Jaha alla fantaster, det är med största glädje jag nu kan meddela att Per-Ingvar "Pilla" Norberg kommer att köra sin "egna" SSR i Lyksele till helgen
Jag fick lite info av vad han kommer ihåg på rak arm ur meritlistan:
Guld i Tyskland, Insell -78 Internationellt med SSR
Guld i Rovaniemi -80 Nordiskt Mästerskap
SM-guld -77 cross
SM-silver
SM-brons
DM-titlar under flertal år
Långlopps-titlar
m.m
Yamaha tog in 2st SSR till Sverige 1978, åt fabriksförarna Pilla Norberg och Frdrik Holmgren. Det är således alltså bara två st som är "svenksålda" sen när amerikanerna kom över hit och tävlade hade dom 4st SSR maskiner med sig, som alla blev kvar här.
Sista gången Pilla körde SSR var Snopro tävling i Östersund -79 oval på travbana. Den gången hade man utrustning på plats att mäta hastigheten på maskinerna, på rakorna in mot kurvan gick det dryga 170 km/h. Det var just där innan kurvan som det hände, en styrled brast o katastrofen var ett faktum. Pilla klarade sig förvånansvärt bra med tanke på omständigheterna, värre var det med maskinen. R.I.P SSR 440B (trodde man då i alla fall)
Det var bara slänga upp kvarlevorna på släpet o åka hem.
Väl hemma plockade Pilla ur motorn o slängde resten bakom väggen. En duktig pilot utan maskin fanns, det visste alla. Det tog inte länge innan han blev inlånad som förare åt ett annat team, o förmodligen körde han för bra för dom ville inte släppa han efter det.
Vad hände sen:
Motorn låg på bänken i garaget tills -81 då den såldes till en som skulle bygga en "skogs-racer" med SSR-motor i ett Kawa Invader 4/6 chassie. Det ville inte funka riktigt o enl uppgift gick den bara 800m innan remmen small, han håll på med projektet vintern -82 men tröttnade då det inte funkade. I Mars -83 köpte en gammal bekant åt mig av han skotern med motorn. Den blev ställd i en lada -84 och har inte varit ut innan jag hämtade den 2010.
Chassiet hämtade Danne "yamaha-gurun" Häggström, Kalix (som för övrigt var god vän, mekaniker/hjälpande hand och sponsor åt Pilla) hos Pilla -82. För att korta av historian lite är det så här: Danne o Harry Norberg (Pillas kusin som också har kört SSR) hade en del delar o chassien och byggde ihop bl.a Harrys maskin som sen hamnade i Arvidsjaur på museumet där innan den slutligen landade i bra händer hos fam Löfroth. Hur som helst så fick två väldigt duktiga bröder lägga vantarna på Pillas chassie, vilket resulterade i att efter väldigt många timmars bankande o riktande o skruvande så var faktiskt skotern en SSR igen.
Bröderna gjorde enl mig i alla fall helt rätt i att inte byta tunnel fast den såg bedrövlig ut, visst ser man att den har varit smälld men jag tycker att det hör till historiken som är helt klockren i det här fallet. Kan inte bli roligare än så här, i synnerhet nu när han kommer och kör den igen 32 år senare, sin "egna" maskin som jag dessutom har gjort i ordning så den är precis som då.
Och vad är jag för en tomte då:
Jag heter Jens, född o uppvuxen i Kalix där jag bor med min fru o våra tre barn. Intresset för skotrar har alltid varit stort, även om det alltid har varit 98% yamaha o 2% övriga. Danne Häggström är en stor bidragande orsak till mitt yamaha-intresse då jag redan som liten grabb sprang mycket i hans garage då min morfar o Danne var goda vänner. Tyvärr är ingen av dom i livet idag, tragiskt nog. Jag har under årens lopp lyckats samla på mig några av dom skotrar som Danne har haft själv privat, utanför sin firma (han var yamaha handlare i Kalix under måga år). Vilket för mig är ganska kul eftersom att jag har för avsikt att öppna ett yamahamuseum. Nog om detta för nu
Ja, vad ska man säga -fantastiskt