Blizzard SS 277
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Blizzard SS 277
Efter 2 år på Olympicen så känndes det som att det börjar bli dags att ge motorn det chassit den kanske förtjänar, eller behöver.. Och förhoppningsvis sluta ha så många nära död upplevelsen ute på banorna
Känns inte som att man behöver vara så hemlig egentligen så det är väl lika å lägga upp en projekttråd på en gång.
Det här har varit på gång redan sen efter första säsongen, då jag tog hem ett Citation 3500 chassi. Att köra en Citation känndes inte så aktuellt för jag är inget större fan av utseendet på dom. Men annars var det ju ett bra chassi, lätt, stabil, jackshaft, och så hade den ju en 277a från fabriken så tanken var att det skulle bli ett relativt lätt projekt.
Det var ju det där med utseendet då.. Huven och buken skrotades direkt och en 77as Blizzard SS huv inhandlades. Vid första provmonteringen upptäckte jag genast ett problem. Sekundären satt på tok för hög för att huven skulle gå ner. Den sitter ovanför tunneln på Citation. Ett ganska stort problem mao för nu behövde jag bygga om. Ett par alternativ fanns. Det första var att sänka både jackshaften och drivaxeln och låta sekundären sitta kvar på samma ställe fast lägre.. Eller bygga om till annan jackshaft så sekundären hamnar bredvid tunneln. Båda har sina egna kompliceringar och det känndes som att det var relativt mycket jobb med båda alternativ. Jag började iaf kolla på det andra alternativet, och insåg att det var faktiskt mycket jobb med det.
Sen kom jag på en grej som löste många problem i en smäll. La ut en köpes annons på forumet och ett par dagar senare så blev jag ägare till ett 5500 chassi som en trevlig forummedlem skänkte Nu har man sekundären på rätt ställe på en gång, en högre tunnel så man får plats med långbenen, och huven ser ut att ha mycket bättre passform på det här chassit också.
Det är h-vetes mycket jobb innan det hela sitter ihop men jag tror att i slutändan så blir det mindre jobb än att bygga om en Citation som jag vill ha den, plus att resultatet förhoppningsvis blir bättre för mig.
Lite bilder då.. Här var objektet. Det mest skrotfärdiga chassit man har varit med om! Ingen kan komma å säga att jag har förstört en 5500 iaf Hade inte tänkt sätta igång på en gång men den var lite skitig och jag var tvungen å tvätta ren den iaf innan jag drog in den i garaget.
Den var SVINtung. Knappt så vi orkade lyfta upp den på flaket med 2 pers. Det visade sig snabbt varför... Buken var förstärkt nå så jävulskt, med 3 mm plåtar, ibland flera lager med såna.. Och ändå höll det inte för bulken har spruckit lite överallt. När jag ändå höll på så tänkte jag att jag kan väl kapa bort lite skrot på en gång också.
Ca 10 rondellskivor och 30 kg senare så såg den ut såhär:
Lite järnskrot som försvann...
Som sagt kräver bulken en ordentlig översyn, så jag kapade vidare.. Såhär slutade det för dagen.
Och här var då en väldig preliminär bild på hur det hela förhoppningsvis kommer se ut sen
Nu känndes det som att det var lite mindre jobb med det här projektet och jag hoppas ha den körbar i vinter. Om man lyckas det lär vi märka
Känns inte som att man behöver vara så hemlig egentligen så det är väl lika å lägga upp en projekttråd på en gång.
Det här har varit på gång redan sen efter första säsongen, då jag tog hem ett Citation 3500 chassi. Att köra en Citation känndes inte så aktuellt för jag är inget större fan av utseendet på dom. Men annars var det ju ett bra chassi, lätt, stabil, jackshaft, och så hade den ju en 277a från fabriken så tanken var att det skulle bli ett relativt lätt projekt.
Det var ju det där med utseendet då.. Huven och buken skrotades direkt och en 77as Blizzard SS huv inhandlades. Vid första provmonteringen upptäckte jag genast ett problem. Sekundären satt på tok för hög för att huven skulle gå ner. Den sitter ovanför tunneln på Citation. Ett ganska stort problem mao för nu behövde jag bygga om. Ett par alternativ fanns. Det första var att sänka både jackshaften och drivaxeln och låta sekundären sitta kvar på samma ställe fast lägre.. Eller bygga om till annan jackshaft så sekundären hamnar bredvid tunneln. Båda har sina egna kompliceringar och det känndes som att det var relativt mycket jobb med båda alternativ. Jag började iaf kolla på det andra alternativet, och insåg att det var faktiskt mycket jobb med det.
Sen kom jag på en grej som löste många problem i en smäll. La ut en köpes annons på forumet och ett par dagar senare så blev jag ägare till ett 5500 chassi som en trevlig forummedlem skänkte Nu har man sekundären på rätt ställe på en gång, en högre tunnel så man får plats med långbenen, och huven ser ut att ha mycket bättre passform på det här chassit också.
Det är h-vetes mycket jobb innan det hela sitter ihop men jag tror att i slutändan så blir det mindre jobb än att bygga om en Citation som jag vill ha den, plus att resultatet förhoppningsvis blir bättre för mig.
Lite bilder då.. Här var objektet. Det mest skrotfärdiga chassit man har varit med om! Ingen kan komma å säga att jag har förstört en 5500 iaf Hade inte tänkt sätta igång på en gång men den var lite skitig och jag var tvungen å tvätta ren den iaf innan jag drog in den i garaget.
Den var SVINtung. Knappt så vi orkade lyfta upp den på flaket med 2 pers. Det visade sig snabbt varför... Buken var förstärkt nå så jävulskt, med 3 mm plåtar, ibland flera lager med såna.. Och ändå höll det inte för bulken har spruckit lite överallt. När jag ändå höll på så tänkte jag att jag kan väl kapa bort lite skrot på en gång också.
Ca 10 rondellskivor och 30 kg senare så såg den ut såhär:
Lite järnskrot som försvann...
Som sagt kräver bulken en ordentlig översyn, så jag kapade vidare.. Såhär slutade det för dagen.
Och här var då en väldig preliminär bild på hur det hela förhoppningsvis kommer se ut sen
Nu känndes det som att det var lite mindre jobb med det här projektet och jag hoppas ha den körbar i vinter. Om man lyckas det lär vi märka
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Blizzard SS 277 burkarcupsprojekt
Ännu ett projekt som måste följas....
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
Re: Blizzard SS 277 burkarcupsprojekt
Jäsiken så härligt! haha, har haft ett lika rabbigt 5500 chassie jag med fast även sönderkapad buk för att någon försökt bygga framvagn på den.. kändes hopplöst att lyckas göra någonting med de så jag skänkte bort de jag med. Riktigt intressant bygge som jag självklart kommer följa! Har varit för mycket yama trådar på sistone nu..
Ski-Doo SS25 -84
Ski-Doo Blizzard 9700 -84
Ski-Doo Blizzard 9700 clone -80/-83
Ski-Doo Citation 300 -79
Ski-Doo Olympic 12/3 -70
Ski-Doo Olympic 320 AS/E -69
Ski-Doo R8 -64
Polaris RXL 650 -91
Ski-Roule Lazer -75
Sno-Fury Mk2 -70
Ockelbo 300 -67
Ski-Doo Blizzard 9700 -84
Ski-Doo Blizzard 9700 clone -80/-83
Ski-Doo Citation 300 -79
Ski-Doo Olympic 12/3 -70
Ski-Doo Olympic 320 AS/E -69
Ski-Doo R8 -64
Polaris RXL 650 -91
Ski-Roule Lazer -75
Sno-Fury Mk2 -70
Ockelbo 300 -67
Re: Blizzard SS 277 burkarcupsprojekt
Detta blir nog ett mycket bättre chassie till din potenta motor
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
Re: Blizzard SS 277 burkarcupsprojekt
Blir nog fint det där! Jag har kapat sönder flera 5500:or som varit finare än den, så jag är nog en sämre människa
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
Re: Blizzard SS 277 burkarcupsprojekt
hej jag har en bulk från en 80 a som är i bra skick om du vill ha .. 80 an är kraftigare den du har är en 79 a
blizzard 9500 -79 .. blizzard 5500 -79 x 4.... elan -79.. citation 300 -79 ..everest 340 -79... alpine -70 ....citation 4500 -81 .... lynx st 600 -02..... yeti 1000 -04 ......Nordik 600 -89 ..........et 250 -79....v-max 4 -92........ockelbo 8000 -89 -90 -92.... aktiv grizzly himalaya -90........ polaris 500 sp -92.........
Re: Blizzard SS 277 burkarcupsprojekt
Jädrans så stiligt det där blir....jobba på nu så vi får mer bilder
Yamaha Phazer SX -85
Yamaha SS 440 -81
Yamaha SS 440 -81
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277 burkarcupsprojekt
Ingemar det lät väldig intressant, jag hör av mig imorgon!
Idag har jag inte gjort så mycket på den här, höll på med TNT:n istället. Men jag slipade lite på bulken och hittar bara fler sprickor hela tiden.. Så en bättre bulk hade definitivt sparat mycket jobb!
Det är lite spännande för jag vet inte än om jag kommer behöva kapa hål i huven.. Har jag inget hål finns det risk att motorn kommer bli lite varm eftersom den är F/A, men det kanske går att lösa med nog många luftstyrningar. Men egentligen tycker jag att toppen gärna får sticka upp genom huven så man ser att det är en enstånka iaf.. Kan ju lätt bli att man blir lite besviken annars om den ser ut som en 440 LC
Idag har jag inte gjort så mycket på den här, höll på med TNT:n istället. Men jag slipade lite på bulken och hittar bara fler sprickor hela tiden.. Så en bättre bulk hade definitivt sparat mycket jobb!
Det är lite spännande för jag vet inte än om jag kommer behöva kapa hål i huven.. Har jag inget hål finns det risk att motorn kommer bli lite varm eftersom den är F/A, men det kanske går att lösa med nog många luftstyrningar. Men egentligen tycker jag att toppen gärna får sticka upp genom huven så man ser att det är en enstånka iaf.. Kan ju lätt bli att man blir lite besviken annars om den ser ut som en 440 LC
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277 burkarcupsprojekt
Så där ja.. Då var han projekttrådskungen igen De gillas.. Bygg nu en fin maskin med mycket dräggeltrådar så vi får sukta efter nästa å nästa å nästa...
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Blizzard SS 277 burkarcupsprojekt
Toppen upp genom huven är ju toppen,,, = Manligt
Vart tar det vita vägen när snön smälter ???
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
Kawasaki Intruder 440 -79
Polaris Trail/Storm SKS -88
Ockelbo 6000 SE -84
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277 burkarcupsprojekt
Började rengöra tunneln idag för å se hur jobbigt den biten kommer bli, och än så länge gick det då bara bra, det blev skillnad
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277 burkarcupsprojekt
Idag anlände en fräschare bulk och några skidben, tack igen Ingemar!
Nu blir det alltså att börja om från början med bulken, måste kapa bort allt som inte behövs från den här bulken också.
Har suttit å funderat på drevning, drivaxel osv.. För att undvika att man bygger en skoter som sen inte går att dreva för mindre än 170..
Tunneln rymmer det mesta så där är det då inga problem. Men en enstånka ska man ju helst inte dreva lika hög som en 2stånka, men man vill ju ändå ha så stora drivhjul som möjligt.. Och dreven som finns begränsar lite.
Nu har jag suttit å räknat och funderat i flera dagar men nu har jag då kommit fram till att det får bli 9 kuggars 2,52 drivhjul. Som det ser ut nu blir det att kapa en Formula drivaxel och skarva på en bit från Blizzard axeln så man får rätt splines och rätt storlek på lagret i kedjehuset. En Formula axel finns redan och även en Blizzard axel som är av, och på det här viset får man drivhjulen på rätt ställe på en gång och dessutom gratis
Lägsta drevningen med dom dreven jag har blir då 15/44 som ger 106 km/t vid 9000 varv och 1:1 utväxling, borde vara lämplig för backtävlingar. Drevade för ca 96 km/t inför backtävlingen med Olympicen ifjol och den var då helt hysterisk, hoppas ju att det hela kommer rulla lite lättare nu med modernare drivlina, så man kan ju hoppas att den blir lika hysterisk fast den får lite högre drevning I nödfall kanske det går att trolla fram ett 14 kuggars övre drev, 44 är det största nedre som finns (TNT F/A -73). Åt andra hållet går det att få drevningen i princip till vad som helst, har både större övre och mindre nedre drev.
Funderade först på silent chain och nog små drev finns faktiskt men nu har jag inga såna men däremot har jag en massa dubbel/trippel drev, så det får bli såna.
Snart kommer det nya bilder igen, har som sagt mest bara suttit å funderat dom senaste dagarna, plus att man har rensat bort lite skrot i garaget.
Nu blir det alltså att börja om från början med bulken, måste kapa bort allt som inte behövs från den här bulken också.
Har suttit å funderat på drevning, drivaxel osv.. För att undvika att man bygger en skoter som sen inte går att dreva för mindre än 170..
Tunneln rymmer det mesta så där är det då inga problem. Men en enstånka ska man ju helst inte dreva lika hög som en 2stånka, men man vill ju ändå ha så stora drivhjul som möjligt.. Och dreven som finns begränsar lite.
Nu har jag suttit å räknat och funderat i flera dagar men nu har jag då kommit fram till att det får bli 9 kuggars 2,52 drivhjul. Som det ser ut nu blir det att kapa en Formula drivaxel och skarva på en bit från Blizzard axeln så man får rätt splines och rätt storlek på lagret i kedjehuset. En Formula axel finns redan och även en Blizzard axel som är av, och på det här viset får man drivhjulen på rätt ställe på en gång och dessutom gratis
Lägsta drevningen med dom dreven jag har blir då 15/44 som ger 106 km/t vid 9000 varv och 1:1 utväxling, borde vara lämplig för backtävlingar. Drevade för ca 96 km/t inför backtävlingen med Olympicen ifjol och den var då helt hysterisk, hoppas ju att det hela kommer rulla lite lättare nu med modernare drivlina, så man kan ju hoppas att den blir lika hysterisk fast den får lite högre drevning I nödfall kanske det går att trolla fram ett 14 kuggars övre drev, 44 är det största nedre som finns (TNT F/A -73). Åt andra hållet går det att få drevningen i princip till vad som helst, har både större övre och mindre nedre drev.
Funderade först på silent chain och nog små drev finns faktiskt men nu har jag inga såna men däremot har jag en massa dubbel/trippel drev, så det får bli såna.
Snart kommer det nya bilder igen, har som sagt mest bara suttit å funderat dom senaste dagarna, plus att man har rensat bort lite skrot i garaget.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277 burkarcupsprojekt
Ja idag blev det å sätta kapen i den nya bulken! Den var faktiskt minst lika jobbig att kapa bort järnskrot ifrån som den andra, pga att det finns mer järnskrot på dom från fabriken Den här bulken måste vara 5 ggr stadigare än den tidiga 79ans, det är förstärkningar överallt. En sak var mindre bra, när jag väl hade fått bort allt onödigt så vägde bulken fortfarende 4 kg mer än den andra, och det var ju inge bra när man jagar vikt Nåja det blir nog bra iaf..
Ny+gammal bulk. Den här nya är en 80as, den andra en tidig 79as. Skillnaden är att den är lite längre, sen förstärkningsplåten som syns på bilderna, och så finns det några fler förstärkningar under den plåten. Allt tillsammans 4 kg extra material alltså.
18 kg väger den som den ser ut nu, tunneln väger 6 kg så 24 kg sammanlagt.
La dit lite grejer för å se hur det kommer passa
Nu vet jag ju inte om motorn kommer sitta där den sitter på den bilden, men där gick huven inte hela vägen ner iaf. En lite onödig sak var att motorn hamnar för långt åt vänster, hade egentligen hoppats att toppen skulle hamna innanför upphöjningen i huven men den kommer alltså inte göra det.. Ska man ha hål i huven vill jag ju att det ser ut för nåt också så jag kanske får fundera om och göra ett scoop underifrån istället. Tror inte det blir några problem med värmen hur som helst, frågan är väl bara om det går att få motorn nog låg så stiftet rymms under huven.
Ny+gammal bulk. Den här nya är en 80as, den andra en tidig 79as. Skillnaden är att den är lite längre, sen förstärkningsplåten som syns på bilderna, och så finns det några fler förstärkningar under den plåten. Allt tillsammans 4 kg extra material alltså.
18 kg väger den som den ser ut nu, tunneln väger 6 kg så 24 kg sammanlagt.
La dit lite grejer för å se hur det kommer passa
Nu vet jag ju inte om motorn kommer sitta där den sitter på den bilden, men där gick huven inte hela vägen ner iaf. En lite onödig sak var att motorn hamnar för långt åt vänster, hade egentligen hoppats att toppen skulle hamna innanför upphöjningen i huven men den kommer alltså inte göra det.. Ska man ha hål i huven vill jag ju att det ser ut för nåt också så jag kanske får fundera om och göra ett scoop underifrån istället. Tror inte det blir några problem med värmen hur som helst, frågan är väl bara om det går att få motorn nog låg så stiftet rymms under huven.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Blizzard SS 277 burkarcupsprojekt
Verkar kunna bli bra det där
A mighty good feeling comes with the CAT
Arctic Cat Pantera 5000 -77
Arctic Cat Crossfire 800 LTD -11
Arctic Cat Pantera 5000 -77
Arctic Cat Crossfire 800 LTD -11
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
Ja idag började jag passa in lite grejer.. Hade tänkt köra med en lite modernare sekundär från en Mach 1:a så den skulle dit först. Den gick inte på Blizzens jackshaft, misstänker att den har 25,4 axel medans hålet i variatorn är 25,0. Det var bara att modda dit Mach 1ans axel då.. Den har rätt längd, rätt splines, och rätt diameter in i kedjehuset vilket underlättar en hel del, men däremot var inte upphängningen på variatorsidan samma på dom. Så det blev att fila upp hålet i bulken lite och än så länge sitter den då iaf. Få se hur man gör sen om man svarvar ner blizzens axel till 25,0 för att det ska stämma perfekt eller om man tar den här axeln iaf. Små problem.
Sen tänkte jag också ta bromsskivan från Machen, den stack ut lite mer än Blizzens skiva så jag fick kapa o fila lite på den sidan också. Men det ser ut att passa alldeles utmärkt annars, behöver göra en liten distans för bromsoket men det var inte heller några större bekymmer.
Sen när sekundären var ungefär på plats så kunde jag börja kolla var motorn behöver vara på ett ungefär. Det första jag gjorde var at kapa bort en del av förstärkningsplåten, dels för att jag inte tycker jag behöver den (det som är kvar var nog så stadig iaf) och dels för att motorn måste hänga 10 cm ovanför plåten annars pga att magnapullkåpan sticker ut så mycket neråt. Bulken blev ett kilo lättare nu iaf
Här var då dagens bilder.. Motorn tar fortfarende i ungefär överallt. Där till vänster ligger den mot motorkuddens "knöl", jag ska inte ha motorkudden där så den ska kapas bort för att göra mera plats åt motorn. Och som det ser ut får jag kapa ur en bit framåt också. Vill ha motorn så låg som bara går nu.
Från andra hållet
Och från ännu ett annat håll
Nästa grej blir väl att kapa lite till alltså, och så fixa en motorplatta när motorn går nog långt ner.
Sen tänkte jag också ta bromsskivan från Machen, den stack ut lite mer än Blizzens skiva så jag fick kapa o fila lite på den sidan också. Men det ser ut att passa alldeles utmärkt annars, behöver göra en liten distans för bromsoket men det var inte heller några större bekymmer.
Sen när sekundären var ungefär på plats så kunde jag börja kolla var motorn behöver vara på ett ungefär. Det första jag gjorde var at kapa bort en del av förstärkningsplåten, dels för att jag inte tycker jag behöver den (det som är kvar var nog så stadig iaf) och dels för att motorn måste hänga 10 cm ovanför plåten annars pga att magnapullkåpan sticker ut så mycket neråt. Bulken blev ett kilo lättare nu iaf
Här var då dagens bilder.. Motorn tar fortfarende i ungefär överallt. Där till vänster ligger den mot motorkuddens "knöl", jag ska inte ha motorkudden där så den ska kapas bort för att göra mera plats åt motorn. Och som det ser ut får jag kapa ur en bit framåt också. Vill ha motorn så låg som bara går nu.
Från andra hållet
Och från ännu ett annat håll
Nästa grej blir väl att kapa lite till alltså, och så fixa en motorplatta när motorn går nog långt ner.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 06 jan 2010, 20:12
- Ort: Järvsö
Re: Blizzard SS 277
Vad är det för motor? och vad är de för GIGANTISK topp du har hittat? Ser ut som en vindfartkyld stråhatt
Blir garanterat en nice maskin vad du än tar dig åt Nico
Blir garanterat en nice maskin vad du än tar dig åt Nico
300% Ockelbo
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77
FÖRARE
1. Martin 400 -81, 300 S - 79, Trioman - 76, 600 -77, 300 kort -68, Turist -65
2. Jimi 300 S - 79 8000 -83 Turist/300 -66
3. Thomas 300 -69, 300 -71, 300R -78, 600-2 -78, 600L -80, 600-74 250 -77, Turist -65, Trioman P -69, 380-74 Sa370, 2x 4000-85
4. Emil 300 Kort - 71
5. Christian 300Ss Super sport (Sa340ss) -70, 300K - 78, 3500 - 87, 300 -67
6. Andreas 300 s -79
7. Donkan 380-74 , 6000 - 88, & 600-1 -79, 600-2 -80
8. Putte 600-1 -78, 600-2 -78, 300-s -79, trioman -77
9. Robban 600-2 -74, 600-77
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Blizzard SS 277
Motorn blir samma som jag har i min Olympic nu, en helt vanlig bonntrimmad 277a. Det enda som inte hör till motorn är toppen, hittade den på ebay o hade ingen aning om den skulle gå få dit men den såg frän ut.. Fick modda lite för att få den att passa men det gick Finns många andra toppar man kunde ha använt sig av för å få flänsarna åt rätt håll för F/A kylning men jag tyckte att det blev som helt rätt med en oversize topp Jag vet inte än om man ska bygga en ny motor eller bara flytta över motorn från Olympicen, beror kanske lite på hur mycket tid som finns kvar sen. Hade iofs suttit fint med CDI tändning också nu när man ändå sätter dit en massa moderna grejer.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Blizzard SS 277
Det ser ut som du har riktiga grejor hela vägen Ska bli kul att se den i vinter, för du hinner väl få den klar
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
YAMAHA SS 440 -80
YAMAHA EX 440 -79
YAMAHA SM 300 -75
-
- Inlägg: 329
- Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
- Ort: Arvidsjaur
Re: Blizzard SS 277
Ser ju ut som att det ryms minst 2cylindrar till i motorrummet , less is more funkar inte i racing keep up the good work.
There is no replacement for displacement
Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12
Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12