RajdLaser_ skrev:Laser 88 skrev:Jag är ny här på forumet. Det var trevligt att hitta hit efter ett tips från en köpare av lite NOS Ockelboprylar jag annonserade ut på blocket.
Men som Laserägare är jag gammal eftersom jag köpte vår Laser ny förvintern 1976. Jag bodde i Ockelbo, min far pappa arbetade på skoterfabriken och jag tävlade med en Ockelbo 380S med Kohler 440 2AS. Men den räckte inte till i konkurrensen och då kom Lasern in som bra alternativ. Första tävlingen var en upplevelse när det var 5-6 Lasrar först in i första kurvan. Därefter kom övriga fabrikat. Då visste man att konkurrenskraften fanns i skotern iallafalll.
Inköpspris på 7000 kr + moms, fria reservdelar och inkl orange kapell fick jag som erbjudande, vilket var attraktivt för mig.
Efter att ha läst 20 sidor känner jag igen mig i mycket av det som skrivs. Men att Rajds tävlingsmaskiner hade svarta chassien från början är jag tveksam till. Ockelbo körde med Skiroules originalfärger under tävlingarna och vad jag minns så gjorde Rajd detsamma. Men eftersom färgen och dekalerna var ömtåliga så blev många omlackade efter kort tid. Min demonterades, blästrades och ungslackades på Ockelbofabriken i Ockelbosvart efter två år samtidigt som vi monterade orange glasfiberhuv istället för originalhuven i "ABS-plast" som hade spruckigt på flera ställen.
Numera kör vi Lasern några gånger per år när vi är i vår fritidsstuga i Ockelbo. Det märkliga är att den nästan alltid startar på första rycket, oavsett hur länge den stått still!
Varmt välkommen till detta forum, gör en presentaion i presentationstråden . , Riktigt bra med fler laserkännare så man kan hjälpa varandra med diverse problem som kan uppstå .
håller med. varmt välkommen