Hejsan, just skaffat mig min första et250, har bara 300or och 340s sedan tidigare och haft en del br250, men fick tag på en riktigt fin en som stått sedan 86, problemet är denna membran fögge som jag inte blir klok på.
Plockade ihop membran och packningar från liknande förgasare så allt verkar ok. Men den går bara ifall jag häller bränsle i bränsle slangen, eller manuellt pumpar det med typ en petflaska eller liknande. Någon som hsr en vettiig lösning på att få dit en annan gasare? Eller vars man fårtag på repsats till orginal? Mikuni trottel vill jsg hellst hålla mig långt ifrån så gott de går iallafall. Eller om någon vet ifall de går att ta vanliga flotörföggen från nyare et 250 med insugsgummit och montera på min 81a? Och vars man isåfall lättast kan få tag i gummi och fögge
Yamaha et 250
Yamaha et 250
yamaha et 300
å några fler yamaha
å några fler yamaha
Re: Yamaha et 250
Jo förstått att 82orna hadde mera normal gasare, verkar dock inte jätte lätta att hitta
Men har blivit hyffsat kompis med membrangasaren nu efter några egentillverkade membran, mään nu har jag knappt någon gnista istället. Väldigt svag iallafall.
Någon som har en ide? Går det att använda 300/340 cdi och eller tändplatta på dessa? Har extremt mycket grejer till 300/340 men inget till dessa monster 250
Men har blivit hyffsat kompis med membrangasaren nu efter några egentillverkade membran, mään nu har jag knappt någon gnista istället. Väldigt svag iallafall.
Någon som har en ide? Går det att använda 300/340 cdi och eller tändplatta på dessa? Har extremt mycket grejer till 300/340 men inget till dessa monster 250
yamaha et 300
å några fler yamaha
å några fler yamaha
Re: Yamaha et 250
Det behöver inte vara CDI-boxen.
Har du resistortändstiftshatt, så kan problemet vara i den. Det blir lätt oxid på kontaktytorna på den lilla resistorn inne i tändhatten, och då vill inte gnistan bli något vidare.
Om det skulle vara CDI:n så är den inte så jättelätt att få tag på.
Men om du har så mycket delar till ET 300/340, så kanske du har ett komplett tändsystem? Stator, svänghjul och CDI-box, det är bara att montera och justera in tändpunkten.
Här är en lista på vilka skotrar som har samma CDI-box som din ET250.
This Yamaha 8H4-85540-20-00 CDI UNIT ASSEMBLY Not Available fits the following models and components:
Yamaha Snowmobile 1979 ET250C
Yamaha Snowmobile 1980 ET250D
Yamaha Snowmobile 1981 ET250E
Yamaha Snowmobile 1979 ET300C
Yamaha Snowmobile 1981 ET300E
Yamaha Snowmobile 1979 ET340C
Yamaha Snowmobile 1980 ET340D
Yamaha Snowmobile 1981 ET340E
Yamaha Snowmobile 1981 SS440E
Yamaha Snowmobile 1979 EC540C
Yamaha Snowmobile 1980 EC540D
Yamaha Snowmobile 1980 SR540D
Yamaha Snowmobile 1981 SR540E
Yamaha Snowmobile 1982 SR540F
Har du resistortändstiftshatt, så kan problemet vara i den. Det blir lätt oxid på kontaktytorna på den lilla resistorn inne i tändhatten, och då vill inte gnistan bli något vidare.
Om det skulle vara CDI:n så är den inte så jättelätt att få tag på.
Men om du har så mycket delar till ET 300/340, så kanske du har ett komplett tändsystem? Stator, svänghjul och CDI-box, det är bara att montera och justera in tändpunkten.
Här är en lista på vilka skotrar som har samma CDI-box som din ET250.
This Yamaha 8H4-85540-20-00 CDI UNIT ASSEMBLY Not Available fits the following models and components:
Yamaha Snowmobile 1979 ET250C
Yamaha Snowmobile 1980 ET250D
Yamaha Snowmobile 1981 ET250E
Yamaha Snowmobile 1979 ET300C
Yamaha Snowmobile 1981 ET300E
Yamaha Snowmobile 1979 ET340C
Yamaha Snowmobile 1980 ET340D
Yamaha Snowmobile 1981 ET340E
Yamaha Snowmobile 1981 SS440E
Yamaha Snowmobile 1979 EC540C
Yamaha Snowmobile 1980 EC540D
Yamaha Snowmobile 1980 SR540D
Yamaha Snowmobile 1981 SR540E
Yamaha Snowmobile 1982 SR540F
Re: Yamaha et 250
Jo har en heldel kompletta tändsystem från 300or och 340is, passar det att flytta överallt? Stator och svänghjul?
Fick fram att vissa 300or kunde ha samma cdi och lånade en från en 82as 300a, med samma nummer som på 250boxen, och då häklar fick jag fin gnista
Hittade sedan en lös cdi med samma nummer som också verkade funka, harr dock inte hunnit ha igång den nå mera, imorgon blir det förhoppningsvis en liten provkörning för att se att allt funkar
Fick fram att vissa 300or kunde ha samma cdi och lånade en från en 82as 300a, med samma nummer som på 250boxen, och då häklar fick jag fin gnista
Hittade sedan en lös cdi med samma nummer som också verkade funka, harr dock inte hunnit ha igång den nå mera, imorgon blir det förhoppningsvis en liten provkörning för att se att allt funkar
yamaha et 300
å några fler yamaha
å några fler yamaha
Re: Yamaha et 250
Siddu va du kan
Keihinförgasaren är kinkig på nivån som du ställer med skruven under förgasaren. Nivån kollar du i "glasröret" på sidan av förgasaren (med hatten av) på tomgångsvarvtal.
Har för mig att nivån ska vara i höjd med piggarna som röret ligger mellan, men är inte 100% säker.
Vad använde du för material till att tillverka membran?
De originala membranen i förgasare av olika slag verkar ofta ha som en armering ingjuten i materialet, men nya membransatser verkar vara gummi rakt igenom. Och väldigt känsliga för modernt bränsle med etanol i.
Keihinförgasaren är kinkig på nivån som du ställer med skruven under förgasaren. Nivån kollar du i "glasröret" på sidan av förgasaren (med hatten av) på tomgångsvarvtal.
Har för mig att nivån ska vara i höjd med piggarna som röret ligger mellan, men är inte 100% säker.
Vad använde du för material till att tillverka membran?
De originala membranen i förgasare av olika slag verkar ofta ha som en armering ingjuten i materialet, men nya membransatser verkar vara gummi rakt igenom. Och väldigt känsliga för modernt bränsle med etanol i.
Re: Yamaha et 250
Jo ibland så
Har hyffsad koll på justeringen av gasaren, dock är skruven inte rörd sedan 86, mest troligt inte innan de heller, men får se när/om jag får igång den
Använder nå gammalt industrigummi som ska vars för att kunna göra egna membran till mc och liknande, fu kar säkert en stund iallafall tills jag fått membranen jag beställt eller lyckats få dig någon keihin med flotör iallafall modernt bränsle är inge kul alls,
Har hyffsad koll på justeringen av gasaren, dock är skruven inte rörd sedan 86, mest troligt inte innan de heller, men får se när/om jag får igång den
Använder nå gammalt industrigummi som ska vars för att kunna göra egna membran till mc och liknande, fu kar säkert en stund iallafall tills jag fått membranen jag beställt eller lyckats få dig någon keihin med flotör iallafall modernt bränsle är inge kul alls,
yamaha et 300
å några fler yamaha
å några fler yamaha
- swampen
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
- Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
- Kontakt:
Re: Yamaha et 250
Modernt bränsle är ett jävla Sattyg!!! Förgasar renoveringar å membransatser är nog min största utgift för mina skotrar varje år förutom själva (skit)bränsletenticer skrev: ↑28 mar 2021, 22:15Jo ibland så
Har hyffsad koll på justeringen av gasaren, dock är skruven inte rörd sedan 86, mest troligt inte innan de heller, men får se när/om jag får igång den
Använder nå gammalt industrigummi som ska vars för att kunna göra egna membran till mc och liknande, fu kar säkert en stund iallafall tills jag fått membranen jag beställt eller lyckats få dig någon keihin med flotör iallafall modernt bränsle är inge kul alls,
Rajden ärFavoriten!