Rajd trippel
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Allt som "blänker" och inte ska vara kromat är först blästrat med mässing spån, sedan skickar vi iväg detaljerna till GF ytbehandling i Gävle.
Nedanstående taget från GFs hemsida!
Stål- och gjutjärn
"Sur Zink - ett ytbehandlingsskikt som skiner!
Korrosionsskyddande ytbehandling som beläggs med blank-, gul-, grön- eller svartkromat. Sur Zink är ett elektrolytiskt oorganiskt dekorativt korrosionsskyddande beläggningssystem som passar för applicering på de flesta stålkonstruktioner."
Det fina med GF är att de har en metod som ger minimal väteförsprödning man kan ytbehandla bla. fjädrar och gjutjärn.
Tyvärr har vi inte någon F/A trippel till övers.
Hade vi en extra motor så skulle vi bygga en motorcykel.
Denna motorcykel är byggd 1971 och är mest känd för att det är den första motorcykeln som har magnesium hjul.
// Lars
Nedanstående taget från GFs hemsida!
Stål- och gjutjärn
"Sur Zink - ett ytbehandlingsskikt som skiner!
Korrosionsskyddande ytbehandling som beläggs med blank-, gul-, grön- eller svartkromat. Sur Zink är ett elektrolytiskt oorganiskt dekorativt korrosionsskyddande beläggningssystem som passar för applicering på de flesta stålkonstruktioner."
Det fina med GF är att de har en metod som ger minimal väteförsprödning man kan ytbehandla bla. fjädrar och gjutjärn.
Tyvärr har vi inte någon F/A trippel till övers.
Hade vi en extra motor så skulle vi bygga en motorcykel.
Denna motorcykel är byggd 1971 och är mest känd för att det är den första motorcykeln som har magnesium hjul.
// Lars
-
- Inlägg: 432
- Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
- Ort: Trönö
- Kontakt:
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: Rajd trippel
Nu är nog dax för en liten uppdatering...........
Till höstens gasningar har jag bytt hela bränsle systemet, ända från tanken till insuget.
Förgasarna är Mikuni Tm 38 flatsidebrygga.
Dessutom har det blivit lite uppdaterningar på tändsystemet och motorkuddarna.
Idag började jag med att bygga ett helt nytt set pipor.... man får hoppas att det blir ett par riktiga "BOLT" pipor.
När jag skulle lägga in bilden med imageshack så blev den stor som en "ladugårdsvägg", så jag tog en Thumbnail i stället. Var det jag som har gjort fel eller är det forumet som är annorlunda?
// Lars
Till höstens gasningar har jag bytt hela bränsle systemet, ända från tanken till insuget.
Förgasarna är Mikuni Tm 38 flatsidebrygga.
Dessutom har det blivit lite uppdaterningar på tändsystemet och motorkuddarna.
Idag började jag med att bygga ett helt nytt set pipor.... man får hoppas att det blir ett par riktiga "BOLT" pipor.
När jag skulle lägga in bilden med imageshack så blev den stor som en "ladugårdsvägg", så jag tog en Thumbnail i stället. Var det jag som har gjort fel eller är det forumet som är annorlunda?
// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: Rajd trippel
2 pipor nästan klara, och den tredje är pipans dragning är nästan klar.
Ursäkta den dårliga bildkvalitèn
// Lars
Ursäkta den dårliga bildkvalitèn
// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Rajd trippel
Ser ut att bli trångt Men riktig bra! Du kan det här med att bygga pipor alltså..
Ser jag rätt att du gör mallar i papper först? Sen när man ser att det passar "bara" ta mallarna och klippa ut dom i plåt och svetsa ihop?
Ser jag rätt att du gör mallar i papper först? Sen när man ser att det passar "bara" ta mallarna och klippa ut dom i plåt och svetsa ihop?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Rajd trippel
Proffsigt bygge må jag säga!!!
Har en följd fråga på föregående inlägg,
om det är så att du använder papp mallar först,
hur räknar du ut hur dom ska se ut?
Har en följd fråga på föregående inlägg,
om det är så att du använder papp mallar först,
hur räknar du ut hur dom ska se ut?
Everest340 -77 (TNT)
Blizzard5500 -79
Citaition3500 -79
49Ranger -12
Blizzard5500 -79
Citaition3500 -79
49Ranger -12
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: Rajd trippel
Egentligen är det inte trångt alls, jag tänkte att det skulle vara kul och släppa ut alla piporna på samma ställe och se hur det kommer att låta....Holländaren skrev:Ser ut att bli trångt Men riktig bra! Du kan det här med att bygga pipor alltså..
Ser jag rätt att du gör mallar i papper först? Sen när man ser att det passar "bara" ta mallarna och klippa ut dom i plåt och svetsa ihop?
Jag har aldrig hört en trippel med tre separata pipor som mynnar ut på samma ställe.
Normalt gör jag inga pappringar utan det är något som jag tar till om det är många böjar och konstiga vinklar.
sedan är det "bara att göra plåtbitarna lika som pappbitarna...
// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: Rajd trippel
Vilka mått pipan ska ha räknas ut med "penna, papper och miniräknare"Jocke H skrev:Proffsigt bygge må jag säga!!!
Har en följd fråga på föregående inlägg,
om det är så att du använder papp mallar först,
hur räknar du ut hur dom ska se ut?
När jag vet hur pipan ska se ut så bestämmer jag hur många "ringar" pipan ska vara uppbyggd av.
måtten på varje ring (längd, diameter i båda ändar samt ev viklar) matar jag in i ett program som heter cone layout.
sen får jag en mall som jag kan såga efter.
Om ni vill så kan jag leta fram några bilder på hur man gör en pipa.
// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Rajd trippel
Det vore mycket intressant att seSouthern Hill Custom skrev:Om ni vill så kan jag leta fram några bilder på hur man gör en pipa.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Rajd trippel
Klart vi vill se hur du tillverkar en pipa! Är otroligt imponerad av ditt arbete.
Du kanske kunde lägga upp det som en egen tråd?
Du kanske kunde lägga upp det som en egen tråd?
Re: Rajd trippel
ja det vore intressant att seSouthern Hill Custom skrev: Om ni vill så kan jag leta fram några bilder på hur man gör en pipa.
// Lars
En frisk motor tänder på varje varv!
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: Rajd trippel
ok lite bilder på hur jag gör pipor:
efter jag bestämt vilka mått pipan ska ha och hur den ska ska se ut, så bestämmer jag vilken bredd jag ska ha på ringarna.
Sedan räknar jag vilken diameter varje ring ska ha i var ände samt vilken vinkel ringen ska ha från mitt axeln ( när man "böjer" pipan)
När detta är klart skriver jag ut ringarna med cone layaut.
I mitten är en cadd ritning som jag har till grund hur pipan ska böjas.
pappren klistras upp på en plåt.
körs i bandsågen
nästan en hel pipa en hel pipa
sedan ska alla plåtbitar putsas till rätt mått
en oputsad, en putsad.
Det är viktigt att man har ordning på sina plåtbitar.
innan nästa moment tar jag bort pappret, tejpen, alla grader som blivit efter slipningen tvättar plåten i t-sprit samt skriver om det är insida eller utsida.
in i rundbockningsmaskinen
fin rikning
med plastklubba
Svetsning
ev. slipning på insidan
ännu mera fin rikning
planslipning av ändarna ( med bandslip)
Sedan tejpar jag ihop ringarna och kolla så allt stämmer.
svetsa ihop ringarna kant i kant. Målsättningen är att det ska vara så täta skarvar så att man inte behöver något tillsatsmatrial. (all svetsning sker med tigsvets)
kolla om det behöver slipas på insidan.
svetsa nästa ring, kolla insidan
osv tills man är klar.
hur många cm svets tror ni att det är det på en pipa till kohlern?
// Lars
efter jag bestämt vilka mått pipan ska ha och hur den ska ska se ut, så bestämmer jag vilken bredd jag ska ha på ringarna.
Sedan räknar jag vilken diameter varje ring ska ha i var ände samt vilken vinkel ringen ska ha från mitt axeln ( när man "böjer" pipan)
När detta är klart skriver jag ut ringarna med cone layaut.
I mitten är en cadd ritning som jag har till grund hur pipan ska böjas.
pappren klistras upp på en plåt.
körs i bandsågen
nästan en hel pipa en hel pipa
sedan ska alla plåtbitar putsas till rätt mått
en oputsad, en putsad.
Det är viktigt att man har ordning på sina plåtbitar.
innan nästa moment tar jag bort pappret, tejpen, alla grader som blivit efter slipningen tvättar plåten i t-sprit samt skriver om det är insida eller utsida.
in i rundbockningsmaskinen
fin rikning
med plastklubba
Svetsning
ev. slipning på insidan
ännu mera fin rikning
planslipning av ändarna ( med bandslip)
Sedan tejpar jag ihop ringarna och kolla så allt stämmer.
svetsa ihop ringarna kant i kant. Målsättningen är att det ska vara så täta skarvar så att man inte behöver något tillsatsmatrial. (all svetsning sker med tigsvets)
kolla om det behöver slipas på insidan.
svetsa nästa ring, kolla insidan
osv tills man är klar.
hur många cm svets tror ni att det är det på en pipa till kohlern?
// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.
Re: Rajd trippel
8 meter
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Re: Rajd trippel
Hur lång beräknad arbetstid har du trippelpipor från att du börjar räkna på piporna tills dom är klar`?
Snyggt jobbat, du är grym!
Snyggt jobbat, du är grym!
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Rajd trippel
Riktig kul att se lite mer om det här Nu blir det att spara till en rundbock, en bandsåg står redan på önskelistan sen ett tag.
Jag gissar också runt 7-9 meter svets per pipa, beror lite på vad du har för diametrar.
Jag gissar också runt 7-9 meter svets per pipa, beror lite på vad du har för diametrar.
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: Rajd trippel
tack tackmarino carlsson skrev:Hur lång beräknad arbetstid har du trippelpipor från att du börjar räkna på piporna tills dom är klar`?
Snyggt jobbat, du är grym!
Det är svårt att beräkna tiden på alla funderningar och diskutioner i "soffan" som är innan man bestämt sig för hur pipan ska se ut.
När man väl bestämt sig och ska börja bygga, så räknar vi med ca 1 timme per ring totalt. (mycket beroende på hur trångt det är och hur nogrann man är.)
ang svetslängden är ni inte riktigt nära än ( piporna är nog inte så stora som ni tror)
kom ihåg denna tävling också.
http://www.retroskoter.com/viewtopic.php?f=11&t=4238
// Lars
SNUS Ä ÅXÅ EN GRÖNSAK.
- Holländaren
- RETRO POLICE CREW
- Inlägg: 3382
- Blev medlem: 25 dec 2007, 03:43
- Ort: Harads världsmetropol
- Kontakt:
Re: Rajd trippel
Min beräkning var såhär
antal ringer * pi*medeltjocklek + längd
Uppskattade då längden till ca en meter, och medeltjockleken tog jag kanske i lite mycket för där tog jag 10 cm och då hamnade jag på 885 cm.
Men om vi säger en medeltjocklek på 6-7 cm då kanske vi kommer lite närmare sanningen med 570-650 cm svets per pipa?
antal ringer * pi*medeltjocklek + längd
Uppskattade då längden till ca en meter, och medeltjockleken tog jag kanske i lite mycket för där tog jag 10 cm och då hamnade jag på 885 cm.
Men om vi säger en medeltjocklek på 6-7 cm då kanske vi kommer lite närmare sanningen med 570-650 cm svets per pipa?
Ski-Doo, om katten själv får välja
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
R8 -64
R10 -65
Oly 494 -66
Oly 277 -69
Oly 370 -69
Alpine 370 -69
Double Eagle clone -69
Ski-Boose MKII -70
Blizzard 797 -71
Blizzard Elan 776 clone -71
T'nT 292 -71
T'nT 640 -71
T'nT 775 -71
Mach Z 780 -95½
Re: Rajd trippel
Mycket imponerande! Alltid lika roligt att se expertiskunnande på detta vis.
SRX 440 -77 (8F2)
SRX 440 -78 (8H1)
SRX 440 -78 (8H1)
Re: Rajd trippel
Kan bara instämma med er andra, ruggigt snyggt byggt!
----------==Team SnoPro Sweden==---------
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................
.......................-= Yamaha =-........................
.............SR433 SRX440 SRX500 VMX540.............
.......................-= Ski-Doo =-........................
.........................TNT340RV..........................
.......................-= Kawasaki =-......................
....................Invader LTD440 4/6...................