Bakgrundsfakta:
Efter 2009 års ovaltävling i Lycksele med min orginal SRX440 från -77 beslutade jag mig för att bygga en maskin som jag inte behöver vara rädd att kvadda???? Beslutet kom direkt efter att jag lyckats pricka av den enda snöklumpen som fanns på banan, tillsynes stor som f-n. det blev en buckla på fin ny baljan men som tur var blev det inget veck så det gick att fixa.
Har alltid tyckt att Wayne Trapps GPX 338 från -75 är den absolut snyggaste så därför bestämde jag mig för att bygga en klon på den.
Valet av motor var inte lätt och vissa kanske tycker att det är fel. Trots allt så byggdes det Yamalaris motorer byggda på Centurion 500 block och SRX cylindrar back in time. Tänkte först sätta i en Yamalaris byggd på indy 600 block som jag fick nys om men efter att ha kollat srx priser valde jag att köpa en 85:as indy 600 motor från Tords Motorservice i Boden. Visst hade det varit mest orginal med en srx motor men det är ju samtidigt ingen utmaning och tre cylindrar är frääänare än två.
Valde att bygga maskinen på en ej komplet STX 340 från -78 men det slutade med att jag endast kunde använda band tunneln och boggie + lite smågrejer. Bulkhead var i dåligt skick så den får jag fixa sen nån gång. Jag använde istället en Bulkhead från en nyare SRX som jag hade liggande.
Lägger in en bild på insperationskällan samt första bilden tagen 1 augusti 2009.
Det är tur att det är få delar i en gammskoter;-)
Ps. Besvarar endast frågor och påståenden av riktiga veteran entusiaster som av mig uppfattas som positiv eller i annan mening trevlig!? Ds
![;) ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
/mRetro (Team Snopro Sweden)