Elan 250 SS -73
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Elan 250 SS -73
Igår var jag till Lövånger en sväng igen och hämtade en till Ski-Doo till samlingen Det blev en Elan 250 SS -73, den som plusss annonserade ut åt sin granne.
Den ville inte riktig vara med igår så jag provkörde några meter under stor protest från motorn, den gick bara på en burk och vägrade starta utan startgas. När den väl var igång på tomgång gick den på 2 men så fort man rörde gasen dog den. Det var svinhalt och jag blev lovad att den hade gått väldigt bra och att den alltid startade på första rycket, men att den hade stått i ett par år så det kunde vara bränslet. Så det var bara att lasta den på släpet och köra 24 mil hem igen och felsöka senare
Idag efter att ha skottat bort 15 cm snö från gården körde jag den till garaget (på släpet alltså) och började med felsökningen. Jag tänkte först tömma tanken för att göra plats till fräschare bränsle. Det visade sig att det inte fanns så mycket att slanga, fanns kanske 2-3 dl kvar i tanken så det gjorde nog sitt också igår. Hällde i 10 liter fräsch bränsle och så tänkte jag att jag gör väl ett försök.. Då hoppade den igång på andra rycket, jag körde ut den och lät den stå på tomgång ett tag så den kunde bli av med gammal bränslet som fanns kvar i slangarna.
Sen var det dags för den första riktiga provturen! Jävlar vad den gick, 22 hästaren är inte det minsta slö!
Det är ju lite jobb på den men den tanken är väl att fix upp den tills den är i nyskick. Men först ska den ju köras ett tag
Först på listan står ett nytt baklyse (får jag antagligen imorgon), ny strålkastare och nya styrskenor för den går absolut inte att styra.
Nåja, dags för lite bilder kanske! Den är inte så blek i verkligheten utan riktig gul men kameran i mobilen är kass.
Den ville inte riktig vara med igår så jag provkörde några meter under stor protest från motorn, den gick bara på en burk och vägrade starta utan startgas. När den väl var igång på tomgång gick den på 2 men så fort man rörde gasen dog den. Det var svinhalt och jag blev lovad att den hade gått väldigt bra och att den alltid startade på första rycket, men att den hade stått i ett par år så det kunde vara bränslet. Så det var bara att lasta den på släpet och köra 24 mil hem igen och felsöka senare
Idag efter att ha skottat bort 15 cm snö från gården körde jag den till garaget (på släpet alltså) och började med felsökningen. Jag tänkte först tömma tanken för att göra plats till fräschare bränsle. Det visade sig att det inte fanns så mycket att slanga, fanns kanske 2-3 dl kvar i tanken så det gjorde nog sitt också igår. Hällde i 10 liter fräsch bränsle och så tänkte jag att jag gör väl ett försök.. Då hoppade den igång på andra rycket, jag körde ut den och lät den stå på tomgång ett tag så den kunde bli av med gammal bränslet som fanns kvar i slangarna.
Sen var det dags för den första riktiga provturen! Jävlar vad den gick, 22 hästaren är inte det minsta slö!
Det är ju lite jobb på den men den tanken är väl att fix upp den tills den är i nyskick. Men först ska den ju köras ett tag
Först på listan står ett nytt baklyse (får jag antagligen imorgon), ny strålkastare och nya styrskenor för den går absolut inte att styra.
Nåja, dags för lite bilder kanske! Den är inte så blek i verkligheten utan riktig gul men kameran i mobilen är kass.
Senast redigerad av 3 Holländaren, redigerad totalt 21 gång.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- El Presidente
- Inlägg: 1426
- Blev medlem: 11 jan 2007, 21:42
- Ort: Piteå
- Kontakt:
Ser ut att va ett jäkligt bra objekt
vad är det för speciellt med SS?
vad är det för speciellt med SS?
TEAM KATTPISS RACING # 187
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
-----------------------------------
1987½ Arctic Cat Wildcat 650 Prototype nr 81 av 100st
1980 Arctic cat Eltigre 6000
1979 Arctic cat Cross Country Cat
1978 Arctic cat Pantera 5000
1978 Arctic cat Eltigre 440
1977 Arctic Cat Cross Country Cat 340
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1976 Arctic Cat Eltigre 500 F/A
1974 Arctic Cat Sno Pro Tribute 340
1972 Arctic Cat Lynx
1969 Arctic Cat Panther
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Även jag är nyfiken på att få höra allt om just den här modellen Vore kul att veta hur många som finns kvar också om nån har koll på det?plusss skrev:ja du det ska vi få elanmannen från orsa att besvara på, men det skall vara dubbla gasare och lite mer grejjer
På elanmannens sida står det lite om den iaf:
http://www.geocities.com/elanmannen/1973.html
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Nja tråkigt vet jag inte, jag tycker det ser rätt bra ut faktisktGunnar skrev:De tråkiga me den där är att den är ombyggd men det går ju säkert att bygga tillbaka som den var från början...
Och väldigt seriöst gjort, man skulle kunna tro att den kom så från fabriken om man inte vistte om det. Klart den är ju inte orginal längre men den har inte heller kvar orginal förgasarna (enkel mikuni nu) och så är det säkert fler saker som inte riktig stämmer. För mig behöver den inte vara helt orginal, bara den ser bra och tidsenligt ut och funkar bra så är jag nöjd.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Är det nån som vet om den här strålkastaren passar? Behöver som sagt en ny strålkastare, glaset har spruckit. Den här är ju med H4 sockel så det är inte samma iaf men kan den tänkas ha rätt passform?
http://rinab.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=14254
http://rinab.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=14254
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Är 95% säker på att den inte passar, du har samma lykta som på blizzard 6500 och rv, den är inte så lätt att få tag iHolländaren skrev:Är det nån som vet om den här strålkastaren passar? Behöver som sagt en ny strålkastare, glaset har spruckit. Den här är ju med H4 sockel så det är inte samma iaf men kan den tänkas ha rätt passform?
http://rinab.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=14254
Ski-doo citation 3500 -80
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
ski-doo sno pro 340 -78
ski-doo blizzard 7500 -79
ski-doo formula plus -86
ski-doo mach 1-X -91
ski-doo formula plus efi -93
lynx racing 454 -96
-
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 26 feb 2007, 18:10
- Ort: Orsa
Im back.Den ser fin ut!
Som de sa 1981 -"ss står för sportigare och snabbare körning" SS är nog typ "sport sled" eftersom det var ski-doos beteckning på sportvarianten i en modellserie ex Olympic ss, Elan ss, Citation ss.
Det var rätt höga produktionssiffror på den där tiden så det finns nog ett antal tusen kvar men i Sverige var SS relativt dyr så många köpte en större 340 maskin istälet. Rätt många nyheter 73 - skivbroms (SS), hel/halvljus, voltregulator, styrskydd, bromsljus, dödare på styret.
Som de sa 1981 -"ss står för sportigare och snabbare körning" SS är nog typ "sport sled" eftersom det var ski-doos beteckning på sportvarianten i en modellserie ex Olympic ss, Elan ss, Citation ss.
Det var rätt höga produktionssiffror på den där tiden så det finns nog ett antal tusen kvar men i Sverige var SS relativt dyr så många köpte en större 340 maskin istälet. Rätt många nyheter 73 - skivbroms (SS), hel/halvljus, voltregulator, styrskydd, bromsljus, dödare på styret.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Jag ska fixa lite bättre bilder på den sen
Huven har tyvärr några sprickor och dekalerna är lite sliten så det blir nog att få den lagad och beställa nya dekaler. Sen fanns det tyvärr ett litet jack i dynan, kanske 1-2 cm lång, väldigt synd för annars såg den ju ut som ny. Men det kanske går att repa på nåt sätt?
Allt du beskriver finns iaf på den! Och det märks att det är en sportigare modell, den har ju inte kvar dubbla gasarna men "pipan" finns, den varvar gott och går som ett skott
Huven har tyvärr några sprickor och dekalerna är lite sliten så det blir nog att få den lagad och beställa nya dekaler. Sen fanns det tyvärr ett litet jack i dynan, kanske 1-2 cm lång, väldigt synd för annars såg den ju ut som ny. Men det kanske går att repa på nåt sätt?
Allt du beskriver finns iaf på den! Och det märks att det är en sportigare modell, den har ju inte kvar dubbla gasarna men "pipan" finns, den varvar gott och går som ett skott
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Idag blev det lite felsökning.. Styrstålen är helt slut och så är en av bussningarna till vänster skidan trasig vilket säkert inte förbättrar styrförmågan och stabiliteten heller, skidan är liksom helt lös nu. Så nu vet jag vad som behövs iaf!
Avgassystemet läcker också väldigt mycket, det är lös vid första skarven även fast det sitter 2 fjädrar som det ska. Men nu vet jag varför det är så skitig på variatorsidan, det sprutar bara ut avgaser när man trycker på gasen.
Och som lovat, lite bättre bilder
Avgassystemet läcker också väldigt mycket, det är lös vid första skarven även fast det sitter 2 fjädrar som det ska. Men nu vet jag varför det är så skitig på variatorsidan, det sprutar bara ut avgaser när man trycker på gasen.
Och som lovat, lite bättre bilder
Senast redigerad av 1 Holländaren, redigerad totalt 21 gånger.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Jag ska höra med min "leverantör" om han råkar ha några lämpliga förgasare och ett insug på lagret, för nog hade det varit fränt med dubbla
Kom på en sak också, avgasläckaget kanske beror på att nån av motorkuddarna är slut, för jag tycker att motorn rör sig väldigt mycket när man gasar (ca 1½-2 cm bakåt vid grenröret). Avgassystemet rör sig knappt nånting alls så det är inte konstig att det börjar läcka då.
Ska motorn kunna röra sig så mycket eller är det nåt som inte stämmer då?
Anders du är välkommen på garagebesök om du har vägarna förbi nån gång, så får du en guidad tour
Kom på en sak också, avgasläckaget kanske beror på att nån av motorkuddarna är slut, för jag tycker att motorn rör sig väldigt mycket när man gasar (ca 1½-2 cm bakåt vid grenröret). Avgassystemet rör sig knappt nånting alls så det är inte konstig att det börjar läcka då.
Ska motorn kunna röra sig så mycket eller är det nåt som inte stämmer då?
Anders du är välkommen på garagebesök om du har vägarna förbi nån gång, så får du en guidad tour
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Jaha, köpa bussningar till skidorna var lättare sagt än gjort.. Dom finns inte att köpa längre! Om nån vet var jag kan få tag i dom så säg till Såhär ser den ena ut iaf, den andra ungefär likadan förutom att bottendelen är 2-delad och att hålet har större diameter.
Strålkastare gick inte heller att få tag i.. Och sen så var det nåt annat som jag har glömt bort nu som inte heller fanns. Jag for därifrån med 6 o-ringar till MXZ:an som kostade hela 30 kr tillsammans
For till en mekanisk verkstad sen och dom sa att det skulle bli jävligt dyra bussningar om jag skulle låta dom tillverka dom, skulle ta flera timmar. Köpte iaf lite plast där så man evt kan försöka göra dom själv, inte för att jag tror att man lyckas
Strålkastare gick inte heller att få tag i.. Och sen så var det nåt annat som jag har glömt bort nu som inte heller fanns. Jag for därifrån med 6 o-ringar till MXZ:an som kostade hela 30 kr tillsammans
For till en mekanisk verkstad sen och dom sa att det skulle bli jävligt dyra bussningar om jag skulle låta dom tillverka dom, skulle ta flera timmar. Köpte iaf lite plast där så man evt kan försöka göra dom själv, inte för att jag tror att man lyckas
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
-
- Sponsor medlem
- Inlägg: 271
- Blev medlem: 14 jan 2007, 00:21
- Ort: Stöde
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt: