*Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*
*Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*
ja det är ju ett mytomsbundet fruktat översnö fordon den hära laser .
så efter lite påtryckningar så skall vi ju självklart ha en laser tråd !! och då får det gärna vara fakta och myter, men bara om lasern... okej
så efter lite påtryckningar så skall vi ju självklart ha en laser tråd !! och då får det gärna vara fakta och myter, men bara om lasern... okej
Klart De!
OM vi alla hjälps åt att skriva in vad vi hört/vet/får reda på så borde det som verkligen gäller "utkristallisera sig"
Så jag börjar.
Ockelbo köpte in drygt 400 stycken Skiroule Laser under det andra halvåret 1976. Man tog in både 440 och 440+, skillnaden ligger i mattbredden.
Allt detta finns nedtecknat i en artikelserie om Ockelbos historia, skriven av Per Eriksson. Kom inte i håg vilken tidning men det kan jag återkomma om.
Innan dess ska en firma ha importerat och sålt Skiroule som märke, dvs inget dekalbyte av tillverkare. Jag har ett rykte om att den kan ha hetat Stenmarks Maskin. Detta är obekräftat.
De flesta Ockelbo o Rajd Laser såldes som 1977 års modell. I själva verket är de flesta tillverkade under 1975 och tidigt 1976. Längst bak på höger sida av chassit, strax bakom stötdämparen kan man finna en dekal från Kanadensisk myndighet med ett "VIN-date". Jag har en maskin som svenskt reg. som 1977 men med VIN-date november 1975.
Jag tar gärna emot "din" Lasers chassinummer, ev.svenskt regnummer mm till det register som jag påbörjat.
Det finns en uppgift på att en av dessa Laser är inreggad så sent som i oktober 1980.
OM vi alla hjälps åt att skriva in vad vi hört/vet/får reda på så borde det som verkligen gäller "utkristallisera sig"
Så jag börjar.
Ockelbo köpte in drygt 400 stycken Skiroule Laser under det andra halvåret 1976. Man tog in både 440 och 440+, skillnaden ligger i mattbredden.
Allt detta finns nedtecknat i en artikelserie om Ockelbos historia, skriven av Per Eriksson. Kom inte i håg vilken tidning men det kan jag återkomma om.
Innan dess ska en firma ha importerat och sålt Skiroule som märke, dvs inget dekalbyte av tillverkare. Jag har ett rykte om att den kan ha hetat Stenmarks Maskin. Detta är obekräftat.
De flesta Ockelbo o Rajd Laser såldes som 1977 års modell. I själva verket är de flesta tillverkade under 1975 och tidigt 1976. Längst bak på höger sida av chassit, strax bakom stötdämparen kan man finna en dekal från Kanadensisk myndighet med ett "VIN-date". Jag har en maskin som svenskt reg. som 1977 men med VIN-date november 1975.
Jag tar gärna emot "din" Lasers chassinummer, ev.svenskt regnummer mm till det register som jag påbörjat.
Det finns en uppgift på att en av dessa Laser är inreggad så sent som i oktober 1980.
Passa dej PLUSSS
Du vet inte vad du släppt lös!!!
Jag var tyvärr lite väl snabb med namnet på firman som importerat Skiroule innan Ockelbo-affären.
Det rätta namnet, enligt ett infoblad för Rajd återförsäljare daterat 1976-11-24, är STENMANS I GAMMELSTAD.
(citat) "Ytterligare en orsak att vi valde Laser är att en återförsäljare i Ockelbo-gänget-Stenmans i Gammelstad-har tidigare importerat Laser (Skiroule) och skaffat sig god erfarenhet av maskinen..." (slut citat)
De 400 importerade maskinerna borde ha kommit till Sverige på hösten 1976. Det finns en monteringsanvisning, daterad 1976-10-22, som visar vad som måste ändras för att kraven från TSV (Trafiksäkerhetsverket) skulle uppfyllas.
Det var "skidskydden", dvs den rörbåge som är fastskruvad runt kanten på skidspetsen, bakåtvänd reflex, skidhållarremmar, nödstopp samt skylthållare på huven. Det skulle också monteras ett handbromshandtag på transmissionskåpan samt monteras en wire mellan detta och bromsoket.
Denna anvisning på 6st. A4-sidor kom med ett brev till återförsäljarna (ÅF) daterat 1976-11-02.
Rajd ber ÅF att montera dessa detaljer samt leveransserva och för det fick ÅF 200kr/färdigställd maskin.
Tyvärr har jag ingen möjlighet att scanna allt detta
Nu ska jag ut i Boa å leta Laserdelar-provkörning i morron!
fortsättning följer............
Du vet inte vad du släppt lös!!!
Jag var tyvärr lite väl snabb med namnet på firman som importerat Skiroule innan Ockelbo-affären.
Det rätta namnet, enligt ett infoblad för Rajd återförsäljare daterat 1976-11-24, är STENMANS I GAMMELSTAD.
(citat) "Ytterligare en orsak att vi valde Laser är att en återförsäljare i Ockelbo-gänget-Stenmans i Gammelstad-har tidigare importerat Laser (Skiroule) och skaffat sig god erfarenhet av maskinen..." (slut citat)
De 400 importerade maskinerna borde ha kommit till Sverige på hösten 1976. Det finns en monteringsanvisning, daterad 1976-10-22, som visar vad som måste ändras för att kraven från TSV (Trafiksäkerhetsverket) skulle uppfyllas.
Det var "skidskydden", dvs den rörbåge som är fastskruvad runt kanten på skidspetsen, bakåtvänd reflex, skidhållarremmar, nödstopp samt skylthållare på huven. Det skulle också monteras ett handbromshandtag på transmissionskåpan samt monteras en wire mellan detta och bromsoket.
Denna anvisning på 6st. A4-sidor kom med ett brev till återförsäljarna (ÅF) daterat 1976-11-02.
Rajd ber ÅF att montera dessa detaljer samt leveransserva och för det fick ÅF 200kr/färdigställd maskin.
Tyvärr har jag ingen möjlighet att scanna allt detta
Nu ska jag ut i Boa å leta Laserdelar-provkörning i morron!
fortsättning följer............
-
- Inlägg: 432
- Blev medlem: 12 dec 2008, 20:44
- Ort: Trönö
- Kontakt:
-
- Inlägg: 390
- Blev medlem: 06 jan 2008, 01:51
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
Jag vill bara flika in att det finns ett "Stenmarks Maskin" i Tärnaby..Laser skrev:Klart De!
OM vi alla hjälps åt att skriva in vad vi hört/vet/får reda på så borde det som verkligen gäller "utkristallisera sig"
Så jag börjar.
Ockelbo köpte in drygt 400 stycken Skiroule Laser under det andra halvåret 1976. Man tog in både 440 och 440+, skillnaden ligger i mattbredden.
Allt detta finns nedtecknat i en artikelserie om Ockelbos historia, skriven av Per Eriksson. Kom inte i håg vilken tidning men det kan jag återkomma om.
Innan dess ska en firma ha importerat och sålt Skiroule som märke, dvs inget dekalbyte av tillverkare. Jag har ett rykte om att den kan ha hetat Stenmarks Maskin. Detta är obekräftat.
De flesta Ockelbo o Rajd Laser såldes som 1977 års modell. I själva verket är de flesta tillverkade under 1975 och tidigt 1976. Längst bak på höger sida av chassit, strax bakom stötdämparen kan man finna en dekal från Kanadensisk myndighet med ett "VIN-date". Jag har en maskin som svenskt reg. som 1977 men med VIN-date november 1975.
Jag tar gärna emot "din" Lasers chassinummer, ev.svenskt regnummer mm till det register som jag påbörjat.
Det finns en uppgift på att en av dessa Laser är inreggad så sent som i oktober 1980.
Att k
Jajamän, nu är det upp till oss som har info, bilder eller annat att fylla denna tråden med.
Enligt uppgift kom Lasern som modell 1974, med dubbla förgasare och dubbla utblås. Infon finns på en amerikansk sida med massor av skoterbroschyrer, tyvärr kan jag inte lägga in en länk här för då blir man spärrad. Både jag och Lasermannen har provat.
Enligt uppgift kom Lasern som modell 1974, med dubbla förgasare och dubbla utblås. Infon finns på en amerikansk sida med massor av skoterbroschyrer, tyvärr kan jag inte lägga in en länk här för då blir man spärrad. Både jag och Lasermannen har provat.
-
- Inlägg: 94
- Blev medlem: 05 jan 2008, 20:02
- Ort: Bergsviken-Piteå
Va kul med en Lazer-tråd Själv vet jag inte så mycket
om dom, bara att det var en mycket cool modell och då jag
ville hitta mig en "värsting" från förr blev valet lätt. Har ju som
kanske bekant moddat min en del men det var för att den var
i så dåligt skick, och det är modifiering som jag gillar att pyssla med.
Hoppas kunna lära mig lite mera Lazer fakta på denna tråd...
om dom, bara att det var en mycket cool modell och då jag
ville hitta mig en "värsting" från förr blev valet lätt. Har ju som
kanske bekant moddat min en del men det var för att den var
i så dåligt skick, och det är modifiering som jag gillar att pyssla med.
Hoppas kunna lära mig lite mera Lazer fakta på denna tråd...
Pro Rajd Lazer 503 R -77
Ockelbo 643 HCR -82
Trapper 602 -80
Snöskroters Piteå
Ockelbo 643 HCR -82
Trapper 602 -80
Snöskroters Piteå
-
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 21 okt 2008, 12:19
- Ort: Lövånger
Som Laser skrev tidigare kom Lasern -74, Nog kan väl nån som inte är helt förlorade som undertecknad och Laser tex. hålla med om att dom var tidigt ute!
Senast redigerad av 1 Lasermannen, redigerad totalt 4 gånger.
Rajd Laser 440+ -77 x3
Ockelbo Laser 440+ -77x2
Skiroule 440 -76
Ockelbo 300s
Man beh
Ockelbo Laser 440+ -77x2
Skiroule 440 -76
Ockelbo 300s
Man beh
Hej mitt märke finns inte kvar verkar som de är upplöst av all lössnöåkning, finns det någe annat sätt att kolla den verkliga åldern på raketen?Laser skrev:Klart De!
OM vi alla hjälps åt att skriva in vad vi hört/vet/får reda på så borde det som verkligen gäller "utkristallisera sig"
Så jag börjar.
Ockelbo köpte in drygt 400 stycken Skiroule Laser under det andra halvåret 1976. Man tog in både 440 och 440+, skillnaden ligger i mattbredden.
Allt detta finns nedtecknat i en artikelserie om Ockelbos historia, skriven av Per Eriksson. Kom inte i håg vilken tidning men det kan jag återkomma om.
Innan dess ska en firma ha importerat och sålt Skiroule som märke, dvs inget dekalbyte av tillverkare. Jag har ett rykte om att den kan ha hetat Stenmarks Maskin. Detta är obekräftat.
De flesta Ockelbo o Rajd Laser såldes som 1977 års modell. I själva verket är de flesta tillverkade under 1975 och tidigt 1976. Längst bak på höger sida av chassit, strax bakom stötdämparen kan man finna en dekal från Kanadensisk myndighet med ett "VIN-date". Jag har en maskin som svenskt reg. som 1977 men med VIN-date november 1975.
Jag tar gärna emot "din" Lasers chassinummer, ev.svenskt regnummer mm till det register som jag påbörjat.
Det finns en uppgift på att en av dessa Laser är inreggad så sent som i oktober 1980.
Tomas
Ritning på kort styrskena till Laser
God Morgon
Att de skall ta en sådan evinnerlig tid att få in en läsbar ritning
Men nu verkar de fungera. Jag har nu testat att tillverka korta styrstål till Laser för att man skall slippa borra onödiga hål i sina nya plastskidor, samt för att det är enklare att byta korta. Gjorde en test repa i går kväll och det bettade otroligt bra.
Tomas
Att de skall ta en sådan evinnerlig tid att få in en läsbar ritning
Men nu verkar de fungera. Jag har nu testat att tillverka korta styrstål till Laser för att man skall slippa borra onödiga hål i sina nya plastskidor, samt för att det är enklare att byta korta. Gjorde en test repa i går kväll och det bettade otroligt bra.
Tomas
Tompa skrev: Hej mitt märke finns inte kvar verkar som de är upplöst av all lössnöåkning, finns det någe annat sätt att kolla den verkliga åldern på raketen?
Tomas
JAg har samlat på mej några chassinummer mm info somjag håller på att sammanställa så, om jag får in nog många chassinummer och någon fler VIN-date så borde jag kunna räkna ut på ett ungefär om maskinen är gjord 1975 eller 76.
MEN, det krävs fler VIN-date tillsammans med chassinummer.