Mystisk bränsleproblem
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Mystisk bränsleproblem
Som vissa kanske har sett i helgen så har jag fått lite bränsleproblem på Olympicen.. Och jag blir inte riktig klok på det så jag hade behövt lite ideer här
Kvällen innan tävlingen hade jag helt plötsligt tappat tomgången helt. Jag har inte rört nåt varken i motorn eller förgasaren och tyckte att det var konstig, men jag ställde om tomgången och tänkte inte så mycket mer på det. På lördag under första kvalheatet gick motorn riktig som ett arsel, blöddrade som bara den och verkade gå alldeles för fet, trots att samma bestyckning har fungerat klockren hela säsongen. Stiftet var dyngblöt så jag tänkte det är bara bestycka ner lite då. Jag bestyckade ner från 450 till 430 högfart inför andra kvalheatet, och där gick den precis lika dålig.
Vi testade lite olika bestyckningar i depån men kom som ingenstans egentligen förutom att den började gå renare ju mer man bestyckade ner. När vi hade kommit till 400 så gick den fortfarende för fet men då vågade jag inte bestycka ner nå mer för så mycket ska man ju inte behöva bestycka ner.
Slutsaten var att det måste komma in soppa nån annan väg, nu är bara frågan var nånstans.
Förgasaren är en TM38 borrad till 39,5. Huvudmunstycke mellan 430-450, powerjet 100, lågfart 40. Det enda jag har rört i den under säsongen är huvudmunstycket som gått upp/ner en eller 2 steg beroende på vädret och vars man var å körde. Annars helt oförändrat och den har funkat klockren fram till nu.
Det som jag kollat..
Nålventil - stänger bra
Flottörnivå - kanske en aning för hög men har då funkat hela säsongen
Pumpen - hel o fin, skickar inte in bränsle genom pulsslangen
Choke - inget läckage där
Primer - kopplade bort den redan på tävlingen så den är det inte heller
Lågfart - satt där det ska
Powerjet - munstycket satt där det ska
Och nu börjar det som ta slut ideer här.. Jag fattar inte vars soppan kommer ifrån!
Är det nån som har några bra ideer?
Kvällen innan tävlingen hade jag helt plötsligt tappat tomgången helt. Jag har inte rört nåt varken i motorn eller förgasaren och tyckte att det var konstig, men jag ställde om tomgången och tänkte inte så mycket mer på det. På lördag under första kvalheatet gick motorn riktig som ett arsel, blöddrade som bara den och verkade gå alldeles för fet, trots att samma bestyckning har fungerat klockren hela säsongen. Stiftet var dyngblöt så jag tänkte det är bara bestycka ner lite då. Jag bestyckade ner från 450 till 430 högfart inför andra kvalheatet, och där gick den precis lika dålig.
Vi testade lite olika bestyckningar i depån men kom som ingenstans egentligen förutom att den började gå renare ju mer man bestyckade ner. När vi hade kommit till 400 så gick den fortfarende för fet men då vågade jag inte bestycka ner nå mer för så mycket ska man ju inte behöva bestycka ner.
Slutsaten var att det måste komma in soppa nån annan väg, nu är bara frågan var nånstans.
Förgasaren är en TM38 borrad till 39,5. Huvudmunstycke mellan 430-450, powerjet 100, lågfart 40. Det enda jag har rört i den under säsongen är huvudmunstycket som gått upp/ner en eller 2 steg beroende på vädret och vars man var å körde. Annars helt oförändrat och den har funkat klockren fram till nu.
Det som jag kollat..
Nålventil - stänger bra
Flottörnivå - kanske en aning för hög men har då funkat hela säsongen
Pumpen - hel o fin, skickar inte in bränsle genom pulsslangen
Choke - inget läckage där
Primer - kopplade bort den redan på tävlingen så den är det inte heller
Lågfart - satt där det ska
Powerjet - munstycket satt där det ska
Och nu börjar det som ta slut ideer här.. Jag fattar inte vars soppan kommer ifrån!
Är det nån som har några bra ideer?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Mystisk bränsleproblem
hmm inget som har med höjdskillnaden/luftryck etc att göra dvs att du har markant högre i lycksele än där du startade den kvällen innan??
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Mystisk bränsleproblem
Jo det är nog lite skillnad, vi brukar få bestycka ner 2-3 storlekar när vi ska köra i Lycksele. Jag körde med 450 på backtävlingen i Rusksele och man tycker att det borde inte skilja mer än kanske 2 storlekar.Haggla skrev:hmm inget som har med höjdskillnaden/luftryck etc att göra dvs att du har markant högre i lycksele än där du startade den kvällen innan??
Men när man bestyckat ner 5 storlekar och den går fortfarende på tok för fet så tycker jag att det måste vara nåt som inte stämmer.
Glömde säga att jag ändrade soppareceptet lite grann också inför ovalen för att grejerna skulle hålla. Nån procent mer oktanbooster och 3% olja istället för 2,5 som jag brukar köra med. Men jag tappade tomgången redan innan jag hällde i den nya soppan så jag tror inte det har så mycket med saken å göra. Det var ingen jätteskillnad på soppan direkt mot vad jag kört med tidigare.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Mystisk bränsleproblem
Kan det vara så att den tänder dåligt?
Provat byta tändstift?
Eller något så otroligt som att den skulle smita bränsle inne i förgasaren, spricka?
Provat byta tändstift?
Eller något så otroligt som att den skulle smita bränsle inne i förgasaren, spricka?
Medlem i TT RACING.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Mystisk bränsleproblem
Jo jag bytte stift flera gånger under dagen också för att testa, men helt utan framgång.
Första kvalheatet var med BR9 och dom stiften har alltid funkat bra. Andra testade jag med B10 och mindre munstycke, men som sagt hjälpte det ingenting. I depån testade vi då med BR9 både nytt o gammalt, och även B9, men fick den inte att gå ren. I finalerna körde jag med BR9 igen för att jag vet att dom stiften har fungerat bra på alla andra tävlingar.
Det finns inga synliga skador på gasaren iaf men det är kanske inte helt omöjlig att det har blivit en spricka nånstans antar jag. Fast nog tycker man att sprickan isf ska vara gode stor för att påverka saker så mycket.
Är det nån som har varit med om att det behövdes en sån här stor ändring i bestyckningen utan att ha ändrat nåt i motorn? Jag tycker ju det är mycket om man måste ändra 3 storlekar men det kanske inte är så konstig som jag tror att det är att behöva bestycka ner typ 7 storlekar??
Första kvalheatet var med BR9 och dom stiften har alltid funkat bra. Andra testade jag med B10 och mindre munstycke, men som sagt hjälpte det ingenting. I depån testade vi då med BR9 både nytt o gammalt, och även B9, men fick den inte att gå ren. I finalerna körde jag med BR9 igen för att jag vet att dom stiften har fungerat bra på alla andra tävlingar.
Det finns inga synliga skador på gasaren iaf men det är kanske inte helt omöjlig att det har blivit en spricka nånstans antar jag. Fast nog tycker man att sprickan isf ska vara gode stor för att påverka saker så mycket.
Är det nån som har varit med om att det behövdes en sån här stor ändring i bestyckningen utan att ha ändrat nåt i motorn? Jag tycker ju det är mycket om man måste ändra 3 storlekar men det kanske inte är så konstig som jag tror att det är att behöva bestycka ner typ 7 storlekar??
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Mystisk bränsleproblem
Något task med flottörhusventilationen/ slangarna?
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Mystisk bränsleproblem
kolla över tändningen, har du brytar tändning?
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- krillebuus
- Inlägg: 106
- Blev medlem: 16 jan 2011, 07:09
- Ort: Boden
Re: Mystisk bränsleproblem
Min chansning är tändningen, jag har varit med om flera motorer som gått hyfsat på tomgång men ej tål belastning, där har jag fått korta av tändkabeln vid tändhatten 1.5-2cm och gängat in den igen. Sen om du kör med NGK tändhatt så kan det vara felet då dom har en diod eller nått i sig som brukar gå sönder.
//Krille
//Krille
Re: Mystisk bränsleproblem
Låna en likadan gasare,bestycka den som du haft tidigare och testa.
Går det fortfarande som ett arsel så borde det inte vara gasaren..
Går det fortfarande som ett arsel så borde det inte vara gasaren..
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
(Team Tornedalen RACING)
Re: Mystisk bränsleproblem
De va int lätt de här men , jag var me om något så konstigt att flottörflötena var spruckna(fråga mig inte hur) och blev så tunga av bränsle att de inte stängde nålventilen. . Kanske du får göra som flygplansmekarna , be en polare dubbelchecka det du redan kollat.
Annars hade Trioman75 ett väldigt hett tips:
/Goldman
Annars hade Trioman75 ett väldigt hett tips:
Lycka till me felsökningenLåna en likadan gasare,bestycka den som du haft tidigare och testa.
Går det fortfarande som ett arsel så borde det inte vara gasaren..
/Goldman
YAMAHA SRX 440-77 projekt clone
YAMAHA VIKING-88[/color]
SKI-DOO SUMMIT 800 E-TECH -12
SKI-DOO RENEGADE 1200X 4-TECH -11
YAMAHA VIKING-88[/color]
SKI-DOO SUMMIT 800 E-TECH -12
SKI-DOO RENEGADE 1200X 4-TECH -11
Re: Mystisk bränsleproblem
5-6-7 storlekar låter ju en smula i överkant. Om du däremot alltid kört lite fett så är det en möjlighet. 1-2 storlekar för fett från start, 1-2 storlekar pga höjdskillnaden och 2 storlekar pga väderförhållandet. Jag brukar själv gå ner 2 storlekar när jag åker från kusten till fjällen. Sen går jag ner en storlek vid varje 10 grader varmare. Bestyckade du senast vid -20 så hade du ca 2 storlekar enbart pga temperaturen. Kör själv ganska exakt bestyckat så 5 storlekar har jag aldrig gått ner. 2-4 dock och då 4 endast i extremfall när alla förhållanden ändras markant.
Ola
Ola
Aprilia SR 125 2001
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
Norton Mercury 650 1969
Husqvarna TE 310 2014
Katana 1100 1982
Honda Z50 1976
Re: Mystisk bränsleproblem
Kolla powerjet-munstycket, jag hörde hur den lät, jag har haft samma visa, prova att köra på samma soppa som tidigare, pga. mer olja och boost. kan ge skum-bildning av vibrationerna, och det kan slå ut powerjetfunktionen. Jag fick ta bort powerjetröret och gå upp på huvudmunstycket + trottelnål. Det kan vara skitjobbiga fel sånt där
Re: Mystisk bränsleproblem
soppa i vevhuset? jag har ju soppakran på polarisen och stänger alltid den när jag fraktar den på släp.. på yamahan fyllde det hela vevhuset en gång när jag drog skotern 30 mil på guppiga vägar
Ski-Doo -64? (lohnerwerke) chnr:903041
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69
och säkert nån till som jag glömt bort..
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69
och säkert nån till som jag glömt bort..
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Mystisk bränsleproblem
Nu tror jag att vi har gjort framsteg!
Jag kontrollerade tändningen igår kväll och brytaravståndet var som det ska och tändningen stod där den har stått hela säsongen också. Svänghjulet sitter så hård att jag antagligen aldrig kommer få av det, det hade inte flyttat på sig heller mao
Vi testade att plocka av slangen till powerjeten och provstartade.. O se på fan, efter att ha gasat några gånger så sköt nivån upp och det började spruta bränsle från powerjet slangen! Finns väl bara en sak som kan orsaka det och det är en läckande nålventil. Den var ju redan huvudmisstänkt sen tidigare men både jag och en kompis hade testat funktionen genom att blåsa i matarslangen och vinkla gasaren på olika sätt, och den höll då tätt. Men tydligen så håller den alltså inte tätt när motorn är igång och hela gasaren vibrerar som en tok. Det kanske ligger nåt i det LÅ säger att det skummar mycket!
Iaf så tog jag nu upp nålventilen för att inspektera den visuellt och visst såg nålen i den lite sliten ut trots att den byttes ut ifjol. Fanns ingen annan nålventil på lager för att det är en speciell modell som bara finns på TM gasarna, men som tur var så vekar det vara samma nål i dom som i alla andra. Hittade 2 lösa nålar som säkert var från 80 talet och dom såg betydligt mindre sliten ut än min. Satte dit en av dom och vips så slutade den spruta från powerjetslangen
Däremot så verkade den svara bättre på gasen utan powerjeten inkopplad vilket verkar skumt med tanke på hur bestyckningen blir då, men jag ska ta och provköra lite idag så får vi se hur den beter sig.
Jag kontrollerade tändningen igår kväll och brytaravståndet var som det ska och tändningen stod där den har stått hela säsongen också. Svänghjulet sitter så hård att jag antagligen aldrig kommer få av det, det hade inte flyttat på sig heller mao
Vi testade att plocka av slangen till powerjeten och provstartade.. O se på fan, efter att ha gasat några gånger så sköt nivån upp och det började spruta bränsle från powerjet slangen! Finns väl bara en sak som kan orsaka det och det är en läckande nålventil. Den var ju redan huvudmisstänkt sen tidigare men både jag och en kompis hade testat funktionen genom att blåsa i matarslangen och vinkla gasaren på olika sätt, och den höll då tätt. Men tydligen så håller den alltså inte tätt när motorn är igång och hela gasaren vibrerar som en tok. Det kanske ligger nåt i det LÅ säger att det skummar mycket!
Iaf så tog jag nu upp nålventilen för att inspektera den visuellt och visst såg nålen i den lite sliten ut trots att den byttes ut ifjol. Fanns ingen annan nålventil på lager för att det är en speciell modell som bara finns på TM gasarna, men som tur var så vekar det vara samma nål i dom som i alla andra. Hittade 2 lösa nålar som säkert var från 80 talet och dom såg betydligt mindre sliten ut än min. Satte dit en av dom och vips så slutade den spruta från powerjetslangen
Däremot så verkade den svara bättre på gasen utan powerjeten inkopplad vilket verkar skumt med tanke på hur bestyckningen blir då, men jag ska ta och provköra lite idag så får vi se hur den beter sig.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Mystisk bränsleproblem
Grattis Holländaren! Skönt att det löste sig!
Arctic Cat Trail Cat 3000-81
Ski-Doo Olympique 340-75
Ski-Doo Olympique 340-75
Re: Mystisk bränsleproblem
det brukar vara oringarna i botten på gasarn som är dåliga då surar dom ner sig ialla fall på yamaha med powerjet orginal
Re: Mystisk bränsleproblem
klicka på länken oringen har nr 7 kan vara det om det är yama gasare du kör.visserligen vm gasare men pricipen är nog samma som tm.
http://www.boats.net/images/diagrams/ya ... URETOR.png" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.boats.net/images/diagrams/ya ... URETOR.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mystisk bränsleproblem
Du kan ju alltid byta till en Tillotson
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
(Team Tornedalen RACING)
Re: Mystisk bränsleproblem
tänkte också föreslå det men av någon anledning brukar folk bara skratta åt en när man tipsar om Tillotsontrioman75 skrev:Du kan ju alltid byta till en Tillotson
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Mystisk bränsleproblem
Kan säga att i helgen så önskade jag att jag körde med tillotson faktiskt Men 277an har aldrig funnits med nån tillotson och det är inte bara bulta på heller, så jag tror vi skippar det tills vidare om än dom är fräna.
Idag har jag iaf provkört skotern på snön, och problemet verkar kvarstå, iaf delvis Den sprutar inte längre bensin åt alla håll men går fortfarende på tok för fet med dom munstycken jag har kört med tidigare. Plockar jag lös slangen till powerjeten så verkar den gå ungefär som den brukade. Kunde inte hålla stumt så länge så jag vet inte hur temperaturerna var.
Det är inte samma powerjet som på skissen niklas länkar till så en sån o-ring har jag inte där nere.
Min är en sån här: http://www.mikunioz.com/images/Jet%20Stuff/carb_jet.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Slangen sitter alltså bara i flottörhuset och munstycket sitter där uppe i powerjet röret.
Man tycker att det inte kan gå fel så mycket med den jag har, men den teorin jag har är att powerjet röret har varit igensatt tidigare (pyttesmå hål i den) och nu helt plötsligt har öppnat upp sig, och att den därför går alldeles för fet.
Ska försöka få till bestyckningen utan powerjet imorgon. En ny nålventil är på väg också och kommer med lite tur redan imorgon så då kan jag byta till en ny ist för begagnad med halvtveksam funktion.
Idag har jag iaf provkört skotern på snön, och problemet verkar kvarstå, iaf delvis Den sprutar inte längre bensin åt alla håll men går fortfarende på tok för fet med dom munstycken jag har kört med tidigare. Plockar jag lös slangen till powerjeten så verkar den gå ungefär som den brukade. Kunde inte hålla stumt så länge så jag vet inte hur temperaturerna var.
Det är inte samma powerjet som på skissen niklas länkar till så en sån o-ring har jag inte där nere.
Min är en sån här: http://www.mikunioz.com/images/Jet%20Stuff/carb_jet.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Slangen sitter alltså bara i flottörhuset och munstycket sitter där uppe i powerjet röret.
Man tycker att det inte kan gå fel så mycket med den jag har, men den teorin jag har är att powerjet röret har varit igensatt tidigare (pyttesmå hål i den) och nu helt plötsligt har öppnat upp sig, och att den därför går alldeles för fet.
Ska försöka få till bestyckningen utan powerjet imorgon. En ny nålventil är på väg också och kommer med lite tur redan imorgon så då kan jag byta till en ny ist för begagnad med halvtveksam funktion.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½