Yamaha et 400t:)
Yamaha et 400t:)
Tjenare, Tänkte höra om ni möjligen kunde ha en aning vad det kan vara för knas på min skoter.
Håller på att göra mig galen på allt tänkande över felet..
Som sagt de är en Yamaha et400t, startar på första draget, men när man rör gasen så böar den bara, liksom den går inte upp något i varv sen spotar de bensin ur förgasaren, har bytt tändspole, förgasare, kollat om tjuvluft, kollat allt..
Mätt elen och inge fel där så återförsäljan, men jag tycker att den tänder till på en cylinder ibland bara, men har gnista på båda..
Så om ni kanske har haft samma fel eller någon aning vad det kan vara så är det till stor hjälp.
Sammanfattning: Startar lätt, går på tomgång men orkar inte varva upp.
Håller på att göra mig galen på allt tänkande över felet..
Som sagt de är en Yamaha et400t, startar på första draget, men när man rör gasen så böar den bara, liksom den går inte upp något i varv sen spotar de bensin ur förgasaren, har bytt tändspole, förgasare, kollat om tjuvluft, kollat allt..
Mätt elen och inge fel där så återförsäljan, men jag tycker att den tänder till på en cylinder ibland bara, men har gnista på båda..
Så om ni kanske har haft samma fel eller någon aning vad det kan vara så är det till stor hjälp.
Sammanfattning: Startar lätt, går på tomgång men orkar inte varva upp.
Re: Yamaha et 400t:)
Ingen som har någon ide?:/
Re: Yamaha et 400t:)
Tror på tjuvluft iallafall, packboxarna möjligtvis...
Re: Yamaha et 400t:)
Va där idag och skruvade lite, bytte cdi, tog av cylindrarna, bytte den minsta spolen på tändplattan samt bytte tändspole, och bensinpump, satt dit allt igen och första rycket sen direkt när jag rör gasen så mööar den bara och sprutar bensin ur förgasarn, kan hålla fullgas men den mööar bara mer och inte varvar nå alls
Re: Yamaha et 400t:)
Klassiskt på denna motor (och på 340-motorn) är att cylinderfodren sjunker när den stått länge. Det samt packboxarna. Kolla med startgas runt vevaxeln.
Yamaha VT700 -98
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Brooklyns Snöskoter- och Eternitklubb: Rajd R-46L -74
Citroën DS, Jaguar Daimler XJ40.
Re: Yamaha et 400t:)
har kollat runt vid tändplattan och runt variator och inge tjuvluft där, men Cylinderna kollade jag aldrig, får kolla de, är det bara att få tag i nya cylindrar då?:<
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Yamaha et 400t:)
Om det är tjuvluft borde den vara svårstartad och gå dålig på låga varv så jag tror inte det är det. Men det skadar ju inte å kolla iaf
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Yamaha et 400t:)
har kollat med start gas överallt men inga tendenser till tjuvluft..
aldrig vart med om ett fel som detta!
aldrig vart med om ett fel som detta!
Re: Yamaha et 400t:)
Låter ju som ett förgasarproblem, men det kan faktiskt vara tändningsproblem också. Om CDI-boxen får lite spunk, så kan det bli precis så där att motorn inte varavar upp som den ska.
Fick det fenomenet på en kamrats ET340, men vi uteslöt CDI:n eftersom det kom gnista när vi testade. Efter att ha bytt stift, tändspole, tändstiftshattar och gjort rent förgasaren 10 gånger så lånade vi en CDI av en annan maskin och tjohej vad Yamahan blev glad
Förresten så borde den här tråden kanske ligga under Classiker??
Fick det fenomenet på en kamrats ET340, men vi uteslöt CDI:n eftersom det kom gnista när vi testade. Efter att ha bytt stift, tändspole, tändstiftshattar och gjort rent förgasaren 10 gånger så lånade vi en CDI av en annan maskin och tjohej vad Yamahan blev glad
Förresten så borde den här tråden kanske ligga under Classiker??
Re: Yamaha et 400t:)
Tänkte byta cdi igår men då va det en rosa/lila kabel som fanns på den gamla cdin men inte den jag tänkte sätta dit, så ska fundera ut en lösning:)
Re: Yamaha et 400t:)
Hur är soppa pumpen, inget hål i membranet?
Yamaha SRV-90
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80
Yamaha SRV-84
Ex440-79. Snö 6,15sek 131km@ 150m
Snö 7,95 133@ 201m
ZR440/700 -00
Et250-81
Et340-80
Citation SS-80
Re: Yamaha et 400t:)
Tja tja. vill bara säga att jag va där idag och satt dit en cdi från en xlv 540 och då jävlar vart de fart i skotern:)
Så satt dit en rem och skulle prov åka lite. DÅ Går skiten baklänges...
Vafan är det för fel om den går baklänges?:) Kan säga att det inte är bakväxel på den,
Sen efter lite varvandes så dog gnistan på cdin, måste ha bränt den på något vis:S
Så satt dit en rem och skulle prov åka lite. DÅ Går skiten baklänges...
Vafan är det för fel om den går baklänges?:) Kan säga att det inte är bakväxel på den,
Sen efter lite varvandes så dog gnistan på cdin, måste ha bränt den på något vis:S
Re: Yamaha et 400t:)
Är olika CDI-boxar till 540-motorerna jämfört med 340-motorerna. Du kan inte heller använda en CDI från en ET250.
Blir diverse felaktigheter för CDI:n att jobba med ifrån ET:ns tändplatta, därav kommer troligtvis fenomenet att motorn gick baklänges.
Men du fick iallafall en indikation om att det inte är något fel på själva motorn.
Åk till P-J i Norrvik och köp en ny CDI så blir det nog bra. Dyrt, javisst
Annars så får du skicka ett PM till mig om du vill bli av med skotern
Blir diverse felaktigheter för CDI:n att jobba med ifrån ET:ns tändplatta, därav kommer troligtvis fenomenet att motorn gick baklänges.
Men du fick iallafall en indikation om att det inte är något fel på själva motorn.
Åk till P-J i Norrvik och köp en ny CDI så blir det nog bra. Dyrt, javisst
Annars så får du skicka ett PM till mig om du vill bli av med skotern
Re: Yamaha et 400t:)
haha det va på norrvik vi köpte cdi'n som den bara går på tomgång med:) och vi köpte skotern där med:)
och det sitter en 410 motor i den:)
Ska köpa en ny cdi, men är lite rädd att jag bränner den igen på en gång..
och det sitter en 410 motor i den:)
Ska köpa en ny cdi, men är lite rädd att jag bränner den igen på en gång..
Re: Yamaha et 400t:)
Vad säger Benny hos P-J då? Han brukar kunna komma med något bra tips när grejorna krånglar, speciellt om han har sålt skotern.
Du har väl inte varit och snurrat något på tändplattan? Så att du fått ett felaktigt tändläge, för då går den garanterat skitdåligt och kan till och med gå baklänges, fast det brukar vara så att när man drar i snöret och den tänder baklänges så får man värsta motrycket så att axeln håller på att flyga ur led..... Inte skönt!
Du har väl inte varit och snurrat något på tändplattan? Så att du fått ett felaktigt tändläge, för då går den garanterat skitdåligt och kan till och med gå baklänges, fast det brukar vara så att när man drar i snöret och den tänder baklänges så får man värsta motrycket så att axeln håller på att flyga ur led..... Inte skönt!
Re: Yamaha et 400t:)
Benny hade aldrig vart med om detta fel, han tom mätte all el på tändplattan och så, och tändplattan går inte att snurra nå på, och den går som den ska alltså inte baklänges när vi har orginal cdi'n men då varvar den ju inte.. Något skumt haha, men varför bränner man cdin?
Re: Yamaha et 400t:)
Olika laddspolar (på tändplattan) för CDI:n för 540 motorer och 340/410 motorer. Vet inte om det är skillnad på triggerspolen också, men omöjligt är det inte.
Re: Yamaha et 400t:)
Okej, men tycker liksom att en cdi funkar antigen eller inte, inte att de bara den funkar på lågavarv, och inte orkar varva upp
Re: Yamaha et 400t:)
Om den är hel så stämmer det, men om du har ett "litet" överslag inne i CDI:n så kan den gå på tomgång, men när varvtalet ökar och även spänningen så kan överslagen bli mera påtagliga.
Men kom ihåg att allt det här är bara gissningar eftersom du har så skumma fel. Jobbigt att köpa nya CDI:er och sedan upptäcka att det var tändstiftshattarna som var kaputt
Men kom ihåg att allt det här är bara gissningar eftersom du har så skumma fel. Jobbigt att köpa nya CDI:er och sedan upptäcka att det var tändstiftshattarna som var kaputt
Re: Yamaha et 400t:)
Funderar på att skruva bort svänghjulet, och ställa lite på tändplattan om ni tror de kan hjälpa?
För det gick och snurra på den ca 2 cm. men när jag satt dit den andra cdin från 540n så vart den svårstartad och gick baklänges och med orginal så går den bara på tomgång och låter som den bara tänder på en cylinder ibland..
För det gick och snurra på den ca 2 cm. men när jag satt dit den andra cdin från 540n så vart den svårstartad och gick baklänges och med orginal så går den bara på tomgång och låter som den bara tänder på en cylinder ibland..