Projekt Blizzard Elan 776
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Projekt Blizzard Elan 776
Jag tänkte att jag startar en ny tråd för det här bygget, för det kommer ändras mycket nu.
Här är en länk till gamla tråden som handlar om Elan 640:n: http://www.retroskoter.com/viewtopic.php?t=828" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag kommer köra vidare på samma koncept, stor motor i ett litet chassi. Skotern ska bara köras rakt fram och kanske på ovalbana men det blir absolut ingen cross maskin.
Blizzard Elanen eller Blizzard 246 fanns bara i 1971 (198 st tillverkade) och hade samma chassi som en vanlig 71:as Elan, fast med en fartvindskyld enstånka på 246,8 cc och 29 hk. Det är förvånansvärd lite skillnader mellan en Blizzard Elan och en vanlig en: annan huv, motor, tjockare kedjehus med dubbelkedja (som senare kom tillbaka på elaner med 2 cyl motor), broms (även den samma som på senare Elaner, 71:as Elan hade samma som 60 tals olympic), stålkamsmatta, och dynan hade en täckplatta där det stod "Blizzard" istället för ett baklyse. Annars har jag inte hittat några skillnader.
Så jag bygger på ett 71as chassi. Dom är lite svarage än alla nyare elaner men också lite lättare Mitt chassi är förstärkt på några ställen, nåt som tydligen var en service grej när dom upptäckte att dom hade lätt för att spricka på vissa ställen.
Huven är en kopia som jag köpte från USA ifjol.
Sen var det ju det där med motorn.. Vissa kanske minns att jag fick hem några väldigt roliga paket för ca ett år sen. Det är alltså en 70:as Blizzard 776 motor, en fartvindskyld sak med 82 hk. Det värsta som Rotax hade i 1970 och den dög för att ta hem världsmästarskapet det året. Jag tror nog den duger till Elanen också
Till vänster har vi 776:an, och lillplutten till höger är 640:n som jag har kört med i Elanen hittills.
Såhär går den in under huven, blir ju perfekt. Hur det löser sig med pipor är en annan fråga men det ska nog gå bra på nåt vis.
Efter lite puts blev motorn såhär. Piporna är 640/775 pipor så dom är egentligen inte gjort för den här motorn. Och så är det ju Gunnars trattar som han ska få tillbaka
Dock så var det ett litet (eller egentligen ganska stort) problem med motorn.. Nämligen det här.. Och när det är ca 250 st motorer tillverkade och dom hade svaga vevstakar så kan ni gissa hur lätt det är att hitta en stake. Jag har letat o letat men helt utan resultat. Dock kom jag under allt letande i kontakt med en gubbe som har hållt på med dom här motorerna ett tag, och han kunde hjälpa mig.
Så nu har den biten löst sig, för idag fick jag ett mycket efterlängat paket från Kanada!
Helt nybyggd med vettiga nya stakar, nya lager, riktad o allt bara stoppa ner i vevhuset, och omgjort för 30 kona istället för 7/8 gängad som det inte går att hitta vettiga variatorer till.
Det som återstår att göra på motorn är att hitta några kolvar som passar. Jag har just nu 2 alternativ men båda kräver bearbetning antingen på topparna eller på cyllarna. Orginal kolvar skulle fungera perfekt med dom här stakarna men dom är lite små jobbiga att hitta.
Men jag får välja iaf.. Ett alternativ är att kolvarna blir nån tiondel för höga samt att dom inte har rätt dome, isf måste man alltså modifiera topparna för att det ska funka bra. Det andra alternativet har så gott som samma dome som orginal kolvarna men är 1,3 mm för låg så då måste man decka av 1,3 mm nånstans, antingen från cyllen eller vevhuset. Lutar nästan åt det andra alternativet, för då kan man leka lite med porthöjderna samtidigt utan att behöva ta i en fil (ta 0,7 på ovansidan, 0,6 på undersidan av cyllen, t.ex). Det är ju lite snålt med delar till dom här motorer så man är ganska rädd om det man har. Så det gäller att tänka igenom allt 500 ggr innan man gör nåt.
Sen måste det byggas pipor, det kan bli ett kul projekt med tanke på hur lite plats det finns. Motorn är från början gjort för 8000 varv. Sent i 1969 uppdaterades motorn med CDI tändning och pipor som var gjorda för 9000 (skotern hade fortfarende 8k rpm varvräknare för det var inte tänkt att dom skulle ha CDI). Med CDI är alltså 9000 inget problem (fast det blir rätt höga kolvhastigheter) men jag kommer till å börja med köra med brytartändning. Orginal CDI:n är inte komplett tyvärr, jag saknar tändplattan. Men det ska forskas i det där, mitt i allt går det kanske att få dit nåt annat. Hur jag gör piporna får vi se, 8 eller 9000, eller kanske nåt mitt i mellan. Det löser sig nog!
En annan stor grej blir kedjehuset. Det finns risk för att jag måste byta till ett lite modernare kedjehus, dels för vridets skull (tror inte plåtkedjehuset håller för 776:ans vrid) och dels för att få den utväxling jag vill, finns inte nog stora övre drev som passar i plåtkedjehuset. Det största som jag tror får plats är 20 kuggars övre, och sen då det minsta nedre drevet är 34, det skulle ge en toppfart på ca 135 km/t vid 8500 varv. Nog lär ju 135 räcka på en Elan men det känns ändå som att det inte är optimal.
Nåja nu var att byta kedjehus väl inga större problem, men det måste flyttas ut en hel del också för att motorn är så bred. Och så måste då drivaxeln förlängas också. Allt tillsammans blir det en hel del jobb som man är lite små nervös för.
Annars var det väl inte så mycket jobb på den, lite lack o dekaler på huven, svetsa igen lite hål i tunneln. Det största jobbet är väl kedjehuset och piporna egentligen.
Fortsättning följer! När den gör det törs jag inte säga för det ska fixas till hus nu först och sen flyttas, men när veven kom idag känndes det som att det kan bli fart i projektet bara jag har tid
Slänger upp 2 bilder på hur dom ska se ut också, den här har en 400 F/A motor om jag minns rätt.
Här är en länk till gamla tråden som handlar om Elan 640:n: http://www.retroskoter.com/viewtopic.php?t=828" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag kommer köra vidare på samma koncept, stor motor i ett litet chassi. Skotern ska bara köras rakt fram och kanske på ovalbana men det blir absolut ingen cross maskin.
Blizzard Elanen eller Blizzard 246 fanns bara i 1971 (198 st tillverkade) och hade samma chassi som en vanlig 71:as Elan, fast med en fartvindskyld enstånka på 246,8 cc och 29 hk. Det är förvånansvärd lite skillnader mellan en Blizzard Elan och en vanlig en: annan huv, motor, tjockare kedjehus med dubbelkedja (som senare kom tillbaka på elaner med 2 cyl motor), broms (även den samma som på senare Elaner, 71:as Elan hade samma som 60 tals olympic), stålkamsmatta, och dynan hade en täckplatta där det stod "Blizzard" istället för ett baklyse. Annars har jag inte hittat några skillnader.
Så jag bygger på ett 71as chassi. Dom är lite svarage än alla nyare elaner men också lite lättare Mitt chassi är förstärkt på några ställen, nåt som tydligen var en service grej när dom upptäckte att dom hade lätt för att spricka på vissa ställen.
Huven är en kopia som jag köpte från USA ifjol.
Sen var det ju det där med motorn.. Vissa kanske minns att jag fick hem några väldigt roliga paket för ca ett år sen. Det är alltså en 70:as Blizzard 776 motor, en fartvindskyld sak med 82 hk. Det värsta som Rotax hade i 1970 och den dög för att ta hem världsmästarskapet det året. Jag tror nog den duger till Elanen också
Till vänster har vi 776:an, och lillplutten till höger är 640:n som jag har kört med i Elanen hittills.
Såhär går den in under huven, blir ju perfekt. Hur det löser sig med pipor är en annan fråga men det ska nog gå bra på nåt vis.
Efter lite puts blev motorn såhär. Piporna är 640/775 pipor så dom är egentligen inte gjort för den här motorn. Och så är det ju Gunnars trattar som han ska få tillbaka
Dock så var det ett litet (eller egentligen ganska stort) problem med motorn.. Nämligen det här.. Och när det är ca 250 st motorer tillverkade och dom hade svaga vevstakar så kan ni gissa hur lätt det är att hitta en stake. Jag har letat o letat men helt utan resultat. Dock kom jag under allt letande i kontakt med en gubbe som har hållt på med dom här motorerna ett tag, och han kunde hjälpa mig.
Så nu har den biten löst sig, för idag fick jag ett mycket efterlängat paket från Kanada!
Helt nybyggd med vettiga nya stakar, nya lager, riktad o allt bara stoppa ner i vevhuset, och omgjort för 30 kona istället för 7/8 gängad som det inte går att hitta vettiga variatorer till.
Det som återstår att göra på motorn är att hitta några kolvar som passar. Jag har just nu 2 alternativ men båda kräver bearbetning antingen på topparna eller på cyllarna. Orginal kolvar skulle fungera perfekt med dom här stakarna men dom är lite små jobbiga att hitta.
Men jag får välja iaf.. Ett alternativ är att kolvarna blir nån tiondel för höga samt att dom inte har rätt dome, isf måste man alltså modifiera topparna för att det ska funka bra. Det andra alternativet har så gott som samma dome som orginal kolvarna men är 1,3 mm för låg så då måste man decka av 1,3 mm nånstans, antingen från cyllen eller vevhuset. Lutar nästan åt det andra alternativet, för då kan man leka lite med porthöjderna samtidigt utan att behöva ta i en fil (ta 0,7 på ovansidan, 0,6 på undersidan av cyllen, t.ex). Det är ju lite snålt med delar till dom här motorer så man är ganska rädd om det man har. Så det gäller att tänka igenom allt 500 ggr innan man gör nåt.
Sen måste det byggas pipor, det kan bli ett kul projekt med tanke på hur lite plats det finns. Motorn är från början gjort för 8000 varv. Sent i 1969 uppdaterades motorn med CDI tändning och pipor som var gjorda för 9000 (skotern hade fortfarende 8k rpm varvräknare för det var inte tänkt att dom skulle ha CDI). Med CDI är alltså 9000 inget problem (fast det blir rätt höga kolvhastigheter) men jag kommer till å börja med köra med brytartändning. Orginal CDI:n är inte komplett tyvärr, jag saknar tändplattan. Men det ska forskas i det där, mitt i allt går det kanske att få dit nåt annat. Hur jag gör piporna får vi se, 8 eller 9000, eller kanske nåt mitt i mellan. Det löser sig nog!
En annan stor grej blir kedjehuset. Det finns risk för att jag måste byta till ett lite modernare kedjehus, dels för vridets skull (tror inte plåtkedjehuset håller för 776:ans vrid) och dels för att få den utväxling jag vill, finns inte nog stora övre drev som passar i plåtkedjehuset. Det största som jag tror får plats är 20 kuggars övre, och sen då det minsta nedre drevet är 34, det skulle ge en toppfart på ca 135 km/t vid 8500 varv. Nog lär ju 135 räcka på en Elan men det känns ändå som att det inte är optimal.
Nåja nu var att byta kedjehus väl inga större problem, men det måste flyttas ut en hel del också för att motorn är så bred. Och så måste då drivaxeln förlängas också. Allt tillsammans blir det en hel del jobb som man är lite små nervös för.
Annars var det väl inte så mycket jobb på den, lite lack o dekaler på huven, svetsa igen lite hål i tunneln. Det största jobbet är väl kedjehuset och piporna egentligen.
Fortsättning följer! När den gör det törs jag inte säga för det ska fixas till hus nu först och sen flyttas, men när veven kom idag känndes det som att det kan bli fart i projektet bara jag har tid
Slänger upp 2 bilder på hur dom ska se ut också, den här har en 400 F/A motor om jag minns rätt.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Fy f......n vilket häftigt projekt, Rotax F/A det är grejor det
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Projekt Blizzard Elan 776
skit fränt ska du försöka få din nån riktig matta och boggi...?
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Det blir hjulboggi precis som orginalet, om jag nu inte kommer över några fina slides från en 74:as Elan SS. Men en matta som rullar lite lättare hade inte varit helt fel, synd bara att dom ska vara så dyra med den här delningenGunnar skrev:skit fränt ska du försöka få din nån riktig matta och boggi...?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Underbart projekt!!!!!!!!!
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Detta blir fränt......mera meeera meeeeeeeeeeeeeera!!!!!!!!
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Det här har jag väntat på länge, jobba på nu
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250
Snöskroters.
Rajd s141
Br 250
Snöskroters.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Slänger upp lite till bilder! Ideer på hur jag ska lösa diverse saker är f.ö välkomna
För att få plats med piporna lär det få bli en sån här konstruktion.. Ena pipan under magnapullen och den andra över. Kanske inte det vackraste men då lär dom få plats iaf. Mina pipor blir nog lite tjockare än dom här på bilden så dom kommer aldrig få plats bredvid magnapullen iaf, om man nu inte lyckas få till det så bra så slutkonan hamnar precis där.
Orginal piporna till 776:an ser ut ungefär såhär. Det här är en 636 men 776 pipor ser ungefär likadana ut. Gott om plats på ett 18'' chassi som nästan är dubbelt så bred som en Elan. Jag gillar namnet på skotern, "old yeller". En kompis i USA håller på renovera den här och en 776:a.
Den här bilden är från en 776:a. Och dom har ju då plåtkedjehus så uppenbarligen funkade det. Dock bytte dom till alu kedjehus på alla flercylindriga modeller i 71, kan ju ha varit av en anledning??
Nog hade det suttit fint med att alu kedjehus, bara att det blir ju inte mindre jobb med det. Problemet är att jag som sagt måste flytta ut kedjehuset och det innebär även att kapa upp buken lite där på sidan för det finns helt enkelt inte plats för nåt bredare kedjehus. Går ju å täcka över med ny plåt sen när allt är på plats så det var väl inte sådär värst jobbig. Och så måste jag förlänga drivaxeln kanske 7-10 cm, beror lite på hur mycket jag måste flytta ut.
Motorn ska då vara centrerad för den är svintung och för balansens skull är det ju bra om den står alldeles precis i mitten. Blir som att köra med en passagerare som lutar sig åt ett visst håll annars.
Förlänga drivaxeln är jag inte så rädd för, det löser nog mina snälla kompisar som kan det där med svarven. Men det här med att kedjehuset måste sitta så långt ut är jag lite brydd i. Beroende på vilket kedjehus det blir så blir det 2 helt olika konstruktioner. Orginal på t.ex 71:as Blizzard trippel så satt det bara en spacer mellan tunneln och kedjehuset. Det skulle ju förenkla det här med att byta till alu kedjehus, då kan man använda spacern som adapter, bara bulta fast spacern i tunneln alltså, och sen kedjehuset i spacern.
Sen har jag faktiskt funderat på jackshaft. Men vettefan var man ska ha piporna då. Dom lär nog hamna alldeles för höga och bli i vägen för kylningen. Tror inte det går.
Nåja det löser sig nog som jag brukar säga
Här får ni en bild på en orginal 246:a!
För att få plats med piporna lär det få bli en sån här konstruktion.. Ena pipan under magnapullen och den andra över. Kanske inte det vackraste men då lär dom få plats iaf. Mina pipor blir nog lite tjockare än dom här på bilden så dom kommer aldrig få plats bredvid magnapullen iaf, om man nu inte lyckas få till det så bra så slutkonan hamnar precis där.
Orginal piporna till 776:an ser ut ungefär såhär. Det här är en 636 men 776 pipor ser ungefär likadana ut. Gott om plats på ett 18'' chassi som nästan är dubbelt så bred som en Elan. Jag gillar namnet på skotern, "old yeller". En kompis i USA håller på renovera den här och en 776:a.
Den här bilden är från en 776:a. Och dom har ju då plåtkedjehus så uppenbarligen funkade det. Dock bytte dom till alu kedjehus på alla flercylindriga modeller i 71, kan ju ha varit av en anledning??
Nog hade det suttit fint med att alu kedjehus, bara att det blir ju inte mindre jobb med det. Problemet är att jag som sagt måste flytta ut kedjehuset och det innebär även att kapa upp buken lite där på sidan för det finns helt enkelt inte plats för nåt bredare kedjehus. Går ju å täcka över med ny plåt sen när allt är på plats så det var väl inte sådär värst jobbig. Och så måste jag förlänga drivaxeln kanske 7-10 cm, beror lite på hur mycket jag måste flytta ut.
Motorn ska då vara centrerad för den är svintung och för balansens skull är det ju bra om den står alldeles precis i mitten. Blir som att köra med en passagerare som lutar sig åt ett visst håll annars.
Förlänga drivaxeln är jag inte så rädd för, det löser nog mina snälla kompisar som kan det där med svarven. Men det här med att kedjehuset måste sitta så långt ut är jag lite brydd i. Beroende på vilket kedjehus det blir så blir det 2 helt olika konstruktioner. Orginal på t.ex 71:as Blizzard trippel så satt det bara en spacer mellan tunneln och kedjehuset. Det skulle ju förenkla det här med att byta till alu kedjehus, då kan man använda spacern som adapter, bara bulta fast spacern i tunneln alltså, och sen kedjehuset i spacern.
Sen har jag faktiskt funderat på jackshaft. Men vettefan var man ska ha piporna då. Dom lär nog hamna alldeles för höga och bli i vägen för kylningen. Tror inte det går.
Nåja det löser sig nog som jag brukar säga
Här får ni en bild på en orginal 246:a!
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Grymt projekt! Skönt att det löste sig med veven och dessutom att du fick en vettig tapp. Såg lite underdimensionerat ut med den gängade originaltappen!
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Riktigt läckert!
Arctic Cat Trail Cat 3000-81
Ski-Doo Olympique 340-75
Ski-Doo Olympique 340-75
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Bilderna på veven ger dålig intryck av hur gigantisk den egentligen är, tappen ser ju ut som en liten pinne i jämförelse fast den är ganska grov ändå (22,nånting mm diamater). Veven är ungefär en halv meter lång som den är nu med konan. Tänkte lägga en annan vev bredvid som jämförelse men jag hade bråttom när jag tog bilden så det får bli en annan gång.snopro78 skrev:Grymt projekt! Skönt att det löste sig med veven och dessutom att du fick en vettig tapp. Såg lite underdimensionerat ut med den gängade originaltappen!
Så underdimensionerad vet jag väl inte men som sagt det går inte att hitta vettiga variatorer till den tappen så det var väl lika att bygga om den till kona när allt annat på veven ändå skulle ändras. Det finns 102:or som passar till orginal veven men dom är väldigt sällsynta och brukar vara svindyra när man väl hittar en. Det finns en gubbe i USA som svarvar om 102:or för att få dom att passa på dom här vevar men han är inte gratis heller, plus att det ska vara just en viss modell för att det ska funka, och så är det ju allmän krångligt och dyrt att behöva skicka saker fram o tillbaks. Känndes som enklare att göra på det här viset, nu får man ju på vad som helst och det kostade dessutom inte mycket extra
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Häftigt!!! det är grymt roligt att följa dina projekt, looking forward!!!
Mvh Per
Mvh Per
Re: Projekt Blizzard Elan 776
piporna vart ju riktigt brutala
Re: Projekt Blizzard Elan 776
De här gillar jag "stora doningar på små pojkar" fast å andra sidan när jag tänker efter så kan det bli riktigt jobbigt på racerbanan . de börjar nog bli dags att försöka öka volymen..... eller som eventuellt antalet på kolvarna för att hänga med här
Tomas
Tomas
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction
"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction
"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Ja vi får väl se hur jobbigt det blir för dig Om jag har tur så hinner jag få ihop den innan ovalerna men resten av säsongen behöver du inte räkna med nån 776. Kanske att man kör i Skellefteå en sista gång med 640:n i.
Idag hittade jag iaf den här lilla prylen i brevlådan, en till pusselbit på plats!
Bjuder på en bild på resten av godishyllan också, 1542 cc Eller 1928 om man räknar med det lösa fodret också, har en cylle till den också som inte är med på bild.
Idag hittade jag iaf den här lilla prylen i brevlådan, en till pusselbit på plats!
Bjuder på en bild på resten av godishyllan också, 1542 cc Eller 1928 om man räknar med det lösa fodret också, har en cylle till den också som inte är med på bild.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Riktigt fint godis du har där Ser ut att ta sig riktigt bra det här projektet, blir intressant att följa
Good work
Good work
Ski-doo Elan 293 141" -75
Ski-doo Elan 498 137" -75
Arctic Cat Jag 3000 F/A oval -76
Arctic Cat Panther 440 -81
Ski-doo Elan 498 137" -75
Arctic Cat Jag 3000 F/A oval -76
Arctic Cat Panther 440 -81
-
- Inlägg: 329
- Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
- Ort: Arvidsjaur
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Oj vad jag har längtar tills man får se nåt nytt här ifrån
There is no replacement for displacement
Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12
Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Kan väl uppdatera lite här
Jag har gett upp det här med att hitta kolvar som passar rakt av nu, så det blir att stifta om några kolvar som nästan funkar. Har nu fått en adress där dom tar på sig sånt så nu kan bygget fortsätta. Väntar på grejer till nya räsern och spacklet på TNT:n höll på härda så jag dödade lite tid med att montera en kolv i 776an för att se hur mycket den egentligen felar när den är på plats.
Och det felade inte mycket Kolven hamnar ca en mm lägre än orginalet pga att dom nya stakarna är lite kortare, nu hade jag ingen blockpackning monterat annars hade det räckt med att svarva topparna, men det ska bort ca 1,5 mm allt tillsammans. Tror inte det blir att ta det uppifrån för durationen på spolportarna är nog mycket redan, avgasporten hade fått vara några grader högre kanske men funkar nog bra som den är också. Då får jag välja antingen undersidan av cyllen eller att fräsa vevhuset. Det sista känns bäst för då behöver man inte röra cyllarna. Just den här cyllen var 82,5 och kolven är för 82,0 i fall nån tyckte det såg ut å vara mycket kolvspel
Här ser man problemet varför det är så svårt att hitta kolvar.. Spolportarna sitter på så konstiga ställen och styrpinnarna på dom flesta kolvar sitter just där dom bakre spolportarna sitter. Och om nu pinnarna råkar sitta på rätt ställe så är det väl hål i skirten istället som gör att kolven inte går att använda.
Styrpinnarna på den här kolven är markerade och ringgapen skulle alltså hamna precis på kanten. Det känns inte speciellt tryggt så det vågar jag inte köra med. Rätt stor risk för att ringen kommer haka upp sig på ovansidan av porten. Jag tänkte få pinnarna flyttat till där dom sitter på orginal kolven, den ena hamnar då mitt ovanför insuget och den andra mellan vänstra huvudspolporten och avgasporten.
Har också börjat gräva lite i vevhuset för att göra plats för dom nya stakarna. Dom satsade stenhård på vevhuskomp på den här motorn och det är riktig tight mellan skinkorna och vevhuset. Och det ger då problem nu när det sitter en aning grövre stakar på veven. Dom får helt enkelt inte plats så jag får gräva ut kanske en mm runt om för att göra plats åt dom. Vill inte ta för mycket heller så det är mycket testande.. Fila, rengöra 3 ggr, blåsa av, dit med veven, se om den går rund, nej den gjorde fortfarende inte det, och så upprepar man hela procedyren igen
Jag har gett upp det här med att hitta kolvar som passar rakt av nu, så det blir att stifta om några kolvar som nästan funkar. Har nu fått en adress där dom tar på sig sånt så nu kan bygget fortsätta. Väntar på grejer till nya räsern och spacklet på TNT:n höll på härda så jag dödade lite tid med att montera en kolv i 776an för att se hur mycket den egentligen felar när den är på plats.
Och det felade inte mycket Kolven hamnar ca en mm lägre än orginalet pga att dom nya stakarna är lite kortare, nu hade jag ingen blockpackning monterat annars hade det räckt med att svarva topparna, men det ska bort ca 1,5 mm allt tillsammans. Tror inte det blir att ta det uppifrån för durationen på spolportarna är nog mycket redan, avgasporten hade fått vara några grader högre kanske men funkar nog bra som den är också. Då får jag välja antingen undersidan av cyllen eller att fräsa vevhuset. Det sista känns bäst för då behöver man inte röra cyllarna. Just den här cyllen var 82,5 och kolven är för 82,0 i fall nån tyckte det såg ut å vara mycket kolvspel
Här ser man problemet varför det är så svårt att hitta kolvar.. Spolportarna sitter på så konstiga ställen och styrpinnarna på dom flesta kolvar sitter just där dom bakre spolportarna sitter. Och om nu pinnarna råkar sitta på rätt ställe så är det väl hål i skirten istället som gör att kolven inte går att använda.
Styrpinnarna på den här kolven är markerade och ringgapen skulle alltså hamna precis på kanten. Det känns inte speciellt tryggt så det vågar jag inte köra med. Rätt stor risk för att ringen kommer haka upp sig på ovansidan av porten. Jag tänkte få pinnarna flyttat till där dom sitter på orginal kolven, den ena hamnar då mitt ovanför insuget och den andra mellan vänstra huvudspolporten och avgasporten.
Har också börjat gräva lite i vevhuset för att göra plats för dom nya stakarna. Dom satsade stenhård på vevhuskomp på den här motorn och det är riktig tight mellan skinkorna och vevhuset. Och det ger då problem nu när det sitter en aning grövre stakar på veven. Dom får helt enkelt inte plats så jag får gräva ut kanske en mm runt om för att göra plats åt dom. Vill inte ta för mycket heller så det är mycket testande.. Fila, rengöra 3 ggr, blåsa av, dit med veven, se om den går rund, nej den gjorde fortfarende inte det, och så upprepar man hela procedyren igen
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Projekt Blizzard Elan 776
En tumme upp för din energi!!
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Re: Projekt Blizzard Elan 776
Satan i gatan vilket as till motor
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84