regler retrorace?
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
regler retrorace?
Roligt att så många retrorace börjar dyka upp. (bara synd att många är så långt bort från Rättvik)
Jag tycker det är lite rörigt pga olika klassindelningar i olika tävlingar.
Vore det inte bra med mera enhetliga regler för klassindelningen?
// Lars
Jag tycker det är lite rörigt pga olika klassindelningar i olika tävlingar.
Vore det inte bra med mera enhetliga regler för klassindelningen?
// Lars
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
jo det ycker jag me....
Nån som har nått förslag?? Dom regler som finns nu funkar men det behövs lite lillägg....
Klassindelning:
Klass 1:
• Chassie/boggie/motor -85 eller äldre
• Upp till 300cc fläkt/fartvindkylt, alla 1 cyl går som klass 1
• Fri trimmning i övrigt av motorerna
• Matta fritt, ej dubbat (järngräv tillåtet)
*Bladfjädring obligatoriskt (Ockelbos gummibandsfjädring tillåtet)
Klass 2:
• Chassie/boggie/motor -85 eller äldre
• 300cc och uppåt fläkt/fartvindkylt
• Fri trimmning i övrigt av motorerna
• Matta fritt, ej dubbat (järngräv tillåtet)
*Bladfjädring obligatoriskt (Ockelbos gummibandsfjädring tillåtet)
Klass 3:
• Chassie/boggie/motor -85 eller äldre
• Vätskekyld motor, fri trimning
• Matta fritt, dubb tillåtet
• Original framvagn tillåtet
Nån som har nått förslag?? Dom regler som finns nu funkar men det behövs lite lillägg....
Klassindelning:
Klass 1:
• Chassie/boggie/motor -85 eller äldre
• Upp till 300cc fläkt/fartvindkylt, alla 1 cyl går som klass 1
• Fri trimmning i övrigt av motorerna
• Matta fritt, ej dubbat (järngräv tillåtet)
*Bladfjädring obligatoriskt (Ockelbos gummibandsfjädring tillåtet)
Klass 2:
• Chassie/boggie/motor -85 eller äldre
• 300cc och uppåt fläkt/fartvindkylt
• Fri trimmning i övrigt av motorerna
• Matta fritt, ej dubbat (järngräv tillåtet)
*Bladfjädring obligatoriskt (Ockelbos gummibandsfjädring tillåtet)
Klass 3:
• Chassie/boggie/motor -85 eller äldre
• Vätskekyld motor, fri trimning
• Matta fritt, dubb tillåtet
• Original framvagn tillåtet
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
-
- El Presidente
- Inlägg: 1426
- Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Det verkar ju inte vara så noga med årsmodeller det va ju en lynx 3300 som körde på seriösa mc dragrace i helgen
vart drar man gränsen?
med motorer osv? är det rätt att slänga i en 89as motor i ett 79 chassie och kalla det veteran ?
vart drar man gränsen?
med motorer osv? är det rätt att slänga i en 89as motor i ett 79 chassie och kalla det veteran ?
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
Inom veteranmopeddragracing brukar det vara fri trimning, men ramen måste vara äldre än en viss årsmodell, och samma sak med motorblocket. Om du lyckas klämma i en sexväxklad låda i det blocket, så varsågod, men det begränsar rätt rejält i vart fall.
Varför inte ha reglerna att motorn får vara som nyast av samma årsmodell som chassiet får vara som nyast, dvs 1985?
Varför inte ha reglerna att motorn får vara som nyast av samma årsmodell som chassiet får vara som nyast, dvs 1985?
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
-
- El Presidente
- Inlägg: 1426
- Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
- Ort: Piteå
- Kontakt:
----------------------------------------parbring skrev:Inom veteranmopeddragracing brukar det vara fri trimning, men ramen måste vara äldre än en viss årsmodell, och samma sak med motorblocket. Om du lyckas klämma i en sexväxklad låda i det blocket, så varsågod, men det begränsar rätt rejält i vart fall.
Varför inte ha reglerna att motorn får vara som nyast av samma årsmodell som chassiet får vara som nyast, dvs 1985?
Ja det är svårt att dra en gräns och vem ska kolla upp det?
en del skotrar är det ju nästan omöjligt att hitta delar till
men jag tycker chassie och motor äldre än 1985 är självklart
fast att jag inte tycker 85 är särskilt retro
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
-
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
-
- El Presidente
- Inlägg: 1426
- Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
- Ort: Piteå
- Kontakt:
-----------------------gidz skrev:fanns inte lynx 3300 före 86?
Ingen aning?
men en retro skoter ska ha bladfjädring, det är iaf min personliga åsikt
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
öööö gummiband är fan mer rock´n´roll...Eltigre skrev:-----------------------gidz skrev:fanns inte lynx 3300 före 86?
Ingen aning?
men en retro skoter ska ha bladfjädring, det är iaf min personliga åsikt
Jag tycker att Vmax540 är lite retro men inte phazer eller srv....
Sen så har nästan alla lite koll hur gammal en motor är, det kan ju vara svårt att stoppa i en 05ans machz motor i en elan och tro att ingen skulle märka nått...
Men en srv540 81-81 kan ju ha en motor från 92, är det okej???dom ser ju likadan ut....
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Tja, vad gäller bilar i vart fall. Snöskotrar har väl så vitt jag vet ingen sådan officiell åldersgradering, och för motorcyklar är det väl till och med mindre än 30 år som gäller...?Hirth skrev:Är det inte 30 år som gäller för att det ska vara en veteran?, i så fall borde det väl vara första regeln.
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
-
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
Hmm.. 30 års regel skulle troligen medföra lägre deltagarantal i alla dessa tävlingar..
Och det tycker i alla fall jag vore tråkigt.
Såg i nån skoterfolkracetävlings reglemente att motormodellen skulle ha funnits i en skoter innan 85 och det kan ju va en ganska ok regel
sen kan det ju va ok om skotrar med originalframvagn får va med i klass 3 tycker jag i alla fall
och jo jag håller med phazern känns inte retro och srv med styrhöjare
och "moddad" dyna tycker jag bara känns epa-raggare.
Och det tycker i alla fall jag vore tråkigt.
Såg i nån skoterfolkracetävlings reglemente att motormodellen skulle ha funnits i en skoter innan 85 och det kan ju va en ganska ok regel
sen kan det ju va ok om skotrar med originalframvagn får va med i klass 3 tycker jag i alla fall
och jo jag håller med phazern känns inte retro och srv med styrhöjare
och "moddad" dyna tycker jag bara känns epa-raggare.
Sådär säger alla rullboggi-fanatiker Närå bara skojar men vet att denna diskussion varit uppe tidigare bl.a på den hemsida där du och dina räser-Ockelbo kompisar "hör hemma" (4ever300).Hirth skrev:Är det inte 30 år som gäller för att det ska vara en veteran?, i så fall borde det väl vara första regeln.
Skall vi använda oss av 30-årsregeln precis som i bilvärlden så skall vi väl också använda oss av den regel som säjer att en bil skall vara original för att kunna försäkras som veteran-bil och skall detta även gälla skotrar då ryker ju era fräna skotrar oxå då det mig veterligen aldrig såldes några 640 å 750 maskiner till den breda massan av det famösa fabrikatet Ockelbo...Nääe bladfjäder,gummiband eller t.o.m. Ockelbos stiliga "fjäderbens-framvagn" är väl att betrakta som veteran nog i mina ögon,duger det åt dem i Amerikat så lär det fäl duga åt oss i vårt lilla hörn av världen.
DÄREMOT så kanske det borde tas upp ett litet snack om en trimmad 750 Sachs i ett Ockelbo-chassi verkligen hör hemma i klass 2 där de skall tävla mot lille Kalle som glad i hågen tuffar på med sin 24 hästars 340 fläktis,min personliga åsikt är att dessa storkubikade "non-production- maskiner" borde höra hemma i klass 3,men det är ju bara vad jag tycker...
Katter har vassare klor...
Arctic Cat El Tigre' 6000 Worlds fastest production sled -80
Arctic Cat El Tigre' 6000 Worlds fastest production sled -80
-
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
Men hmm.. jag har för mig att killen som kör i burkarcupen med en 3300 sa att det va verkligen en 85:a.. hmm... kanske skillnad mellan 3300 och 3300 R?
Ser nu då jag kollar att skoterbanken inte är nån speciellt säker källa..
Står bara om en lynx 3800 GL/X/S/ST i just 1991 års modell..
Sen att den har en "rotax 585" får mig att tvivla ännu mer..
Ser nu då jag kollar att skoterbanken inte är nån speciellt säker källa..
Står bara om en lynx 3800 GL/X/S/ST i just 1991 års modell..
Sen att den har en "rotax 585" får mig att tvivla ännu mer..
om man kollar i lynx instruktionsbok från 1985 finns gl 3300 med iaf
http://manuals.zone-c.org/index.php?pat ... er_manual/
http://manuals.zone-c.org/index.php?pat ... er_manual/
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
BRA och roligt att många har synpunkter
problemet blir när det kommer ytterligheter tex.
Klass 1
Blizzard 293 ( 3 cyl F/a under 300 kubik ) någonstans mellan 40-50 hk
klass 2
starfire 650 1973 se filmen om ni inte gjord det ( under filmtråden )
klass 3
Ockelbo turist med spiralfjäder...
Larson 13 hk ( annan "skum" fjädring på vissa modeller )
Ska det vara samma regler i alla disipliner inom veteranrace ?
Det är också något att tänka på om man ska ha en rättvis klassindelning
Som exempel min Rajd.
Det skulle gå skapligt på dragrace, på crossbanan skulle jag bli sist .
( körbarhet 1,5 på en 10 skala)
Det är ju viss skillnad på körbarheten 1971 fram till i mitten av 80 talet......effekt är inte allt
Personligen tycker jag att det ska vara enkla regler, 3-4 klasser (ej som på andra sidan Atlanten med en hel bunt olika klasser) och samma klassindelning i alla disipliner.
Det viktiga är att alla har
// Lars
problemet blir när det kommer ytterligheter tex.
Klass 1
Blizzard 293 ( 3 cyl F/a under 300 kubik ) någonstans mellan 40-50 hk
klass 2
starfire 650 1973 se filmen om ni inte gjord det ( under filmtråden )
klass 3
Ockelbo turist med spiralfjäder...
Larson 13 hk ( annan "skum" fjädring på vissa modeller )
Ska det vara samma regler i alla disipliner inom veteranrace ?
Det är också något att tänka på om man ska ha en rättvis klassindelning
Som exempel min Rajd.
Det skulle gå skapligt på dragrace, på crossbanan skulle jag bli sist .
( körbarhet 1,5 på en 10 skala)
Det är ju viss skillnad på körbarheten 1971 fram till i mitten av 80 talet......effekt är inte allt
Personligen tycker jag att det ska vara enkla regler, 3-4 klasser (ej som på andra sidan Atlanten med en hel bunt olika klasser) och samma klassindelning i alla disipliner.
Det viktiga är att alla har
// Lars
-
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
mjo
Mjo dom är lite futuristiska dom där ruscharna