Original bestyckning Ockelbo 5000 -83 trögstartad
Original bestyckning Ockelbo 5000 -83 trögstartad
Någon som vet vad det ska vara för storlek på munstyckena Ockelbo 5000 Mikuni vm med rotax 377 motor? Den är svårstartad elstart som tur är men man får nöta länge. Bränslepumpen är utbytt mot elektrisk av tidigare ägare funderar på om det är fel pump för ändamålet pumpar på som FN ska väl vara en pump anpassad för förgasare. Vad kan man mer kolla upp när den är svårstartad? Verkar sura ner sig när jag kollar stiften
Yamaha SS 440 -82 Mikuni VM förgasare med öppet luftfilter
Re: Original bestyckning Ockelbo 5000 -83 trögstartad
Du har ju info i verkstadshandboken som jag mejlade.
1983 och 1984 har samma bestyckning.
1983 och 1984 har samma bestyckning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Original bestyckning Ockelbo 5000 -83 trögstartad
Tack vet du vad det ska vara för komp i den?
Yamaha SS 440 -82 Mikuni VM förgasare med öppet luftfilter
Re: Original bestyckning Ockelbo 5000 -83 trögstartad
Olika kompressionstestare visar olika beroende på tillverkare och inköpspris.
Det viktiga är att värdena är lika på båda cylindrar.
Men med en någorlunda pålitlig provare så bör värdet ligga mellan 8 och 10 kg, men lika på båda som sagt.
Elektrisk pump är lite överkurs, men så länge flottörnålen håller tätt vid fullt tryck så är det toppenbra.
Är den svårstartad så är det troligtvis igensatta kanaler och munstycken i förgasaren, alternativt sugs det tjuvluft vid insug, vevaxeltätningar eller cylinderfot.
Startar den till bra om den får en "sup" direkt i tändstiftshålen? Om den gör det så är nog problemet tjuvluft på vägen från förgasare till förbränningsrum, alternativt tätt igenom förgasaren. Men med choke borde den starta oavsett om det är täta munstycken.
Har du primerpump på den? Om du har det så kolla att slangen från pumpen till insug är hel, annars så kan den suga tjuvluft via den.
Tjuvluft testar du med att spraya startgas mot alla punkter som jag nämnde när motorn går på tomgång, ändrar sig varvtalet vid någon sprayning så har du läckage där.
Är det CDI-tändning eller brytarspetsar på motorn?
Slitna brytarspetsar kan ge felaktig tändpunkt och problem med både start och körning.
Det viktiga är att värdena är lika på båda cylindrar.
Men med en någorlunda pålitlig provare så bör värdet ligga mellan 8 och 10 kg, men lika på båda som sagt.
Elektrisk pump är lite överkurs, men så länge flottörnålen håller tätt vid fullt tryck så är det toppenbra.
Är den svårstartad så är det troligtvis igensatta kanaler och munstycken i förgasaren, alternativt sugs det tjuvluft vid insug, vevaxeltätningar eller cylinderfot.
Startar den till bra om den får en "sup" direkt i tändstiftshålen? Om den gör det så är nog problemet tjuvluft på vägen från förgasare till förbränningsrum, alternativt tätt igenom förgasaren. Men med choke borde den starta oavsett om det är täta munstycken.
Har du primerpump på den? Om du har det så kolla att slangen från pumpen till insug är hel, annars så kan den suga tjuvluft via den.
Tjuvluft testar du med att spraya startgas mot alla punkter som jag nämnde när motorn går på tomgång, ändrar sig varvtalet vid någon sprayning så har du läckage där.
Är det CDI-tändning eller brytarspetsar på motorn?
Slitna brytarspetsar kan ge felaktig tändpunkt och problem med både start och körning.
Re: Original bestyckning Ockelbo 5000 -83 trögstartad
Tackar för svar. Funderar på vevaxeltätningar kanske är därför dom har installerat elektrisk bränslepump. Är det mycket jobb att byta packboxar? Måste man klyva motorn?
Yamaha SS 440 -82 Mikuni VM förgasare med öppet luftfilter
Re: Original bestyckning Ockelbo 5000 -83 trögstartad
För kännedom för andra som söker
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yamaha SS 440 -82 Mikuni VM förgasare med öppet luftfilter