När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
Jag menar då i serie.
Jag menar då i serie.
Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
Om jag säger 1978-79 är jag helt fel ute då...??
Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
Joo. 1976 är det årtal som jaf har sett mest skotrar av aluminium från Yamaha.
76 och 77 är samma "årtal" när det gäller modellerna.
76 och 77 är samma "årtal" när det gäller modellerna.
Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
1972
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
Villka modeller var det då?
Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
SR 433 -72
SR 292 , SR 433 , SR 643 -73
Vet ej om SR 643 -72 hade aluchassie. Men någon vet nog
SR 292 , SR 433 , SR 643 -73
Vet ej om SR 643 -72 hade aluchassie. Men någon vet nog
Yamaha 8F2 prylar
Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
Ja det är ju serietillverkade maskiner… Hur många år serietillverkade de dem till allmogen????8F2 skrev:SR 433 -72
SR 292 , SR 433 , SR 643 -73
Vet ej om SR 643 -72 hade aluchassie. Men någon vet nog
Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
Men det måste ju vara specialmaskiner för tävling?8F2 skrev:SR 433 -72
SR 292 , SR 433 , SR 643 -73
Vet ej om SR 643 -72 hade aluchassie. Men någon vet nog
Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
Menar du helt i alu eller tunnel och balja.
Helt i alu är det nog bara SR,SSR och SRX 77-78 som är helt i alu (även bulkhead)
GPX kom ju 74 med alu tunnel och balja men med stål bulkhead
Helt i alu är det nog bara SR,SSR och SRX 77-78 som är helt i alu (även bulkhead)
GPX kom ju 74 med alu tunnel och balja men med stål bulkhead
Yamaha 8F2 prylar
Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
Min STX är också helt i aluminium. Utom fästen som belastas mycket t.ex. motorfästen och styre.
Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
STX är efterföljaren av GPX väldigt lika
Men de har bägge stål bulkhead de maskiner jag räknade upp är helt i alu.
Men de har bägge stål bulkhead de maskiner jag räknade upp är helt i alu.
Yamaha 8F2 prylar
Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
Så SRX har inte stål bulkhead?
Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
Både ja och nej.
76,79,80 och 81 i europa är i stål. 77,78 i aluminium.
I usa bara 77
76,79,80 och 81 i europa är i stål. 77,78 i aluminium.
I usa bara 77
Yamaha 8F2 prylar
Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
Det kan ju inte hålla så bra hehe.
Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
Varför inte? det finns en uppsjö av alu-legeringar det är inga problem att få en buklhead att hålla med alu.Yamaha_92 skrev:Det kan ju inte hålla så bra hehe.
Yamaha SRX 340 -76
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
De var ju rena ovalmaskiner så det var nog inget problem med hållbarheten. Men cross å långlopp tog nog knäcken på dem. Men de byggdes bara för runt runt på is
Yamaha 8F2 prylar
Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
Så motorfästen var i aluminium?
Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
i det närmaste allt. Googla srx 440 -77 bulkhead då ser duYamaha_92 skrev:Så motorfästen var i aluminium?
Yamaha SRX 340 -76
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
Yamaha STX 340 -76
Yamaha STX 340 -77
Yamaha SRX 440 -79
Yamaha Vmax4 -93
Ockelbo 380 -??
Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
Srx måste ha varit lätta då jämfört med STX/EX/GPX.Bias skrev:i det närmaste allt. Googla srx 440 -77 bulkhead då ser duYamaha_92 skrev:Så motorfästen var i aluminium?
Re: När började yamaha tillverka aluminiumskotrar?
En startklar-77 med alla vätskor väger 152 kg det var också minvikten i superstock som den byggdes för.
Tex drev var i aluminium, sekundäraxel var i stål men grymt nedsvarad i diameter. Hela boggien i alu endast kullagren i stål. Huven i ett tunnare glasfiber. Som option fanns drev i magnesium gräven på mattan i titanium. Så för sin tid var det väldigt extrema och som sagt byggda för super stock så ett krav var minst 500st byggda.
Yamaha gav även ut en bok om hur man kunde trimma och modifiera sin maskin om man fick för sina lokala regler där allt från chassie,variatorer,porttider,tändning och pip modifikationer.
En väldigt intressant bok för en intresserad srxfan
Tex drev var i aluminium, sekundäraxel var i stål men grymt nedsvarad i diameter. Hela boggien i alu endast kullagren i stål. Huven i ett tunnare glasfiber. Som option fanns drev i magnesium gräven på mattan i titanium. Så för sin tid var det väldigt extrema och som sagt byggda för super stock så ett krav var minst 500st byggda.
Yamaha gav även ut en bok om hur man kunde trimma och modifiera sin maskin om man fick för sina lokala regler där allt från chassie,variatorer,porttider,tändning och pip modifikationer.
En väldigt intressant bok för en intresserad srxfan
Yamaha 8F2 prylar