Ryckte igång min nyrenoverade och aldrig provstartade sa340, fastbultad på några brädor inne i garaget. Motorn lovade fint på startgas och oljeblandat ur sprayflaska så jag stripade fast en liten flaska med soppa och fyllde förgasaren.
För att säkerställa att motorn skulle gå att stänga av ifall något skulle hända så kopplade jag en brytare enligt konstens alla regler och konstaterade att det gick att bli av med gnistan om jag tryckte på brytarn.
Händelseförloppet:
1. Jag rycker i snöret, motorn går igång och rusar upp till 5000varv
2. jag trycker på brytarn och motorn fortsätter att varva som en bålgeting
3. JAG RYCKER TÄNDHATTEN OCH MOTORN FORTSÄTTER ATT GÅ!? (notera även att tändhatten blev hängades på sidan av motorn så inga överslag kan vara möjliga)
4. Jag drabbas av panik och föreställer mig en powerbloc komma flygandes genom mitt huvud.
5. Jag sansar mig och lyckas strypa motorn med en arbetshandske i förgasarn.
Nu till den stora frågan, läs punkt 3. i händseleförloppet, hur fan är detta möjligt?
HJÄLP?!
Re: HJÄLP?!
FINNS INGET SOM STOPPAR EN SACHS ALLTSÅ....!??!!
Re: HJÄLP?!
de är ju ett alternativ men de känns inte helt rätt, den här händelsen utspelade sig ju under en 30sekunders period med en kall motor och första avstängningsförsöket var efter 5sekunder. Så ifall inte NGK A8 tändstift är förklädda tomtebloss så håller inte teorin
Re: HJÄLP?!
kom igen nu jag behöver en förklaring, låg sömnlös inatt
Re: HJÄLP?!
Du måste ha fått ner bränsle i vevhuset.
När varvet kommer upp så går den av bara farten,tänder som en diesel,glödtändning.
På en tvåtaktare måste förhållandet vara optimalt så inte allt drivmedel följer med
på en gång och samtidigt blir ett tändvilligt förhållande.
Händer ofta på gräsklippare som fraktas och flödar över
och får bensin i vevhuset
När varvet kommer upp så går den av bara farten,tänder som en diesel,glödtändning.
På en tvåtaktare måste förhållandet vara optimalt så inte allt drivmedel följer med
på en gång och samtidigt blir ett tändvilligt förhållande.
Händer ofta på gräsklippare som fraktas och flödar över
och får bensin i vevhuset
Re: HJÄLP?!
SA-340D
Ja de måste fan vart nånting sådant, den lilla värme som uppstod i kombination med den ruskigt höga komp den där motorn verkar ha fick den att leva sitt eget liv, spännande. Blir att vidta extra åtgärder nästa gång den ska startas och hoppas på att inget liknande inträffar!
Ja de måste fan vart nånting sådant, den lilla värme som uppstod i kombination med den ruskigt höga komp den där motorn verkar ha fick den att leva sitt eget liv, spännande. Blir att vidta extra åtgärder nästa gång den ska startas och hoppas på att inget liknande inträffar!