Den energin skulle man haft idag när man förhoppningsvis lärt sig sortera ut vad som åtminstone är lite viktigtsleed skrev:i en meter pudersnö kommr man c:a 60m innan man sitter fast.
gjorde några fullskaleprov en vinter när det kommit bra med snö.
Första försöket kom jag inte över plogvallen men efter några försök och lite skottande så ...och körde fast direkt när den lite hårdare vallen tog slut. Efter några tafatta försök och mycket skottande och släpande bestämde jag mig för att go big or go home skottade bort hela plogvallen och tog sats på vägen som hade bra medlut fullt skaft ut dvs c:a 85knyck ut i snön och sen va det att "orma" sig så mycket det gick tills det tog stopp. gjorde om försöket några gånger med samma resultat. På vägen gick den lika fort som en 2cylindrig elan, fast den behövde lite mer tid på sig för det... whalbro förgasare, bröööööp, brööööp!!
*Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*
-
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
- Ort: Lövånger
Rajd Laser 440+ -77 x3
Ockelbo Laser 440+ -77x2
Skiroule 440 -76
Ockelbo 300s
Man beh
Ockelbo Laser 440+ -77x2
Skiroule 440 -76
Ockelbo 300s
Man beh
-
- Inlägg: 432
- Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
- Ort: Trönö
- Kontakt:
-
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
- Ort: Lövånger
-
- Inlägg: 432
- Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
- Ort: Trönö
- Kontakt:
bredden på 440 =15 ½ tum (halv)
bredden på 440+ =17 1/8 tum (en åttondels)
Enligt kamrat Mikke ska en Laser ha en mattlängd på 299 cm och delning 48.
Tror att han menar antalet hål i mattan på längden räknat.
1994 fanns mattor till Laser i Duells katalog, tror att Mikke har fått följande nummer därifrån:
84-800 ersätter mattan till 440 (298,5x38,0)
84-801 ersätter mattan till 440+ (298,5x43,0)
84-800 (till 440) har samma mått som en Arcticmatta som heter 84-730, men den delar på 46 hål så man måste byta drivhjul. Borde gå eftersom Mikke påstår att axeldiametern är densamma
84-801 (till 440+) har samma mått som en annan Arcticmatta som heter 84-715. Även här är delningen 46 så ett byte av drivhjul blir det.
Hittade dessa uppgifter alldeles nyss. Man glömmer lätt vad man har i gömmorna, det är ett bra tag sedan Mikke skickade det till mej.
Han hittade också en omvandlingslista på variatorremmar, så följande remmar ska passa på Laser:
Dayco Max 1032
Kimpex 90-123
Powerbloc PBX 21140
Roflex 38K1089
Bosch 9 109 241 048
Good Year 71211
Det amerikanska rem-måttet ska vara 1½ tum x 43 tum
edit. Har hittat ett remnummer till! Optibelt 3 814 10 86
bredden på 440+ =17 1/8 tum (en åttondels)
Enligt kamrat Mikke ska en Laser ha en mattlängd på 299 cm och delning 48.
Tror att han menar antalet hål i mattan på längden räknat.
1994 fanns mattor till Laser i Duells katalog, tror att Mikke har fått följande nummer därifrån:
84-800 ersätter mattan till 440 (298,5x38,0)
84-801 ersätter mattan till 440+ (298,5x43,0)
84-800 (till 440) har samma mått som en Arcticmatta som heter 84-730, men den delar på 46 hål så man måste byta drivhjul. Borde gå eftersom Mikke påstår att axeldiametern är densamma
84-801 (till 440+) har samma mått som en annan Arcticmatta som heter 84-715. Även här är delningen 46 så ett byte av drivhjul blir det.
Hittade dessa uppgifter alldeles nyss. Man glömmer lätt vad man har i gömmorna, det är ett bra tag sedan Mikke skickade det till mej.
Han hittade också en omvandlingslista på variatorremmar, så följande remmar ska passa på Laser:
Dayco Max 1032
Kimpex 90-123
Powerbloc PBX 21140
Roflex 38K1089
Bosch 9 109 241 048
Good Year 71211
Det amerikanska rem-måttet ska vara 1½ tum x 43 tum
edit. Har hittat ett remnummer till! Optibelt 3 814 10 86
Senast redigerad av 1 Laser, redigerad totalt 17 gånger.
-
- Inlägg: 432
- Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
- Ort: Trönö
- Kontakt:
Hehe, dit har inte jag hunnit heller så du är inte ensam!!!!!!!!!
Men, om du tittar i reservdelslistan som finns länkad, jag tror att drivaxeln är bland det första i del 1 så ser du hur det är uppbyggt.
Sen beror det på hur Arctics hjul/axel ser ut. Det är väl det största bekymret.
Tompa i Lycksele håller på med ett dylikt projekt, du kan ju PMa honom. Han är trevlig o hjälpsam.
Men, du måste iaf palla upp skotern, släppa på mattspänningen, ta lös kedjehuset med innehåll samt lagerhållaren på motsatta sidan. Därefter tar du ut drivaxeln.
Ska du göra detta jobbet så passa på att kolla upp lagren i bakaxeln samt de 4 boggihjulen.
Lycka till
Men, om du tittar i reservdelslistan som finns länkad, jag tror att drivaxeln är bland det första i del 1 så ser du hur det är uppbyggt.
Sen beror det på hur Arctics hjul/axel ser ut. Det är väl det största bekymret.
Tompa i Lycksele håller på med ett dylikt projekt, du kan ju PMa honom. Han är trevlig o hjälpsam.
Men, du måste iaf palla upp skotern, släppa på mattspänningen, ta lös kedjehuset med innehåll samt lagerhållaren på motsatta sidan. Därefter tar du ut drivaxeln.
Ska du göra detta jobbet så passa på att kolla upp lagren i bakaxeln samt de 4 boggihjulen.
Lycka till
-
- Inlägg: 432
- Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
- Ort: Trönö
- Kontakt:
Tack för de vänliga ordenLaser skrev:Hehe, dit har inte jag hunnit heller så du är inte ensam!!!!!!!!!
Men, om du tittar i reservdelslistan som finns länkad, jag tror att drivaxeln är bland det första i del 1 så ser du hur det är uppbyggt.
Sen beror det på hur Arctics hjul/axel ser ut. Det är väl det största bekymret.
Tompa i Lycksele håller på med ett dylikt projekt, du kan ju PMa honom. Han är trevlig o hjälpsam.
Men, du måste iaf palla upp skotern, släppa på mattspänningen, ta lös kedjehuset med innehåll samt lagerhållaren på motsatta sidan. Därefter tar du ut drivaxeln.
Ska du göra detta jobbet så passa på att kolla upp lagren i bakaxeln samt de 4 boggihjulen.
Lycka till
Kan informera att för 10 min sedan så satt min nya matta på plats efter lite bök och stök.
Jag har satt på en ockelbo laser 440-78 en matta från en Yamaha V-max 600-00= L=307xH=22x delning 2,52" det är en så kallad om jag nu har uppfattat detta rätt en med "inverterad drift"
Fick av Henrik Agutsson 2 st drivhjul från en Yamaha som har en diameter av 155, 2,25" delning och 8 kuggar och de passade på axeln super. Jag flyttade bakre sträckar bakåt ca34mm och satte in 2 st nya boggie hjul på utsidan bakom de fräre fjäder fästet för att de som är orginal hammnade mitt uppe på de "gummi kuggar" som nu finns på de nya mattorna. De bakre boggie hjulet som "suportar" matta på ovan sidan var så finurlligt utformad att de va bara att vända den 180 gradet då suportade den matta utan att dessa eländiga drivkuggar tog i ramen.
De som var problemet med detta tycker jag de var att det var jävligt bökigt att få tillbaka drivaxel, för att det finns bara ca 5mm spelrum i tunnelns fram kant.
Men nu har jag hållit på med detta i 3 kvällar så nu är det lite vila .....tills i morgon då skall jag ge mig på sekundär variatorn som skivorna har spruckit i fästena på. Skall prova att svarva till två nya skivor från en modern skidoo som skall passa på de grejor som är orginal.
Tomas
-
- Inlägg: 432
- Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
- Ort: Trönö
- Kontakt:
Varsågod!Tompa skrev: Tack för de vänliga orden
Tomas
Det är ju sant!
Intressant projekt, kan bara hålla med!!!!!!! det är väldigt trångt att böka med framaxeln och mattan....till o med när det "bara" är originalmattan..
Projektet med variatorskivorna är mycket intressant eftesom det verkar som Laser drogs med stora problem där. I stort sett alla jag sett har haft spår av haveri mm.
I de flesta fall har det byts till stålskivor, verkar vara Skidoo. Har till o med en sekundär som var modifierad med rörlig skiva och Helix från Everest.
Så, lycka till :arrow774:
[
Intressant projekt, kan bara hålla med!!!!!!! det är väldigt trångt att böka med framaxeln och mattan....till o med när det "bara" är originalmattan..
Projektet med variatorskivorna är mycket intressant eftesom det verkar som Laser drogs med stora problem där. I stort sett alla jag sett har haft spår av haveri mm.
I de flesta fall har det byts till stålskivor, verkar vara Skidoo. Har till o med en sekundär som var modifierad med rörlig skiva och Helix från Everest.
Så, lycka till :arrow774:[/quote]
Ja haveri verkar vara ett stort problem, minns i ungdomens dagar när denna exploderade långt hemifrån och man med en arg far skulle hämta hem eländet , de var inte en rolig stund. Och de skivor som sitter på den nu var hela inför ovalkörningen, dock så verkar det som att de håller bara 6 varv på full makaron runt travbanan = 6km innan de börjar spricka . Men jag får väl se i eftermiddag hur de som jag tänkt modifiera ser ut , verkar som det är TRA skivor.
Tomas
Intressant projekt, kan bara hålla med!!!!!!! det är väldigt trångt att böka med framaxeln och mattan....till o med när det "bara" är originalmattan..
Projektet med variatorskivorna är mycket intressant eftesom det verkar som Laser drogs med stora problem där. I stort sett alla jag sett har haft spår av haveri mm.
I de flesta fall har det byts till stålskivor, verkar vara Skidoo. Har till o med en sekundär som var modifierad med rörlig skiva och Helix från Everest.
Så, lycka till :arrow774:[/quote]
Ja haveri verkar vara ett stort problem, minns i ungdomens dagar när denna exploderade långt hemifrån och man med en arg far skulle hämta hem eländet , de var inte en rolig stund. Och de skivor som sitter på den nu var hela inför ovalkörningen, dock så verkar det som att de håller bara 6 varv på full makaron runt travbanan = 6km innan de börjar spricka . Men jag får väl se i eftermiddag hur de som jag tänkt modifiera ser ut , verkar som det är TRA skivor.
Tomas
Söker ett orginal drivhjul
Hej
När jag demonterade orginal drivhjul så råkade jag knäcka de ena (hade för bråttom). Finns det någon som har ett över till en Ockelbo Laser -77 som jag kan köpa?
Tomas
När jag demonterade orginal drivhjul så råkade jag knäcka de ena (hade för bråttom). Finns det någon som har ett över till en Ockelbo Laser -77 som jag kan köpa?
Tomas
Hej! om ni går in på www.4ever300.com-nostalgi-ockelboracing-galleri 2, så ser ni en bild på fabriken mest troligt från då affären gick av stapeln.
Mvh Per
Mvh Per
Laser skrev:Ett utdrag ur artikeln om Ockelbos historia om hur Laseraffären skulle ha gått till:
"Men en sak hade man inte och det var en sportigare skoter!
–Stämmer, säger Seved. Ockelbo marknadsfördes som arbets- bruks och kombimaskiner. Men det fanns ett undantag som egentligen var två och det var Ockelbo Sport, mera känd som Ockelbo Laser 440 och 440+. En läcker amerikanskinspirerad sportmaskin som presenterades till säsongen 1977. Med sin 2-cylindriga Kohlermotor på 438 kubik var Lasern en hel del att åka med. Motorn gav 40 hästkrafter. Och jag minns att det var rätt mycket då. Den gick hur som helst mycket bra, men vibrerade då motorn var något ”uppskrämd”. Överlevande exemplar har nog samlarvärde idag, tillägger han.
Men egentligen var Lasern i grunden ingen Ockelboskoter utan en ”upptejpad” Skiroule-maskin från Kanada! Och den så kallade Skiroule-affären började för Ockelbos del med att Greiff-Motor som var generalagent för Kohlermotorn hade fått ett ”insidertips” genom kontakter i Kanada. Den inofficiella nyheten var att det fanns ett större parti sportskotrar till salu hos Skiroulefabriken. Eskil Carlsson och Lennart Valler åkte över på vårvintern 1976. Men väl där anade bägge två att något var fel, då det bara var några gubbar som arbetade i den stora fabriken. I fabrikslagret stod emellertid 402 Skiroulemaskiner ordentligt förpackade och leveransklara i trähäckar. Affären gjordes i alla fall upp och de tre flög hem. Under en mellanlandning träffade man på en representant för den svenska Yamahaimportören. Denne kunde då tala om att Skirolulefabriken precis gått i konkurs! För att rädda de nyss inköpta sportskotrarna från att försvinna i konkursen, beslöt man på stående fot att ordna frakten till Skandinavien. Detta lyckades också. Men trots bra fartresurser och en mycket modern design, blev skotrarna inte den succé man hoppats på. Så det kom att ta närmare tre år innan den sista Skiroule/Ockelbo Laser såldes."
Text:Per Ericsson
Ja det stämmer, gå in på www.4ever300.com istället och klicka dej vidare.
/Per
/Per
-
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
- Ort: Lövånger
Re: Söker ett orginal drivhjul
Självklart!!!Tompa skrev:Hej
När jag demonterade orginal drivhjul så råkade jag knäcka de ena (hade för bråttom). Finns det någon som har ett över till en Ockelbo Laser -77 som jag kan köpa?
Tomas
Rajd Laser 440+ -77 x3
Ockelbo Laser 440+ -77x2
Skiroule 440 -76
Ockelbo 300s
Man beh
Ockelbo Laser 440+ -77x2
Skiroule 440 -76
Ockelbo 300s
Man beh