frän motor..
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
frän motor..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: frän motor..
Det där kan väl inte funka bra Jag har lärt mig att insuget ska vara så kort som möjligt,men jag kanske har fel.
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
-
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
- Ort: Skellefteå
Re: frän motor..
Ser ut som om han har försökt moddat in reeds men tanke på utformningen av insuget? Är jag helt fel ute eller vad tror ni? Vad kan det annars finnas för anledning att göra sådär?
Re: frän motor..
Klart det är reeds, men är det nån som ser vad det är för variator?
" Hörs man inte syns man inte"
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: frän motor..
hehe.. jag tyckte de var ett ballt bygge... jo ska man ha en rapp motor så ska du har kort insug, variatorn är en comet.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: frän motor..
Är den startad? TM38? Kommer den ut på nåt slagfält så man kan få beundra denna skapelse?
Helt klart ett fränt bygge
Helt klart ett fränt bygge
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Re: frän motor..
Kan det va Bernardssons motor?
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 16 feb 2010, 20:49
- Ort: Överboda, Umeå
Re: frän motor..
Klart det är Bernhadssons motor...
Det är mina fötter på bilden, jag håller nog i kameran oxå.
Kommer inte ihåg exakt varför reedsen hamnade där. kan vara för att nån hade portat insuget aldelens för mycket..
Eller så hamnade dom där bara för att det var roligt att prova
Insugslängden är säkert långt ifrån optimal... men det var nog inget som var särskilt optimalt på den där motorn...
Här är motorn monterad i chassiet.
Det är mina fötter på bilden, jag håller nog i kameran oxå.
Kommer inte ihåg exakt varför reedsen hamnade där. kan vara för att nån hade portat insuget aldelens för mycket..
Eller så hamnade dom där bara för att det var roligt att prova
Insugslängden är säkert långt ifrån optimal... men det var nog inget som var särskilt optimalt på den där motorn...
Här är motorn monterad i chassiet.
Lynx 5900
Re: frän motor..
Frän motor som sagt!! Provstartad? Hk?
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 16 feb 2010, 20:49
- Ort: Överboda, Umeå
Re: frän motor..
Sno-Jet skrev:Frän motor som sagt!! Provstartad? Hk?
Provstartad ja! flera gånger.
Vi körde Sega Open med den några gånger.
Motorn har väl trimmats på ett antal olika sätt och haft ett ännu större antal haverier.
Ballaste haveriet var när den bara var lite trimmad.
Ägaren körde fast mot en snödriva och höll full gas, motorn började varva så in i he..... !
Tillslut stannade den och alla trodde att den nöp, men väl i verkstan så visade det sig att vevaxeln vred sig så till den milda grad att svänghjulet fastnade mot spolarna.
Vi riktade veven och svetsade fast skinkorna efter det
Sen sprängdes primären en annan gång vid lite högre varvtal än original.
Därav att cometen sitter där, det är en 102 från nån räserskoter, ihopsvetsad sen tidigare haveri. :
Det har gått hål i nån kolv en gång.
Cylindern gick av en gång nere vid cylinderfoten. Troligvis pga pipan som inte har nån flexibel anslutning utan är stumt skruvad i cylindern.
Efter det körde vi långborr genom hela cylindern och drog pinnbult genom alltihopa sprickan runt hela cylinderfoten tätades med svetsen
HK är det nog ingen som vet.. huvudsaken att man har kul
Här är den spruckna cyllen.
Och här är hålet i kolven.
När sävarturbo.se kommer igång igen ska jag leta rätt på ett par bilder från hur det startade med en stor flaska lustgas...
Lynx 5900
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: frän motor..
Hade samma problem med cyl.foten på min Skiroule.....
http://www.youtube.com/watch?v=artMR_KZeDs" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=artMR_KZeDs" onclick="window.open(this.href);return false;
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
-
- Inlägg: 166
- Blev medlem: 02 okt 2009, 18:29
- Ort: Skellefteå
Re: frän motor..
Jag kom på en sak och måste bara fråga, Asså som ni skriver så blir motorn rappare med kortare insug och det förstår jag förstås, Men borde inte bli jätte mycket längre än dom nyare med reeds original ?? membranet tar ju alltid lika stor plats vare sig dom sitter i blocket eller utanför (nu vet jag inte hur långt det är från reedset till motorn men) och det är inte speciellt långt från gasaren till membranet så jag förstår inte varför det där skulle sänka effekten?
Re: frän motor..
Sämre vevhus komp
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;