Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Såja, nu har vi bestämt oss för hur vi ska lösa den felvända sekundären.
Det blir såhär Ritningen ska föreställa att vi linjerar kedjehusen, gör en ny axel som går tvärs över tunneln (typ jackshaft fast med dubbla kedjehus) och den andra sekundären blir en flytande en. Det var antingen det eller tillverka en egen helix och då var det här både enklare och mest trolig även bättre. Det var inte så dom gjorde på 60/70 talet men nu är ju inte våran maskin en äkta eagle heller så det kan man kanske leva med
Det blir såhär Ritningen ska föreställa att vi linjerar kedjehusen, gör en ny axel som går tvärs över tunneln (typ jackshaft fast med dubbla kedjehus) och den andra sekundären blir en flytande en. Det var antingen det eller tillverka en egen helix och då var det här både enklare och mest trolig även bättre. Det var inte så dom gjorde på 60/70 talet men nu är ju inte våran maskin en äkta eagle heller så det kan man kanske leva med
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Var försiktig med ritningen på sekundervariatorerna som vi skissade fram på festen så den inte hamnar i orätta händer....
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Idag så gjorde jag ett nytt försök med svänghjulet. Istället för att försöka räkna ut vars spåret skulle vara så gjorde jag helt enkelt så att jag ställde tändplattan mitt i justeringsområdet och ställde tändningen genom att vrida på svänghjulet, utan att ha kilen på plats. När det var gjort var det bara att märka upp var kilen skulle sitta och göra ett nytt spår. Hamnade rätt många grader ifrån det spåret jag gjorde först så det blev nog helt fel första gången.
När svänghjulet var gjort så var det bara tillbaks med alla grejer och bulta fast motorn i nåt chassi för å provstarta den. Sprutade in lite bränsle med blomsprutan, drog i snöret... Och se på fan, den gick igång direkt, och snurrade åt "fel" håll dessutom!
Sören har börjat plocka isär chassit och letat fram lite delar. Det mesta som vi har tänkt oss verkar gå å lösa nu, så nu är det mest bara en tidsfråga
Nästa jobb för mig blir att he på en gasare på motorn för å se hur den verkar gå annars.. Funkar det bara så kan jag fortsätta med den andra motorn, men det ska väl i princip bara vara å dra i snöret på den. Eller man kan ju hoppas iaf. Känns som att den svåra biten är avklarad nu när man har en motor som snurrar åt andra hållet.
Sen när båda fungerar bra så ska dom få sig en liten uppfräschning.
Har även beställt lite rörböjar till avgassystemen ikväll, det blir 4 st megafoner
När svänghjulet var gjort så var det bara tillbaks med alla grejer och bulta fast motorn i nåt chassi för å provstarta den. Sprutade in lite bränsle med blomsprutan, drog i snöret... Och se på fan, den gick igång direkt, och snurrade åt "fel" håll dessutom!
Sören har börjat plocka isär chassit och letat fram lite delar. Det mesta som vi har tänkt oss verkar gå å lösa nu, så nu är det mest bara en tidsfråga
Nästa jobb för mig blir att he på en gasare på motorn för å se hur den verkar gå annars.. Funkar det bara så kan jag fortsätta med den andra motorn, men det ska väl i princip bara vara å dra i snöret på den. Eller man kan ju hoppas iaf. Känns som att den svåra biten är avklarad nu när man har en motor som snurrar åt andra hållet.
Sen när båda fungerar bra så ska dom få sig en liten uppfräschning.
Har även beställt lite rörböjar till avgassystemen ikväll, det blir 4 st megafoner
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
så hel rätt bygge...
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Riktigt spännande!
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Idag var det upp till bevis för den felvända motorn. Vi provstartade den med förgasare och efter lite justering av tomgång och luftskruv så gick den hyfsad bra. Elen är inte riktig i ordning på motorn än, bl.a så glappar en av tändhattarna, men sånt ska bytas.
Iaf så fick vi för oss att när motorn ändå satt i TNT:n så kunde vi ju sätta dit en rem, dra ut skotern och provköra lite.
Här är resultatet, min hemmabygda RER fungerar visst alldeles utmärkt Lite jobbig att behöva flytta om svänghjulet när man ska framåt igen, men det är små detaljer
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9PYlgdob99I[/youtube]
Efter provsvängen var det bara konstatera att iaf motorn funkar, så då började jag plocka isär den för att ge den en uppfräschning. Hann blästra topparna, cyllarna var för skitiga för att stoppa ner i blästerskåpet men det kommer.
Lite skillnad blir det iaf Finns inte mycket som är vackrare än nyblästrad gjutalu
Iaf så fick vi för oss att när motorn ändå satt i TNT:n så kunde vi ju sätta dit en rem, dra ut skotern och provköra lite.
Här är resultatet, min hemmabygda RER fungerar visst alldeles utmärkt Lite jobbig att behöva flytta om svänghjulet när man ska framåt igen, men det är små detaljer
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9PYlgdob99I[/youtube]
Efter provsvängen var det bara konstatera att iaf motorn funkar, så då började jag plocka isär den för att ge den en uppfräschning. Hann blästra topparna, cyllarna var för skitiga för att stoppa ner i blästerskåpet men det kommer.
Lite skillnad blir det iaf Finns inte mycket som är vackrare än nyblästrad gjutalu
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- El Presidente
- Inlägg: 1426
- Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
galet och helt underbart
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Fränt
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Tokroligt projekt!!! skapargläje på höööög nivå! kom i håg att man for till månen -69 så det där löser ni!!
går det få ne allt pulver i backen tro ??
hur som hälst mkt fränt!! ös på !!
går det få ne allt pulver i backen tro ??
hur som hälst mkt fränt!! ös på !!
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Haha ja här finns det många ideer men jag tror att en rymdraket kan bli lite för mycket Sen vet jag inte heller om det finns några som tävlar med såna.. Ovalflygning runt månen kanske skulle vara nåt?Ockeltric skrev:Tokroligt projekt!!! skapargläje på höööög nivå! kom i håg att man for till månen -69 så det där löser ni!!
går det få ne allt pulver i backen tro ??
hur som hälst mkt fränt!! ös på !!
Och att få ner pulvret i backen, jag tror inte det blir så värst tokig med pulver egentligen.. Till å börja med så kör vi med i princip orginal motorer, kanske nån tunnare topppackning och lite filade kanter här o där men ingen våldsam race portning. Man kanske får ut runt 45 hk per motor om man har lite tur. Sen har vi ju dubbla förluster i drivlinan iom att vi måste ha 2 av varje. Mattspinn lär vi väl lyckas med men jag tror ju inte att det blir så vansinnigt mycket att åka med att man utan problem kör ifrån allt annat eller kör sönder mattan det första man gör. Men kanske om man får porta lite till nästa säsong att man kommer upp i 3 siffriga hästkrafter, men då har man fortfarende en maskin som väger mer än 200 kg. Fast på den tiden det begav sig så var det ju mycket å åka med, och det är väl det som räknas
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Det här kommer att bli riktigt roligt att följa
Ski-doo Elan 293 141" -75
Ski-doo Elan 498 137" -75
Arctic Cat Jag 3000 F/A oval -76
Arctic Cat Panther 440 -81
Ski-doo Elan 498 137" -75
Arctic Cat Jag 3000 F/A oval -76
Arctic Cat Panther 440 -81
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
ja det är väl inte sååååå konstigt att den här tråden snabbt vart populär!? mäktigt!
svart å gult
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Kan ju uppdatera lite så ni inte tror vi sitter still
Sören har börjat kapa i chassit samt börjat göra axlarna (variatoraxlar samt en drivaxel med dubbla splines) och det är ju faktiskt en riktig stor del av jobbet. Vi ska ta nån kväll o rensa hela chassit, sen är det bara börja bygga upp igen.
Mitt nästa jobb blir att plocka lös kedjehuset från min TNT, för det behöver vi till den här, och jag har ett annat som måste dit på TNT:n istället.
Sören har börjat kapa i chassit samt börjat göra axlarna (variatoraxlar samt en drivaxel med dubbla splines) och det är ju faktiskt en riktig stor del av jobbet. Vi ska ta nån kväll o rensa hela chassit, sen är det bara börja bygga upp igen.
Mitt nästa jobb blir att plocka lös kedjehuset från min TNT, för det behöver vi till den här, och jag har ett annat som måste dit på TNT:n istället.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Härligt projekt!!! Hinner ni ?
Ljusvattnet Skoterskrot
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
-
- Sponsor medlem
- Inlägg: 175
- Blev medlem: 11 feb 2009, 18:41
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
behövs det dubbla kedjehus om den ena variatorn ändå sitter på samma axel som den andra? Varför inte bara ett stödlager på högersidan istället? Mindre jobb med drivaxeln då, samt enklare att dreva om.
Mina två ören.
Skitballt projekt för övrigt . Gillar det skarpt
Mina två ören.
Skitballt projekt för övrigt . Gillar det skarpt
Skotrar:
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78
http://www.cravepower.org
2x AMF Delta 7520 "Långselare"
Yamaha Exciter Hybrid -89
Arctic Cat Panther 5000 -78
http://www.cravepower.org
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
vad hände?
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Vi hann som kanske märks inte, var väl mest pga att våra andra maskiner helt plötsligt började strula så dom tog all tid vi hade
Men det vill inte säga att bygget är annulerat, vi fortsätter och till nästa säsong så sitter den ihop!
Men det vill inte säga att bygget är annulerat, vi fortsätter och till nästa säsong så sitter den ihop!
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Tänkte de behövdes en liten "BOOST" för Å ta nya tag
http://www.youtube.com/watch?v=56ylxmwn ... detailpage
http://www.youtube.com/watch?v=56ylxmwn ... detailpage
Fox Trac 67-68 ? LLOYD LS400 "386cc"
Sno-Fury mk II Wankel 303cc SC 14
SNO-TRIC Wankel 303cc SC 14
Sno-Fury huv+div+Wankel 303cc
YAMAHA EX 440 79 "20 år på en lägda"
Sno-Fury mk II Wankel 303cc SC 14
SNO-TRIC Wankel 303cc SC 14
Sno-Fury huv+div+Wankel 303cc
YAMAHA EX 440 79 "20 år på en lägda"
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Helt klart att det snart är dags att fortsätta
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Ski-Doo Double Eagle 880
Kan väl uppdatera med en bild när tråden ändå är uppe..
Dekalerna är fixad så det var den svåra biten avklarad
Dekalerna är fixad så det var den svåra biten avklarad
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½