1990 Arctic Cat Jag 440 AFS
1990 Arctic Cat Jag 440 AFS
Härmed några bilder på min skoter, ta bort trådet om ni inte gillar att boggien är för ny ...
Det som är gjord av en tidigare ägare, men inte den jag köpte den utav :
Planad topp
Borrade cylindrar
Bytt från en förgasare till två (2st mikuni 40mm)
Olje pump bortkopplad
Nödlina bortkopplat
Boggien bytt till en från en 1997 zrt 800
Det som är gjort av mig (och min kille som hjälper till ) :
Snöre från dragkroken till stänkskyddet så att den inte korvar in sig i mattan
Extra plåtnät på fotplatserna för bättre grepp
Bytt variator vikter och bultar
Bytt bränsle filter
Bytt primer pump
Bytt tändstift och kabelskor
Att göra (kanske, om tid, pengar och lust infinner sig, helst samtidigt ) :
Byta rullorna i variatorn
Byta packbox från vevaxlen ut till variatorn
Justera throttle vajern/säkerhets brytaren på throtteln för att återskapa tomgång (den har ingen tomgång alls just nu)
Justera tomgångsskruvorna på förgasarna för att förbättra tomgången
Kolla om en annan munstycke skulle vara lämpligare
Bytta matta
Så den är alltså någon slags trimm projekt som någon annan höll på med en gång i tiden. Effekt/volym mm vet jag inget om. En original ger kring 47hk tror jag. Men den här tror jag kan gå mycket bättre än den gör nu, är nog min okunskap som är det största hindret
Den finare sidan
Den mindre fin sidan (trasig vindruta, sprucken dyna )
Bakifrån
Jag beundrar fjällvärlden - bevis att jag kör skoter
Under huven
Förgasarna
Uppdaterad boggie med halv dålig matta
Det som är gjord av en tidigare ägare, men inte den jag köpte den utav :
Planad topp
Borrade cylindrar
Bytt från en förgasare till två (2st mikuni 40mm)
Olje pump bortkopplad
Nödlina bortkopplat
Boggien bytt till en från en 1997 zrt 800
Det som är gjort av mig (och min kille som hjälper till ) :
Snöre från dragkroken till stänkskyddet så att den inte korvar in sig i mattan
Extra plåtnät på fotplatserna för bättre grepp
Bytt variator vikter och bultar
Bytt bränsle filter
Bytt primer pump
Bytt tändstift och kabelskor
Att göra (kanske, om tid, pengar och lust infinner sig, helst samtidigt ) :
Byta rullorna i variatorn
Byta packbox från vevaxlen ut till variatorn
Justera throttle vajern/säkerhets brytaren på throtteln för att återskapa tomgång (den har ingen tomgång alls just nu)
Justera tomgångsskruvorna på förgasarna för att förbättra tomgången
Kolla om en annan munstycke skulle vara lämpligare
Bytta matta
Så den är alltså någon slags trimm projekt som någon annan höll på med en gång i tiden. Effekt/volym mm vet jag inget om. En original ger kring 47hk tror jag. Men den här tror jag kan gå mycket bättre än den gör nu, är nog min okunskap som är det största hindret
Den finare sidan
Den mindre fin sidan (trasig vindruta, sprucken dyna )
Bakifrån
Jag beundrar fjällvärlden - bevis att jag kör skoter
Under huven
Förgasarna
Uppdaterad boggie med halv dålig matta
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: 1990 Arctic Cat Jag 440 AFS
Inte såg den väl så dum ut
Rutan såg lite mystiskt ut, ser nästan ut som att det är 2 rutor på den? Rinab har en ny ruta till den om det nu skulle vara nåt, lite dyr kan man tycka.. Här är den iaf: http://www.rinab.nu/Snoeskoter2/Arctic- ... ek2189.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Annars så skulle du ju kunna kapa till rutan du har och sätta en ny list på kanten (går också att köpa på Rinab) men då kanske den blir för låg. Men det skulle göra mycket för utseendet att ha en hel ruta
Rutan såg lite mystiskt ut, ser nästan ut som att det är 2 rutor på den? Rinab har en ny ruta till den om det nu skulle vara nåt, lite dyr kan man tycka.. Här är den iaf: http://www.rinab.nu/Snoeskoter2/Arctic- ... ek2189.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Annars så skulle du ju kunna kapa till rutan du har och sätta en ny list på kanten (går också att köpa på Rinab) men då kanske den blir för låg. Men det skulle göra mycket för utseendet att ha en hel ruta
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: 1990 Arctic Cat Jag 440 AFS
Ja du har rätt Nico, särskilt med tanken på att det är borta en hel bit från vänstra sidan så att det blåser nästan kallt på handen .. får se om det blir en hemma jobb eller om jag ger mig själv en ny ruta som julklapp
Hade spanat begagnade rutor på BLocket (utan tur) men bra att veta att Rinab har nya, tack för tipset
Hade spanat begagnade rutor på BLocket (utan tur) men bra att veta att Rinab har nya, tack för tipset
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: 1990 Arctic Cat Jag 440 AFS
Hmm bara jag som inte kan se bilderna ? bara röda krys
Re: 1990 Arctic Cat Jag 440 AFS
Ja jag har haft en hel del strul med min hemsida på sistone Men det hoppas jag är löst inom ett par dagar Jag kan iaf se dem nu .. de var just inne o greja med hemsidan igen, så det kanske går bättre nu?
Re: 1990 Arctic Cat Jag 440 AFS
Dessvärre ser jag dom inte.... =(polymoog skrev:Ja jag har haft en hel del strul med min hemsida på sistone Men det hoppas jag är löst inom ett par dagar Jag kan iaf se dem nu .. de var just inne o greja med hemsidan igen, så det kanske går bättre nu?
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
Re: 1990 Arctic Cat Jag 440 AFS
Nej dem försvann för mig också, mappen hade raderats i övergången
Men jag har laddat upp dem igen nu, så jag hoppas ni andra kan också se dem
Men jag har laddat upp dem igen nu, så jag hoppas ni andra kan också se dem
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: 1990 Arctic Cat Jag 440 AFS
Nu syns det bra vad andvände ni för insugsgummi till 40 gassarna? fick ni bygga eget insug eller finns gummin att köpa?
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: 1990 Arctic Cat Jag 440 AFS
Läste mer noga nu och ser att det inte är ni som gjort förgasar konverteringen ! gissar att det är svetsat egna insug ?
Re: 1990 Arctic Cat Jag 440 AFS
Förgasarna är tagna från en Lynx, och insugsgummin tror jag är den här eftersom art nr och utseende stämmer ganska bra (ett extra siffra i art nr på mina, en 3:a på slutet, plus att det står "bombardier")
Jag vet inte hur insuget är byggd, troligtvis svetsad som du säger. Har inte tagit bort motorkåpen nån gång ...
Jag är ju inte så bra på allt det här mekaniska, får lära mig allt eftersom
Jag vet inte hur insuget är byggd, troligtvis svetsad som du säger. Har inte tagit bort motorkåpen nån gång ...
Jag är ju inte så bra på allt det här mekaniska, får lära mig allt eftersom
Re: 1990 Arctic Cat Jag 440 AFS
Ser ju bra ut! Snart dags att dyka upp i Laserland nu då? De va ju nån som sa nåt....
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
-
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 1092
- Blev medlem: 27 sep 2010, 17:58
- Ort: Piteå
Re: 1990 Arctic Cat Jag 440 AFS
polymoog skrev:Förgasarna är tagna från en Lynx, och insugsgummin tror jag är den här eftersom art nr och utseende stämmer ganska bra (ett extra siffra i art nr på mina, en 3:a på slutet, plus att det står "bombardier")
Jag vet inte hur insuget är byggd, troligtvis svetsad som du säger. Har inte tagit bort motorkåpen nån gång ...
Jag är ju inte så bra på allt det här mekaniska, får lära mig allt eftersom
Tackar för info
Re: 1990 Arctic Cat Jag 440 AFS
Jag vet Tänkte på det häromdagen .... Får se om man kan ta sig en sväng söderut, när BC är liks åt det hålletLaser skrev:Ser ju bra ut! Snart dags att dyka upp i Laserland nu då? De va ju nån som sa nåt....
Re: 1990 Arctic Cat Jag 440 AFS
eller dra iaf.... hur d än blir, välkommen!
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Re: 1990 Arctic Cat Jag 440 AFS
Nu har jag gjort det som jag egentligen har velat göra sedan jag köpte skotern ifjol, och som Nico också lade märke till direkt han såg bilderna på den : jag har fixat rutan
Ursäkta kvalitén på bilderna, dem ät bara snabb tagna med mobilen ...
Bestämde mig för att kapa till den istället för att byta, markerade den nya linjen med tejp :
Färdig kapat
Köpte en fejkad kolfiber tejp från Biltema Som fick agera list, lite väl bling kanske Men det var billig o klistrade o formade sig rätt bra faktiskt
Helhets bild
Ursäkta kvalitén på bilderna, dem ät bara snabb tagna med mobilen ...
Bestämde mig för att kapa till den istället för att byta, markerade den nya linjen med tejp :
Färdig kapat
Köpte en fejkad kolfiber tejp från Biltema Som fick agera list, lite väl bling kanske Men det var billig o klistrade o formade sig rätt bra faktiskt
Helhets bild
Re: 1990 Arctic Cat Jag 440 AFS
Mycket bättre!
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: 1990 Arctic Cat Jag 440 AFS
Det lilla gör mycket..
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben