Yamaha et 400t:)
Re: Yamaha et 400t:)
Va upp till pj igen, och han bad oss att inte köpa en ny cdi utan att mäta upp alla kablar på tändplattan, så nu sitter jag här med tändplattan och undrar om någon av er vet vad det ska vara för OHM värden på allt?
Mvh Mvh:)
Mvh Mvh:)
Re: Yamaha et 400t:)
Hej Robin.
Lägg den här tråden i rätt kategori CLASSICS 85-95 så ska jag ge dig de data jag har för tändplattan/spolarna.
Hôj!
Lägg den här tråden i rätt kategori CLASSICS 85-95 så ska jag ge dig de data jag har för tändplattan/spolarna.
Hôj!
Re: Yamaha et 400t:)
hm hur gör jag det?:P
Re: Yamaha et 400t:)
Ah. man får tacka man får tacka
Re: Yamaha et 400t:)
Enligt Sacha Hindle, som har en lista på sin hemsida som visar vilka tändsystemsdelar som passar mellan olika Yamahamodeller så har ET400/410 likadana spolar som ET340 -84 till -88.
Stämmer detta så blir det så här: (mätning vid +20C)
Laddspolen: 275 Ohm (ET340 mellan brun-svart)
Pulserspole: 20 Ohm (ET340 mellan vit/röd-svart)
Ljusspole: 0,32 Ohm (ET340 mellan gul-svart)
Tändspolens primärsida, mellan gods och ingående ledare: 0,12-0,15 Ohm
Tändspolens sekundärsida, mellan tändkablarna utan tändhattar: 4 KOhm
Tändhattarna: 4,7-5,2 KOhm
Tändpunkten ska vara 1,6mm +-0,1mm före ÖDP
Nu kan det vara vissa avvikelser förstås... men det borde kunna vägleda dig rätt så bra.
Stämmer detta så blir det så här: (mätning vid +20C)
Laddspolen: 275 Ohm (ET340 mellan brun-svart)
Pulserspole: 20 Ohm (ET340 mellan vit/röd-svart)
Ljusspole: 0,32 Ohm (ET340 mellan gul-svart)
Tändspolens primärsida, mellan gods och ingående ledare: 0,12-0,15 Ohm
Tändspolens sekundärsida, mellan tändkablarna utan tändhattar: 4 KOhm
Tändhattarna: 4,7-5,2 KOhm
Tändpunkten ska vara 1,6mm +-0,1mm före ÖDP
Nu kan det vara vissa avvikelser förstås... men det borde kunna vägleda dig rätt så bra.
Re: Yamaha et 400t:)
nu har jag mätt upp allt, och även mätt efter jag värmt lite på de,
Laddspole 201ohm kall och 304 varm.
Pulserspole 25,7 ohm kall och 22 varm
Ljusspole 0,20 ohm kall o,32 varm
Tändspole primär, o,46ohm kall 0.64 varm
Ser det bra ut ni som kan? är inte riktigt okej på el:P
Laddspole 201ohm kall och 304 varm.
Pulserspole 25,7 ohm kall och 22 varm
Ljusspole 0,20 ohm kall o,32 varm
Tändspole primär, o,46ohm kall 0.64 varm
Ser det bra ut ni som kan? är inte riktigt okej på el:P
Re: Yamaha et 400t:)
De där värdena verkar helt okej. Är väldigt svårt att få superexakta värden om man inte har proffsinstrument.
Vad är värdet på tändspolens sekundär? Och tändstiftshattarna?
När du sätter tillbaka tändplattan så mät in tändpunkten noga.
Vill den trots det inte varva upp så är ett långskott att plocka av avgassystemet och prova. Om skotern har stått länge utomhus så kan någon liten gnagare hittat in där och byggt bo, kan inte motorn andas ut ordentligt så blir den att spotta och hacka....
Vad är värdet på tändspolens sekundär? Och tändstiftshattarna?
När du sätter tillbaka tändplattan så mät in tändpunkten noga.
Vill den trots det inte varva upp så är ett långskott att plocka av avgassystemet och prova. Om skotern har stått länge utomhus så kan någon liten gnagare hittat in där och byggt bo, kan inte motorn andas ut ordentligt så blir den att spotta och hacka....
Re: Yamaha et 400t:)
Okej ska fixa de, men hur mäter jag tändpunkten?
Och avgasröret har vi prövat tagit av, och den varva ju som den skulle med en annan cdi.. fast gick baklänges och seg startad som ett as..
Men med orginal cdin så startar den på första rycket men den varvar inte upp alls, skulle tro att det är cdin men vill inte köpa nya och bränna dem hela tiden..
Mvh
Och avgasröret har vi prövat tagit av, och den varva ju som den skulle med en annan cdi.. fast gick baklänges och seg startad som ett as..
Men med orginal cdin så startar den på första rycket men den varvar inte upp alls, skulle tro att det är cdin men vill inte köpa nya och bränna dem hela tiden..
Mvh
Re: Yamaha et 400t:)
Byt cdi en gång till, haft ett liknande fel på en moppe en gång, gick klockrent på tomgången men det var lögn i helvete att få den att varva, tills den fick en ny cdi.
Lynx 20 -69
Rajd s141
Br 250
Snöskroters.
Rajd s141
Br 250
Snöskroters.
- superpalten
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 19 okt 2010, 23:39
- Ort: Kalix
Re: Yamaha et 400t:)
Mätvärdena ss 440 skrev stämmer med det som ska vara, höll på med tändningen på min ET 400.
Slutade med att det var jordfel, men jag hade ingen gnista alls före det så vi har nog inte samma problem.
Annars så har du kikat så bränslepumpen fungerar bra och om huvudmunstycket är rent och att flottören inte ligger öppen hela tiden.
Har en CDI till ET 400 som fungerar om du är intresserad.
Slutade med att det var jordfel, men jag hade ingen gnista alls före det så vi har nog inte samma problem.
Annars så har du kikat så bränslepumpen fungerar bra och om huvudmunstycket är rent och att flottören inte ligger öppen hela tiden.
Har en CDI till ET 400 som fungerar om du är intresserad.
Yamaha EX 440 -78
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha EX 440 -81
Skidoo SS 25 -84
Lynx X-trim 600 SC -12
Re: Yamaha et 400t:)
Du får montera dit tändplattan så nära rätt inställning som du kan komma.Robinftw skrev:Okej ska fixa de, men hur mäter jag tändpunkten?
Mvh
Sedan för att få till rätt tändpunkt brukar jag ställa en av kolvarna i topp och sedan göra ett smalt märke med spritpenna på primärvariatorns innre skiva och sedan ta en stroboskoplampa (som man har för att ställa tändningen på bilen) koppla den till ett bilbatteri och sätta givaren för tänpulserna på kabeln som går till tändspolen.
Sedan startar man upp motorn, lyser på variatorskivan och gör en märkning på godset där spritpennmärket syns med stroboskoplampan. Då har du ett fast märke för tändpunkten.
Stäng av motorn och ur med stiften.
Nu ställer du kolven i ÖDP och sedan tar du ett tändinställningsverktyg (helst) eller ett skjutmått genom tändstiftshålet och mäter in ÖvreDödPunkt som nolläge, sedan vrider du variatorn tills dina märken linjerar och mäter hur många millimeter som kolven gått ned ifrån ÖDP. Där har du då din tändpunkt i millimeter före ÖDP. Det ska vara 1,6mm, +-0,1mm.
Lycka till.
-
- Bannlyst
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 16 jan 2011, 21:40
- Ort: lycksele
- Kontakt:
Re: Yamaha et 400t:)
jag är nästan hundra på att det är förgasaren som flödar för dej. har du rengjort den? låter som det sitter skit i nålventilen och då får den ju för mkt soppa, därav att den startar på första rycket och sen surar direkt. har du inte testat så gör det
olympique -76 och 75
everest - 77
safari - 85
aktiv 600 - 75, 77, 78, 79 och 80
snotric sc3 - 78
snotric sc4 - 74, 72(skrotad)
ockelbo 600 - 75
yamaha sm 300 - 78 (skrotad)
john deere trailfire -80 död
everest - 77
safari - 85
aktiv 600 - 75, 77, 78, 79 och 80
snotric sc3 - 78
snotric sc4 - 74, 72(skrotad)
ockelbo 600 - 75
yamaha sm 300 - 78 (skrotad)
john deere trailfire -80 död
Re: Yamaha et 400t:)
Tja tja sorry för seg update.. men bytte cdix2 då vart den att fungera! toppen tack för all hjälp:)
Ingen som har en phazer 480 ståendes? eller nå delar?:)
Ingen som har en phazer 480 ståendes? eller nå delar?:)
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 07 dec 2011, 11:53
- Ort: Norsjö
- Kontakt:
Re: Yamaha et 400t:)
Blev väldigt snyggt ! Hur gjorde du egna dekaler? mvh chrille =)