Ställa in tändning Et250
Ställa in tändning Et250
Tjena. Startade upp min 250 igårkväll efter att skruvat ihop motorn från småbitar ur en låda. Givetvis ska ju nånting krångla när man gör på såvis, och det verkar som tändningen är helt fel. Vägrar varva upp när man gasar, låter bara BÖÖÖUUUHHH och man hör att motorn tänder helt fel. Eller det är iallafall vad jag kan utläsa från denhär symtomen:
Undrar om någon kan beskriva hur man ska bära sig åt för att ställa tändplattan så att det ska fungera tillfredställande?
Standardinställningen ska väl vara :
Ignition timing:
B.T.D.C. 1.2 ± 0.1 mm
Men hur man mäter in dessa siffror i praktiken har jag ingen aning om!
Tar även gärna emot tips vad det skulle kunna bero på förutom tändinställning!
Tacksam för hjälp
Undrar om någon kan beskriva hur man ska bära sig åt för att ställa tändplattan så att det ska fungera tillfredställande?
Standardinställningen ska väl vara :
Ignition timing:
B.T.D.C. 1.2 ± 0.1 mm
Men hur man mäter in dessa siffror i praktiken har jag ingen aning om!
Tar även gärna emot tips vad det skulle kunna bero på förutom tändinställning!
Tacksam för hjälp
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Ställa in tändning Et250
Kör upp kolven i öd och backa sen motorn 1,2mm vrid sen tändplattan så att markeringen på blocket är mot markeringen på tändplattan.
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Ställa in tändning Et250
Tackar för svar. Men jag kan inte förstå hur mycket jag än funderar hur det kan göra någon skillnad i vilket läge kolven är då man ändå ställer tändplattan efter en markering i blocket?? Undrar även vars man mäter när man kollar så man vrider motorn 1,2 mm?
Re: Ställa in tändning Et250
Tändpunkten ska vara när kolven är 1,2mm från övre dödpunkt.
Det finns speciella mätverktyg att köpa där de säljer skoterdelar och moppedelar, t.ex Rinab. Man kan även mäta med skjutmått.
Mätningen gör du genom tändstiftshålet.
Ett tips kan vara att du som Gunnar sa, tar ut ÖDP och sedan backar 1,2mm på kolvens läge. Där gör du ett märke med spritpenna på inre skivan på variatorn och ett på blocket, då har du en exakt punkt för tändpunkten (tills du någon gång lossar på variatorn) Nu tar du ett tändinställningsverktyg (stroboskop) som du ställer tändningen på bilen med, kopplar på ett batteri till denna och sätter impulskännaren runt den orangea tråden som går till tändspolens primärsida. Sedan startar du motorn och håller så lågt varvtal som möjligt och lyser med verktyget på variatorn för att se om tändningen stämmer med din märkning.
Det finns speciella mätverktyg att köpa där de säljer skoterdelar och moppedelar, t.ex Rinab. Man kan även mäta med skjutmått.
Mätningen gör du genom tändstiftshålet.
Ett tips kan vara att du som Gunnar sa, tar ut ÖDP och sedan backar 1,2mm på kolvens läge. Där gör du ett märke med spritpenna på inre skivan på variatorn och ett på blocket, då har du en exakt punkt för tändpunkten (tills du någon gång lossar på variatorn) Nu tar du ett tändinställningsverktyg (stroboskop) som du ställer tändningen på bilen med, kopplar på ett batteri till denna och sätter impulskännaren runt den orangea tråden som går till tändspolens primärsida. Sedan startar du motorn och håller så lågt varvtal som möjligt och lyser med verktyget på variatorn för att se om tändningen stämmer med din märkning.
Re: Ställa in tändning Et250
På tändplattan och svänghjulet finns sträckmarkeringar som ska stå mitt för varandra sammtidigt som märket på plastfläckten (den lilla fyrkanten med ett sträck på) ska stå mitt för märket på alu. kåpan. Allt syns när man tagit bort fläcktkåpan! OBS! Fläckten går att montera fel på svänghjulet men om märket på svänghjulet står i kl.11 så ska märket på fläckten stå i kl.2. Sen är de bara att justera tändplattan så den stämmer me svänghjulet! Skruvningen är halva nöjet:)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Be careful what you wish for, you might get it!
Re: Ställa in tändning Et250
Håller på med samma sak nu en et250 -78. Vet nån här vilket brytar avstånd och abrissmått det ska va?
Sedan undrar jag vart märkningen sitter på tändplattan? Har flera olika märkningar från tidigare ägare på min. Så man vet inte hur den rätta ser ut.
Sedan undrar jag vart märkningen sitter på tändplattan? Har flera olika märkningar från tidigare ägare på min. Så man vet inte hur den rätta ser ut.
Re: Ställa in tändning Et250
Som det beskrivs tidigare i tråden hur du ställer tändningen med stroboskoplampa, det är bästa sättet att få det exakt.
Din motor ska ha en tänpunkt som kommer 1,8mm före kolven når sitt toppläge (plus-minus 0,1mm)
På den bifogade bilden så har du de allra viktigaste fakta du behöver för din motor.
Din motor ska ha en tänpunkt som kommer 1,8mm före kolven når sitt toppläge (plus-minus 0,1mm)
På den bifogade bilden så har du de allra viktigaste fakta du behöver för din motor.
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 12 gånger.
Re: Ställa in tändning Et250
Ok då har jag en motor som är ihoplockad från olika årsm.. hmm -78 på pappret, vev med 30kona och tändsystem med brytare
I datan du bifogade ( tack för det )står det breaker point gap 0.3-0.4. Menas det att det är brytargapet? Bifogar en bild på min med brytare.
I datan du bifogade ( tack för det )står det breaker point gap 0.3-0.4. Menas det att det är brytargapet? Bifogar en bild på min med brytare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ställa in tändning Et250
OJ, förlåt... jag har fel, de första ET hade ju faktiskt brytarspetsar.
Jag ändrar i mitt förra inlägg.
Japp helt rätt, breaker point gap är detsamma som brytaravstånd.
Nya brytare finns att köpa hos t.ex Rinab https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Yamah ... are198.htm
Även kondensator finns där https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Yamah ... tor628.htm
Men som du säger så är motorn inte helt 1978, för då hade vevaxeltappen splines för variatorn.
1980 och 1981 så hade ET250 30mm kona för variatorn.
Jag ändrar i mitt förra inlägg.
Japp helt rätt, breaker point gap är detsamma som brytaravstånd.
Nya brytare finns att köpa hos t.ex Rinab https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Yamah ... are198.htm
Även kondensator finns där https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Yamah ... tor628.htm
Men som du säger så är motorn inte helt 1978, för då hade vevaxeltappen splines för variatorn.
1980 och 1981 så hade ET250 30mm kona för variatorn.
Re: Ställa in tändning Et250
Finns det nått abriss mått? Ser inget i manualen.
Re: Ställa in tändning Et250
Om brytarspetsarna är fräsch, alltså bakelitnocken som ligger mot svänghjulet, så blir abriss rätt automatiskt.
Så köp nya spetsar och justera in brytargapet, och sedan förtändningen.
Men om du vill veta om abriss är tillräcklig med de brytare som sitter där nu, så justera in brytaravstånd och förtändning. Ta sedan ett tändstift och klipp bort elektroden, sätt stiftet i tändhatten och lägg mot gods (jorda). När du nu drar i startsnöret så ska gnistan på stiftet orka att hoppa ifrån mittelektroden till ytterkant på stiftet.
Klarar svänghjulet/spolarna att leverera gnista nu, så är abriss tillräckligt bra för att ladda även under kompression.
Så köp nya spetsar och justera in brytargapet, och sedan förtändningen.
Men om du vill veta om abriss är tillräcklig med de brytare som sitter där nu, så justera in brytaravstånd och förtändning. Ta sedan ett tändstift och klipp bort elektroden, sätt stiftet i tändhatten och lägg mot gods (jorda). När du nu drar i startsnöret så ska gnistan på stiftet orka att hoppa ifrån mittelektroden till ytterkant på stiftet.
Klarar svänghjulet/spolarna att leverera gnista nu, så är abriss tillräckligt bra för att ladda även under kompression.
Re: Ställa in tändning Et250
Tackar ska prova det.