Projekt: Upprustning av Spitfire!
Projekt: Upprustning av Spitfire!
Hey!
För er intresserad lägger jag upp en tråd där jag rustar upp en gamma John Deere Spitfire 340 -81 som har stått ute i minst 3 år i -20 grader och +30 så det är lite att skruva med.
Köpte den av en kompis farsa för 500 kr utan regpapper. Har dock fixat det för jag har snackat med den 77 årige "ägaren". Fick sen förvara den i min morbrors ladugård så det är väl första gången på 10 år den står varmt och med mattan i luften.
Pga begränsat med bilder i varje inlägg så blir det kanske lite många inlägg!
För er intresserad lägger jag upp en tråd där jag rustar upp en gamma John Deere Spitfire 340 -81 som har stått ute i minst 3 år i -20 grader och +30 så det är lite att skruva med.
Köpte den av en kompis farsa för 500 kr utan regpapper. Har dock fixat det för jag har snackat med den 77 årige "ägaren". Fick sen förvara den i min morbrors ladugård så det är väl första gången på 10 år den står varmt och med mattan i luften.
Pga begränsat med bilder i varje inlägg så blir det kanske lite många inlägg!
Plockade isär cylindrarna idag och ser inte så torrt ut i högra cylindern. Nån som har en aning om hur det har kommit vatten dit? Är även vatten i vevhuset men det blir till att blåsa bort det med kompressorn imorrn. Var även vatten i högra insugningsröret. Ja, det är en getingdrottning som ligger och sover på högra, hon hade krypit in under toppen :o
Och topparna.
Och topparna.
Kolvarna
Vänstra kolven
Har tagit med cylindrarna på skolan och hornat dem men försökte få tag på åtminstone nya kolvringar men såna finns inte lösa tydligen och nya kolvar lägger jag inte ut pengar på för de kostar 580 kr st. Dynan skall kläs om och huven har målats om. Ny ruta hae inköpts och kanske nyckel och nödstoppssnöre om man bara klurar ut hur tändningslåset är kopplat (sprängskiss?).
Vänstra kolven
Har tagit med cylindrarna på skolan och hornat dem men försökte få tag på åtminstone nya kolvringar men såna finns inte lösa tydligen och nya kolvar lägger jag inte ut pengar på för de kostar 580 kr st. Dynan skall kläs om och huven har målats om. Ny ruta hae inköpts och kanske nyckel och nödstoppssnöre om man bara klurar ut hur tändningslåset är kopplat (sprängskiss?).
Senaste nytt!
Satt tillbaka grejorna idag och drog och drog, till slut såg min kompis att packboxen på variatorsidan hade åkt ut. Tryckte tillbaka den och vips så startar den, för att sen dö eftersom att packboxen åkte ur igen. Vi försökte göra en hemmagjord avdragare till variatorn men måste köpa en imorrn + en ny packbox. Återkommer då om mer info.
Var svårare att byta packbox an jag trodde. Får inte lös inre variatorskivan och en kille som håller på med Kawasakimotorer sa att man måste öppna vevhuset för att byta så jag skall plocka lös motorn, som bara sitter i 4 bultar, och lämna in den till antingen honom eller en kille som brukar fixa släktens skotrar som pajjar.
-
- Inlägg: 172
- Blev medlem: 08 feb 2007, 16:13
- Ort: Sundsvall/örebro
- Kontakt: