Har ju precis köpt en gammal Aktiv Blå och jag tänker nog ge mig in i ett litet renoveringsprojekt med den. Målet är inte en skoter i nyskick men i.a.f. en skoter i "några-år-gammalt-bruksskick". Ska ta det hela i tre delar:
1. Omgående reparationer. Startapparaten ska fixas, nya klackar och ny fjäder. Avgasröret måste lagas, c:a 1 dm in mot ljuddämparen är av vilket gör att man blir lätt illamående efter några minuter på skotern då alla avgaser går upp utmed huven och sedan ut i ansiktet.
![:) :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
2. Efter vintern. Kolla över växellådan. Dels roterar sekundärvariatorn på tomgång vilket gör skotern svårväxlad och dels läcker det olja någonstans. Dra nytt elsystem till belysning oh "död-mans-grepp" då det gamla är helt bortplockat. Nya styrstål på skidan.
3. "Någon gång". Snygga till utseendet. Reparera repor på huven, ny lack och dekaler på huv/kaross. Ny vindruta.
Hur snabbt projektet fortlöper är en fråga om tid, en vara som jag har väldigt ont om.. Frugan anser att mitt påbörjade sadel-/sel-kammarbygge och att få övervåningen beboelig i bostadshuset som viktigare projekt..
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Skoterns historia
Skotern är en Aktiv Blå SC2 årsmodell 1979. Den inköptes som ny till den lokala orienteringsklubben av min far, där fick den gå för att preparera skidspår fram tills 1985 då en Aktiv Grizzly inköptes istället. Där efter användes den fortfarande till spårning men väldigt sällan, mest som reservmaskin, fram tills runt år 2000 då banden var tvungna att bytas. Efter ett par års stillastående byttes dock banden men då gick startapparaten sönder och den har sedan dess blivit stående i en container bland massa bråte fram tills förra veckan.
Enligt klubben fanns det inga reservdelar till startapparaten och därför skulle den skrotas eller säljas som reservdelsmaskin. Då jag förra vintern köpte den Grizzly som förut nämndes av orienteringsklubben för 2000 kronor p.g.a. att "den va helt omöjligt att styra" så tänkte jag att jag i.a.f. skulle ta mig en titt på det "omöjliga" projektet, jag skulle få köpa den för 1000 kronor om jag ville ha den. Jag åkte ut och rotade fram den i containern, kollade vad som felades och kollade runt efter delar (klackar och startfjäder) och hittade båda två ganska snart. Åkte tillbaka ut till skotern och med hjälp av lite startgas hoppade den snällt igång efter minst 7 års stillastående. Och nu står den i tryggt förvar i en loge här på gården.
1400 kronor får den vara värd som den står nu (400 gick reservdelarna till startapparaten på) speciellt med tanke på att det är splitter nya band på den som inte gått en meter.. Nu har jag redan avverkat några kilometer på denna härliga, bullriga och skakiga maskin. Det väcker en hel del härliga barndomsminnen när man hör ljudet och känner lukten då jag som liten pöjk satt bakom farsan mil efter mil på just denna skoter när han spårade.
![Bild](http://www.atavus.se/images/skotern/skotern_fram.jpg)
![Bild](http://www.atavus.se/images/skotern/skotern_bak.jpg)