Inte bra..........att du har dubbla uppsättningarSRX8R9 skrev:http://www.dynotechresearch.com/file_up ... s/v5n3.pdf
+10 Hk mot Original Har dubbla uppsättningar
Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
Re: Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Re: Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
Nä, det lät dyrt!
Yamaha exciter 570 sx 1993
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE
Re: Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
"Normalt sett" så brukar jag föredra original på skoter till skillnad från då jag tävlat med bil i rallycross... Kan dock inte sticka under stolen med att de skulla vara trevligt om den lät lite mer,dock inte ett hysteriskt knattrande som utlöser mina återkommande migränanfall utan så där lagom,om de ger mer effekt håller jag inte så noga då jag aldrig nyttjar den fullt ut på skoter,jag är för gammal för det
Å int vill jag håll på o bestycka om o rackla heller,bara grejerna funkar är jag nöjd.
Så här låter tydligen en SX med PSI pipa
http://www.youtube.com/watch?v=UmCWtVvKQHo" onclick="window.open(this.href);return false;
Å int vill jag håll på o bestycka om o rackla heller,bara grejerna funkar är jag nöjd.
Så här låter tydligen en SX med PSI pipa
http://www.youtube.com/watch?v=UmCWtVvKQHo" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Re: Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
Jag har börjat o polera upp plasten idag och de blir stor skillnad,de var nog några år sedan den fick lite omsorg i det fallet. Sedan blir det en allmän genomgång av lagerstatus i boggie/drivaxelllager/variator,byte oljefilter till separatsmörjningen,tömma oljeburken och i med frisk Motulolja osv innan de blir ut på en provtur,ska bli kul få prova den så småningom
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Re: Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
Beställt lite delar idag till SX:en som jag kom över av en slump då jag ringde på några andra grejer,de lönar sig att fråga runt lite
Bussgods,kom igen nurå
Mvh Janne.
Bussgods,kom igen nurå
Mvh Janne.
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Re: Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
Renoverar knälederna på TSS framfjädringen med nya bussningar och nya schims.
Tur man har tillgång till hydraulpress för bultarna genom knälederna har en benägenhet att "äta sig" fast i bussningarna efter "alla dessa år"
Mvh Janne.
Tur man har tillgång till hydraulpress för bultarna genom knälederna har en benägenhet att "äta sig" fast i bussningarna efter "alla dessa år"
Mvh Janne.
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Re: Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
Bultarna kan sitta fast nå fruktansvärt hårt. Men det är värt jobbet
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
Ja,pressade ut på brorsans SX för någon dag sedan så nu vet man hur dom ska tasspider66 skrev:Bultarna kan sitta fast nå fruktansvärt hårt. Men det är värt jobbet
Nu blir dom renoverade "för evigt" känns det som men man fettar in dom ändå "för säkerhets skull"
Mvh Janne.
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Re: Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
srxjanne skrev:Ja,pressade ut på brorsans SX för någon dag sedan så nu vet man hur dom ska tasspider66 skrev:Bultarna kan sitta fast nå fruktansvärt hårt. Men det är värt jobbet
Rikligt med nytt fett blir det till ihopsättningen
Mvh Janne.
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Re: Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
Tänk vad en liten fettnippel skulle kunnat gjort underverk där..... =)
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
Re: Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
Sant Richard,men bultarna fastnar i bussningarna så dit kommer inget fett men fettnippel skulle förstås göra underverk på slitaget på själva länkaget/glidytornaRetroR skrev:Tänk vad en liten fettnippel skulle kunnat gjort underverk där..... =)
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Re: Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
Nu är TSS framvagnen helrenoverad med nya bussningar/schims,nya rostfria bultar/brickor/muttrar.
Allt infettad ORDENTLIGT så nu ska de där vara gjort för många år framåt hoppas jag
Väntar nu på aluminiumskidorna jag beställt från USA,de kommer att bli bra hoppas jag
Mvh Janne.
Allt infettad ORDENTLIGT så nu ska de där vara gjort för många år framåt hoppas jag
Väntar nu på aluminiumskidorna jag beställt från USA,de kommer att bli bra hoppas jag
Mvh Janne.
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Re: Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
Hej,
beställde du denna bricksats för din SX?
http://www.24mx.se/snoskoter/p/bricksat ... ager/k342/
Eller går det att köpa brickor i vanlig handel, typ biltema etc? Om du har möjlighet kanske du kan speca vilka bultar du köpte också. Ska fixa framvagnen på min -91:a.
Var förresten nära att det blev en SX med skuren motor utanför Lycksele i helgen, men någon (kanske någon här?) hann före...
beställde du denna bricksats för din SX?
http://www.24mx.se/snoskoter/p/bricksat ... ager/k342/
Eller går det att köpa brickor i vanlig handel, typ biltema etc? Om du har möjlighet kanske du kan speca vilka bultar du köpte också. Ska fixa framvagnen på min -91:a.
Var förresten nära att det blev en SX med skuren motor utanför Lycksele i helgen, men någon (kanske någon här?) hann före...
Re: Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
Hallå!nobba skrev:Hej,
beställde du denna bricksats för din SX?
http://www.24mx.se/snoskoter/p/bricksat ... ager/k342/
Eller går det att köpa brickor i vanlig handel, typ biltema etc? Om du har möjlighet kanske du kan speca vilka bultar du köpte också. Ska fixa framvagnen på min -91:a.
Var förresten nära att det blev en SX med skuren motor utanför Lycksele i helgen, men någon (kanske någon här?) hann före...
Köpte schimssatsen på Yamaha, men det är Duellsgrejer inkl nya bussningar.
Länken du visar är ju samma grejer så du kan beställa därifrån om du vill.
Höjer ett "varningens finger" för att bultarna till knälederna kan sitta fruktansvärt hårt !!
Hydraulpress och rikligt med rostlösare någon dag innan är att rekomendera.
De var då värt mödan,blev som ny i styrningen
Såg annonsen på SX:en,den såg lite sliten ut och det skulle ha kostat lite för mycket att få den körbar tyckte jag så det var då inte jag som köpte den om den nu är såld
mvh Janne.
Yamaha SRX440-79.
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Yamaha SRV540-81
Yamaha SRV 540-82.
Yamaha Exciter SX-93
Re: Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
Ok, jamen då behöver jag inte gräma mig alltför mycket då.
Jo, jag inser att det kan bli tufft att få loss, men har tyvärr ingen sådan utrustning. Får helt enkelt prova att rostlösa, slå och hålla tummarna.
Jo, jag inser att det kan bli tufft att få loss, men har tyvärr ingen sådan utrustning. Får helt enkelt prova att rostlösa, slå och hålla tummarna.
Re: Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
Det går utan press men du får räkna med att bultarna kan gå sönder
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
Bytte på SRV:n nyss och det var lögn i helvete att få loss två av bultarna. Naturligtvis var det en bult på varje sida av skotern
På höger sida var det den nedre bulten som satt fast, men där fick jag loss de andra så det gick bra att ta loss nedre armen tillsammans med skidfästet. Sedan fick det ligga i dieselbad en vecka och efter det så upp i skruvstäd och trots gasbränna så det glödde och avkylning plus ett fruktansvärt övervåld så satt bultjävel kvar i leden
Dieselbad
Så efter det så kom rondellen fram med en tunn kapskiva för rostfritt. Eftersom brännaren smält nylonshimsen i leden så fanns det lite utrymme för skivan att jobba på, men man får inte vara darrhänt!
Här är den västra sidans övre bult och bussning kapad
Så här ser en snittbild av den kapade bulten+bussning ut
På höger sida var det den nedre bulten som satt fast, men där fick jag loss de andra så det gick bra att ta loss nedre armen tillsammans med skidfästet. Sedan fick det ligga i dieselbad en vecka och efter det så upp i skruvstäd och trots gasbränna så det glödde och avkylning plus ett fruktansvärt övervåld så satt bultjävel kvar i leden
Dieselbad
Så efter det så kom rondellen fram med en tunn kapskiva för rostfritt. Eftersom brännaren smält nylonshimsen i leden så fanns det lite utrymme för skivan att jobba på, men man får inte vara darrhänt!
Här är den västra sidans övre bult och bussning kapad
Så här ser en snittbild av den kapade bulten+bussning ut
Re: Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
Du har inte slagit nog hårt
Halva muttern brukar bli utsmetad innan bulten brukar börja röra på sig
Halva muttern brukar bli utsmetad innan bulten brukar börja röra på sig
SR 433C -73
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
SR 643B -73
SRX 440 -78 8H1
SRX 440 -80
Polaris PRO 440XR -04
Lynx Grand Tourer 600 -09
SRX 120 -15
Hole in the Hood member
Re: Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
Slog inte så hårt på bulten på bilden (vänstra sidan) men den andra sidan som jag kunde ha i skruvstycket och gå loss på med både ilska och raseri fick en riktigt ovacker mutter och bulten började även den tappa formen på slutet Jag gav upp när jag slog så att jag var rädd att förstöra själva saxarmen.spider66 skrev:Du har inte slagit nog hårt
Halva muttern brukar bli utsmetad innan bulten brukar börja röra på sig
Gick sedan ganska smidigt att kapa den med tunna skivan, så därför jobbade jag inte så hårt på bulten på bilden utan tog kapen istället.
Re: Blev en Yamaha Exciter SX-93 idag.
Rykten säger att yamaha smetade dit nån gegga som gjorde att bulten inte skulle lossna även om muttern ramlade av.
Yamaha exciter 570 sx 1993
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE