Okej, men den sladden som är över vad kan de va? Finns det nån fler sladd i nån nyare modell som motorn kan vara från, ska jag bara skita i den eller?Sm-x skrev:Grön brukar vara lyse på/av asså från tändningslåset till svänhjulet
Et 340 renovering
Okej, jag har kommit fram till att slangen jag visade ska vara nån slags dränering om skotern skulle välta??
Sen va de ju dehär me kedjehusoljan, har rett ut vilken olja de ska va (400cc, 70 -80w om nån undrar), men hur mycket ska de vara, och hur får jag ut den gamla? Eller det kanske man inte behöver? Jag har öppnat gummipluggen, rann inte ut nåt, stack ner en skruvmejsel så mycke det gick och de komm ingen olja på den Då är det för lite va?
Är tacksam för svar.
Sen va de ju dehär me kedjehusoljan, har rett ut vilken olja de ska va (400cc, 70 -80w om nån undrar), men hur mycket ska de vara, och hur får jag ut den gamla? Eller det kanske man inte behöver? Jag har öppnat gummipluggen, rann inte ut nåt, stack ner en skruvmejsel så mycke det gick och de komm ingen olja på den Då är det för lite va?
Är tacksam för svar.
-
- Inlägg: 120
- Blev medlem: 08 okt 2008, 15:41
- Ort: Vilhelmina - Laxbäcken
- Kontakt:
Här har du lite bra läsning http://www.vintagesnow.com/Yamaha_files/ET340_80.pdf
Mycket bra TackarBrännström skrev:Här har du lite bra läsning http://www.vintagesnow.com/Yamaha_files/ET340_80.pdf
Men jag hittade inget om oljan mer än att man ska kolla var 500:ade mil, så nu efter 1300 är det nog dags
Blev ingen provstart igår, ska göra de idag istället.
Men först måste jag ha snabb hjälp med den här kedjehusoljan!
Det finns ju en gummiplugg, om jag tar bort den rinner det inget.
Sen finns det ju en skruv i sidan som jag också tog bort, men inget rann där heller. Men bara för att det inte rinner där betyder det ju inte att det är tomt?
Hur ska jag göra? Ska jag bara fylla på utan att ta ut den gamla oljan? Och hur mycket ska det vara?
Jag har inte hittat nån plugg under kedjehuset.
TACKSAM FÖR SNABB HJÄLP!
Men först måste jag ha snabb hjälp med den här kedjehusoljan!
Det finns ju en gummiplugg, om jag tar bort den rinner det inget.
Sen finns det ju en skruv i sidan som jag också tog bort, men inget rann där heller. Men bara för att det inte rinner där betyder det ju inte att det är tomt?
Hur ska jag göra? Ska jag bara fylla på utan att ta ut den gamla oljan? Och hur mycket ska det vara?
Jag har inte hittat nån plugg under kedjehuset.
TACKSAM FÖR SNABB HJÄLP!
PREMIÄRTUREN AVKLARAD !
Riktigt skönt!
Farsan ville filma det också så den är här:
(klicka på bilden)
Hade dock inga styrstål så den gick knappt att styra, det är därför jag kör så långsamt... Sen vart de nåt lagg med ljudet på filmen också...
Men nu går den iallafall, behövs lite justeringar, det var borta en glidklack till sekundärvariatorn såg jag, och sen vibrerar nånting som jag inte vet vad det är, men de är ju lungt
- marino carlsson
- Sponsor medlem
- Inlägg: 5030
- Blev medlem: 15 mar 2007, 21:41
- Ort: Lycksele, Sweden
- Kontakt:
Farten tror jag mer beror på att de såg ut att vara lite väl djup snö för den sortens skotermärke Ingen fler som hörde hur gashandtaget tog mot styret..
http://www.retroevent.se
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Yamaha SRX440 -79 (Projekt)
Skidoo Tundra Xtreme -12
Samt nå lik i garderoben
Collll!!
det dar med farten gar ju att sjustera med film hastigheten
bara att speeda pa filmen
det dar med farten gar ju att sjustera med film hastigheten
bara att speeda pa filmen
SRX 440 -79
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
RUSCH "AMF" dubbelbandare MAG 340 -74
RUSCH R11 Wankel -71
RUSCH R11 Sachs SA280 -70
RUSCH R11 Sachs SA280 -69
RUSCH R1 ILO L297 19hk -68
kohler 440 f/c motor 2st
( LYNX G-type Rave 670 -00)
http://www.stm.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Haha, felet me ljudet var att de inte riktigt var synkad me filmen... Den lät sådär i verkligheten också xDSm-x skrev:Bukplåten skulle du ha hamrat till med en gummi klubba medans du hade lös motor´n, bra du sa det var knas med ljudet, jag trode du hade renoverat en 250 he he
Och efter ett tag började den gå sämre och sämre, vibrerade som fasen och gick knappt att gasa. Så jag fick stanna av motorn och undersöka vad de kunde va, och då upptäckte farsan att vevaxeln gick att lyfta upp några millimeter i vissa lägen
Så de blev ett till motorbyte
Dock på Marcus (Funnycar, han hade även sålt den andra motorn till mig) bekostnad
Stort tack till honom, för de var egentligen inte hans fel, nån ägare före honom hade varit och "moddat" vevaxeln xD
Dom hade visst tagit bort dom yttre lagrena å allt va de va, så axeln var helt krokig
Och han hade aldrig använt motorn innan han sålde den till mig...
Dock funkade inte den motorns tändplatta ihop med CDI-boxen, så jag fick byta tändplatta, men då hade ju Marcus kvar tändplattan från den ALLRA första motorn som hörde ihop med cdiboxen.... Så de blev ju bra å billigt (gratis)
Så då var de bara att montera ihop allt igen å starta...
Så gick den ett tag men pajjade IGEN igår...
Hahah, näe men jag tror att det bara är tändstiften... mer info här: http://skoter.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=2726
Fortsättning yeeeyyy....
Hade tänkt att fortsätta åtgärda lite diverse defekter nu, så den ska gå bra nästa år, utan haverier efter varje tur som de va den här vintern
Funderar nästan på att ringa Yamaha och fråga vad dom menar med det här reklambladet:
För mig har då snön varit betydligt mer pålitlig än skotern?
Lista på defekter/ utseendemässiga fel:
- Den startar bara på startgas eller efter 4000000 drag, och sen stannar den ibland när man kör också.
- Avgasröret läcker
- Skoningar på mattan saknas på ena sidan
- Hastighetsmätaren funkar inte
- Buken sticker ut utanför huven på vissa ställen
- Stänklappen är kapad och har en massa små hål
- Fästena till gummistopparna som ska hindra den bakre dämpningsarmen i boogien från att slå i mattan då den dämpar igenom har gått sönder.
- Bensinnivåröret är skitigt så de går inte att se nivån i det. (konstigt nog går det inte att få tag i en genomskinlig slang som tål bensin, så jag måste nog ha en orginaldel om den inte går att rengöra)
- Buken är bucklig som fan (ska inte åtgärdas, iallafall inte i år, kanske slår ut nån buckla på sidan om de går)
Upptäckte som sagt under vintern att alla skoningar på ena sidan av mattan hade gått av... (troligen för att fästet till ena fjädern hade gått sönder så fjädern tagit i mattan och slagit av alla skoningar. Bytte dock de fästet när jag reparerade boogien, så dom gick troligen inte av i min ägo... slarvigt av mig att inte se det vid köpet, de hade man ju kunna pruta lite på... men, whatever...)
...tänkte väl att de inte spelar så stor roll, jag kör tills den går av, men sen fick jag erbjudande på en hyffsat fräsch origigal matta med alla skoningar kvar för 200 spänn, så jag slog till =).
Snygg höjning? (skojar, den hänger i ett träd... bara så ingen blir upprörd )
Hittade felet varför hastighetsmätaren inte funkar... ska försöka få tag på en fungerande begagnad...
Med fjädrarna ur läge får man ett skönt isracing stuk
( nej, jag vet att man inte kan köra med dom ur läge, jag vet ju vad som händer av egen erfarenhet )
Sånt här är förstås helt oacceptabelt =)
Har länge försökt få till den men det har aldrig blivit riktigt perfekt, men nu fick jag till den.
Bilderna talar för sig själv:
Har ingen bild på hur det blev, men buken sticker inte ut nån stans nu iallafall
Vad kan dehär vara måntro?
Russin i skarp inzoomning eller buken på min Yamaha?
För att skjuta upp dom allvarligare problemen så började jag polera lite på bandtunneln istället
Efter =)
Sen så ska jag försöka svetsa igen den här sprickan i avgasröret med stor risk för att jag svetsar hål på det då mina svetsarerfarenheter är tämligen bristfälliga. Men vi får se hur de blir...
Jag tänkte satsa på att köpa en ny förgasare, då micuni spjällaren inte är direkt känd för att vara den bästa. Låter de vettigt?
De var allt för den här gången. Kommentera mycket nu =)
Hade tänkt att fortsätta åtgärda lite diverse defekter nu, så den ska gå bra nästa år, utan haverier efter varje tur som de va den här vintern
Funderar nästan på att ringa Yamaha och fråga vad dom menar med det här reklambladet:
För mig har då snön varit betydligt mer pålitlig än skotern?
Lista på defekter/ utseendemässiga fel:
- Den startar bara på startgas eller efter 4000000 drag, och sen stannar den ibland när man kör också.
- Avgasröret läcker
- Skoningar på mattan saknas på ena sidan
- Hastighetsmätaren funkar inte
- Buken sticker ut utanför huven på vissa ställen
- Stänklappen är kapad och har en massa små hål
- Fästena till gummistopparna som ska hindra den bakre dämpningsarmen i boogien från att slå i mattan då den dämpar igenom har gått sönder.
- Bensinnivåröret är skitigt så de går inte att se nivån i det. (konstigt nog går det inte att få tag i en genomskinlig slang som tål bensin, så jag måste nog ha en orginaldel om den inte går att rengöra)
- Buken är bucklig som fan (ska inte åtgärdas, iallafall inte i år, kanske slår ut nån buckla på sidan om de går)
Upptäckte som sagt under vintern att alla skoningar på ena sidan av mattan hade gått av... (troligen för att fästet till ena fjädern hade gått sönder så fjädern tagit i mattan och slagit av alla skoningar. Bytte dock de fästet när jag reparerade boogien, så dom gick troligen inte av i min ägo... slarvigt av mig att inte se det vid köpet, de hade man ju kunna pruta lite på... men, whatever...)
...tänkte väl att de inte spelar så stor roll, jag kör tills den går av, men sen fick jag erbjudande på en hyffsat fräsch origigal matta med alla skoningar kvar för 200 spänn, så jag slog till =).
Snygg höjning? (skojar, den hänger i ett träd... bara så ingen blir upprörd )
Hittade felet varför hastighetsmätaren inte funkar... ska försöka få tag på en fungerande begagnad...
Med fjädrarna ur läge får man ett skönt isracing stuk
( nej, jag vet att man inte kan köra med dom ur läge, jag vet ju vad som händer av egen erfarenhet )
Sånt här är förstås helt oacceptabelt =)
Har länge försökt få till den men det har aldrig blivit riktigt perfekt, men nu fick jag till den.
Bilderna talar för sig själv:
Har ingen bild på hur det blev, men buken sticker inte ut nån stans nu iallafall
Vad kan dehär vara måntro?
Russin i skarp inzoomning eller buken på min Yamaha?
För att skjuta upp dom allvarligare problemen så började jag polera lite på bandtunneln istället
Efter =)
Sen så ska jag försöka svetsa igen den här sprickan i avgasröret med stor risk för att jag svetsar hål på det då mina svetsarerfarenheter är tämligen bristfälliga. Men vi får se hur de blir...
Jag tänkte satsa på att köpa en ny förgasare, då micuni spjällaren inte är direkt känd för att vara den bästa. Låter de vettigt?
De var allt för den här gången. Kommentera mycket nu =)
Senast redigerad av 3 Lindh, redigerad totalt 5 gång.