Rusch R1 TT (Trippel Touring)
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Rusch R1 TT (Trippel Touring)
Efter många koppar kaffe och en hel del funderningar så bestämde jag mig igår...
Jag måste byta motor. Det är som att skiljas från en gammal kär vän..... polaren Jlo...
Jlo´s packbox på variatorsidan håller inte. Troligen får den för lite olja pga, höga varv och en inte allt för väl genomtäkt konstruktion.
Så här såg skotern ut innan det var dax för slakt....
under huven:
så här ser det ut i dag.
Motor har jag tänk en Rotax 377,447 eller 503.
och ett kort i väntan på snön....
Målsättningen är att nya motorn ska sitta i och skotern körbar när det är dax för Lövånger......
// Lars
Jag måste byta motor. Det är som att skiljas från en gammal kär vän..... polaren Jlo...
Jlo´s packbox på variatorsidan håller inte. Troligen får den för lite olja pga, höga varv och en inte allt för väl genomtäkt konstruktion.
Så här såg skotern ut innan det var dax för slakt....
under huven:
så här ser det ut i dag.
Motor har jag tänk en Rotax 377,447 eller 503.
och ett kort i väntan på snön....
Målsättningen är att nya motorn ska sitta i och skotern körbar när det är dax för Lövånger......
// Lars
Senast redigerad av 1 Southern Hill Custom, redigerad totalt 3 gånger.
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Rusch R1
Inte för att jag nu vill styra om projektet eller nånting, och med en Rotax blir det ju garanterat bra Men skulle det inte gå att lösa genom att borra en extra/större kanal till packboxen från spolporten? Vet inte alls hur det ser ut inuti JLO:n men det var bara en tanke, vore synd att hela motorn skulle bli oanvändbar pga en sån liten sak.
Annars så ser jag fram emot byggbilder
Annars så ser jag fram emot byggbilder
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: Rusch R1
jo det har ju egentligen gått lätt att ordna.Holländaren skrev:Inte för att jag nu vill styra om projektet eller nånting, och med en Rotax blir det ju garanterat bra Men skulle det inte gå att lösa genom att borra en extra/större kanal till packboxen från spolporten? Vet inte alls hur det ser ut inuti JLO:n men det var bara en tanke, vore synd att hela motorn skulle bli oanvändbar pga en sån liten sak.
Annars så ser jag fram emot byggbilder
Om jag tagit bort startkransen så har packboxen fått betydligt mera olja (packboxen tätar mot startkransens medbringare.)
Men jag vill ha startmotor......
När jag ändå har motorn ur så kan jag prova att sätta i något annat.
Man kan ju byta tillbaka om man inte är nöjd....
//Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.
Re: Rusch R1
KUUUL med ett nytt projekt från Rättvik
Re: Rusch R1
Om jag tagit bort startkransen så har packboxen fått betydligt mera olja (packboxen tätar mot startkransens medbringare.)
Men jag vill ha startmotor.....
Har full förståelse för att du vill ha startmotorn kvar,dom där spisarna är inte roliga att dra igång
Men jag vill ha startmotor.....
Har full förståelse för att du vill ha startmotorn kvar,dom där spisarna är inte roliga att dra igång
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
(Team Tornedalen RACING)
Re: Rusch R1
Då man ser dom piporna så har man helt plötsligt glömt en sån värdslig sak som att packboxen inte håller, fy f...n vilket hantverk
Yamaha srx 440 -78 8H1
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
Yamaha srx 340 -76
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: Rusch R1
Då var hela drivpaketet borta ur skotern.
Uploaded with ImageShack.us
Skulle det motförmodan inte fungera med Rotax så kan man alltid byta tillbaka till Jlo.
Nu ska jag sätta mig och rita på en ny gördel.
// Lars
Uploaded with ImageShack.us
Skulle det motförmodan inte fungera med Rotax så kan man alltid byta tillbaka till Jlo.
Nu ska jag sätta mig och rita på en ny gördel.
// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Rusch R1
Är det där orginal att man kan plocka bort drivpaketet sådär? Det var ju rätt smart gjort måste jag säga
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: Rusch R1
NejHolländaren skrev:Är det där orginal att man kan plocka bort drivpaketet sådär? Det var ju rätt smart gjort måste jag säga
Det är vi som bygger så här "Southern Hill" konseptet.
De två sista maskinerna som vi byggt är byggda så här, kanon smidigt.
Fast det blir lite tyngre men betydligt stabilare.
// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.
Re: Rusch R1
Jäkla snygg maskin du har!
Ockelbo 300 LG -77
Tundra -22
Commander -13
--------------------
Ockelbo 600-1 -78(nerskrotad)Ockelbo 300 -69(såld) Ockelbo 600 -77(nerskrotad)Ockelbo Turist -64 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo Elan -78 (såld) SkiDoo Elan -75 (såld) Summit 600 -10 (såld) Ockelbo 600-2 -77 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo R8 -67 (såld) Ockelbo 4000 -83 (nerskrotad) Ockelbo 600 -75 (nerskrotad) Ockelbo 600 -80 (såld) Ockelbo 400 -81(såld)Lynx Ranger 600 -06 (såld)Lynx Ranger King -99 (såld)Arctic Cat M8 -12 (såld) Ockelbo 300 LG -77 No2 (såld)Yamaha Viking -02såld.Commander -13.Ranger 49 -19.Ockelbo 300 LG -77 No1. Renegade -21.SkiDoo Tundra -22 SkiDoo Trapper -88
Tundra -22
Commander -13
--------------------
Ockelbo 600-1 -78(nerskrotad)Ockelbo 300 -69(såld) Ockelbo 600 -77(nerskrotad)Ockelbo Turist -64 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo Elan -78 (såld) SkiDoo Elan -75 (såld) Summit 600 -10 (såld) Ockelbo 600-2 -77 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo R8 -67 (såld) Ockelbo 4000 -83 (nerskrotad) Ockelbo 600 -75 (nerskrotad) Ockelbo 600 -80 (såld) Ockelbo 400 -81(såld)Lynx Ranger 600 -06 (såld)Lynx Ranger King -99 (såld)Arctic Cat M8 -12 (såld) Ockelbo 300 LG -77 No2 (såld)Yamaha Viking -02såld.Commander -13.Ranger 49 -19.Ockelbo 300 LG -77 No1. Renegade -21.SkiDoo Tundra -22 SkiDoo Trapper -88
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: Rusch R1
Det blir inte bra med en Rotax 377 i en Rusch.
det får bli en Rotax 565 istället.
Uploaded with ImageShack.us
Jag har letat och letat efter en fläktkåpa som passar men det verkar vara svårt att finna sådana
det blir nog att förlänga en 377 kåpa......
// Lars
det får bli en Rotax 565 istället.
Uploaded with ImageShack.us
Jag har letat och letat efter en fläktkåpa som passar men det verkar vara svårt att finna sådana
det blir nog att förlänga en 377 kåpa......
// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.
Re: Rusch R1
Fy fan vad fränt det där kommer bli, ni verkar ha en kärlek till tripplar
En frisk motor tänder på varje varv!
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Rusch R1
Haha, så rätt så
Vore intressant att få läsa lite om motorbygget, t.ex hur det är löst med veven, tändningen, osv.
Lyckas man nu förlänga allt annat på motorn så kanske du lyckas förlänga fläktkåpan också
Vore intressant att få läsa lite om motorbygget, t.ex hur det är löst med veven, tändningen, osv.
Lyckas man nu förlänga allt annat på motorn så kanske du lyckas förlänga fläktkåpan också
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Rusch R1
En trea,vilken chock hade man inte kunnat vänta sej
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
(Team Tornedalen RACING)
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Rusch R1
inge elstart =(
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Rusch R1
Grymt!! Vi som gillar 377 & 503 väntar med spänning! Å som tidigare skrev, vilken vändning..
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: Rusch R1
Först och främst Tack Tack för allt beröm
Det har gnagt i hjärnan en längre tid på en annorlunda motor i Ruschen men samtidigt ha allt under huven. Jag var länge inne på en fläktkyld Jlo trippel med reedkorgar och förstärkt billetbyggd bottendel.
Jag insåg efter en rejäl test av gamla jlo motorn.... det kommer inte att hålla med tre cylindrar.
Därför kom denna idé
Bygga en snäll trippel av 377 alt 447 delar.
Tändsystemet finns ej ännu.
mm mm
Jag och Jocke har tänkt och tänkt. Teoretiskt så har vi löst alla bekymmer med vev, tändning mm. Om det är så i praktiken det vet jag ej.
Bilder finns på hur allt är gjort men jag skulle vilja veta om det fungerar eller ej innan publicering.
Det jag är mest orolig för det är självsvängningar i veven. Jag vet inte hur veven reagerar på att bli för längd.
Gunnar:
Nog ska det vara elstart så småningom.
Marino
Det var faktiskt måttat på en "Rotax 754" först (trippel 503) men det sprack på att den inte fick plats under huven.
Tyvärr gnager den tanken fortfarande på en sådan motor men då i en helt annan skoter.
Är det någon som har några mått på dubbel pipor till en standard 377 (citation ss eller liknade om det var den modellen som hade dubbla pipor.)
// Lars
Det har gnagt i hjärnan en längre tid på en annorlunda motor i Ruschen men samtidigt ha allt under huven. Jag var länge inne på en fläktkyld Jlo trippel med reedkorgar och förstärkt billetbyggd bottendel.
Jag insåg efter en rejäl test av gamla jlo motorn.... det kommer inte att hålla med tre cylindrar.
Därför kom denna idé
Bygga en snäll trippel av 377 alt 447 delar.
Nu är det så att veven är inte gjord än.Holländaren skrev:Haha, så rätt så
Vore intressant att få läsa lite om motorbygget, t.ex hur det är löst med veven, tändningen, osv.
Lyckas man nu förlänga allt annat på motorn så kanske du lyckas förlänga fläktkåpan också
Tändsystemet finns ej ännu.
mm mm
Jag och Jocke har tänkt och tänkt. Teoretiskt så har vi löst alla bekymmer med vev, tändning mm. Om det är så i praktiken det vet jag ej.
Bilder finns på hur allt är gjort men jag skulle vilja veta om det fungerar eller ej innan publicering.
Det jag är mest orolig för det är självsvängningar i veven. Jag vet inte hur veven reagerar på att bli för längd.
Gunnar:
Nog ska det vara elstart så småningom.
Marino
Det var faktiskt måttat på en "Rotax 754" först (trippel 503) men det sprack på att den inte fick plats under huven.
Tyvärr gnager den tanken fortfarande på en sådan motor men då i en helt annan skoter.
Är det någon som har några mått på dubbel pipor till en standard 377 (citation ss eller liknade om det var den modellen som hade dubbla pipor.)
// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Rusch R1
blir det CDI tänding?
ISåfall kan man ta en polariständning typ Indy ultra.
Borra bort nitarna som håller centrumet på svänghjulet på polaris svänghjulet, flytta över svänghjulet till ett 377 centrum.
dit med polaris tändplattan och sen dra i snöret....
Nått sånt har jag fundera på att köra me på min drömmotor
ISåfall kan man ta en polariständning typ Indy ultra.
Borra bort nitarna som håller centrumet på svänghjulet på polaris svänghjulet, flytta över svänghjulet till ett 377 centrum.
dit med polaris tändplattan och sen dra i snöret....
Nått sånt har jag fundera på att köra me på min drömmotor
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74