Projekt: Upprustning av Spitfire!
Bygg en sån här tjur som ska stå i en bar och man ska försöka hålla sig kvar på den när den kastar runt.Nordda skrev:Tro vad man ska ha förra dynan till nu då.
Angående vad vi tidigare snackade om med rost på variatorn så kan jag nämna att jag putsade mina med roterande stålborste på borrmaskin och sedan rengjorde jag dem med svinto och dom blev kanonfina!
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
haha...ja, kanske det eller något framtida crosspallsbygge
Okey. Ska prova det, fast jag tror den sista svinton gick åt till att ta bort allt sot från kolvarna.
Kom på en till sak nu. Bör jag blanda i extra olja i bensinen nu eftersom jag har honat cylindrarna? Hur länge skall cylindrarna köras in? Kolvarna är ej bytta.
Okey. Ska prova det, fast jag tror den sista svinton gick åt till att ta bort allt sot från kolvarna.
Kom på en till sak nu. Bör jag blanda i extra olja i bensinen nu eftersom jag har honat cylindrarna? Hur länge skall cylindrarna köras in? Kolvarna är ej bytta.
Det skadar nog inte att ha en liten inkörningsperiod med en gnutta extra olja och lugn körning även om kolvarna ej är bytta och cylindrarna bara honade. Trots allt så har det ju varit en del vatten i motorn + att den stått länge, och detta har förmodligen avlägsnat all skyddande oljefilm från lager osv.Nordda skrev: Kom på en till sak nu. Bör jag blanda i extra olja i bensinen nu eftersom jag har honat cylindrarna? Hur länge skall cylindrarna köras in? Kolvarna är ej bytta.
När blir det premiärstart? Själv blir det kanske att skaka liv i MAG/Kohler 340:n imorgon.
| Ockelbo 300 ´70 | Ockelbo 300 LG´72 | Ski Doo Elan 250 ´71 | Arctic Cat JAG 4000 ´82 | Aktiv 600 440 ´78 |
Okey, blir till att hälla i en skvätt olja.
Killen som byter packboxen i motorn trodde han skulle få den klar i helgen. Får hoppas att han fick tillbaka avdragaren per post i torsdags eller fredags som han lånat ut bara. Blir nog premiärstart nu i veckan troligtvis. Då blir det till att köra lite grann så färgen på ljuddämparen härdar och slutar lukta samt att köra bort all gräs och rost ur boggien och mattan. Sen slänger jag dit rutan och tar ett kort och lägger in på blocket
Killen som byter packboxen i motorn trodde han skulle få den klar i helgen. Får hoppas att han fick tillbaka avdragaren per post i torsdags eller fredags som han lånat ut bara. Blir nog premiärstart nu i veckan troligtvis. Då blir det till att köra lite grann så färgen på ljuddämparen härdar och slutar lukta samt att köra bort all gräs och rost ur boggien och mattan. Sen slänger jag dit rutan och tar ett kort och lägger in på blocket
Ett problem har uppstått;
När jag och min kompis (Ponte_Gullen på forumet) skulle ta bort variatorn och gjorde lite förlängningar eftersom våran avdragare inte riktigt passade så verkar en järnpinne ha fastnat inne i axeln. Han som skall byta packboxen får inte ur den och blir nu tvungen att kapa bort skiten.
Har dock en gammal powerbloc som skall sättas dit istället för nuvarande variator.
Ska aldrig mer göra hemmagjorda avdragare.
När jag och min kompis (Ponte_Gullen på forumet) skulle ta bort variatorn och gjorde lite förlängningar eftersom våran avdragare inte riktigt passade så verkar en järnpinne ha fastnat inne i axeln. Han som skall byta packboxen får inte ur den och blir nu tvungen att kapa bort skiten.
Har dock en gammal powerbloc som skall sättas dit istället för nuvarande variator.
Ska aldrig mer göra hemmagjorda avdragare.
Tar inte den risken att göra så att vevaxeln ska fara åt helevete. Är väl inte det lättaste och framför allt inte det billigaste att hitta en ny.m@dkoffe skrev:Ställ skotern på sne, häll olja i variatorn, på med avdragaren, drag uta h-ete, värm variatorn och ge avdragaren en smäll....funkar kanon.
Så gjorde jag när en stålpinne gav vika när variatorn skulle lös.
Dessutom har den där killen mekat med Kawasaki-motorer i mesta delen av sitt liv tror jag. Så han lär veta om alternativen.
Men tack ändå.
Grejen med just den metod som Koffe beskriver är att oljan skapar ett hydrauliskt tryck så du slipper mekanisk åverkan på veven och således ej kan skada den..
Men du kan till fördel använda en bult med rätt gänga bara och lite gängtejp.
Mutterdragaren bygger då upp trycket och det brukar räcka mot dom mest tjuriga varaiatorerna.
Mvh Richard
Men du kan till fördel använda en bult med rätt gänga bara och lite gängtejp.
Mutterdragaren bygger då upp trycket och det brukar räcka mot dom mest tjuriga varaiatorerna.
Mvh Richard
-
- Inlägg: 172
- Blev medlem: 08 feb 2007, 16:13
- Ort: Sundsvall/örebro
- Kontakt: