Ovalsserie & Dragrace
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Ovalsserie & Dragrace
Hejsan, detta är bara en liten framtidscheck jag gör och hoppas på många svar och åsikter åt båda håll.
Jag har varit på Styrelsemöte med travsällskapet inför Ovals den 17 januari. Jag lyft frågan om ytterligare nyttjan av banan och de var dom mycket possitiva till. Lite av tanken var nu när man börjar se efter förra året och sen nu efter detta år att många faktiskt börjar vara lite rädd om maskinerna och inte vill hoppa och studsa så mycket (helt förståeligt) så kanske burkarcupen skulle ha följt utveckligen och förarnas tycke om de nu är mindre krockrisk och nötande av chassien som man är ute efter.
Jag pratade med dem och 3 tävlingar är väl vad jag mäktar med att ansvara över och de var då inga problem. Har fått till ett väldigt bra samarbete då dom har en mycket fin anläggning med allt vad bana, sekretareat, filmtorn osv, dom sköter plogning av parkeringar, depåer osv så behöver vi bara sköta själva raceandet och marknadsföringen.. Ganska bra deal tycker jag.
Ni närmre norrbotten är ju riktiga fenor på de där med dragracing så den biten skulle ni ju kunna styra upp sen har vi en gemensam poängserie så man kan bli lite av en champ.. Som vi har nu i Burkarcupen fast med många olika grenar.
Backtävlingar är ju riktigt roligt de med men i Lycksele så är de iaf dyrt att hyra stora backen (Bocksliden) dagtid och de kommer bli mycket jobb för oss i år att hålla parkering i den backe vi ska hålla till i nu i år. Men de får vi ta nu. Detta är ju för framtiden. Tror inte att Åsele och Vilhelmina är något att räkna med kommande år men kanske?
Tyck till, ge tips hur vi ska göra för en stabil fortsatt kurs på att träffas och ha kul med våra maskiner. Finns ju en viss del i skaderisken jag vill få bort med att ta bort hopp å studtstävlingar även.. De är ju för att sträcka ut maskinerna och för att träffas å skryta lite som vi gör detta, Lr?
Mvh Marino
Jag har varit på Styrelsemöte med travsällskapet inför Ovals den 17 januari. Jag lyft frågan om ytterligare nyttjan av banan och de var dom mycket possitiva till. Lite av tanken var nu när man börjar se efter förra året och sen nu efter detta år att många faktiskt börjar vara lite rädd om maskinerna och inte vill hoppa och studsa så mycket (helt förståeligt) så kanske burkarcupen skulle ha följt utveckligen och förarnas tycke om de nu är mindre krockrisk och nötande av chassien som man är ute efter.
Jag pratade med dem och 3 tävlingar är väl vad jag mäktar med att ansvara över och de var då inga problem. Har fått till ett väldigt bra samarbete då dom har en mycket fin anläggning med allt vad bana, sekretareat, filmtorn osv, dom sköter plogning av parkeringar, depåer osv så behöver vi bara sköta själva raceandet och marknadsföringen.. Ganska bra deal tycker jag.
Ni närmre norrbotten är ju riktiga fenor på de där med dragracing så den biten skulle ni ju kunna styra upp sen har vi en gemensam poängserie så man kan bli lite av en champ.. Som vi har nu i Burkarcupen fast med många olika grenar.
Backtävlingar är ju riktigt roligt de med men i Lycksele så är de iaf dyrt att hyra stora backen (Bocksliden) dagtid och de kommer bli mycket jobb för oss i år att hålla parkering i den backe vi ska hålla till i nu i år. Men de får vi ta nu. Detta är ju för framtiden. Tror inte att Åsele och Vilhelmina är något att räkna med kommande år men kanske?
Tyck till, ge tips hur vi ska göra för en stabil fortsatt kurs på att träffas och ha kul med våra maskiner. Finns ju en viss del i skaderisken jag vill få bort med att ta bort hopp å studtstävlingar även.. De är ju för att sträcka ut maskinerna och för att träffas å skryta lite som vi gör detta, Lr?
Mvh Marino
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Isf tror ja att de är hemmapulartävlingar du varit på för jag har aldrig sett en skotertävling i djupsnö men vi i kompisgänget har pratat om att göra en "ånyesttävling" bara för varandra. Leta upp en fet backe med mycke snö å sen få man en halvtimma på sig att ta sig så långt som möjligt.. Den som tagit sig längst med alla medel vinner..
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Jag vet inte om du har sett, men förmodligen inte, backarna efter elledningarna i flakaträsk... hehe.. Är de riktigt brant å dåligt före så krävs de sin man att spaka sig fram där..
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Inte från MDP men de är också jobbiga...
Nu till ämnet, är de ingen fler än henke som tycker något i frågan?
Nu till ämnet, är de ingen fler än henke som tycker något i frågan?
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Personligen så tycker jag att det är bra mycket roligare att köra när det är lite gupp och hopp. Kräver lite mer av en som förare en att köra rakt fram där det mer handlar om bästa skotern/inställningar vinner. Men förstår dom som har lite mer ovanligare maskiner att dom inte vill köra gupp och hopp tävlingar. Men är det tävlingar som är rakt fram och man har möjlighet så kommer jag nog att dyka upp iaf, för det är alltid roligt att komma ut och köra och prata retroskoter
Några Ockelbo, två MCB Crescent och en Rusch
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
För mer info besök http://www.rave643.tk
Besök också http://www.OckelboGuiden.tk
Allt om den svenska kultskotern Ockelbo.
Själv är jag helt inne på att testa en riktig IS-oval så vi får lite fart på alla som har en gammal ismaskin stående i bodan.
Men det ena företar ju inte det andra, utan det är ju kul om det kan bli lite mera av allt.... =)
Men det ena företar ju inte det andra, utan det är ju kul om det kan bli lite mera av allt.... =)
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
Nu är du inne på rätt spår Marino!
Har man lagt ner mycke tid å pengar på att fixa å dona med sin veteranare.
då tror jag inte många är sugen att hoppa sönder den på nån crosstävling. Den tävlings formen finns redan i skoterfolkrace.
Med lite SNÄLLARE tävlingar tror jag att vi kommer att få se riktigt fina maskiner.
När det gäller det fysiska,tror jag att vi är många som är på fel sida av
bäst före datum och därför behöver vi inte bevisa någonting där heller.
Oval å dragrace är skonsamt för både maskin och pilot.
mvh. Jörgen
Har man lagt ner mycke tid å pengar på att fixa å dona med sin veteranare.
då tror jag inte många är sugen att hoppa sönder den på nån crosstävling. Den tävlings formen finns redan i skoterfolkrace.
Med lite SNÄLLARE tävlingar tror jag att vi kommer att få se riktigt fina maskiner.
När det gäller det fysiska,tror jag att vi är många som är på fel sida av
bäst före datum och därför behöver vi inte bevisa någonting där heller.
Oval å dragrace är skonsamt för både maskin och pilot.
mvh. Jörgen
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
håller helt med.Jörgen skrev:Nu är du inne på rätt spår Marino!
Har man lagt ner mycke tid å pengar på att fixa å dona med sin veteranare.
då tror jag inte många är sugen att hoppa sönder den på nån crosstävling. Den tävlings formen finns redan i skoterfolkrace.
Med lite SNÄLLARE tävlingar tror jag att vi kommer att få se riktigt fina maskiner.
När det gäller det fysiska,tror jag att vi är många som är på fel sida av
bäst före datum och därför behöver vi inte bevisa någonting där heller.
Oval å dragrace är skonsamt för både maskin och pilot.
mvh. Jörgen
// Lars
-
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
En backtävling kan väl inte heller va speciellt farligt för maskinen eller förarn heller?Jörgen skrev:Nu är du inne på rätt spår Marino!
Har man lagt ner mycke tid å pengar på att fixa å dona med sin veteranare.
då tror jag inte många är sugen att hoppa sönder den på nån crosstävling. Den tävlings formen finns redan i skoterfolkrace.
Med lite SNÄLLARE tävlingar tror jag att vi kommer att få se riktigt fina maskiner.
När det gäller det fysiska,tror jag att vi är många som är på fel sida av
bäst före datum och därför behöver vi inte bevisa någonting där heller.
Oval å dragrace är skonsamt för både maskin och pilot.
mvh. Jörgen
Att k
Precis, backe är väl ingen dum ide att köra, det ju rätt kul tävlings form, men jag tycker man ska gå tillbaka som man körde backtävlingar förr i tiden dvs 2 banor och man kör på var sin bana, men kan väl nästan kalla det slalom. Inte 4 i varje heat eller mer som det är i dagsläget bland nyare maskiner... Körde själv med en gammal ombyggd (hpd) phazer 1, för 10 år sedan och det va inge kul i första kurvan att möta fullsponsrade crossmaskiner som inte brydde sig att det kom en annan maskin i vägen (funka ju lika bra att valla med =) ...
Kan säga att förvåningen blev stor då man kom till den tävlingen (som alla år tidigare körts med 2st i varje heat.) helt plötsligt hade blivit 4 och på samma bana. Vilket man inte sagt något om i anmälan.
Det är väl i och för sig inget vi behöver vara rädda för men tanken att vissa brukar trots allt sina otroligt fina maskiner och vissa något udda även till racen... Så en mindre incident vore ju en katastrof.
Det behövs bara 1 misstag av någon/något och hela "veteranrace grejen" kan vara över... Tänk på det!
Det ska vara enkla former av race,
billigt att genomföra, men framför allt minimera säkerhetsrisken och ha bra säkerhet !!!
"Kronjocke", tycks minnas att du var i bygdsiljum för 10 år sedan med Kissen man ser under laglöst... ??? har för mig att du skotta bort andra vallen ända ned i depån ... du tryckte väl inte på knappen ???
Kan säga att förvåningen blev stor då man kom till den tävlingen (som alla år tidigare körts med 2st i varje heat.) helt plötsligt hade blivit 4 och på samma bana. Vilket man inte sagt något om i anmälan.
Det är väl i och för sig inget vi behöver vara rädda för men tanken att vissa brukar trots allt sina otroligt fina maskiner och vissa något udda även till racen... Så en mindre incident vore ju en katastrof.
Det behövs bara 1 misstag av någon/något och hela "veteranrace grejen" kan vara över... Tänk på det!
Det ska vara enkla former av race,
billigt att genomföra, men framför allt minimera säkerhetsrisken och ha bra säkerhet !!!
"Kronjocke", tycks minnas att du var i bygdsiljum för 10 år sedan med Kissen man ser under laglöst... ??? har för mig att du skotta bort andra vallen ända ned i depån ... du tryckte väl inte på knappen ???
Ljusvattnet Skoterskrot
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Det där med 2 banor är något vi verkligen skall anamma till backtävlingen i Rusksele. Riktigt bra ide, de är ju faktiskt många som börjar ha fina maskiner som Jörgen säger så de ska vi självklart ha i åtanke. Detta år är ju tävlingarna satt och marknadsförda rätt hårt så i år blir de som tänkt men detta är ju som sagt inför kommande år.
Ska se över om de inte går göra någon bättre deal med friluftsfrämjandet för nytjandet av Bocksliden dagtid, de är ju som en bra backe i övrigt.
Fortsätt fylla på alla ni som har något att säga, de är bra att få in synpunkter på vad man kan förbättra osv.. De är ju för er vi gör detta och då vill vi att ni ska tycka att de är så bra som de bara kan bli. Sen att de blir lite fel ibland de får ni räkna med, vi är bara människor.
Mvh Marino
Ska se över om de inte går göra någon bättre deal med friluftsfrämjandet för nytjandet av Bocksliden dagtid, de är ju som en bra backe i övrigt.
Fortsätt fylla på alla ni som har något att säga, de är bra att få in synpunkter på vad man kan förbättra osv.. De är ju för er vi gör detta och då vill vi att ni ska tycka att de är så bra som de bara kan bli. Sen att de blir lite fel ibland de får ni räkna med, vi är bara människor.
Mvh Marino
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
-
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
Ja man vill ju int vräka sunn allt för mycke känn ju jag me.. Inte för att jag ha nånting dyrt men huven ä ju hel å blank iaf!marino carlsson skrev:Det där med 2 banor är något vi verkligen skall anamma till backtävlingen i Rusksele. Riktigt bra ide, de är ju faktiskt många som börjar ha fina maskiner som Jörgen säger så de ska vi självklart ha i åtanke. Detta år är ju tävlingarna satt och marknadsförda rätt hårt så i år blir de som tänkt men detta är ju som sagt inför kommande år.
Ska se över om de inte går göra någon bättre deal med friluftsfrämjandet för nytjandet av Bocksliden dagtid, de är ju som en bra backe i övrigt.
Fortsätt fylla på alla ni som har något att säga, de är bra att få in synpunkter på vad man kan förbättra osv.. De är ju för er vi gör detta och då vill vi att ni ska tycka att de är så bra som de bara kan bli. Sen att de blir lite fel ibland de får ni räkna med, vi är bara människor.
Mvh Marino
Att k
har inte så mycket nytt att tillägga men helt sant som jörgen säger att denna skonsammare tävlings form både gynnar skotrarna samt arrangören.Jörgen skrev:Nu är du inne på rätt spår Marino!
Har man lagt ner mycke tid å pengar på att fixa å dona med sin veteranare.
då tror jag inte många är sugen att hoppa sönder den på nån crosstävling. Den tävlings formen finns redan i skoterfolkrace.
Med lite SNÄLLARE tävlingar tror jag att vi kommer att få se riktigt fina maskiner.
När det gäller det fysiska,tror jag att vi är många som är på fel sida av
bäst före datum och därför behöver vi inte bevisa någonting där heller.
Oval å dragrace är skonsamt för både maskin och pilot.
mvh. Jörgen
mindre risk för olyckor och i mitt tycke en trevligare tävlings form att titta på.
anders
-------------------------------------------------------
srx 440 -80
rv-77
srx 440 -80
rv-77
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Även om man inte har något nytt att tillägga tycker jag de är viktigt att man gör sin röst hörd. bara för att en tycker något så ids man inte lägga så stor vikt i det men är de många som har samma åsikt så finns de ju ett tydligt behov av ändring så fortsätt att kommentera vår framtid.
Tänk på att mig kvittar de då körandet inte är för mig viktigt i sig oavsett vad som bestäms. De viktiga är att ni som har de stora intresset får de som ni vill ha de.
Tänk på att mig kvittar de då körandet inte är för mig viktigt i sig oavsett vad som bestäms. De viktiga är att ni som har de stora intresset får de som ni vill ha de.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- Hotpistons
- Inlägg: 511
- Blev medlem: 17 maj 2008, 20:23
- Ort: Fällforsån
Nog får det gärna bli mer dragrace och oval bara inte burkarcupen med dess olika deltävlingar blir förstörd jag tror inte det här forumet representerar stordelen av alla som kör just Burkarkuppen (inge elakt menat) Men jag har hört mej runt litegrann och dom jag pratat med låter inte så imponerad av en massa styrlåsrace.
Förstår ju att dom som putsat allt dom kan inte vill vara och stångas i fajter på bana men alla här verkar ju ha fulla gården med skotrar måste man då ta den finaste man har och köra med om man är rädd för att det guppar och att det kan finnas motståndare på banan ?
Burkarkuppen förknippar iallafall dom jag känner med race medans veteranutställning är något annat.
Och anmälda till cupen verkar det ju inte vara brist på.
Angående olyckor så tror jag inte det spelar nån roll vilken typ av tävling det är.
Tex om det bara skulle va ovals börjar ju dom som tycker om att tävla bygga maskiner enbart för den grenen och det kommer att gå fortare och fortare och fortare......
Hoppas ingen tar illa upp nu..
Mvh Erik
Förstår ju att dom som putsat allt dom kan inte vill vara och stångas i fajter på bana men alla här verkar ju ha fulla gården med skotrar måste man då ta den finaste man har och köra med om man är rädd för att det guppar och att det kan finnas motståndare på banan ?
Burkarkuppen förknippar iallafall dom jag känner med race medans veteranutställning är något annat.
Och anmälda till cupen verkar det ju inte vara brist på.
Angående olyckor så tror jag inte det spelar nån roll vilken typ av tävling det är.
Tex om det bara skulle va ovals börjar ju dom som tycker om att tävla bygga maskiner enbart för den grenen och det kommer att gå fortare och fortare och fortare......
Hoppas ingen tar illa upp nu..
Mvh Erik
SKI-DOO
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr
Scantic 335
citation ss x 2
skandic 503
safari 503
Blizzard 9500 x 3
Blizzard 7500
Blizzard 6500
Rv 340
Moto- ski super sonic
Formula mx racing -84
Rev 440x /860 hpr
-
- El Presidente
- Inlägg: 1426
- Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
- Ort: Piteå
- Kontakt:
-------------------------------------------Hotpistons skrev:Nog får det gärna bli mer dragrace och oval bara inte burkarcupen med dess olika deltävlingar blir förstörd jag tror inte det här forumet representerar stordelen av alla som kör just Burkarkuppen (inge elakt menat) Men jag har hört mej runt litegrann och dom jag pratat med låter inte så imponerad av en massa styrlåsrace.
Förstår ju att dom som putsat allt dom kan inte vill vara och stångas i fajter på bana men alla här verkar ju ha fulla gården med skotrar måste man då ta den finaste man har och köra med om man är rädd för att det guppar och att det kan finnas motståndare på banan ?
Burkarkuppen förknippar iallafall dom jag känner med race medans veteranutställning är något annat.
Och anmälda till cupen verkar det ju inte vara brist på.
Angående olyckor så tror jag inte det spelar nån roll vilken typ av tävling det är.
Tex om det bara skulle va ovals börjar ju dom som tycker om att tävla bygga maskiner enbart för den grenen och det kommer att gå fortare och fortare och fortare......
Hoppas ingen tar illa upp nu..
Mvh Erik
Ingen vill väll att burkarcupen ska förstöras det är ett fantastisk tävlig på alla sätt
låt burkarcupen vara!!
men man måste ju respektera att del tycker det är roligast med styrlåsrace och bygger maskiner för just dragrace.
Det är ju rätt logiskt att dom som vill köra skotercross kommer att göra det
och dom som gillar dragrace kommer att köra dragrace
det får inte bli typ VI och DOM känsla över det här
det handlar ju bara om att göra en par till fristående tävligar vid sidan om burkarcupen
vi har ju samma mål och önskan, att det ska finnas tävligar och spektakel
för alla med veteran skotrar
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther