Projekt få min Terhi 10 körduglig
Projekt få min Terhi 10 körduglig
Handlade en Terhi 10 från mitten av 70-talet för någon vecka sedan.
Tanken var att få igång den och använda den i vinter, för att sen fixa upp den till originalskick i sommar.
Terhin hade stått i flera år hos sin förra ägare, och ville inte starta.
Efter att den värsta mossan var avspolad åkte den in i garaget.
Två bultar + en till styret så är det bara att lyfta av kåpan.
Där under sitter en Valmet 150cc, (Husqvarna)
Nu började jakten på gnistan!
Tanken var att få igång den och använda den i vinter, för att sen fixa upp den till originalskick i sommar.
Terhin hade stått i flera år hos sin förra ägare, och ville inte starta.
Efter att den värsta mossan var avspolad åkte den in i garaget.
Två bultar + en till styret så är det bara att lyfta av kåpan.
Där under sitter en Valmet 150cc, (Husqvarna)
Nu började jakten på gnistan!
3 st Terhi 10
Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig
Efter flera kvällar i garaget då jag bytt kondensator och putsat och justerat brytarspetsarna alltför många gånger blev jag trött och ledsen och beställde en äldre tändspole som ska sitta innanför svänghjulet istället för strömspole och extern tändspole.
I väntan på nya delar gav jag mej på Salsbury 500 variatorn. Skivorna var väldigt rostiga, så jag polerade opp dom så inte remmen ska nötas bort på en gång. (Det är svårt att hitta ny rem till Terhin). Plockade isär variatorn och rengjorde allt. Nu funkar den som ny
Då delana kom passade även på att byta till nya spetsar.
Då fick jag en fin-fin gnista och blev helnöjd och avslutade för fredagskvällen.
(Kan ju inte vara något problem med bensinen tänkte jag)
I väntan på nya delar gav jag mej på Salsbury 500 variatorn. Skivorna var väldigt rostiga, så jag polerade opp dom så inte remmen ska nötas bort på en gång. (Det är svårt att hitta ny rem till Terhin). Plockade isär variatorn och rengjorde allt. Nu funkar den som ny
Då delana kom passade även på att byta till nya spetsar.
Då fick jag en fin-fin gnista och blev helnöjd och avslutade för fredagskvällen.
(Kan ju inte vara något problem med bensinen tänkte jag)
Senast redigerad av 1 awillfor, redigerad totalt 24 gånger.
3 st Terhi 10
Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig
Steg opp 7-tiden på lördagsmorgonen och gick glatt iväg till garaget och putsade ur tanken.
Tömde ca 3 liter "röd sörja" ur tanken, tvättade ur den och hällde i nyare soppa. Därefter gav jag mej på mr Tillotson.
Skruvade isär och blåste rent och putsade alla kanaler. Alla membran såg ut att vara hela.
Återmonterade förgasaren, och startade med en liten skvätt bensin genom tändstiftshålet..
Jeeee ... den gick...
... så länge bensinen jag sprutat in räckte.
Förgasaren åkte av för inspektion och på igen säkert tio gånger före jag kom på att testa med nytt bränsle. (Det jag hällde i tanken var från en burk jag hade stående i garaget, vete f*n vad som var i den)
Då startade motorn och gick ganska fint
Igår fick jag tag på en ny membranserie till min Tillotson HL-282A, och då började den faktist gå bättre. Det gamla pump membranet var ganska slappt.
Nu har man iallafall lärt sej hur tändning med brytarspetsar och membranförgasare fungerar
Bild på Terhin och vovven Olvi
Terhin är inte original färg, för hela kåpan är förstärkt med ca 4mm glasfiber , men det blir sommarens projekt.
Tömde ca 3 liter "röd sörja" ur tanken, tvättade ur den och hällde i nyare soppa. Därefter gav jag mej på mr Tillotson.
Skruvade isär och blåste rent och putsade alla kanaler. Alla membran såg ut att vara hela.
Återmonterade förgasaren, och startade med en liten skvätt bensin genom tändstiftshålet..
Jeeee ... den gick...
... så länge bensinen jag sprutat in räckte.
Förgasaren åkte av för inspektion och på igen säkert tio gånger före jag kom på att testa med nytt bränsle. (Det jag hällde i tanken var från en burk jag hade stående i garaget, vete f*n vad som var i den)
Då startade motorn och gick ganska fint
Igår fick jag tag på en ny membranserie till min Tillotson HL-282A, och då började den faktist gå bättre. Det gamla pump membranet var ganska slappt.
Nu har man iallafall lärt sej hur tändning med brytarspetsar och membranförgasare fungerar
Bild på Terhin och vovven Olvi
Terhin är inte original färg, för hela kåpan är förstärkt med ca 4mm glasfiber , men det blir sommarens projekt.
3 st Terhi 10
Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig
Kul projekt Den där modellen borde gå bra i snön,kansk en skida med plast när man ska bruks köra
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
(Team Tornedalen RACING)
Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig
Cool!
Ockelbo 300 LG -77
Tundra -22
Commander -13
--------------------
Ockelbo 600-1 -78(nerskrotad)Ockelbo 300 -69(såld) Ockelbo 600 -77(nerskrotad)Ockelbo Turist -64 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo Elan -78 (såld) SkiDoo Elan -75 (såld) Summit 600 -10 (såld) Ockelbo 600-2 -77 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo R8 -67 (såld) Ockelbo 4000 -83 (nerskrotad) Ockelbo 600 -75 (nerskrotad) Ockelbo 600 -80 (såld) Ockelbo 400 -81(såld)Lynx Ranger 600 -06 (såld)Lynx Ranger King -99 (såld)Arctic Cat M8 -12 (såld) Ockelbo 300 LG -77 No2 (såld)Yamaha Viking -02såld.Commander -13.Ranger 49 -19.Ockelbo 300 LG -77 No1. Renegade -21.SkiDoo Tundra -22 SkiDoo Trapper -88
Tundra -22
Commander -13
--------------------
Ockelbo 600-1 -78(nerskrotad)Ockelbo 300 -69(såld) Ockelbo 600 -77(nerskrotad)Ockelbo Turist -64 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo Elan -78 (såld) SkiDoo Elan -75 (såld) Summit 600 -10 (såld) Ockelbo 600-2 -77 (såld)SkiDoo Elan -77 (såld) SkiDoo R8 -67 (såld) Ockelbo 4000 -83 (nerskrotad) Ockelbo 600 -75 (nerskrotad) Ockelbo 600 -80 (såld) Ockelbo 400 -81(såld)Lynx Ranger 600 -06 (såld)Lynx Ranger King -99 (såld)Arctic Cat M8 -12 (såld) Ockelbo 300 LG -77 No2 (såld)Yamaha Viking -02såld.Commander -13.Ranger 49 -19.Ockelbo 300 LG -77 No1. Renegade -21.SkiDoo Tundra -22 SkiDoo Trapper -88
Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig
Den där maskinen är status Första gången jag nånsin sett en sådan maskin, ser ut som en liten snö-trike
Fordon:
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
Suzuki TS50 med 140cc Lifan
Ski-Doo TNT 340/440 -76
Audi A4 Avant 1,9TDI Quattro -97 *Bruksbil*
BMW 318i -91 *Projektbil*
Volvo 345 DLS -81 *skrotad*
Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig
Använde Terhin hela hälgen till vedkörning Gick otroligt fint i lössnö och mellan träden pga sin låga vikt och stor bärförmåga.
Nu måste jag bara hitta en kortare variatorrem. Original ska vara 24x1010, och den jag har är 26x1060, så det känns som man skulle starta i 4:an.
Körning på skarpt underlag är inte lika roligt. Körde nästan full gas på isen, så kom ett skoterspår, och vips landade jag på huvudet på isen . Som tur är så betyder "nästan full gas" med Terhin ca 25 km/h
Nu måste jag bara hitta en kortare variatorrem. Original ska vara 24x1010, och den jag har är 26x1060, så det känns som man skulle starta i 4:an.
Körning på skarpt underlag är inte lika roligt. Körde nästan full gas på isen, så kom ett skoterspår, och vips landade jag på huvudet på isen . Som tur är så betyder "nästan full gas" med Terhin ca 25 km/h
3 st Terhi 10
Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig
Du måste fixa en bättre rem, min farbror hade en Terhi 10 i några år och den pinnade på i ca 50 ute på sjön. Ljuddämparen var igensotad då den inhandlades, så den sotades ur och det borrades extra hål rakt ner har jag för mig, kan vara värt att kolla upp.
Är mattorna hela på den? Vi hade problem med dom pga av att slidesen var så slitna att kugghjulen tuggade sönder låsen ibland och man fick köra hem med en matta.. Slutade med att vi ersatte låsen med en bit balatrem som skruvades fast. Gick ju att skruva upp om man ville ha loss mattan då.
Om man sätter sig på en Terhi 10 kan man ju reflektera över körställningen... framåtlutad och framåtflyttad lååångt innan SkiDoo ReV kom.
Kommer ihåg den gick otroligt bra i lössnön, jag blev efter trots att jag hade en Snotric SC3 som nästan var lika lätt, har för mig tjänstevikten (fulltankad) på Terhin uppgavs till 113kg! Men försökte man burka så dök den ner och fastnade, man fick liksom burka "åt fel håll" så yttre mattan fick mer fäste och innermattan mindre.
Bra grepp uppför pga av järnmattan men värdelös på skrå...
Hade varit coolt att ha den kvar, kan ju inte finnas många som lever än.
Är mattorna hela på den? Vi hade problem med dom pga av att slidesen var så slitna att kugghjulen tuggade sönder låsen ibland och man fick köra hem med en matta.. Slutade med att vi ersatte låsen med en bit balatrem som skruvades fast. Gick ju att skruva upp om man ville ha loss mattan då.
Om man sätter sig på en Terhi 10 kan man ju reflektera över körställningen... framåtlutad och framåtflyttad lååångt innan SkiDoo ReV kom.
Kommer ihåg den gick otroligt bra i lössnön, jag blev efter trots att jag hade en Snotric SC3 som nästan var lika lätt, har för mig tjänstevikten (fulltankad) på Terhin uppgavs till 113kg! Men försökte man burka så dök den ner och fastnade, man fick liksom burka "åt fel håll" så yttre mattan fick mer fäste och innermattan mindre.
Bra grepp uppför pga av järnmattan men värdelös på skrå...
Hade varit coolt att ha den kvar, kan ju inte finnas många som lever än.
"When all you have is a hammer, every problem looks like a nail"
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 06 okt 2010, 14:22
Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig
Fanken minns det som i går när min kompis hade en sån där. Jag söker med ljus och lykta efter en idag 25 år senare då jag skulle vilja fixa till en och "fräsa" runt på. Vet ni nån till salu så skicka pm.
Bra jobbat där ser fin ut för att vara så gammal !
Bra jobbat där ser fin ut för att vara så gammal !
Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig
Ser inte alls lika fin ut i verkligheten. Ska fixas upp nu i höst så den är fin till säsongenxtravagance skrev:
Bra jobbat där ser fin ut för att vara så gammal !
3 st Terhi 10
Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig
Igår började jag slipa Terhin, som förresten har fått namnet Peivi. (från en känd svensk serie)
Förra ägaren hade som sagt förstärkt kåpan med ca 4mm glasfiber. Fy f*n för glasfiber damm...
Tanken var att fixa opp henne till originalskick, men har nu kommit fram till att hon ska vara en bruksmaskin istället.
Har under sommaren fått tag på en ny skida eftersom jag lyckades knäcka den gamla i vintras. Hittade även en reserv drivmatta som jag kan ta järn -vad-man-nu-ska-kalla-dom -profilerna från då jag knäckte några av dom vid vedkörningen då stenar stack opp ur snön.
Ska föröka registrera henne till vintern. Tycker dock att det känns lite dumt att betala samma summa för trafikförsäkringen på en 150cc 10hk maskin som för en 500cc 100hk maskin, men det lär bli dyrare att bli tagen av farbror blå oförsäkrat.
Förra ägaren hade som sagt förstärkt kåpan med ca 4mm glasfiber. Fy f*n för glasfiber damm...
Tanken var att fixa opp henne till originalskick, men har nu kommit fram till att hon ska vara en bruksmaskin istället.
Har under sommaren fått tag på en ny skida eftersom jag lyckades knäcka den gamla i vintras. Hittade även en reserv drivmatta som jag kan ta järn -vad-man-nu-ska-kalla-dom -profilerna från då jag knäckte några av dom vid vedkörningen då stenar stack opp ur snön.
Eftersom original läng/bredd inte tillverkas längre köppte jag en Ockelbo kort rem som jag fick avsvarvad, och bara den nöter in sej tror jag det blir bra.zr800m10 skrev:Du måste fixa en bättre rem
Ska föröka registrera henne till vintern. Tycker dock att det känns lite dumt att betala samma summa för trafikförsäkringen på en 150cc 10hk maskin som för en 500cc 100hk maskin, men det lär bli dyrare att bli tagen av farbror blå oförsäkrat.
3 st Terhi 10
Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig
Skoj att det finns flera av denna fantastiska skapelse! Vart köpte du remmen som var 1010mm lång, har du nåt art. nummer och vad kostade den?
Karibo -88
Citation 4500 -82
Elan -81
Larven 690
Terhi 10 -76
Touring SLE -00
Citation 4500 -82
Elan -81
Larven 690
Terhi 10 -76
Touring SLE -00
Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig
Den är 30 mm x 1022 mm... Det var den närmaste jag hittade.Sir Lars skrev:Vart köpte du remmen som var 1010mm lång, har du nåt art. nummer och vad kostade den?
Duells 90-718 555,00
3 st Terhi 10
Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig
Hämtade nyligen två Terhi 10 till , så av totalt tre stycken ska man väl få ihop två hyfsade och en reservdelsskoter (observera den längst uppe till vänster)
Denna skoter har alldrig blivit tvättad:
Den jag körde med ifjol:
Efter att ha putsat av det värsta måste jag ju provköra före den skulle rivas:
Efter provkörningen åkte den in i garaget och revs ner. Jag förde de alla metalldelar på blästring och målning och passade på att byta ut alla skruvar i "underdelen mot syrafasta" så man slipper fastrostade skruvar i framtiden. (Tur man har reservdelskatalog med mått på alla skruvar )
Denna skoter har alldrig blivit tvättad:
Den jag körde med ifjol:
Efter att ha putsat av det värsta måste jag ju provköra före den skulle rivas:
Efter provkörningen åkte den in i garaget och revs ner. Jag förde de alla metalldelar på blästring och målning och passade på att byta ut alla skruvar i "underdelen mot syrafasta" så man slipper fastrostade skruvar i framtiden. (Tur man har reservdelskatalog med mått på alla skruvar )
3 st Terhi 10
Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig
Vågade inte föra plåten på blästring, så den fick en omgång med färgborttagningsmedel och stålborste före den blev målad.
Monteringen har börjat:
Blästrad och målad "ram"
Monteringen har börjat:
Blästrad och målad "ram"
3 st Terhi 10
Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig
Hej,,jag skruvar I en Terhi 150 och vill ha tag I elchema !! Finns nogon som har Ett tipps on det ?? Ev andra reservdelar !!
Re: Projekt få min Terhi 10 körduglig
Otroligt märklig maskin! Coolt. Finns det någon fjädring över huvud taget på en såndär eller är det stumt, verkar ju ändå vara någon slags glidboggie?