Projekt: Everest 340, lite småväss (update 07-03-18)
Projekt: Everest 340, lite småväss (update 07-03-18)
Håller på att pilla ihop en Everest 340 som inte har gått på flera år, och inte heller i min ägo. har köpt en motor för 500:- som jag ska ha å bygga på eftersom den som satt i var lite risig, saknades grejor o sånt. tänkte också vässa den lite, dels för att det är kul att se vad som händer om man gör tex 1 mm högre avg. port, och dels för att kolla hur mycket effekt, samt skoter man egentligen behöver för att hänga på polare med modernare skotrar.
nu kommer bilder!
Gamla motorn urriven, snart i med den nya.
Nya motorn på väg ihop efter lite småportning.
Bilder på portningen, syns inte jättemycket, men ändå.
Motorn ihopsatt och iplockad i chassiet.
elsystemet(?) ser ut som en treåring har gjort det....
här är motorn, med avgasrör och allt monterat, behövs bara lite småplock och pappa ska svetsa skidan,sen så!
UPDATE
Skotern är nu provkörd, 3 varv runt lägdan hemma här. Under de varvena så hoppade soppaslangen av och den andra skidan gick av, inte så kul...
Jag har börjat räkna på pipor på den, här kommer bilder.
här är en papperspipa som jag gjorde lördag natt för att se hur det blev.
här har jag börjat med mallarna.
Kommentera gärna!
nu kommer bilder!
Gamla motorn urriven, snart i med den nya.
Nya motorn på väg ihop efter lite småportning.
Bilder på portningen, syns inte jättemycket, men ändå.
Motorn ihopsatt och iplockad i chassiet.
elsystemet(?) ser ut som en treåring har gjort det....
här är motorn, med avgasrör och allt monterat, behövs bara lite småplock och pappa ska svetsa skidan,sen så!
UPDATE
Skotern är nu provkörd, 3 varv runt lägdan hemma här. Under de varvena så hoppade soppaslangen av och den andra skidan gick av, inte så kul...
Jag har börjat räkna på pipor på den, här kommer bilder.
här är en papperspipa som jag gjorde lördag natt för att se hur det blev.
här har jag börjat med mallarna.
Kommentera gärna!
Senast redigerad av 2 kåftan, redigerad totalt 18 gång.
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
en bättre pipa skulle du ha haft, de ger nog mer än att bara höja cylindern..
Finns olika program som hjälper dig att räkna fram en pipa, ett gratis program som funkar bra + att det nästa står allt som man behöver veta om 2takts trim är
http://www.bilsport.se/retrocars/
Lycka till!!
Finns olika program som hjälper dig att räkna fram en pipa, ett gratis program som funkar bra + att det nästa står allt som man behöver veta om 2takts trim är
http://www.bilsport.se/retrocars/
Lycka till!!
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Det finns ett par olika 503or, från ca40hk till 65hk, det skilljer på porttider....
Det går inte "bara" att ta piporna från en 3300 och montera dom på en 5900 och hoppas på att det blir bra...
tråkit men sant
Det går inte "bara" att ta piporna från en 3300 och montera dom på en 5900 och hoppas på att det blir bra...
tråkit men sant
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Det funkar att använda pipor från en annan motor så länge de har samma slag-längd,det blir inte helt optimalt men kan man leva med att vinna lite hästar gentemot en standard singel-pipa men inte lika mycket so man skulle fått med ett par helt avpassade pipor så gör det kanske inte så mycket,och dessutom så blir det ju lite fränare ljud med dubbla pipor än med en singel å bara det är väl värt en delGunnar skrev:Det finns ett par olika 503or, från ca40hk till 65hk, det skilljer på p så länge de oorttider....
Det går inte "bara" att ta piporna från en 3300 och montera dom på en 5900 och hoppas på att det blir bra...
tråkit men sant
Imorgon ska Tiger'n ut å ryta lite igen,första uppstarten sedan förra vintern vid den här tiden,det tog ju lite tid att få ihop det när man inte kan springa på Konsum å köpa delar till den,men nu är det dags förhoppningsvis... Man ska aldrig ropa hej...
Mvh Tigger
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Då får du bjuda på bilder .....Tigger skrev:
Imorgon ska Tiger'n ut å ryta lite igen,första uppstarten sedan förra vintern vid den här tiden,det tog ju lite tid att få ihop det när man inte kan springa på Konsum å köpa delar till den,men nu är det dags förhoppningsvis... Man ska aldrig ropa hej...
Mvh Tigger
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Det programmet hade jag redan, men tack ändå!Gunnar skrev:en bättre pipa skulle du ha haft, de ger nog mer än att bara höja cylindern..
Finns olika program som hjälper dig att räkna fram en pipa, ett gratis program som funkar bra + att det nästa står allt som man behöver veta om 2takts trim är
http://www.bilsport.se/retrocars/
Lycka till!!
jag tänkte kolla hur den går nu först, sen kanske trimma vidare.
Hur gör man när man ska räkna enkelpipa på 2cyl motorer då?