Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Tjenare!
tänkte lägga upp mitt retro projekt!
En Rajd r60 -77 som ska få motor från en Polaris 340 Euro indy lite Gt -96
Har hunnit tagit ur motorn osv ur polarisen och börjat kolla på infästning i rajden.
Stött på ett problem, Har en primär från Arctic cat 600 och sekundären är original rajd.
Då är remmen rätt smal och på arctic variatorn lite bredare, Hur gör man med linjeringen av dessa då? så man får ett bra längd avstånd ? i sidled är inga problem. Syns på sista bilden lite hur de blir med remmen.
Tänkt bli en kul bus maskin att dra ut på skön lite med och åka ifrån lite andra maskiner!
Ska försöka få den så original som de går med kåpor runt motor osv.
tacksam för tips och idéer
tänkte lägga upp mitt retro projekt!
En Rajd r60 -77 som ska få motor från en Polaris 340 Euro indy lite Gt -96
Har hunnit tagit ur motorn osv ur polarisen och börjat kolla på infästning i rajden.
Stött på ett problem, Har en primär från Arctic cat 600 och sekundären är original rajd.
Då är remmen rätt smal och på arctic variatorn lite bredare, Hur gör man med linjeringen av dessa då? så man får ett bra längd avstånd ? i sidled är inga problem. Syns på sista bilden lite hur de blir med remmen.
Tänkt bli en kul bus maskin att dra ut på skön lite med och åka ifrån lite andra maskiner!
Ska försöka få den så original som de går med kåpor runt motor osv.
tacksam för tips och idéer
Senast redigerad av 1 Golf4life, redigerad totalt 15 gånger.
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Fränt! Inte för att jag vet vad det sitter för motor i Rajden org. men kommer drivlinan hålla för 500 snurran?
Byggde en Elan 250 med en rotax 500 snurra för nått år sen, orginal drivlina; rapp och stark som satan men ingen "top-speed" maskin direkt gick kanske 70blås med motorn på maxvarv och nära bristningsgränsen.. Och går nu i tankarna att att sätta en lite värre motor i en Trapper med 600mm bred matta
Vet inte vad moderatorerna tycker om en sån ny motor, men jag följer gärna och ser vad det blir!
Byggde en Elan 250 med en rotax 500 snurra för nått år sen, orginal drivlina; rapp och stark som satan men ingen "top-speed" maskin direkt gick kanske 70blås med motorn på maxvarv och nära bristningsgränsen.. Och går nu i tankarna att att sätta en lite värre motor i en Trapper med 600mm bred matta
Vet inte vad moderatorerna tycker om en sån ny motor, men jag följer gärna och ser vad det blir!
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD
Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD
Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD
Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD
Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Du har nog en 340 eller max 440-motor där, det är ingen 488.
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 17 dec 2012, 21:39
- Ort: Vittangi/Kiruna . . . . . . Skoter: Lynx Boondocker 800-12, Lynx Ranger King-98, Lynx 3900-85
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Monterade en Polaris 340 I en Ski-doo Elan en gång i tiden och den motorn lyckades få några nitar eller liknande i sekundären att slitas av varefter hela sekundärens fäste gick sönder så den slog in i primären. Detta gjorde i sin tur att det kom primärdelar flygandes.
http://www.LynxTalk.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Fick tyvärr veta idag att de va som du sa att de bara var en 340 motor då 488 ser lite annorlunda ut va ja sett på bilder.Hasse1 skrev:Du har nog en 340 eller max 440-motor där, det är ingen 488.
Han ja fick tag i chassit av sa nämligen att de var en 488 men tur va vell de för nu kanske de håller lite längre =)
Någon som vet vad de är för effekt i 340 maskinerna från -96?
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Här kommer några bilder när motorn sitter nästan rätt på plats lite små skjusteringar.
Även byggt fäste för avgassystemet dock ej klart hur ljuddämparen kommer bli än eller var den hamnar.
Får se om de blir original luftburk eller öppna filter som på bilden. ska ju va en sleeper så kåpan över motorn ska ja försöka få dit sen.
Och de blir ju gått om plats mellan motor och dyna vilket ja inte trodde.
Sen lär styrstången byggas om en del då den skulle få gå rätt igenom pipan på avgassystemet annars
Och till de tråkiga då, de visade sej bara vara en 340 motor men va gör de ! de går nog bra ändå.
Även byggt fäste för avgassystemet dock ej klart hur ljuddämparen kommer bli än eller var den hamnar.
Får se om de blir original luftburk eller öppna filter som på bilden. ska ju va en sleeper så kåpan över motorn ska ja försöka få dit sen.
Och de blir ju gått om plats mellan motor och dyna vilket ja inte trodde.
Sen lär styrstången byggas om en del då den skulle få gå rätt igenom pipan på avgassystemet annars
Och till de tråkiga då, de visade sej bara vara en 340 motor men va gör de ! de går nog bra ändå.
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Tack som f** för den, nu rycker det i bredbandsbyggar-nerven igen!
Så nu måste jag ju hasa mig iväg till farbrorn å hämta hem trapper 602- chassiet nån dag
Så nu måste jag ju hasa mig iväg till farbrorn å hämta hem trapper 602- chassiet nån dag
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD
Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD
Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD
Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD
Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Så liteDellhem skrev:Tack som f** för den, nu rycker det i bredbandsbyggar-nerven igen!
Så nu måste jag ju hasa mig iväg till farbrorn å hämta hem trapper 602- chassiet nån dag
Den är för övringt uppstartad i chassit nu och styrningen är snart klar samt div el
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Bilder är vad vi vill haaa!
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD
Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD
Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD
Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD
Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Här kommer lite bilder
Uppstartad och testat så de driver, dock typ 5000 i startvarv pga variatorn får se om de går annars byter ja fjäder i primären.
El och styrning är dit byggt, fattas bara olje tanken och nyvå lampn för låg oljenivå allt som satt på polarisen ska dit
Monterade komplett styrstång med handvärme osv osv från polarisen. Passa efter div ombyggning och förstärkning.
Nu är de vell typ bara slutburken till avgassystemet kvar att bygga dit sen blir de provtur!
Att tilllägga att denna maskin byggs av de man får tag på i garaget, där av lite olika material osv sen hur de såg ut va mindre noga!
chock och tändlås mm på plats samt måttar in styrstång
Kastar in en bonus bild på min lite nyare skoter! Lynx 600 sdi 2005
Uppstartad och testat så de driver, dock typ 5000 i startvarv pga variatorn får se om de går annars byter ja fjäder i primären.
El och styrning är dit byggt, fattas bara olje tanken och nyvå lampn för låg oljenivå allt som satt på polarisen ska dit
Monterade komplett styrstång med handvärme osv osv från polarisen. Passa efter div ombyggning och förstärkning.
Nu är de vell typ bara slutburken till avgassystemet kvar att bygga dit sen blir de provtur!
Att tilllägga att denna maskin byggs av de man får tag på i garaget, där av lite olika material osv sen hur de såg ut va mindre noga!
chock och tändlås mm på plats samt måttar in styrstång
Kastar in en bonus bild på min lite nyare skoter! Lynx 600 sdi 2005
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Här kommer lite uppdate då!
Byggde mej en ljuddämpare, samt variator skydd och kåpan över motorn grov fixades och test monterades. Sen satte ja även dit luftburken från polarisen.
Drog lite bränsle ledningar och monterade den separata oljetanken . Passade kanon efter ett tags funderande i olika vinklar.
Blev även en liten provtur, dock väldigt kass styrning , dåliga skidor eller stål ? eller bara för lite snö kanske Sen hade ja ingen broms och sen drog den iväg med en jätte riv pga högt ingrepps varv så lär byta fjäder i primären och försöka få till det.
Här är iaf lite pics!
De finns även en liten film men den har ja inte laggt upp än... Men den låter riktigt gött med dämparen, helt lagom
Nu är de broms och bättre styrning ja lär fixa. Även att den ej svarar riktigt på gasen, nuddar man till choken lite så gick den kanon. så ska fin skjustera den lite så ska den nog gå fint sen!
Byggde mej en ljuddämpare, samt variator skydd och kåpan över motorn grov fixades och test monterades. Sen satte ja även dit luftburken från polarisen.
Drog lite bränsle ledningar och monterade den separata oljetanken . Passade kanon efter ett tags funderande i olika vinklar.
Blev även en liten provtur, dock väldigt kass styrning , dåliga skidor eller stål ? eller bara för lite snö kanske Sen hade ja ingen broms och sen drog den iväg med en jätte riv pga högt ingrepps varv så lär byta fjäder i primären och försöka få till det.
Här är iaf lite pics!
De finns även en liten film men den har ja inte laggt upp än... Men den låter riktigt gött med dämparen, helt lagom
Nu är de broms och bättre styrning ja lär fixa. Även att den ej svarar riktigt på gasen, nuddar man till choken lite så gick den kanon. så ska fin skjustera den lite så ska den nog gå fint sen!
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Provkörd lite mer i dag.. Men variatorn växlar ej ut och den går jätte sakta. bara varvar. högt startvarv typ 5000rpm
Svart/orange fjäder i variatorn och 50g BM viktarmar va nu de står för ?
Kunde sitta ett black magic variator kitt i den sa han ja köpte den av.
Kan de va så att motorn ej orkar dra upp remmen ?
Tips av någon som kan
Svart/orange fjäder i variatorn och 50g BM viktarmar va nu de står för ?
Kunde sitta ett black magic variator kitt i den sa han ja köpte den av.
Kan de va så att motorn ej orkar dra upp remmen ?
Tips av någon som kan
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
De som stoppar farten är variatorn som sitter på skotern EJ motorvariatorn
Den är utväxlad som arbetsmaskin
Den är utväxlad som arbetsmaskin
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Rita streck rakt ner från topp till botten på skivorna med sprit penna, både på primärvariator och sekundär! Sen åker du ut och maxar den! Visar det sej sen att strecken är helt borta på både primär och sekundär och hastigheten är låg typ 40-50 så är utväxlingen för låg! Är det kvar tuch så kan du ha för lätta vikter, fel rem fel cc melan variatorerna, listan kan göras lång. Med tanke på att den där 340in borde varva ca 7000 rpm borde hastigheten bli kring 70 blås eftersom att en liknande maskiner typ ockelbo 600 gör sa 55 blås vid 5500 rpn
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Okej men remmen ska vell klättra ner i sekundären iaf ? de gör den aldrig. så min tanke är att primären inte går ihop och därför det blir detta fenomen.Joakim89 skrev:De som stoppar farten är variatorn som sitter på skotern EJ motorvariatorn
Den är utväxlad som arbetsmaskin
Jag har så ja ser hur primären jobbar när ja kör, och ja ser att den ej går upp mer än kanske till hälften.. och i sekundären ligger den längst upp hela tiden..Evervärst 444 skrev:Rita streck rakt ner från topp till botten på skivorna med sprit penna, både på primärvariator och sekundär! Sen åker du ut och maxar den! Visar det sej sen att strecken är helt borta på både primär och sekundär och hastigheten är låg typ 40-50 så är utväxlingen för låg! Är det kvar tuch så kan du ha för lätta vikter, fel rem fel cc melan variatorerna, listan kan göras lång. Med tanke på att den där 340in borde varva ca 7000 rpm borde hastigheten bli kring 70 blås eftersom att en liknande maskiner typ ockelbo 600 gör sa 55 blås vid 5500 rpn
nog tror ja den ger lite mer än 7000 rpm som de låter iaf. men de vet man ju inte exakt.
om ej primären går ihop riktigt så klättrar vell ej remmen ner i sekundären heller ?
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Som det ser ut på bilderna så är den väldigt dåligt linjerad? Hur är det med rem breden? Hur mycket kan du trycka ner remen melan primär sekundär? fungerar sekundärvariatorn så den har inte rosta ihop?
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
för smal eller för lång rem kanske? Primärvariatorn är väll gjord för 35mm rem? Dvs. som det sitter på de flesta nyare skotrar, och inte en sån som på bilden?
-----------------------
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD
Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD
Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"
Ski-doo:
Trapper 602 -?? "ledpackarn"
Blizzard 5500 -79 (projekt)
Olypique -71 (avstannad renovering)
Elan -72 (lång med 503) SÅLD
Yamaha:
Excel V 540 -81
ET 300 -83 "omkullsupen rishög" SÅLD
Lynx 5900 GLS syncro -?? (söker v-låda)
IQ Dragon 800 122" -10 "onödigt med skidor"
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
den är nu mer ombyggd med distans mellan sekundär skivorna för att 35mm rem ska gå i samt bättre linjerad, den växlar ut fullt när den är i luften och ja gasar ur den men bara ca hälften när ja kör.. alles för hård fjäder i primären tror jag ? helt fel ute ?Dellhem skrev:för smal eller för lång rem kanske? Primärvariatorn är väll gjord för 35mm rem? Dvs. som det sitter på de flesta nyare skotrar, och inte en sån som på bilden?
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Jo en fjäder med mindre sluttryck i primärvariator eller tyngre vikte
Re: Projekt Rajd R60 med något större motor från polaris -96
Evervärst 444 skrev:Jo en fjäder med mindre sluttryck i primärvariator eller tyngre vikte
funderar på att beställa en svart/vit från bengansmotor. den va den mjukaste. och testa med den. eller om fjäderfabriken här i stan kan göra nå liknande..