt bekvämt styre, skida ska gå enkelt att montera bort och styre vara nedfällbart för att minska dimensionerna vid lastning i bagage. Chassit blir röram med täckplåt runt de nedre partierna. Framtill planerar jag att gjuta en glasfiberhuv och låta motorn andas fritt bakåt, precis som det ska vara. Den enda form av stötdämpning som kommer finnas blir i bladfjädringen i skidan och stoppningen i sittdynan, boggien blir alltså helt stum. Jag hoppas att det kommer fungera eftersom mattan är så kort.
Detta är gjort:
- Motorn provstartades i våras, så jag vet att den åtminstone fungerar.
- Drivaxeln har jag börjat svarva ner, den ska svarvas för lagerbockar (30mm vardera sida, på drivsidan ska spline+lager från Elan axeln skarvas på så att jag kan använda kedjehuset från Elanen.
- Mattan är kapad och redo för att skarvas ihop, det kommer att göras både med inborrade pins, sydda stygn av rostfri tråd, industri kallvulk för transportband och eventuellt bultade gummiremsor som löper över skarven.
Det som ska göras härnäst:
- Handla rör
- Skarva drivaxeln
- Skarva ihop mattan
Det som måste lösas:
- Skissa på fotsteg, om motorn ska vara centrerad för bra viktfördelning hamnar variator och kedjehus lite väl långt ut på högersidan, precis där man vill ha ben och fötter.
Bilder på delarna som det står just nu, uppallad på skrot för att se ungefär vilka dimensioner och positioner allt får.
Synpunkter? Tips? Som sagt jag är väldigt grön på skotrar så jag har inte jättebra koll på hur boggie och upphängningar beter sig under körning, vilket säkert kommer bidra till några mindre optimala lösningar, så synpunkter tar jag gärna emot.
Senast redigerad av 4 Danielsson, redigerad totalt 23 gång.
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Ja'jäklar! Det här blir skoj att följa
Du har inte funderat på att skaffa dig en Larven som backup, ifall projektet inte går som du har tänkt?
Du har inte funderat på att skaffa dig en Larven som backup, ifall projektet inte går som du har tänkt?
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Kommer bli helgrymt. Vet att förutom att jag själv har drömt om just en slutprodukt som är en snowhawk fast kanske lite större då så har en i Lycksele också byggt en egen version på en LYNX 535 men de blev mer en larven kopia.
Kommer att följa detta projekt med spända klickningar var gång en gul plutt lyser. Blir det ett bra projekt gör jag gärna ett reportage om det i skotertidningen längre fram.
Kommer att följa detta projekt med spända klickningar var gång en gul plutt lyser. Blir det ett bra projekt gör jag gärna ett reportage om det i skotertidningen längre fram.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
ja det är bara hålla med ovanstående komentarer, mycket kreativt och intressant, kommer följas
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Tok frän! Ge mig den kommer följa!
Ockelbo 300!!
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Brutal leksak
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Va roligt att ni gillar den!
SS440-80: Haha, om projektet inte blir som det är tänkt bygger jag bara en ny. Då borde jag till slut få till en fungerande skoter!
marino carlsson: Ja jag har också gått i tankebanorna att bygga en fullskalig snowhawk, men jag har en förkärlek för små byggen så därav storleksvalet. Sedan brukar jag resonera i att mindre bygge kräver mindre förvaringsutrymme, kräver mindre material, kräver mindre motor, är enklare att flytta osv. Du har inte någon bild på dedär lynx 535 bygget? Intressant att se hur andra har byggt!
Några funderingar som har kommit upp:
1. Motorfästen, bör man köra gummikuddar eller montera stumt? Man vill ju alltid minimera vibrationer ut i ramen men jag är rädd att kanske variatorpositioneringen kommer sabbas om motorn vrider sig mycket så att remmen slits onödigt mycket. Hur känslig är remmen för ej optimal linjering av primär och sekundärvariatorn?
2. Visst är det ganska omöjligt att själv registrera in ett amatörbyggt terrängfordon så att jag kan köra lagligt? Som man kan göra med bil/mc byggen.
SS440-80: Haha, om projektet inte blir som det är tänkt bygger jag bara en ny. Då borde jag till slut få till en fungerande skoter!
marino carlsson: Ja jag har också gått i tankebanorna att bygga en fullskalig snowhawk, men jag har en förkärlek för små byggen så därav storleksvalet. Sedan brukar jag resonera i att mindre bygge kräver mindre förvaringsutrymme, kräver mindre material, kräver mindre motor, är enklare att flytta osv. Du har inte någon bild på dedär lynx 535 bygget? Intressant att se hur andra har byggt!
Några funderingar som har kommit upp:
1. Motorfästen, bör man köra gummikuddar eller montera stumt? Man vill ju alltid minimera vibrationer ut i ramen men jag är rädd att kanske variatorpositioneringen kommer sabbas om motorn vrider sig mycket så att remmen slits onödigt mycket. Hur känslig är remmen för ej optimal linjering av primär och sekundärvariatorn?
2. Visst är det ganska omöjligt att själv registrera in ett amatörbyggt terrängfordon så att jag kan köra lagligt? Som man kan göra med bil/mc byggen.
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
kan svara på ettan, kör med motorkuddar, en enstånka vibrerar så mycket att det kanske kan gå sönder något om den är stum. det finns en risk att motorn vrider sig men det går att lösa med ett momentstag ,fast nu är jag osäker om det kommer behövas! någon mer erfaren får svara på det.
Ockelbo 300!!
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Man monterar ju motorer med måååånga gånger mer effekt än i en 12 hk elanmotor på 4 gummikuddar så jag tror inte du behöver vara det minsta orolig att motorn vrider sig för dig!
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Se bara till att det är kuddar som är anpassade för det så är dem rätt så vridstyva.
Ska se om jag inte hittar en bild på den någonstans men som sagt så är det ju mer en larven-wanabe än en sån här
Ska se om jag inte hittar en bild på den någonstans men som sagt så är det ju mer en larven-wanabe än en sån här
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Blev några tyngre veckor än väntat i studierna, så jag har ännu inte kommit igång riktigt, men lite mer prylar har landat iallafall, hoppas kunna börja köra igång på riktigt med ramen inom 1-2 veckor.
Det ni ser är elan drivaxeln som ska få donera sina splines, mina lyktor (hella fram och bak, fram ska byggas om från extraljus till hel/halv), drixrem, startsnöre, nya styrstål, primer, tändningslås, nödstoppsnöre, gashandtag, handtagsvärmare och lite saker till magna-pullen. Det ligger också en burk med Rema Tip-Top SC 4000 kallvulk, som är ett gummicement som används för att laga transportband. Det är en av alla metoder som kommer användas för att få en snygg och hållbar skarv på mattan. Köptes av Bicks industripartner (http://www.bicks.se/) i Boden, prata med Lennart om ni behöver något liknande, han var väldigt hjälpsam och tillmötesgående! Det ska bli spännande och se hur bra det fungerar till mitt ändamål, men troligtvis är det bättre än alla elastiska epoxi varianter som säljs i vanlig butik.
Hoppas kunna komma med några riktiga byggbilder under nästa vecka.
Det ni ser är elan drivaxeln som ska få donera sina splines, mina lyktor (hella fram och bak, fram ska byggas om från extraljus till hel/halv), drixrem, startsnöre, nya styrstål, primer, tändningslås, nödstoppsnöre, gashandtag, handtagsvärmare och lite saker till magna-pullen. Det ligger också en burk med Rema Tip-Top SC 4000 kallvulk, som är ett gummicement som används för att laga transportband. Det är en av alla metoder som kommer användas för att få en snygg och hållbar skarv på mattan. Köptes av Bicks industripartner (http://www.bicks.se/) i Boden, prata med Lennart om ni behöver något liknande, han var väldigt hjälpsam och tillmötesgående! Det ska bli spännande och se hur bra det fungerar till mitt ändamål, men troligtvis är det bättre än alla elastiska epoxi varianter som säljs i vanlig butik.
Hoppas kunna komma med några riktiga byggbilder under nästa vecka.
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Det finns även en tunn tunn gummerad balatarem som jag använt till min matta på Ockelbo 6000, den lagade jag på detta vis för 7 eller 8 år sen och det håller än i dag. Nu hade den bara gått av från matthålen och ut på tre ställen men jag kan rekomendera detta
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Aha, Körde du bara fast balataremmen med nått typ av lim eller skruvade du också? Måste nästan handla lite sån rem, verkar ju gå att köpa på meter. Tack för tipset!
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Jag använde en typ av vulklim liknande som det du har, sen snedskar jag remmen så inte boggihjulen behöver gå över en tvärkant. När jag limmade ihop remmen med mattan så ruggade jag först upp ytan på mattan ordentligt sen klämde jag ihop det hela med två skruvtvingar men en brädbit på varje sida, verkar hålla för vad som helst
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
riktigt roligt projekt! skall bli intressant att följa!
förlåt! jag ville bara kolla om den passa!
Ockelbo 300 68a
Ockelbo 300 lg 77a
Ockelbo 300 68a
Ockelbo 300 lg 77a
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Hur går det här då?
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Min skoltermin har varit den mest fullpackade hittils, så tid har varit en bristvara. Har handlat lite mer småkrafs som behövs och sådär, det är väl det som jag hunnit med. Men nu när snön har börjat falla här i luleå så kommer ju skotersuget också. Siktar på att svarva klart drivaxeln och skarva mattan under julledigheten så jag kan köra igång med ramen efter nyår.
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
vad är det för traktorhytt på bänken?
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 07 apr 2012, 22:27
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Traktorhytten hör till ett annat projekt jag håller på med. Det är en liten radiostyrd hjullastare som jag byggde i somras och inte hunnit gjort klar än. Ska bli en liten Volvo BM är det tänkt. Allt är i metall och pulverlackerat svart/bm gul (bilderna har dålig vitbalans). Väger in på 106kg, har hittils lyft 35kg med pallgafflarna utan några problem.
Finns mer info/bild/film här för den som vill se: http://antondanielsson.blogspot.se/2012 ... radio.html
Finns mer info/bild/film här för den som vill se: http://antondanielsson.blogspot.se/2012 ... radio.html
Senast redigerad av 1 Danielsson, redigerad totalt 25 gånger.
Re: Pimpelskoter/"snowhawk" hemmabygge med 70-tals stuk
Den där hjullastaren va ju sjukt cool, du måste skapa en tråd om den på detta forum http://www.rsb.se" onclick="window.open(this.href);return false;
För att inte bli för mycket OT ser ditt skoterbygge riktigt kul ut, ser fram emot mer uppdateringar om den!
För att inte bli för mycket OT ser ditt skoterbygge riktigt kul ut, ser fram emot mer uppdateringar om den!
Ski-Doo Elan (3001) -73
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86
Ski-Doo Tundra LT (3221) -86