Tjena!
Har skaffat en Finncat x600, med trasig fläktrem. Frågade reservdel från fabriken i Tyskland, ingen problem, men...
dom säger att man måste byta själva fläkten också,, då ursaken till fläktrem problem är där, då den är av plastik!! Dom säljer nuförtiden reservdel som är alumin.
Detta gäller mindest 2702 motor med 521cc, kanske också andra..jag kommer inte ihåg hur det var på äldre 440 motor.
Foto kommer senare..
obs! alla med Hirth motor, läsa! Finncat Flextrac osv
Re: obs! alla med Hirth motor, läsa! Finncat Flextrac osv
Gamla lufter ser dålig ut - enkelt att förstå vad händer med rem där..
Höger sida är ny.
Samtidigt borrade nya fix.hål för motor i basplatten, 15mm närmare till sek.variator. OBS mer kann man inte - kopplingen är för när till luckan..
-> detta samt justering av 2ndär variator till närmast position och det går att använda Yamaha V-max remm!
Så här ser det ut idag
28mil kört! Allt som ny!
En av de sista Finncats från finland, trorligtvis en -89 (chasienummer börjar med 9) Made in Finland står ovanför chassienummern..men under soffan på den gula intruktions sticker står det made in Sweden
Ser ut som Flextrac SX modell eller hur?
Hade stora problem med motor..såg ut som luftproblem, eller kondensator,... MAG sida hade ingen tändning (det såg ut så). Ursaken var bara tätningen (stefa) under magneton! Enkelt att prova - bara ta bort magnapull, spruta motor start spray mot magneton..om motoren ökar rev, är problemen där! Samma kan man görä på PTO/koppling sida.
Höger sida är ny.
Samtidigt borrade nya fix.hål för motor i basplatten, 15mm närmare till sek.variator. OBS mer kann man inte - kopplingen är för när till luckan..
-> detta samt justering av 2ndär variator till närmast position och det går att använda Yamaha V-max remm!
Så här ser det ut idag
28mil kört! Allt som ny!
En av de sista Finncats från finland, trorligtvis en -89 (chasienummer börjar med 9) Made in Finland står ovanför chassienummern..men under soffan på den gula intruktions sticker står det made in Sweden
Ser ut som Flextrac SX modell eller hur?
Hade stora problem med motor..såg ut som luftproblem, eller kondensator,... MAG sida hade ingen tändning (det såg ut så). Ursaken var bara tätningen (stefa) under magneton! Enkelt att prova - bara ta bort magnapull, spruta motor start spray mot magneton..om motoren ökar rev, är problemen där! Samma kan man görä på PTO/koppling sida.
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 08 okt 2013, 13:46
- Ort: Nacka
Re: obs! alla med Hirth motor, läsa! Finncat Flextrac osv
Sådärja! Så ska den se ut!!juttu skrev:Gamla lufter ser dålig ut - enkelt att förstå vad händer med rem där..
Höger sida är ny.
Samtidigt borrade nya fix.hål för motor i basplatten, 15mm närmare till sek.variator. OBS mer kann man inte - kopplingen är för när till luckan..
-> detta samt justering av 2ndär variator till närmast position och det går att använda Yamaha V-max remm!
Så här ser det ut idag
28mil kört! Allt som ny!
En av de sista Finncats från finland, trorligtvis en -89 (chasienummer börjar med 9) Made in Finland står ovanför chassienummern..men under soffan på den gula intruktions sticker står det made in Sweden
Ser ut som Flextrac SX modell eller hur?
Hade stora problem med motor..såg ut som luftproblem, eller kondensator,... MAG sida hade ingen tändning (det såg ut så). Ursaken var bara tätningen (stefa) under magneton! Enkelt att prova - bara ta bort magnapull, spruta motor start spray mot magneton..om motoren ökar rev, är problemen där! Samma kan man görä på PTO/koppling sida.
Misstänkt lik min SX 88/89
Perfekt att du provat att flytta motorn, har också funderat på det..
Var du tvungen att förlänga kedjan, eller räckte justeringen på växellådan?
//Lasse
FLEXTRAC SX 88/89
FLEXTRAC MPV-91
MB190SL -56
FLEXTRAC MPV-91
MB190SL -56
Re: obs! alla med Hirth motor, läsa! Finncat Flextrac osv
Kedjan är ny men nog samma längd som original, 39". (1/2" kedja.)
Min äldre -83 F.cat körs med yamaha remm också, men har inte gjört inget, remm går lite djupt på 2ndär variator och det är väl lite tungt då man ska byta växel..men går fint i varje fall
Min äldre -83 F.cat körs med yamaha remm också, men har inte gjört inget, remm går lite djupt på 2ndär variator och det är väl lite tungt då man ska byta växel..men går fint i varje fall