Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Här diskuterar vi tävlingar, träffar osv
Användarvisningsbild
Phazer-85
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jun 2009, 20:12
Ort: Bygdsiljum

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av Phazer-85 » 26 maj 2012, 20:11

Ni får ursäkta att jag är lite senil, fick en förfrågan ang matt längd.
Vad riktigt blev de sagt om matt längden, var de ok om man ville åka med längre matta, typ 345
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av marino carlsson » 28 maj 2012, 12:33

Har man bara en sån lång boggie från 85 så alt att man bygger på förlängningskit. Dock i Std klasserna så är det regeln att närmast förekommande längd som gäller. 295 = 307 etc
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av Lindh » 09 okt 2012, 14:19

Jag har en fråga som jag har lite svårt att hitta något svar på i första inlägget. Boggien i min Et250 är ombyggd av någon tidigare ägare, det är en originalboggie, men man har förlängt fjädringsvägen några cm och stoppat in dämpare med fjädern lindad runtom dämparen istället för "vridfjädrarna" som sitter standard. Vet inte var dämparen kommer ifrån, men det är nog troligt att den är nyare än 1985. Är detta godkänt att köra med?

Evervärst 444
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1092
Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
Ort: Piteå

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av Evervärst 444 » 09 okt 2012, 19:24

marino carlsson skrev:
Gunnar skrev:nä de gör man inte, EXen går ju rätt bra :thumbright: men dom är ändå rätt fräna dom där racemaskinerna
Helt ok Gunnar, sätt igång å bygg. Ser fram emot denna maskin nästa säsong.

Perfekt i och med detta kan man bygga en riktigt 70 tals openmod dragrace maskin "inom ramen av vad som fanns till 1985" precis som det var på den tiden, hemmabyggen alltså liknande den Gunnar vissade har länge varit sugen själv :thumbright:

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av marino carlsson » 10 okt 2012, 14:29

Lindh. Det är nog dämparen från en ss440 skulle ja tro
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
Lindh
Inlägg: 580
Blev medlem: 30 mar 2008, 20:06
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av Lindh » 10 okt 2012, 16:35

Hmm.. jag tror inte det, den ser inte riktigt ut så.... Ifall den skulle vara av nyare härkomst, skulle det isånafall innebära att den inte är godkänd att köra med, eller räknas det som en del som "kommer från årsmodell som matchar klassens årsmodellsbegränsningar men har ett senare tillverkningsår"? Tror inte den ger direkt bättre fjädring än något från en ss/srv iaf, det är ju ändå en ET-boggie vi snackar om... Vill dock inte riskera att få något problem för en sådan struntsak, så det kändes säkrast att höra sig för...

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av marino carlsson » 10 okt 2012, 21:48

Boggies får inte byggas om på så vis att man ökar dess fjädringsväg. Varför man måste ha en rak linje i detta är pga att annars får vi inte göra annat än bedömma byggen från fall till fall. Givetvis är säkerligen inte din hembyggda lösning bättre än en originalfjädring men jag kan inte sitta här å säga att din är godkänd för det.

Alt 1. Bygg tillbaka till original

Alt 2. Är den ultrakass iaf så kan du ju testa köra å är det så att någon klagar å tycker du har en NASA-boggie så får du problem. Valet är ditt å alla andras. Omöjligt att svara på sånna här frågor. Riktlinjerna har du för vad du får göra.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Ballan
Inlägg: 304
Blev medlem: 17 nov 2008, 22:31
Ort: Lycksele
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av Ballan » 14 okt 2012, 20:37

En tanke kring våran backtävling. Går det ha ett undantag på framlyset. Personligen tycker jag att än om backen är upplyst så ser man bättre konturer framför skotern när man kör om framlyset är fullt fungerande?
SS 440
ET 250
WWW.RETROEVENT.SE

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av marino carlsson » 14 okt 2012, 22:07

Ja är det kvällstävling så är det givet att man får ha lyset i sin fulla ordning utan tejpning.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Ballan
Inlägg: 304
Blev medlem: 17 nov 2008, 22:31
Ort: Lycksele
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av Ballan » 14 okt 2012, 22:29

:thumbright:
SS 440
ET 250
WWW.RETROEVENT.SE

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av marino carlsson » 11 nov 2012, 16:52

Fick en förfrågan ang regelverket i standardklassen idag som vi inte diskuterade.

Frågan löd:

Får man sätta i UFO-bricka/or i förgasarna i standardklass?

Enligt min mening så är det ju att trimma då dem ökar gashastigheten avsevärt på en trottelgasare och frågan skulle ju inte komma om det inte gav effekt så hur ska vi ställa oss till preparering av förgasare? Tänkvärt kan ju vara att då skulle plötsligt konsvarvning etc bli aktuellt också. Kan vara nog så bra att förgasarna orörda enligt min mening om man ska ha en standardklass.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av marino carlsson » 11 nov 2012, 23:46

Pallstopp på frågan om modifiering av förgasare vilket jag också hade som åsikt så då vet ni de. Inge trolleri med förgasarna! I enlighet med reglementet så är det heller inte uppräknat som godkänt så vi behöver inte göra ett tillägg i regelverket om detta.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av spider66 » 22 nov 2012, 12:29

Hur mäts kammarnas höjd på burkar tävlingar? Är det bara kammen eller tas mattans gummi med?
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av marino carlsson » 22 nov 2012, 16:20

Mattan mäts från centrum på matttjockleken om det är så att man behöver mäta.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
spider66
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1387
Blev medlem: 19 mar 2009, 21:27
Ort: Malmberget

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av spider66 » 23 nov 2012, 08:30

marino carlsson skrev:Mattan mäts från centrum på matttjockleken om det är så att man behöver mäta.
Tack för svaret :thumbright: Då var min matta godkänd :D
Men varför mäts inte enbart kammen?Det är ju den som är viktig och inte mattans tjocklek
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av marino carlsson » 25 nov 2012, 04:37

Det är så man mäter de flesta skotermattor
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av marino carlsson » 04 dec 2012, 23:06

Kan man sätta en 85:as XLV boggie på en 83:as XLV å köra standard istället för att bygga om boggien på en 83:a för att kunna byta matta?
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Invader
Inlägg: 184
Blev medlem: 23 nov 2010, 22:08
Ort: Bygdsiljum

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av Invader » 05 dec 2012, 17:36

marino carlsson skrev:Kan man sätta en 85:as XLV boggie på en 83:as XLV å köra standard istället för att bygga om boggien på en 83:a för att kunna byta matta?
Den va lite klurig....

Passar den i original hålen, eller är det en helt annan boggie?
Är det en likadan boggie med samma fjädringsväg, men längre skenor känns det väl okej.
Men är det en "bättre" boggie så blir det lite fel.
/ Jonas
Ski-Doo Blizzard 6500 -78
Ski-Doo T`NT 340 RV -77
AMF Snöscout 290 -??
Yamaha CS 340 -89
Evinrude Boxer -72
Polaris TX 500

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av marino carlsson » 05 dec 2012, 19:16

Jo det börjar på dra ihop sig så jag tänkte testa lite ;) Du har helt rätt Jonas. Får hundra miljoner sånna här frågor nu.. ;)
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
RetroR
RETRO POLICE CREW
RETRO POLICE CREW
Inlägg: 1945
Blev medlem: 04 feb 2007, 18:22
Ort: Umeå

Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7

Inlägg av RetroR » 05 dec 2012, 20:39

marino carlsson skrev:Det är så man mäter de flesta skotermattor
Är det verkligen så? Jag har alltid mätt kamhöjden från botten på kammen till toppen......men jag kanske är ute och cyklar? :roll:
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................

Skriv svar