Vilken olja ska man blanda i bensinen??
- Skogs-Arne
- Sponsor medlem
- Inlägg: 81
- Blev medlem: 28 okt 2010, 21:44
- Ort: West Ridge
Vilken olja ska man blanda i bensinen??
Häpp.
Jag har försökt söka efter lite info (sökfunktionen på Forumet)angående vilken olja man ska blanda i bensinen till en ET 340T från 81.
Fick det kastat i ansiktet förra året att "du ska inte köra med OK´s skoterolja för då slaggar motorn ihop" .
Duger OK´s snik olja eller måste man köra med superduper olja eller ska man bara köra med färdigblandad Akrylatbensin (typ Aspen 2T)?
Denna har gått med OK´s snik och den förra ägaren var ju en skotercross gosse från Borlänge så då var det säkert en dyrare olja.
Tacksam för svar så kan man kanske snart få ut och åka (om det kommer några centimeter snö till dvs)
Jag har försökt söka efter lite info (sökfunktionen på Forumet)angående vilken olja man ska blanda i bensinen till en ET 340T från 81.
Fick det kastat i ansiktet förra året att "du ska inte köra med OK´s skoterolja för då slaggar motorn ihop" .
Duger OK´s snik olja eller måste man köra med superduper olja eller ska man bara köra med färdigblandad Akrylatbensin (typ Aspen 2T)?
Denna har gått med OK´s snik och den förra ägaren var ju en skotercross gosse från Borlänge så då var det säkert en dyrare olja.
Tacksam för svar så kan man kanske snart få ut och åka (om det kommer några centimeter snö till dvs)
Yamaha ET 340 T-81
****************
Letar efter en verkstadshandbok till ET-340 (Manual på vintagesnow har jag redan hittat), finns det någon som har en?
****************
Rookie in the snow, rookie with snowmobiles, but who cares?? Just having fun is all i need......
10 utav 10 skoternjutare rekommenderar Yamaha
****************
Letar efter en verkstadshandbok till ET-340 (Manual på vintagesnow har jag redan hittat), finns det någon som har en?
****************
Rookie in the snow, rookie with snowmobiles, but who cares?? Just having fun is all i need......
10 utav 10 skoternjutare rekommenderar Yamaha
- Embretsen85
- Sponsor medlem
- Inlägg: 125
- Blev medlem: 18 feb 2010, 11:26
- Ort: Ljusdal
Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??
MAXIMA har bra oljer och kostar bara 79kr litern, finns att köpa på dom flesta skoter butiker!
OK´s olja blir det mycket sot partiklar av.
och du ska INTE köra på aspen 2t,
OK´s olja blir det mycket sot partiklar av.
och du ska INTE köra på aspen 2t,
SRV 540-81 Såld
- Arctic5000
- Sponsor medlem
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 10 dec 2007, 15:18
- Ort: Vilhelmina - Skog
- Kontakt:
Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??
har då kört nästan alla tälvlingar hittils (ca.8st) på ok's olja. har funkat fint. nu är det väll stor skillnad mellan motor och motor på hur känsliga dom är men i panteran brukar de va ok's vare sig det är tävling eller en 5mils skotertur.
-The snowmobile doesn't matter; it's all up to the driver.
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
-Good looks only win beauty contests
Arctic Cat Pantera 5000 -79
Arctic Cat Lynx P27H -71
Arctic Cat Panther P20W -69
Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??
Har kört mycket på alkylat och aspens olja, har funkat mkt bra! Och luktar gött!
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??
jag har kört OK's olja i nya och äldre maskiner (sachs 290, kohler, fuji, yamaha) och och har inte sett något skumt..
Ski-Doo -64? (lohnerwerke) chnr:903041
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69
och säkert nån till som jag glömt bort..
Ski-Doo -68? (lohnerwerke) rotax 299 mot.nr 1346922
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo Elan 247 -71
Ski-Doo TNT 340 -71
Ski-Doo TNT 440 -71
Ski-Doo Valmont -71
Ockelbo 600-1 -74
Ockelbo 600 JLO400 -73
Ockelbo 300 SuperSport -70 1-340SS
Lynx 535 -76? Mag340
Rajd "trioman" dubbelbandare -77 kohler440
Rajd "trioman" dubbelbandare -78 Kohler440
Yamaha ET250 -78
Yamaha ET250 -79
Sno-Tric SC2 -68
Sno-Tric SC12 -67
Aktiv Nalle -81
Polaris Widetrack -91
Yamaha S350 Europa
Yamaha SL351
Ski-doo Olympic 320 -69
och säkert nån till som jag glömt bort..
Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??
Billigare oljor brukar ge en del sot.
Varför inte Aspen 2t? det borde väll vara bra mycket bättre än handelsbensin förutom priset då.
Varför inte Aspen 2t? det borde väll vara bra mycket bättre än handelsbensin förutom priset då.
Ski-Doo Nordik 500 PSSE -89
Ski-Doo Trapper 500GL -86
Ski-Doo Trapper 5000E -85
Lynx 500 -81
Ski-Doo Skandic 377r -85
Ski-Doo Trapper 500GL -86
Ski-Doo Trapper 5000E -85
Lynx 500 -81
Ski-Doo Skandic 377r -85
Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??
De påstår att om man börjar köra på Aspen i en gammal motor, så gör den rent i motorn från gamla avlagringar och sot, så att dessa smutspartiklar sliter på motordetaljerna och i värsta fall kan få motorn att skära.
Det är inte Aspen i sig själv som är skadlig, snarare tvärtom. Den som tittat hur en motorsågsmotor ser ut invändigt vet hur rent och snyggt det är i den.
Det är inte Aspen i sig själv som är skadlig, snarare tvärtom. Den som tittat hur en motorsågsmotor ser ut invändigt vet hur rent och snyggt det är i den.
Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??
Jag har alltid kört på okp8 sprint 20 liters dunkar och har aldrig haft problem med mina maskiner
Medlem i TT RACING.
Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??
Ja att den kan lösa upp gammalt sot vet jag men som det redan sagts så är ju inte Aspenbränslet sämre för det. Man slipper mycket annat också med aspen. Gummi i t.ex slangar får mycket längre livslängd än med den etanolblandade gojjan på pumpen. Aspen är betydligt mer lagringsstabil och står det i ett tätt kärl så håller den sej i princip hur länge som helst.
Själv skulle jag aldrig tänka tanken att stå i en grop i snön med en såg tankad på handelsbensin. Kanske skulle man övergå till aspen även i skotern. Förstås med en ordentlig rengöring på insidan först. Synd bara att det inte finns aspen på lösvikt här.
Själv skulle jag aldrig tänka tanken att stå i en grop i snön med en såg tankad på handelsbensin. Kanske skulle man övergå till aspen även i skotern. Förstås med en ordentlig rengöring på insidan först. Synd bara att det inte finns aspen på lösvikt här.
Ski-Doo Nordik 500 PSSE -89
Ski-Doo Trapper 500GL -86
Ski-Doo Trapper 5000E -85
Lynx 500 -81
Ski-Doo Skandic 377r -85
Ski-Doo Trapper 500GL -86
Ski-Doo Trapper 5000E -85
Lynx 500 -81
Ski-Doo Skandic 377r -85
-
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 21 nov 2010, 22:36
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??
Har kört på olika oljor och det har funkat men Aspen har icke funkat. Undrar över om någon brukar köra på 98a? för jag tycker 95 funkar dåligt nu när dom har gjort om den.
Äger:
Larven 690 -69
Aktiv 600 Spirit -79
Ockelbo 600P - 74
Veteranmotorsågs samlare!
köper in och tar som skänkes
Larven 690 -69
Aktiv 600 Spirit -79
Ockelbo 600P - 74
Veteranmotorsågs samlare!
köper in och tar som skänkes
Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??
Vad menar du med inte funkat?
Ski-Doo Nordik 500 PSSE -89
Ski-Doo Trapper 500GL -86
Ski-Doo Trapper 5000E -85
Lynx 500 -81
Ski-Doo Skandic 377r -85
Ski-Doo Trapper 500GL -86
Ski-Doo Trapper 5000E -85
Lynx 500 -81
Ski-Doo Skandic 377r -85
Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??
Jag kör på 98 oktan i alla mina skotrar, av två anledningar.
Dels så är det för hjälpa till att få behålla 98-pumpen på byn och sedan så "tror" jag även att motorerna mår bättre av den "renare" bensinen än den alkoholiserade
Däremot så ska jag om de någonsin placerar hit en etanolpump, göra iordning en av skotrarna för spritkörning. Med gummidelar, slangar och besyckning m.m
Dels så är det för hjälpa till att få behålla 98-pumpen på byn och sedan så "tror" jag även att motorerna mår bättre av den "renare" bensinen än den alkoholiserade
Däremot så ska jag om de någonsin placerar hit en etanolpump, göra iordning en av skotrarna för spritkörning. Med gummidelar, slangar och besyckning m.m
Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??
Exakt! Sedan är det även en fröjd att hålla på med förgasarskruvning när man kör på aspen, inga stinkande fingrar i flera dar!Emil N skrev:Ja att den kan lösa upp gammalt sot vet jag men som det redan sagts så är ju inte Aspenbränslet sämre för det. Man slipper mycket annat också med aspen. Gummi i t.ex slangar får mycket längre livslängd än med den etanolblandade gojjan på pumpen. Aspen är betydligt mer lagringsstabil och står det i ett tätt kärl så håller den sej i princip hur länge som helst.
Själv skulle jag aldrig tänka tanken att stå i en grop i snön med en såg tankad på handelsbensin. Kanske skulle man övergå till aspen även i skotern. Förstås med en ordentlig rengöring på insidan först. Synd bara att det inte finns aspen på lösvikt här.
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
-
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 21 nov 2010, 22:36
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??
Blir att testa köra på 98a
Äger:
Larven 690 -69
Aktiv 600 Spirit -79
Ockelbo 600P - 74
Veteranmotorsågs samlare!
köper in och tar som skänkes
Larven 690 -69
Aktiv 600 Spirit -79
Ockelbo 600P - 74
Veteranmotorsågs samlare!
köper in och tar som skänkes
Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??
Jag vet inte om det är sant men.Men hörde att man inte skulle köra på 95 oktan i en två taktare för att 95 oktan innehåller 5% etanol som förstör smörj egenskaperna hos tvåtakts oljan.Sanning eller inte
Yamaha GP 433 -75
Lynx 535 -81
Ski-Doo Everest 500 L/C -80
Lynx 535 -81
Ski-Doo Everest 500 L/C -80
Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??
Kör allt 2-T på Alkydbensin enda allternativet Wankeln såklart me OK/Q8 har på många ställen lösvikt så det är ganska billigt med, Är 2% olja i den och det är vad en 2-T vill ha det är inte ojlan som är boven det är krackad handelsbenin som är framtagen för att köras i en 4-T = alltid ovan kolven!!! men att ha skiten nere i vevlag,ramlag,kolv,cyl...
näää kör 100% destilerad vara Aspen eller annan Alkydbränsle om du vill ha Effekt och är rädd om motorn och veteranarns gummidelar samt kan stå i 10År och sedan bara ut och GASA.........
PS. har bara kört den i hyper känsliga SRXen i 10 år på OK/Q8 2% Alkydsoppa, som enligt Yamaha minst ska ha 5% olja som sa man på slutet -70 ( dåliga oljor )
tro mig jag har många år av motor renoveringar och det syns direckt vad för soppa som en vev/ kolv/cyl, har körts på.... Gissa vem som kan åka det dubbla antalet drifts timmar utan slitage
// Kimmen
sommaren mycket Etanol i soppan vinter mindre
näää kör 100% destilerad vara Aspen eller annan Alkydbränsle om du vill ha Effekt och är rädd om motorn och veteranarns gummidelar samt kan stå i 10År och sedan bara ut och GASA.........
PS. har bara kört den i hyper känsliga SRXen i 10 år på OK/Q8 2% Alkydsoppa, som enligt Yamaha minst ska ha 5% olja som sa man på slutet -70 ( dåliga oljor )
tro mig jag har många år av motor renoveringar och det syns direckt vad för soppa som en vev/ kolv/cyl, har körts på.... Gissa vem som kan åka det dubbla antalet drifts timmar utan slitage
// Kimmen
sommaren mycket Etanol i soppan vinter mindre
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
- superpalten
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
- Ort: Kalix
Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??
"OKQ8 Bensin 95 MK1 innehåller upp till 5%SS440-80 skrev:Jag kör på 98 oktan i alla mina skotrar, av två anledningar.
Dels så är det för hjälpa till att få behålla 98-pumpen på byn och sedan så "tror" jag även att motorerna mår bättre av den "renare" bensinen än den alkoholiserade
Däremot så ska jag om de någonsin placerar hit en etanolpump, göra iordning en av skotrarna för spritkörning. Med gummidelar, slangar och besyckning m.m
etanol, OKQ8 Bensin 98 MK1 kan innehålla upp till 5% Etanol."
http://www.okq8.se/privat/ovrigt/produk ... /drivmedel" onclick="window.open(this.href);return false;
Tyvärr så är det upp till 5% även i 98
Här är en tabell på vilka Rotaxmotorer som kan köra på E10 Bensinen dvs 10% Etanol.
Ser inte så ljust ut för dom fläktkylda modellerna... Den bensinen finns redan i Finland.
Men frågan är om det går att köra på E10 men Lynx tar det säkra före det osäkra...
http://www.brplynx.com/media/files/ly_e10_fi.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
- superpalten
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
- Ort: Kalix
Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??
Här är lite information som jag skrivit om olja i ett annat snöskoterforum.
Var till Skogs bränsle som finns i Norrbotten och hörde om olika oljor i vintras.
Bland annat så kör Emil Öhman BRP tävlingsförare på Q8as RS Extreme.
Öhman har dock haft problem med BRP med att få köra på den oljan istället för XP-S oljan.
Sen är ju frågan om BRP väljer att importera tonvis med olja varje år eller skickar tomma oljeflaskor till Finland för påfylling av olja som tillverkas i exempelvis Finland.
Detsamma gäller dom andra stora oljebolagen från USA. Skickar dom olja till Sverige eller tappar dom upp olja från t.ex Mobil? Är miljoner dom sparar på i fraktkostnader om dom tappar upp oljan i sverige, och kanske t.o.m dunkarna är svensktillverkade.
Oljeraffinaderier i Sverige: Finns nog fler.
Observera att alla raffinaderier inte har t.ex OKQ8as logga utan har en egen logga men största kunden är OKQ8.
Statoil
OKQ8/Agrol
Shell
Mobil
Preem/Texaco
Motorolja/Tvåtaktsoljor ser ut följande av så kallade "billiga oljor."
Coop: OKQ8
Swedol: OKQ8
Biltema: Statoil
Listan kan göras längre för dom som forskar lite mer.
Själv kör jag ofta på Texaco tvåtaktsolja i tvåtaktsfordonen man ägt. Ännu ett oljebolag från USA.
Oljan tillverkas i Göteborg i sammarbete med Preem. Så jag kör alltså med en Svensk(!) Olja. Olja som marknadsförs i amerikanska Texacos namn.
Bilen kör jag bland annat på Teboil från Finland, som visst ska vara en rysk olja påstås det, den har bra pris. Men kör på lite allt möjligt också, på höst och vår brukar det vara kampanj på olja på olika affärer och då kan man fynda riktigt billigt ibland.
Oljetillverkare i Europa har troligen sin egen olja i flaskorna som kommer till sverige eftersom resvägen inte är så lång.
Men om Motul har köpt råoljan från Mobil och tillsatserna är även dom köpt från Mobil så har dom blandats om till Motuls egna specifikationer i Frankrike. Om det är Mobils olja då eller Motuls får var och en avgöra själv.
Mineral, delsyntet, helsyntet? Vad ska jag välja?
Först ska jag säga att det inte finns någon regel hur mycket helsyntet det måste vara i en delsyntet olja. Det kan alltså vara från 1% till 99% Ingen vet. Delsyntet är inte detsamma som halvsyntetolja, vilket många personer betecknar delsyntetolja.
Bästa delsyntetoljan får du om du blandar en mineralolja med en helsyntet olja. 50/50 av dunkarna är då i det fallet 100% säker halvsyntetisk olja.
All olja är alltså i grunden en mineralolja, men tillverkarna tillsätter tillsatser för att nå speciella egenskaper i oljan. T.ex efter en viss temperatur med mineralolja så försvinner oljefilmen från cylinderväggen, har du då tillsatser i oljan som är utvecklat för att oljefilmen inte ska försvinna vid hög belastning och temperatur mellan kolv och cylindervägg så resulterar det i att oljan fortfarande fungerar.
Det betyder alltså att så länge du drar pulkan och håller 50km/h i skärgården så behöver du inte mer än en mineralolja. Håller du däremot full gas längre sträckor i maxvarv så kommer mineraloljan inte att smörja tillräckligt. Mineraloljan kommer också att skita ner avgasportarna mer.
Utombordsolja för båtmotorer finns bara som är mineralbaserade med få tillsatser som lågt rökutsläpp och ska skada miljön så lite som möjligt. Varför det är möjligt att bara ha en mineralolja är att en båtmotor inte varvar som en högprestanda skoter och har enormt bra kylning konstant i Sverige kring 20-25graders vatten istället för en skoter som är nära kokpunkten ofta.
Som alla vet så kör Lastbilar tusentals mil per år och vad använder dom för olja?, Mineralolja!!!
Varför? Tillsatser (Syntetoljor) bryts ner med tiden och dom förlorar till slut sin effekt. Men som jag skrivit tidigare så är oljorna baserad på mineralolja och tappar aldrig grundsmörjningen.
Åter till Mineralolja och lastbilar. Inte alla men en del åkeribolag tömmer ut sin olja ur lastbilarna, filtrerar den och använder den igen!!!
Antar att ni har listat ut varför man kan göra så, just det!. Mineraloljan tappar aldrig sin funktion, filtrera den och den har samma smörjförmåga som när den hälldes i första gången.
Slutsatsen är alltså att all olja som håller specifikationerna som krävs för din maskin fungerar att köra på.
Biltema,Coop också vidare har inget egent raffinaderi utan det är en känd oljetillverkares olja som har gjort innehållet.
Om det är någon som ser något fel i inlägget så rätta mig.
Vidare diskussion inom ämnet är intressant, ifall någon sitter på mer information.
Tillagt: Arctic Cats APV olja finns i två olika versioner i sverige och Bengans motor rekomenderar den "Riktiga" APV oljan som b.l.a han säljer.
Var till Skogs bränsle som finns i Norrbotten och hörde om olika oljor i vintras.
Bland annat så kör Emil Öhman BRP tävlingsförare på Q8as RS Extreme.
Öhman har dock haft problem med BRP med att få köra på den oljan istället för XP-S oljan.
Sen är ju frågan om BRP väljer att importera tonvis med olja varje år eller skickar tomma oljeflaskor till Finland för påfylling av olja som tillverkas i exempelvis Finland.
Detsamma gäller dom andra stora oljebolagen från USA. Skickar dom olja till Sverige eller tappar dom upp olja från t.ex Mobil? Är miljoner dom sparar på i fraktkostnader om dom tappar upp oljan i sverige, och kanske t.o.m dunkarna är svensktillverkade.
Oljeraffinaderier i Sverige: Finns nog fler.
Observera att alla raffinaderier inte har t.ex OKQ8as logga utan har en egen logga men största kunden är OKQ8.
Statoil
OKQ8/Agrol
Shell
Mobil
Preem/Texaco
Motorolja/Tvåtaktsoljor ser ut följande av så kallade "billiga oljor."
Coop: OKQ8
Swedol: OKQ8
Biltema: Statoil
Listan kan göras längre för dom som forskar lite mer.
Själv kör jag ofta på Texaco tvåtaktsolja i tvåtaktsfordonen man ägt. Ännu ett oljebolag från USA.
Oljan tillverkas i Göteborg i sammarbete med Preem. Så jag kör alltså med en Svensk(!) Olja. Olja som marknadsförs i amerikanska Texacos namn.
Bilen kör jag bland annat på Teboil från Finland, som visst ska vara en rysk olja påstås det, den har bra pris. Men kör på lite allt möjligt också, på höst och vår brukar det vara kampanj på olja på olika affärer och då kan man fynda riktigt billigt ibland.
Oljetillverkare i Europa har troligen sin egen olja i flaskorna som kommer till sverige eftersom resvägen inte är så lång.
Men om Motul har köpt råoljan från Mobil och tillsatserna är även dom köpt från Mobil så har dom blandats om till Motuls egna specifikationer i Frankrike. Om det är Mobils olja då eller Motuls får var och en avgöra själv.
Mineral, delsyntet, helsyntet? Vad ska jag välja?
Först ska jag säga att det inte finns någon regel hur mycket helsyntet det måste vara i en delsyntet olja. Det kan alltså vara från 1% till 99% Ingen vet. Delsyntet är inte detsamma som halvsyntetolja, vilket många personer betecknar delsyntetolja.
Bästa delsyntetoljan får du om du blandar en mineralolja med en helsyntet olja. 50/50 av dunkarna är då i det fallet 100% säker halvsyntetisk olja.
All olja är alltså i grunden en mineralolja, men tillverkarna tillsätter tillsatser för att nå speciella egenskaper i oljan. T.ex efter en viss temperatur med mineralolja så försvinner oljefilmen från cylinderväggen, har du då tillsatser i oljan som är utvecklat för att oljefilmen inte ska försvinna vid hög belastning och temperatur mellan kolv och cylindervägg så resulterar det i att oljan fortfarande fungerar.
Det betyder alltså att så länge du drar pulkan och håller 50km/h i skärgården så behöver du inte mer än en mineralolja. Håller du däremot full gas längre sträckor i maxvarv så kommer mineraloljan inte att smörja tillräckligt. Mineraloljan kommer också att skita ner avgasportarna mer.
Utombordsolja för båtmotorer finns bara som är mineralbaserade med få tillsatser som lågt rökutsläpp och ska skada miljön så lite som möjligt. Varför det är möjligt att bara ha en mineralolja är att en båtmotor inte varvar som en högprestanda skoter och har enormt bra kylning konstant i Sverige kring 20-25graders vatten istället för en skoter som är nära kokpunkten ofta.
Som alla vet så kör Lastbilar tusentals mil per år och vad använder dom för olja?, Mineralolja!!!
Varför? Tillsatser (Syntetoljor) bryts ner med tiden och dom förlorar till slut sin effekt. Men som jag skrivit tidigare så är oljorna baserad på mineralolja och tappar aldrig grundsmörjningen.
Åter till Mineralolja och lastbilar. Inte alla men en del åkeribolag tömmer ut sin olja ur lastbilarna, filtrerar den och använder den igen!!!
Antar att ni har listat ut varför man kan göra så, just det!. Mineraloljan tappar aldrig sin funktion, filtrera den och den har samma smörjförmåga som när den hälldes i första gången.
Slutsatsen är alltså att all olja som håller specifikationerna som krävs för din maskin fungerar att köra på.
Biltema,Coop också vidare har inget egent raffinaderi utan det är en känd oljetillverkares olja som har gjort innehållet.
Om det är någon som ser något fel i inlägget så rätta mig.
Vidare diskussion inom ämnet är intressant, ifall någon sitter på mer information.
Tillagt: Arctic Cats APV olja finns i två olika versioner i sverige och Bengans motor rekomenderar den "Riktiga" APV oljan som b.l.a han säljer.
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
-
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 28 nov 2011, 23:11
- Ort: Hjo
Re: Vilken olja ska man blanda i bensinen??
intressant artikkel i emnet. http://www.q8.se/okq8_2/smo/pdf/OIL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
vanlig 2taktolja blander sig inte med etanol, men dom 5% etanol i vanlig handelsbensin är så lite att det inte blir något problem.
vanlig 2taktolja blander sig inte med etanol, men dom 5% etanol i vanlig handelsbensin är så lite att det inte blir något problem.