Reglemente Burkarcupen Vol.6-7
Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7
Ni får ursäkta att jag är lite senil, fick en förfrågan ang matt längd.
Vad riktigt blev de sagt om matt längden, var de ok om man ville åka med längre matta, typ 345
Vad riktigt blev de sagt om matt längden, var de ok om man ville åka med längre matta, typ 345
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7
Har man bara en sån lång boggie från 85 så alt att man bygger på förlängningskit. Dock i Std klasserna så är det regeln att närmast förekommande längd som gäller. 295 = 307 etc
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7
Jag har en fråga som jag har lite svårt att hitta något svar på i första inlägget. Boggien i min Et250 är ombyggd av någon tidigare ägare, det är en originalboggie, men man har förlängt fjädringsvägen några cm och stoppat in dämpare med fjädern lindad runtom dämparen istället för "vridfjädrarna" som sitter standard. Vet inte var dämparen kommer ifrån, men det är nog troligt att den är nyare än 1985. Är detta godkänt att köra med?
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7
marino carlsson skrev:Helt ok Gunnar, sätt igång å bygg. Ser fram emot denna maskin nästa säsong.Gunnar skrev:nä de gör man inte, EXen går ju rätt bra men dom är ändå rätt fräna dom där racemaskinerna
Perfekt i och med detta kan man bygga en riktigt 70 tals openmod dragrace maskin "inom ramen av vad som fanns till 1985" precis som det var på den tiden, hemmabyggen alltså liknande den Gunnar vissade har länge varit sugen själv
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7
Lindh. Det är nog dämparen från en ss440 skulle ja tro
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7
Hmm.. jag tror inte det, den ser inte riktigt ut så.... Ifall den skulle vara av nyare härkomst, skulle det isånafall innebära att den inte är godkänd att köra med, eller räknas det som en del som "kommer från årsmodell som matchar klassens årsmodellsbegränsningar men har ett senare tillverkningsår"? Tror inte den ger direkt bättre fjädring än något från en ss/srv iaf, det är ju ändå en ET-boggie vi snackar om... Vill dock inte riskera att få något problem för en sådan struntsak, så det kändes säkrast att höra sig för...
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7
Boggies får inte byggas om på så vis att man ökar dess fjädringsväg. Varför man måste ha en rak linje i detta är pga att annars får vi inte göra annat än bedömma byggen från fall till fall. Givetvis är säkerligen inte din hembyggda lösning bättre än en originalfjädring men jag kan inte sitta här å säga att din är godkänd för det.
Alt 1. Bygg tillbaka till original
Alt 2. Är den ultrakass iaf så kan du ju testa köra å är det så att någon klagar å tycker du har en NASA-boggie så får du problem. Valet är ditt å alla andras. Omöjligt att svara på sånna här frågor. Riktlinjerna har du för vad du får göra.
Alt 1. Bygg tillbaka till original
Alt 2. Är den ultrakass iaf så kan du ju testa köra å är det så att någon klagar å tycker du har en NASA-boggie så får du problem. Valet är ditt å alla andras. Omöjligt att svara på sånna här frågor. Riktlinjerna har du för vad du får göra.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7
En tanke kring våran backtävling. Går det ha ett undantag på framlyset. Personligen tycker jag att än om backen är upplyst så ser man bättre konturer framför skotern när man kör om framlyset är fullt fungerande?
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7
Ja är det kvällstävling så är det givet att man får ha lyset i sin fulla ordning utan tejpning.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7
Fick en förfrågan ang regelverket i standardklassen idag som vi inte diskuterade.
Frågan löd:
Får man sätta i UFO-bricka/or i förgasarna i standardklass?
Enligt min mening så är det ju att trimma då dem ökar gashastigheten avsevärt på en trottelgasare och frågan skulle ju inte komma om det inte gav effekt så hur ska vi ställa oss till preparering av förgasare? Tänkvärt kan ju vara att då skulle plötsligt konsvarvning etc bli aktuellt också. Kan vara nog så bra att förgasarna orörda enligt min mening om man ska ha en standardklass.
Frågan löd:
Får man sätta i UFO-bricka/or i förgasarna i standardklass?
Enligt min mening så är det ju att trimma då dem ökar gashastigheten avsevärt på en trottelgasare och frågan skulle ju inte komma om det inte gav effekt så hur ska vi ställa oss till preparering av förgasare? Tänkvärt kan ju vara att då skulle plötsligt konsvarvning etc bli aktuellt också. Kan vara nog så bra att förgasarna orörda enligt min mening om man ska ha en standardklass.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7
Pallstopp på frågan om modifiering av förgasare vilket jag också hade som åsikt så då vet ni de. Inge trolleri med förgasarna! I enlighet med reglementet så är det heller inte uppräknat som godkänt så vi behöver inte göra ett tillägg i regelverket om detta.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7
Hur mäts kammarnas höjd på burkar tävlingar? Är det bara kammen eller tas mattans gummi med?
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7
Mattan mäts från centrum på matttjockleken om det är så att man behöver mäta.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7
Tack för svaret Då var min matta godkändmarino carlsson skrev:Mattan mäts från centrum på matttjockleken om det är så att man behöver mäta.
Men varför mäts inte enbart kammen?Det är ju den som är viktig och inte mattans tjocklek
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7
Det är så man mäter de flesta skotermattor
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7
Kan man sätta en 85:as XLV boggie på en 83:as XLV å köra standard istället för att bygga om boggien på en 83:a för att kunna byta matta?
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7
Den va lite klurig....marino carlsson skrev:Kan man sätta en 85:as XLV boggie på en 83:as XLV å köra standard istället för att bygga om boggien på en 83:a för att kunna byta matta?
Passar den i original hålen, eller är det en helt annan boggie?
Är det en likadan boggie med samma fjädringsväg, men längre skenor känns det väl okej.
Men är det en "bättre" boggie så blir det lite fel.
/ Jonas
Ski-Doo Blizzard 6500 -78
Ski-Doo T`NT 340 RV -77
AMF Snöscout 290 -??
Yamaha CS 340 -89
Evinrude Boxer -72
Polaris TX 500
Ski-Doo T`NT 340 RV -77
AMF Snöscout 290 -??
Yamaha CS 340 -89
Evinrude Boxer -72
Polaris TX 500
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7
Jo det börjar på dra ihop sig så jag tänkte testa lite Du har helt rätt Jonas. Får hundra miljoner sånna här frågor nu..
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Reglemente Burkarcupen Vol.6-7
Är det verkligen så? Jag har alltid mätt kamhöjden från botten på kammen till toppen......men jag kanske är ute och cyklar?marino carlsson skrev:Det är så man mäter de flesta skotermattor
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................