Projekt Yamaha Et-X 277
Projekt Yamaha Et-X 277
Börjar va dags att sätta igång ett lämpligt projekt om det ska bli av att köra burkarcupen i år!
Klistrade ihop denna skiss förra året i samband med inköp av en et 250 som skulle bli utgångsobjektet för detta projekt...
...250'n visade sig emellertid vara ett alldeles för dåligt objekt för att vara värt att jobba på, samtidigt som burkarcupsplanerna började rinna ut i sanden, så projektet blev lagt på is.
Men i år provar vi igen, och objektet denna gång blev efter mycket beslutsångest min gamla Et 340. Kändes på ett sätt fel att sätta tänderna i denna då jag trots allt haft den sedan jag var 14 år och upplevt mycket bakom detta styre, men under senaste året drog den på sig mycket skador i försök att hänga på skotrar av betydligt nyare årsmodeller, och suget efter att repa upp den igen fanns inte riktigt då man börjat inse att man kanske måste ha en nyare skoter för den sortens turer om man tänkt ha någon rygg kvar efter man är 25. Så istället för att kränga iväg skotern till en billig penning åt nån p12a som kraschar den handlöst eller att den slutar som någons reservdelsskoter, tog jag beslutet att racebanan är ett värdigare avslut, hon har ju trots allt visat riktigt bra kaliber vad det gäller våldsam ledkörning.
Pärlan intagen för demontering!
Boggien har sett bättre dagar. Spännskuvarna rallat lös och knäckts, bakre svingarmarna helt krokiga så fästena mot chassit tar i vändhjulet på ena sidan.
Förlängningen ska givetvis bort.
Känner redan hur allt blev mycket mer lovande då man slapp se den.
Den här killen får vila på obestämd framtid!
Istället blir det att använda den här Rotax 277an…
…och den här trimpipan jag svetsade ihop till sagda motor i våras under några dagar man fick göra valfritt mindre projektarbete på skolan. (gick byggprogrammet så lärarna på industri var tämligen skeptiska till mitt försök och försökte ständigt övertala mig att lägga ner och spika ihop en hundkoja istället )
Breda och fina plastbelägg på dessa skidor, dock inte rätt till denna maskin längre!
Skitigt och äckligt här! Bågen runt är som vanligt på dessa modeller långt ifrån rak så den får nog läggas på sidan, kanske fixar någon raceigare lyftbåge senare!
Måste riktas lite här…
Den här snygga huven har varit nära soptippen många gånger, men jag har haft detta projekt i bakhuvudet länge så den har fått vara kvar.
Tanken är att såga bort hela ovansidan på huven i höjd med första ”kanten” längs sidan, och sedan plasta igen en platt yta på ovansidan. Som synes på bilden blir dock sekundärvariatorn för hög, så hela drivlinan kommer måsta bytas ut till en från en ex440 eller liknande.
Så ser läget ut efter dagens skruvning.
Som synes på bilderna finns det inga planer på något riktigt putsskick på denna med tanke på bukplåten och bandtunnelns skick, men det spelar ingen roll då jag fördrar ett inslitet raceskick, och jag antar att det även var så maskinerna såg ut efter att gått några race på tiden det begav sig också. Kommer inte lägga ner någon större tid på puts av huv eller annat heller utan vi kör på grovt sandpapper och biltemas sprayburkar så blir det roligare på alla sätt och man blir inte lika rädd att paja maskinen på tävlingarna heller!
Klistrade ihop denna skiss förra året i samband med inköp av en et 250 som skulle bli utgångsobjektet för detta projekt...
...250'n visade sig emellertid vara ett alldeles för dåligt objekt för att vara värt att jobba på, samtidigt som burkarcupsplanerna började rinna ut i sanden, så projektet blev lagt på is.
Men i år provar vi igen, och objektet denna gång blev efter mycket beslutsångest min gamla Et 340. Kändes på ett sätt fel att sätta tänderna i denna då jag trots allt haft den sedan jag var 14 år och upplevt mycket bakom detta styre, men under senaste året drog den på sig mycket skador i försök att hänga på skotrar av betydligt nyare årsmodeller, och suget efter att repa upp den igen fanns inte riktigt då man börjat inse att man kanske måste ha en nyare skoter för den sortens turer om man tänkt ha någon rygg kvar efter man är 25. Så istället för att kränga iväg skotern till en billig penning åt nån p12a som kraschar den handlöst eller att den slutar som någons reservdelsskoter, tog jag beslutet att racebanan är ett värdigare avslut, hon har ju trots allt visat riktigt bra kaliber vad det gäller våldsam ledkörning.
Pärlan intagen för demontering!
Boggien har sett bättre dagar. Spännskuvarna rallat lös och knäckts, bakre svingarmarna helt krokiga så fästena mot chassit tar i vändhjulet på ena sidan.
Förlängningen ska givetvis bort.
Känner redan hur allt blev mycket mer lovande då man slapp se den.
Den här killen får vila på obestämd framtid!
Istället blir det att använda den här Rotax 277an…
…och den här trimpipan jag svetsade ihop till sagda motor i våras under några dagar man fick göra valfritt mindre projektarbete på skolan. (gick byggprogrammet så lärarna på industri var tämligen skeptiska till mitt försök och försökte ständigt övertala mig att lägga ner och spika ihop en hundkoja istället )
Breda och fina plastbelägg på dessa skidor, dock inte rätt till denna maskin längre!
Skitigt och äckligt här! Bågen runt är som vanligt på dessa modeller långt ifrån rak så den får nog läggas på sidan, kanske fixar någon raceigare lyftbåge senare!
Måste riktas lite här…
Den här snygga huven har varit nära soptippen många gånger, men jag har haft detta projekt i bakhuvudet länge så den har fått vara kvar.
Tanken är att såga bort hela ovansidan på huven i höjd med första ”kanten” längs sidan, och sedan plasta igen en platt yta på ovansidan. Som synes på bilden blir dock sekundärvariatorn för hög, så hela drivlinan kommer måsta bytas ut till en från en ex440 eller liknande.
Så ser läget ut efter dagens skruvning.
Som synes på bilderna finns det inga planer på något riktigt putsskick på denna med tanke på bukplåten och bandtunnelns skick, men det spelar ingen roll då jag fördrar ett inslitet raceskick, och jag antar att det även var så maskinerna såg ut efter att gått några race på tiden det begav sig också. Kommer inte lägga ner någon större tid på puts av huv eller annat heller utan vi kör på grovt sandpapper och biltemas sprayburkar så blir det roligare på alla sätt och man blir inte lika rädd att paja maskinen på tävlingarna heller!
Re: Projekt Yamaha Et-X 277
KUL
Ska bli intressant att följa den här tråden
Ska bli intressant att följa den här tråden
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Projekt Yamaha Et-X 277
Härligt.. Jobba på!! Race blir de så de räcker i vinter
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 13 aug 2009, 00:25
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Projekt Yamaha Et-X 277
Grymt roligt att detta projekt har startat, vet att det har spekulerats en del om detta bygge, Ska bli spännande att följa!
Re: Projekt Yamaha Et-X 277
Jag har en drivlina från en STX340 över... (samma som EX440)
Ockelbo Turist -64 (Såld)
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Ockelbo 300 -67
Ockelbo 300-68
Ski-doo everest 340 -77
Yamaha sm340 -75?
Yamaha cs340 lång -91
Yamaha viper er -03
Yamaha STX 582 L/C MOD -77
Arctic Cat crossfire 8 sno pro (vit) -10
Ski-doo Everest 340 -79
Re: Projekt Yamaha Et-X 277
Har varit oerhört oinspirerad senaste månaden då det bara regnat och varit plusgrader, men nu lovar prognoserna minusgrader från imorgon och framåt så då börjar man känna hur doften av 2-t närmar sig och ska därför he mig ut och jobba hårt närmaste veckorna är det tanken så man hinner till backrace den första feb!
Har gjort lite som jag inte lagt upp här tidigare också!
Den här fina tanken hade jag tänkt försöka slipa upp och använda!
Kommer från nån gammal surlynx har jag för mig.
Tog en fogsvans och sågade bort "locket" på huven så man fick ett litet hum hur det skulle kunna bli!
Denna reservdelsboggie löste problemen i de trakterna.
Räknade ut hur mycket man skulle kunna flytta upp boggien i tunneln utan att mattan ska ta i taket när den dämpar ihop max och tillverkade sedan dessa "sänkningssatser".
Ser ut att kunna bli riktigt racigt, frågan är bara om det kommer hålla ihop och om fjädringen fortfarande funkar som den ska Men det är sekundärt, stuket först!
Dessa skidor har legat bakom skjulet sen ett tag. Inte så fräscha och riktigt slappa bladfjädrar, men rätt smala och coola ändå. Ska försöka snygga till dom och ta de "övre bladlagren" från de gamla skidorna för bättre styvhet. Satt även coromantstål på dem som såg rätt lovande ut!
Så ser det ut för närvarande!
Har även inhandlat en till 277a som förhoppningsvis ska ha fräschare vevaxel. Den förra glappade typ 2-3 mm axiellt på mag-sidan haha...
Sitter dock fast lite i att jag inte vet hur jag ska få av denna variator??
Någon som har koll på vilken gänga det är på bulten till avdragaren?
Verkar va samma stigning som en M16 men den bulten glappar aningen för mycket i hålet för att jag ska våga dra med den....
Sedan behöver jag antingen en ny matta eller 33 skoningar till en gammal matta jag har...
Överdelen på huven funderar jag på att bygga av biltemas plastglas.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/" onclick="window.open(this.href);return false;
Någon som tror på det eller verkar det som en dålig idé? Har ju tydligen mjukningspunkt på 70 grader vilket skulle kunna bli ett problem..
Är det nån som har erfarenhet av att lacka denna sorts plast?
Har gjort lite som jag inte lagt upp här tidigare också!
Den här fina tanken hade jag tänkt försöka slipa upp och använda!
Kommer från nån gammal surlynx har jag för mig.
Tog en fogsvans och sågade bort "locket" på huven så man fick ett litet hum hur det skulle kunna bli!
Denna reservdelsboggie löste problemen i de trakterna.
Räknade ut hur mycket man skulle kunna flytta upp boggien i tunneln utan att mattan ska ta i taket när den dämpar ihop max och tillverkade sedan dessa "sänkningssatser".
Ser ut att kunna bli riktigt racigt, frågan är bara om det kommer hålla ihop och om fjädringen fortfarande funkar som den ska Men det är sekundärt, stuket först!
Dessa skidor har legat bakom skjulet sen ett tag. Inte så fräscha och riktigt slappa bladfjädrar, men rätt smala och coola ändå. Ska försöka snygga till dom och ta de "övre bladlagren" från de gamla skidorna för bättre styvhet. Satt även coromantstål på dem som såg rätt lovande ut!
Så ser det ut för närvarande!
Har även inhandlat en till 277a som förhoppningsvis ska ha fräschare vevaxel. Den förra glappade typ 2-3 mm axiellt på mag-sidan haha...
Sitter dock fast lite i att jag inte vet hur jag ska få av denna variator??
Någon som har koll på vilken gänga det är på bulten till avdragaren?
Verkar va samma stigning som en M16 men den bulten glappar aningen för mycket i hålet för att jag ska våga dra med den....
Sedan behöver jag antingen en ny matta eller 33 skoningar till en gammal matta jag har...
Överdelen på huven funderar jag på att bygga av biltemas plastglas.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/" onclick="window.open(this.href);return false;
Någon som tror på det eller verkar det som en dålig idé? Har ju tydligen mjukningspunkt på 70 grader vilket skulle kunna bli ett problem..
Är det nån som har erfarenhet av att lacka denna sorts plast?
Re: Projekt Yamaha Et-X 277
Kåpan och ytterskivan borde vara lösa nu utan bult prova trycka in ytterskivan och släpp den så borde kåpan släppa. Man kan även skruva in två skruvar i dom små gängade hålen på varjesida av bulthålet då funkar dom som avdragare för kåpan.
och innerskivan borde vara 5/8 eller 9/16 unf
och innerskivan borde vara 5/8 eller 9/16 unf
Ski-doo Olympique 340E 1977 Prototyp 1978 Chassinr.****00001
Ski-doo Alpine 640ER 1975
Ski-doo TNT 340 1974
Ski-doo Olympique 335 1970
Ski-doo Olympique 12/3 1971
Ski-doo Trapper 500GL 1988
Ski-doo trapper 600 1978
Ski-doo Tundra LT 447 1986
Ski-doo Alpine 640ER 1975
Ski-doo TNT 340 1974
Ski-doo Olympique 335 1970
Ski-doo Olympique 12/3 1971
Ski-doo Trapper 500GL 1988
Ski-doo trapper 600 1978
Ski-doo Tundra LT 447 1986
Re: Projekt Yamaha Et-X 277
är det inte m16? eller är det bara på 377orna?
Fränt byggge
Fränt byggge
Ockelbo 300!!
Re: Projekt Yamaha Et-X 277
Ser lovande ut ska bli roligt att följa detta bygge!
Ski-doo Elan 293 141" -75
Ski-doo Elan 498 137" -75
Arctic Cat Jag 3000 F/A oval -76
Arctic Cat Panther 440 -81
Ski-doo Elan 498 137" -75
Arctic Cat Jag 3000 F/A oval -76
Arctic Cat Panther 440 -81
Re: Projekt Yamaha Et-X 277
Liten uppdatering då:
Slipat och lackat tanken samt delen som håller styret och gjort fästen åt tanken.
(Ska köpa ett svart spännband istället för det gröna fula)
Skidorna blev hyfsade!
Denna snygga dyna ska jag skära till nåt srx-inspirerat är det tanken.
Hittade inte isoleringskniven så det fick funka med en fintandad fogsvans... funkade över förväntan!
Avsmalnad och gjort smakfullare bakre knöl.
Tycker den känns lite bred, hur brukar dem va ni som har srx och liknande? Är dom som lite "koniska" upptill så sittytan ser mindre fläskig ut eller? Har försökt söka men hittar inga bra bilder på srx-dynor, någon får gärna lägga upp om ni har nåt!
Överdraget ska jag försöka göra själv, får se hur det blir! Känns overkill att lämna in då allt annat på bygget är lite b-igt också
Införskaffat lite nya grejer
Extra motorplatta är så jag har en omoddad till org motorn.
Yeeaaaahh Suttit på en GPX om man ska tro texten
Mattan visade sig tyvärr vara sämre än jag hoppats på, visste om att den var lagad med järnstången på ett ställe, men upptäckte fort att även nästa "stav" gått av på samma sätt så mattproblemet kvarstår...
Alla skoningar bortplockade på ena sidan på den annars hela mattan jag har... Försökte flytta skoningar från den andra mattan men dom satt som själva fan, skulle ta många timmar att göra och sluta med blåmärken i hela händerna och massa sönderbrutna skruvmejslar innan man lyckats bryta loss 33 st... Om någon sitter på lösa skoningar köper jag gärna!!! Eller som sagt hel et340-matta!
Ytterligare problem jag gärna tar råd till!
Vad jag förstått på std-motorfästet så sitter dessa motorer väldigt framåtlutade i citationmodellerna och så! Har bara ställt den på en et250-motorplatta nu för att se.
Ska man satsa på att vrida upp den så den lutar mycket framåt så pipan passar som det är nu (se nedan) (och då antagligen få förgasaren uppstickande ur huven också), eller ska man ha den mera upprätt och svetsa om avgasfästet mot cylindern (och få en lite nedåtlutad vinkel på gasaren)... eller är det någon kompromiss som gäller?
(Variatoravdragarproblemet löste sig då jag var på besök hos nyströms skoterskrot där jag även handlade delarna! Det var tydligen en m16-bult om någon undrar! Var nog bara min bult som var sliten varav den kändes glapp i gängan.)
Slipat och lackat tanken samt delen som håller styret och gjort fästen åt tanken.
(Ska köpa ett svart spännband istället för det gröna fula)
Skidorna blev hyfsade!
Denna snygga dyna ska jag skära till nåt srx-inspirerat är det tanken.
Hittade inte isoleringskniven så det fick funka med en fintandad fogsvans... funkade över förväntan!
Avsmalnad och gjort smakfullare bakre knöl.
Tycker den känns lite bred, hur brukar dem va ni som har srx och liknande? Är dom som lite "koniska" upptill så sittytan ser mindre fläskig ut eller? Har försökt söka men hittar inga bra bilder på srx-dynor, någon får gärna lägga upp om ni har nåt!
Överdraget ska jag försöka göra själv, får se hur det blir! Känns overkill att lämna in då allt annat på bygget är lite b-igt också
Införskaffat lite nya grejer
Extra motorplatta är så jag har en omoddad till org motorn.
Yeeaaaahh Suttit på en GPX om man ska tro texten
Mattan visade sig tyvärr vara sämre än jag hoppats på, visste om att den var lagad med järnstången på ett ställe, men upptäckte fort att även nästa "stav" gått av på samma sätt så mattproblemet kvarstår...
Alla skoningar bortplockade på ena sidan på den annars hela mattan jag har... Försökte flytta skoningar från den andra mattan men dom satt som själva fan, skulle ta många timmar att göra och sluta med blåmärken i hela händerna och massa sönderbrutna skruvmejslar innan man lyckats bryta loss 33 st... Om någon sitter på lösa skoningar köper jag gärna!!! Eller som sagt hel et340-matta!
Ytterligare problem jag gärna tar råd till!
Vad jag förstått på std-motorfästet så sitter dessa motorer väldigt framåtlutade i citationmodellerna och så! Har bara ställt den på en et250-motorplatta nu för att se.
Ska man satsa på att vrida upp den så den lutar mycket framåt så pipan passar som det är nu (se nedan) (och då antagligen få förgasaren uppstickande ur huven också), eller ska man ha den mera upprätt och svetsa om avgasfästet mot cylindern (och få en lite nedåtlutad vinkel på gasaren)... eller är det någon kompromiss som gäller?
(Variatoravdragarproblemet löste sig då jag var på besök hos nyströms skoterskrot där jag även handlade delarna! Det var tydligen en m16-bult om någon undrar! Var nog bara min bult som var sliten varav den kändes glapp i gängan.)
Re: Projekt Yamaha Et-X 277
Kan du inte vända på "utblåsröret" så stämmer det lite bättre.......??
Ockelbo 600 440 -74
Ockelbo 380 -75
____________________________________________
Yamaha GP 433 F -74 såld
Ockelbo 3oo LG -77 såld
Ockelbo 380 -75
____________________________________________
Yamaha GP 433 F -74 såld
Ockelbo 3oo LG -77 såld
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Yamaha Et-X 277
Svetsa om eller ännu bättre gör en ny
Såhär ser min ut, bara fortsätter rakt fram i samma riktning som avgaskanalen i cyllen.
Såhär ser min ut, bara fortsätter rakt fram i samma riktning som avgaskanalen i cyllen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt Yamaha Et-X 277
Jag har mattskoningar 4 st modeller de utan styrtunga är av rostfritt stål den med styrtunga är jag osäker på om den är i rostfritt. länk till bild på dem http://www.gordini.se/category/till-salu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Crescent sno-pro 400
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95
Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Ski-doo tnt everest 440 -76
Yamaha SRV 540 -83
Ski-doo grand touring 470 -95
Veteranskotrar på min hemsida:
OBS. Ny hemsida http://www.gordini.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Projekt Yamaha Et-X 277
Hmm njaatjomme skrev:Kan du inte vända på "utblåsröret" så stämmer det lite bättre.......??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Projekt Yamaha Et-X 277
Holländaren : Jo det måste väl bli något i den stilen! Man kanske vinner någon tiondels hästkraft på att få bort den snäva böjen direkt efter utblåset också?
Gordini : Du har pm!
Gordini : Du har pm!
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Yamaha Et-X 277
Ja helst ska ju en pipa vara helt rak så det är inte omöjlig man tjänar nån tiondel där. Men en större anledning för mig var att den där muffen är lite trång när man börjar porta upp en 277a
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 06 okt 2008, 10:10
- Ort: Boden
Re: Projekt Yamaha Et-X 277
om det är samma matta på ss440 så har jag en som är mycket fin sen tror jag att jag har en drös med nya matt skoningar men då måste du mäta dina så jag kan kolla
10 gamm skotrar n
Re: Projekt Yamaha Et-X 277
Kan meddela att mina så kallade racingskidor blev genast betydligt mindre fräna efter att jag lyckats identifiera dem på en Aktiv 600 idag...
Imorgon ska jag försöka göra ett överdrag till dynan iallafall. Ska bli intressant att se hur det kan tänkas sluta, vänta er inget konstverk.
Det är tyvärr inte samma matta. Ska få hjälp av Gordini på forumet med skoningar, men jag hör av mig ifall hans inte skulle passa eller så!lynx30jokke skrev:om det är samma matta på ss440 så har jag en som är mycket fin sen tror jag att jag har en drös med nya matt skoningar men då måste du mäta dina så jag kan kolla
Imorgon ska jag försöka göra ett överdrag till dynan iallafall. Ska bli intressant att se hur det kan tänkas sluta, vänta er inget konstverk.
Re: Projekt Yamaha Et-X 277
Lägger upp några bilder på hur jag tillverkade pipan då jag sett att det funnits visst intresse för det på forumet! (finns självklart snyggare arbeten att kolla på än mitt men det är väl ett bevis på att det går att göra en utan att vara proffs! )
Började med att (helt i blindo) porta ur en cylinder lite innan jag mätte upp alla mått som ska in i datorn
Det största problemet i detta var ju att räkna ut hur dessa bitar skulle se ut "utrullade" då plåtarna skulle klippas.
Första omgången plåtbitar blev givetvis fel på alla sätt och vis, räknade bara ut dem som koniska bitar med ett mått i överkant och ett i underkant vilket så klart blev totalt knas när jag rullade ihop dom - något som förövrigt också blev en riktig suicidemission då jag använt alldeles för tjock plåt. Så med hjälp av div smarta personer och ett CAD-program fick jag fram de rätta mallarna som jag klippte ut i en plåt som var tillräckligt tunn för att kunna rulla ihop bitarna för hand.
Detta var första gången jag svetsar i så tunn plåt, så det blev givetvis massa hål och grejer som man fick försöka lägga igen innan man fick lite fason på det. Dock fanns det inte på kartan att helsvetsa (eller hur man säger), utan det var en punkt i taget tills det blev tätt för att det inte skulle bli för varmt och bränna igenom.
(använde mig av najtråd för att hålla ihop den långa "headern" när jag skulle svetsa)
Svetsade fast "anslutningsdelen" från det gamla avgasröret... (et250röret ligger bara där som mall på ungefär vilken svängning jag ville ha för att rymma pipan i chassit)
...och skar sedan av headern aningen snett över röret, och vände sedan på röret 180 grader och svetsade ihop igen för att få en rimlig svängning. (första klippet blev nog aningen snävt men det var inte det lättaste att bedöma hur mycket man skulle ta. Något att ta det lugnare med nästa gång) Vet inte om denna metod är optimal för att få ut svängningen, men det var det enda jag hittade på internet som verkade tillräckligt simpelt för mig Tror jag läste det på ett moppeforum .
Och så blev det .
Började med att (helt i blindo) porta ur en cylinder lite innan jag mätte upp alla mått som ska in i datorn
Det största problemet i detta var ju att räkna ut hur dessa bitar skulle se ut "utrullade" då plåtarna skulle klippas.
Första omgången plåtbitar blev givetvis fel på alla sätt och vis, räknade bara ut dem som koniska bitar med ett mått i överkant och ett i underkant vilket så klart blev totalt knas när jag rullade ihop dom - något som förövrigt också blev en riktig suicidemission då jag använt alldeles för tjock plåt. Så med hjälp av div smarta personer och ett CAD-program fick jag fram de rätta mallarna som jag klippte ut i en plåt som var tillräckligt tunn för att kunna rulla ihop bitarna för hand.
Detta var första gången jag svetsar i så tunn plåt, så det blev givetvis massa hål och grejer som man fick försöka lägga igen innan man fick lite fason på det. Dock fanns det inte på kartan att helsvetsa (eller hur man säger), utan det var en punkt i taget tills det blev tätt för att det inte skulle bli för varmt och bränna igenom.
(använde mig av najtråd för att hålla ihop den långa "headern" när jag skulle svetsa)
Svetsade fast "anslutningsdelen" från det gamla avgasröret... (et250röret ligger bara där som mall på ungefär vilken svängning jag ville ha för att rymma pipan i chassit)
...och skar sedan av headern aningen snett över röret, och vände sedan på röret 180 grader och svetsade ihop igen för att få en rimlig svängning. (första klippet blev nog aningen snävt men det var inte det lättaste att bedöma hur mycket man skulle ta. Något att ta det lugnare med nästa gång) Vet inte om denna metod är optimal för att få ut svängningen, men det var det enda jag hittade på internet som verkade tillräckligt simpelt för mig Tror jag läste det på ett moppeforum .
Och så blev det .
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Yamaha Et-X 277
Hmm, inte för å vara en sån nu men jag hoppas att du inte har räknat ut pipan för 120 grader avgasduration? För så låga avgasportar har nog inte funnits sen 1930-talet. Det värdet kan alltså inte stämma, det är ca 189 grader på en oportad 277
Om du har byggt pipan efter dom värdena i skärmdumpen så är den tyvärr alldeles för kort. Tycker mig dessutom se ett minusstreck framför bellyns längd och räknar man med det så hade den blivit ännu 13 cm kortare.. Nu blev ju din pipa en hel del längre eftersom du ignorerade minusstrecket (vilket dom flesta hade gjort.. går ju inte å bygga ett rör med negativ längd) men den är ändå för kort. Uppskattningsvis kommer du måsta varva runt 10000 för att få nån nytta av den och då blir den nog för smal. Kan tänka mig att pipan kan funka på 125-175cc cross däremot, om det nu var nån tröst...
Annars var ju metoden helt rätt Brukar göra samma sak för böjarna, fast jag hade tagit lite fler steg för att inte få så stora vinklar.
Klippmallar för konorna fixar man enklast med Cone Layout: http://www.conelayout.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Om du har byggt pipan efter dom värdena i skärmdumpen så är den tyvärr alldeles för kort. Tycker mig dessutom se ett minusstreck framför bellyns längd och räknar man med det så hade den blivit ännu 13 cm kortare.. Nu blev ju din pipa en hel del längre eftersom du ignorerade minusstrecket (vilket dom flesta hade gjort.. går ju inte å bygga ett rör med negativ längd) men den är ändå för kort. Uppskattningsvis kommer du måsta varva runt 10000 för att få nån nytta av den och då blir den nog för smal. Kan tänka mig att pipan kan funka på 125-175cc cross däremot, om det nu var nån tröst...
Annars var ju metoden helt rätt Brukar göra samma sak för böjarna, fast jag hade tagit lite fler steg för att inte få så stora vinklar.
Klippmallar för konorna fixar man enklast med Cone Layout: http://www.conelayout.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½