Yamaha GPX 638 -75
Yamaha GPX 638 -75
Efter påtryckningar lägger jag nu in en projekt tråd på min GPX 638 -75.
Bakgrundsfakta:
Efter 2009 års ovaltävling i Lycksele med min orginal SRX440 från -77 beslutade jag mig för att bygga en maskin som jag inte behöver vara rädd att kvadda???? Beslutet kom direkt efter att jag lyckats pricka av den enda snöklumpen som fanns på banan, tillsynes stor som f-n. det blev en buckla på fin ny baljan men som tur var blev det inget veck så det gick att fixa.
Har alltid tyckt att Wayne Trapps GPX 338 från -75 är den absolut snyggaste så därför bestämde jag mig för att bygga en klon på den.
Valet av motor var inte lätt och vissa kanske tycker att det är fel. Trots allt så byggdes det Yamalaris motorer byggda på Centurion 500 block och SRX cylindrar back in time. Tänkte först sätta i en Yamalaris byggd på indy 600 block som jag fick nys om men efter att ha kollat srx priser valde jag att köpa en 85:as indy 600 motor från Tords Motorservice i Boden. Visst hade det varit mest orginal med en srx motor men det är ju samtidigt ingen utmaning och tre cylindrar är frääänare än två.
Valde att bygga maskinen på en ej komplet STX 340 från -78 men det slutade med att jag endast kunde använda band tunneln och boggie + lite smågrejer. Bulkhead var i dåligt skick så den får jag fixa sen nån gång. Jag använde istället en Bulkhead från en nyare SRX som jag hade liggande.
Lägger in en bild på insperationskällan samt första bilden tagen 1 augusti 2009.
Det är tur att det är få delar i en gammskoter;-)
Ps. Besvarar endast frågor och påståenden av riktiga veteran entusiaster som av mig uppfattas som positiv eller i annan mening trevlig!? Ds
/mRetro (Team Snopro Sweden)
Bakgrundsfakta:
Efter 2009 års ovaltävling i Lycksele med min orginal SRX440 från -77 beslutade jag mig för att bygga en maskin som jag inte behöver vara rädd att kvadda???? Beslutet kom direkt efter att jag lyckats pricka av den enda snöklumpen som fanns på banan, tillsynes stor som f-n. det blev en buckla på fin ny baljan men som tur var blev det inget veck så det gick att fixa.
Har alltid tyckt att Wayne Trapps GPX 338 från -75 är den absolut snyggaste så därför bestämde jag mig för att bygga en klon på den.
Valet av motor var inte lätt och vissa kanske tycker att det är fel. Trots allt så byggdes det Yamalaris motorer byggda på Centurion 500 block och SRX cylindrar back in time. Tänkte först sätta i en Yamalaris byggd på indy 600 block som jag fick nys om men efter att ha kollat srx priser valde jag att köpa en 85:as indy 600 motor från Tords Motorservice i Boden. Visst hade det varit mest orginal med en srx motor men det är ju samtidigt ingen utmaning och tre cylindrar är frääänare än två.
Valde att bygga maskinen på en ej komplet STX 340 från -78 men det slutade med att jag endast kunde använda band tunneln och boggie + lite smågrejer. Bulkhead var i dåligt skick så den får jag fixa sen nån gång. Jag använde istället en Bulkhead från en nyare SRX som jag hade liggande.
Lägger in en bild på insperationskällan samt första bilden tagen 1 augusti 2009.
Det är tur att det är få delar i en gammskoter;-)
Ps. Besvarar endast frågor och påståenden av riktiga veteran entusiaster som av mig uppfattas som positiv eller i annan mening trevlig!? Ds
/mRetro (Team Snopro Sweden)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/mRetro (Team Snopro Sweden)
Leksaker:
Yamaha SR292 -73
Yamaha GPX638 -75 SnoPro
Yamaha SRX440 -77
Yamaha SM300 - 75
Leksaker:
Yamaha SR292 -73
Yamaha GPX638 -75 SnoPro
Yamaha SRX440 -77
Yamaha SM300 - 75
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Yamaha GPX 638 -75
Jag måste säga att du gjort ett bra jobb, oavsett, men allra helst med tanke på utgångsprojektet.
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Yamaha GPX 638 -75
Man tackar!
Den röda tråden i det här projektet var att försöka använda dom sämsta delarna jag har i lager för att spara dom finare till orginal renoveringar även om jag nu inte har så mycket grejer.
/mRetro
Den röda tråden i det här projektet var att försöka använda dom sämsta delarna jag har i lager för att spara dom finare till orginal renoveringar även om jag nu inte har så mycket grejer.
/mRetro
/mRetro (Team Snopro Sweden)
Leksaker:
Yamaha SR292 -73
Yamaha GPX638 -75 SnoPro
Yamaha SRX440 -77
Yamaha SM300 - 75
Leksaker:
Yamaha SR292 -73
Yamaha GPX638 -75 SnoPro
Yamaha SRX440 -77
Yamaha SM300 - 75
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha GPX 638 -75
hehe, snacka om dåligt utgångsobjekt... ös på me bilder nu!!
Vad har du för kylare, har du bara en under huven, för jag kan inte tänka mig att det rymms nån i tunneln....
Vad har du för kylare, har du bara en under huven, för jag kan inte tänka mig att det rymms nån i tunneln....
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Yamaha GPX 638 -75
Ett MYCKET smakfullt och läckert bygge! Mera bilder Magnus!
SRX 440 -77 (8F2)
SRX 440 -78 (8H1)
SRX 440 -78 (8H1)
- yamaha.larsson
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 15 jul 2008, 19:45
- Ort: Åsele
Re: Yamaha GPX 638 -75
Ett mycket snyggt bygge
Yamaha
S 350 . Ec 540
Sl 351 . Ex 570
Gp 246 . Ex 570 sx
Gp 292 (2st)
Sl 300c
Gp 338
Gp 433 (2st)
Gp 440
Stx 340 (3st)
Stx 440 (2st)
Ex 440
Srx 440 (2st)
Srv 540
Sr 643b
S 350 . Ec 540
Sl 351 . Ex 570
Gp 246 . Ex 570 sx
Gp 292 (2st)
Sl 300c
Gp 338
Gp 433 (2st)
Gp 440
Stx 340 (3st)
Stx 440 (2st)
Ex 440
Srx 440 (2st)
Srv 540
Sr 643b
Re: Yamaha GPX 638 -75
Kan inte mer än hålla med alla föregående talare.
Brutalt fränt och vackert.
Nästa gång ska man nog ta med solbrillor så man inte blir lika bländad som i lycksele.
Mkt vackert och bra jobbat!
Helt fantastiskt bygge och på kort tid.
En fråga hur får man topparna så vackra? Kan ju inte vara gjort på en kafferast...
Mvh /Marcus
Brutalt fränt och vackert.
Nästa gång ska man nog ta med solbrillor så man inte blir lika bländad som i lycksele.
Mkt vackert och bra jobbat!
Helt fantastiskt bygge och på kort tid.
En fråga hur får man topparna så vackra? Kan ju inte vara gjort på en kafferast...
Mvh /Marcus
Ljusvattnet Skoterskrot
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
Yamaha 292, Yamaha GPX 433, Yamaha Gpx/EX clone
Lightwater 524 Oval race track.
Re: Yamaha GPX 638 -75
Tyvärr kunde jag inte svara igår kväll då datorn har pajat. Får skicka svar från jobbet.
Det var inte tvär gjort och polera topparna men efter test av olika metoder har jag kommit fram till den metod jag tycker var enklast.
Skruvade fast bormaskinen i arbetsbordet så att jag kunde hålla i topparna istället för tvärtom. kändes mer kontrollerat så.
1. Fräste först av ovansidan i fräsen för att få bort Polaris märkningen.
2. Slipade första varvet med en Scotch-brite rulle med slippapper lameller för att få bort porer.
3. Sen gick jag över dom med fin Scotch rulle, man får trycka på ganska hårt för att det skall ta nåt.
4. Avslutade med poler rondell och Autosol.
Denna metod funkar om man inte kräver ett perfekt resultat men det duger helt klart. och det gick ganska fort.
Kanske inte att rekomendera på stora plana ytor. Tror att ytan kan bli ojämn men samtidigt tycker jag att det skämmer om det blir allt för slät yta. Jag tyckar att det ser mer vintage ut med en ojämn blank yta???
Skickar in en bild serie på tillverkningen av motorplattan.
/mRetro (Team Snopro Sweden)
Det var inte tvär gjort och polera topparna men efter test av olika metoder har jag kommit fram till den metod jag tycker var enklast.
Skruvade fast bormaskinen i arbetsbordet så att jag kunde hålla i topparna istället för tvärtom. kändes mer kontrollerat så.
1. Fräste först av ovansidan i fräsen för att få bort Polaris märkningen.
2. Slipade första varvet med en Scotch-brite rulle med slippapper lameller för att få bort porer.
3. Sen gick jag över dom med fin Scotch rulle, man får trycka på ganska hårt för att det skall ta nåt.
4. Avslutade med poler rondell och Autosol.
Denna metod funkar om man inte kräver ett perfekt resultat men det duger helt klart. och det gick ganska fort.
Kanske inte att rekomendera på stora plana ytor. Tror att ytan kan bli ojämn men samtidigt tycker jag att det skämmer om det blir allt för slät yta. Jag tyckar att det ser mer vintage ut med en ojämn blank yta???
Skickar in en bild serie på tillverkningen av motorplattan.
/mRetro (Team Snopro Sweden)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/mRetro (Team Snopro Sweden)
Leksaker:
Yamaha SR292 -73
Yamaha GPX638 -75 SnoPro
Yamaha SRX440 -77
Yamaha SM300 - 75
Leksaker:
Yamaha SR292 -73
Yamaha GPX638 -75 SnoPro
Yamaha SRX440 -77
Yamaha SM300 - 75
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha GPX 638 -75
snyggt! vad är motorplattan i för matrial?
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Yamaha GPX 638 -75
Mycket läckert!!
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Re: Yamaha GPX 638 -75
Motorplattan Gjorde jag av 10mm Aluminium plåt.
Här en bild när motorn är lackad och polerad. Blev tvungen modifiera bakre kylröret. Orginal sticker den ut ca. 10cm utanför högra cylindern vilket skulle innebära att den skulle krocka med kylkanalen i huven.
/mRetro (Team Snopro Sweden)
Här en bild när motorn är lackad och polerad. Blev tvungen modifiera bakre kylröret. Orginal sticker den ut ca. 10cm utanför högra cylindern vilket skulle innebära att den skulle krocka med kylkanalen i huven.
/mRetro (Team Snopro Sweden)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/mRetro (Team Snopro Sweden)
Leksaker:
Yamaha SR292 -73
Yamaha GPX638 -75 SnoPro
Yamaha SRX440 -77
Yamaha SM300 - 75
Leksaker:
Yamaha SR292 -73
Yamaha GPX638 -75 SnoPro
Yamaha SRX440 -77
Yamaha SM300 - 75
-
- Inlägg: 329
- Blev medlem: 07 mar 2009, 22:27
- Ort: Arvidsjaur
Re: Yamaha GPX 638 -75
Nåt så vackert har jag aldrig skådat under huven på en yamma
There is no replacement for displacement
Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12
Polaris INDY 600 1983
Polaris INDY 600 1984
Polaris INDY TXL 600 Race
Polaris TXL 340 1979
Polaris TXL Big Bore -79
Ski-Doo R8 1963 ??
Trioman TURBO INTERKHOLER 440
Polaris RMK 800 -12
Re: Yamaha GPX 638 -75
Coolt bygge! snacka om att motorplattan & topparna skiner som hundballa i månskene.
....FULLT ÖS MEDVETSLÖS....
Re: Yamaha GPX 638 -75
Otroligt vacker trippel.
Är den orginal eller trimmad?
Är den orginal eller trimmad?
Yamaha exciter 570 sx 1993
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE
Polaris Centurion 500cc 1980 AAEN
Moto Guzzi Le Mans 1000 SE
Re: Yamaha GPX 638 -75
Joo! dom blev riktigt trevlig efter polering.
Cylindrarna är borrad och portad av PSI.
/mRetro (Team Snopro Sweden)
Cylindrarna är borrad och portad av PSI.
/mRetro (Team Snopro Sweden)
/mRetro (Team Snopro Sweden)
Leksaker:
Yamaha SR292 -73
Yamaha GPX638 -75 SnoPro
Yamaha SRX440 -77
Yamaha SM300 - 75
Leksaker:
Yamaha SR292 -73
Yamaha GPX638 -75 SnoPro
Yamaha SRX440 -77
Yamaha SM300 - 75
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha GPX 638 -75
jo jag förstod att den var i alu, tänkte om det var nått special....
Vad kör du me för variator, de kan inte gå att få dit en P85, en trippel motor och trippelpipor i ett yamaha chassi
Du har PM
Vad kör du me för variator, de kan inte gå att få dit en P85, en trippel motor och trippelpipor i ett yamaha chassi
Du har PM
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74
Re: Yamaha GPX 638 -75
Tanken var att jag skulle sätta dit en P85:a men den gick inte dit. Satte in en Comet 102c, dom är 2cm kortare.
Här en bildserie på nitningen av bandtunnel.
/mRetro (Team Snopro Sweden)
Här en bildserie på nitningen av bandtunnel.
/mRetro (Team Snopro Sweden)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/mRetro (Team Snopro Sweden)
Leksaker:
Yamaha SR292 -73
Yamaha GPX638 -75 SnoPro
Yamaha SRX440 -77
Yamaha SM300 - 75
Leksaker:
Yamaha SR292 -73
Yamaha GPX638 -75 SnoPro
Yamaha SRX440 -77
Yamaha SM300 - 75
Re: Yamaha GPX 638 -75
Mera bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/mRetro (Team Snopro Sweden)
Leksaker:
Yamaha SR292 -73
Yamaha GPX638 -75 SnoPro
Yamaha SRX440 -77
Yamaha SM300 - 75
Leksaker:
Yamaha SR292 -73
Yamaha GPX638 -75 SnoPro
Yamaha SRX440 -77
Yamaha SM300 - 75
- Gunnar
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 13 jan 2007, 11:36
- Ort: Lule såklart, norr om lövånger
- Kontakt:
Re: Yamaha GPX 638 -75
snyggt! vem har gjort dekalerna? gpx 638
Du har ett nytt medelande!
Du har ett nytt medelande!
ET250 turbo
Vmax4 turbo
EX500F/A Dragrace
Snö: 6.07sek/128 @150m
Gräs: 6.58sek/124@152m
Snö: 8.01sek/132@201m
Bästa 60fot: 1.74