Bygga en sm340 lååång

Chassie, Drivlina, osv
Användarvisningsbild
krillebuus
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 jan 2011, 07:09
Ort: Boden

Bygga en sm340 lååång

Inlägg av krillebuus » 23 jan 2011, 14:15

Tjenare grabbar

Vad tror ni om följande jag har en sm340 och en jag 3000 f/c låång (396) som jag skulle vilja få ihop så att allt utom drivning bandtunnel boggi kommer från sm340ìn

Vad tror ni om ett sådant bygge?

tramsta@live.se
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 okt 2010, 21:02
Ort: Tramsta

Re: Bygga en sm340 lååång

Inlägg av tramsta@live.se » 23 jan 2011, 20:03

En sm skall vara kort och dålig i snön, det är kännetecknet för en sm.
Daniel Ivarsson

Yamaha GP 338/440/SM340 Bastard
2x Yamaha sm 340 -76
Ski-doo Olympic -75
Ski-doo Scandic -96
Suzuki King quad 250 -91
Motorspark med DKV motor

Användarvisningsbild
krillebuus
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 jan 2011, 07:09
Ort: Boden

Re: Bygga en sm340 lååång

Inlägg av krillebuus » 23 jan 2011, 20:44

tramsta@live.se skrev:En sm skall vara kort och dålig i snön, det är kännetecknet för en sm.
Hehe ja men jag får väl kalla den nått annat än sm då? håller ju på renovera en SL300 18 vilda hästar, med tanke på hur den kommer gå i snön så vill jag ha nått busigare också

Användarvisningsbild
krillebuus
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 jan 2011, 07:09
Ort: Boden

Re: Bygga en sm340 lååång

Inlägg av krillebuus » 24 jan 2011, 17:03

Fick hem Artic donatorn idag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Beretta
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 mar 2010, 21:07
Ort: Boden

Re: Bygga en sm340 lååång

Inlägg av Beretta » 25 jan 2011, 10:14

Blir spännande att följa.
Ockelbo 300 LG -77
Tundra -22
Commander -13
--------------------
Ockelbo 600-1 -78(nerskrotad)Ockelbo 300 -69(såld) Ockelbo 600 -77(nerskrotad)Ockelbo Turist -64 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo Elan -78 (såld) SkiDoo Elan -75 (såld) Summit 600 -10 (såld) Ockelbo 600-2 -77 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo R8 -67 (såld) Ockelbo 4000 -83 (nerskrotad) Ockelbo 600 -75 (nerskrotad) Ockelbo 600 -80 (såld) Ockelbo 400 -81(såld)Lynx Ranger 600 -06 (såld)Lynx Ranger King -99 (såld)Arctic Cat M8 -12 (såld) Ockelbo 300 LG -77 No2 (såld)Yamaha Viking -02såld.Commander -13.Ranger 49 -19.Ockelbo 300 LG -77 No1. Renegade -21.SkiDoo Tundra -22 SkiDoo Trapper -88

Karlsson
Inlägg: 65
Blev medlem: 02 feb 2010, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Bygga en sm340 lååång

Inlägg av Karlsson » 25 jan 2011, 20:24

Det blir nog bra det där :thumbright:

Användarvisningsbild
krillebuus
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 jan 2011, 07:09
Ort: Boden

Re: Bygga en sm340 lååång

Inlägg av krillebuus » 25 jan 2011, 21:35

Någon som vet vad det är för delning på articen? Vill ju få dit en matta med mer kammar.. 44 minst, ev finns det ju mindre drivhjul eller så får man helt enkelt ta fram tig svetsen=)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Bygga en sm340 lååång

Inlägg av marino carlsson » 25 jan 2011, 22:03

Kommer nog bli brutalt men om du inte ska stoppa i en vållvässad 600cc L/C så kommer du nog klara dig utomordentligt med en 32/38 matta. Finns 6 Kuggs drivhjul men då måste mattan vara som en fiolsträng.
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
krillebuus
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 jan 2011, 07:09
Ort: Boden

Re: Bygga en sm340 lååång

Inlägg av krillebuus » 25 jan 2011, 22:23

marino carlsson skrev:Kommer nog bli brutalt men om du inte ska stoppa i en vållvässad 600cc L/C så kommer du nog klara dig utomordentligt med en 32/38 matta. Finns 6 Kuggs drivhjul men då måste mattan vara som en fiolsträng.
Okej, tänkte då inte ha orginal motor kvar.=) fördelen med att ha kvar det mesta av JAG framvagnen är ju att jag får motorn lågt monterad....å inte som orginal sm med motor ovanpå bandtunneln.

Men sen finns det ju inte så mkt roliga motorer med fläkt...utan lär ju måste dit med kylare å hela skiten. Får nog försöka hitta ytterligare en donator till projeket.

Åka uppför är ju det bästa=)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Bygga en sm340 lååång

Inlägg av marino carlsson » 26 jan 2011, 00:04

Gillar kreativa byggen varför jag inte ger tips om att skaffa en färdig produkt istället men det lät nästan avancerat det här ;) För att göra en riktig raket för uppförsbruk så krävs ju minst en 800:a men nöjer du dig att du tar dig dit de flesta normala vill komma sig å inte har så brottom dit så tror jag nog, med en inte allt för hög utväxling, du klara dig gott med en 500cc fläktsnurra
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
krillebuus
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 jan 2011, 07:09
Ort: Boden

Re: Bygga en sm340 lååång

Inlägg av krillebuus » 26 jan 2011, 06:27

marino carlsson skrev:Gillar kreativa byggen varför jag inte ger tips om att skaffa en färdig produkt istället men det lät nästan avancerat det här ;) För att göra en riktig raket för uppförsbruk så krävs ju minst en 800:a men nöjer du dig att du tar dig dit de flesta normala vill komma sig å inte har så brottom dit så tror jag nog, med en inte allt för hög utväxling, du klara dig gott med en 500cc fläktsnurra
Vi får helt enkelt se vilken motor det blir. Jag hade en summit 550 rev -05a förra året, riktigt kul skoter men alldeles för lite att köra med.

Men jag måste ju få tag i yamaha sm340ín som jag är lovad. Dock står den översnöad nånstans. Tanken är ju att skotern ska se ut som en orginal sm framtill...dock kan det ju hinna ändras....först ska jag göra klart SL yamahan

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: Bygga en sm340 lååång

Inlägg av sleed » 26 jan 2011, 17:40

härligt, jag går i samma(dumma?) tankar... Fick ideen på senaste fjällturen när jag va ute med en kompis som hade en summit å vi(han) körde i ca 1m lössnö. Tar emot att erkänna, men blizzarder är något sämre än summit i lössnö, haha. Hade varit lite fränt att bygga en bergsbestigarblizzard. Ny tunnel förlängd/höjd boggie å nån låååååång 32 matta. byggd så det ser ut som om det kunnat vara original på nått surrealistiskt sätt. Jag hoppas du fortsätter å får ihop din maskin, gillar när folk vågar vara kreativa. Jag kommer nog inte bygga nått själv då det, tar emot att modifiera en blizzard för mig.
svart å gult

Användarvisningsbild
krillebuus
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 jan 2011, 07:09
Ort: Boden

Re: Bygga en sm340 lååång

Inlägg av krillebuus » 26 jan 2011, 18:27

sleed skrev:härligt, jag går i samma(dumma?) tankar... Fick ideen på senaste fjällturen när jag va ute med en kompis som hade en summit å vi(han) körde i ca 1m lössnö. Tar emot att erkänna, men blizzarder är något sämre än summit i lössnö, haha. Hade varit lite fränt att bygga en bergsbestigarblizzard. Ny tunnel förlängd/höjd boggie å nån låååååång 32 matta. byggd så det ser ut som om det kunnat vara original på nått surrealistiskt sätt. Jag hoppas du fortsätter å får ihop din maskin, gillar när folk vågar vara kreativa. Jag kommer nog inte bygga nått själv då det, tar emot att modifiera en blizzard för mig.
Tja låter ju som att vi tänker lika.=) Tanken med mitt bygge är att folk ska se en yamaha sm i fint skick dock en halvmeter längre, sen ska det ju givetvis se snyggt ut. Som du säger se orginal ut fast ändå inte

Ta dig i kragen nu och ut och bygg

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: Bygga en sm340 lååång

Inlägg av sleed » 26 jan 2011, 18:55

jag skyller på att jag är 400-500mil från skotern de närmaste månaderna, hehe. Bygg först du å berätta sen hur mycket effekt du tror det går åt för att det ska bli bra? ;) Är lite rädd att marino har rätt... Även om man har en relativt lätt skoter så går det tungt när det är motlut kombinerat med lössnö, särskilt om man är lite halvfet som mig... blizzarden känns ju vass mest antagligen för att den orkar spinna hela tiden, men med en 365matta med kamhöjd så kommer den nog inte kännas så värst pigg med det (obefintliga) effektregistret.
svart å gult

Användarvisningsbild
krillebuus
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 jan 2011, 07:09
Ort: Boden

Re: Bygga en sm340 lååång

Inlägg av krillebuus » 26 jan 2011, 19:01

sleed skrev:jag skyller på att jag är 400-500mil från skotern de närmaste månaderna, hehe. Bygg först du å berätta sen hur mycket effekt du tror det går åt för att det ska bli bra? ;) Är lite rädd att marino har rätt... Även om man har en relativt lätt skoter så går det tungt när det är motlut kombinerat med lössnö, särskilt om man är lite halvfet som mig... blizzarden känns ju vass mest antagligen för att den orkar spinna hela tiden, men med en 365matta med kamhöjd så kommer den nog inte kännas så värst pigg med det (obefintliga) effektregistret.
Hehe du får nog lägga in +50 hk minst i ekvationen, jag vet ej vad jag kommer ha än det återstår att se. Jag har en kusin som e helt störd på tillverka / Bygga / svetsa saker....så han kommer nog till användning i detta projekt. Det lär ju bli en och annan special plåt mm

sleed
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 425
Blev medlem: 23 dec 2008, 07:23
Ort: frösön
Kontakt:

Re: Bygga en sm340 lååång

Inlägg av sleed » 26 jan 2011, 19:26

Ja det låter som du har bra backup där! Är nog en hel del saker som ställer till det på resan om man vill att det ska se ut som "original". Man behöver ju först å främst ett nytt kedjehus så man får ner drivaxeln å sen vill man ju ha så hög boggie som möjligt men som ändå smälter ihop med designen å det ska ju helst fungera i snön åxå. Tunneln är nog inte helt lätt att få till så det ser bra ut heller antagligen... Fast i ditt fall så hade du väl mer eller mindre tänkt ha jag JAG boggien som den är? det passar nog iofs ganska bra till SM.ens sportdesign, haha. Blir kul att följa, helt klart!
svart å gult

Användarvisningsbild
krillebuus
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 jan 2011, 07:09
Ort: Boden

Re: Bygga en sm340 lååång

Inlägg av krillebuus » 26 jan 2011, 19:47

sleed skrev:Ja det låter som du har bra backup där! Är nog en hel del saker som ställer till det på resan om man vill att det ska se ut som "original". Man behöver ju först å främst ett nytt kedjehus så man får ner drivaxeln å sen vill man ju ha så hög boggie som möjligt men som ändå smälter ihop med designen å det ska ju helst fungera i snön åxå. Tunneln är nog inte helt lätt att få till så det ser bra ut heller antagligen... Fast i ditt fall så hade du väl mer eller mindre tänkt ha jag JAG boggien som den är? det passar nog iofs ganska bra till SM.ens sportdesign, haha. Blir kul att följa, helt klart!

Det är en enorm fördel att ha en näst intill komplett annan skoter att ta delar från som du kommer se senare i projektet är att jag behåller kedjehus/variator/drivaxel från articen....kommer bli ganska lätt enligt mig

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Bygga en sm340 lååång

Inlägg av marino carlsson » 26 jan 2011, 19:50

När burkarcupen är över ska jag ta tag i mitt Citationbygge så då får jag också vara lite kreativ igen. Kommer att bli L/C snurra i den men vilken modell får vi se. Finns en Vållpreppad 600 som inte skulle användas något mer men jag har också en XCR 440 motor till övers så vi får väl se. Dock tror jag denna kommer bli en kort vansinnesmaskin å det kan ju vara kul det också..
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Användarvisningsbild
krillebuus
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 jan 2011, 07:09
Ort: Boden

Re: Bygga en sm340 lååång

Inlägg av krillebuus » 26 jan 2011, 19:54

marino carlsson skrev:När burkarcupen är över ska jag ta tag i mitt Citationbygge så då får jag också vara lite kreativ igen. Kommer att bli L/C snurra i den men vilken modell får vi se. Finns en Vållpreppad 600 som inte skulle användas något mer men jag har också en XCR 440 motor till övers så vi får väl se. Dock tror jag denna kommer bli en kort vansinnesmaskin å det kan ju vara kul det också..
Busprojekt är ju dom roligaste=) hehe citation? något påbörjat projekt? fAN nu får det bli lördag så vi får se lite race. Håller på packa in en full bil med boden/lule/pite bor=)

Användarvisningsbild
marino carlsson
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 5030
Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
Ort: Lycksele, Sweden
Kontakt:

Re: Bygga en sm340 lååång

Inlägg av marino carlsson » 26 jan 2011, 19:59

Jo här finns en lång projekttråd med många bilder.. Men det var när den skulle bli burkarcupsskoter. Har även kört en säsong med den. Nu smids större planer som är påbörjade som du kan se i slutet av tråden men sen tillkommer då LC motor och jag har ett komplett kylsystem över från att jag nu byggt min Blizzard 7500 till en F/C

http://retroskoter.com/viewtopic.php?f= ... t=citation" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.retroevent.se

Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben

Skriv svar