Ockelbo Poro -85
Re: Ockelbo Poro -85
Vad är de för slags variator som sitter på en Poro? Behöver en till min men vet inte vad för slags variator det är och hittar inte någon information om det
Re: Ockelbo Poro -85
Behöver hjälp
Får inte min Poro att starta, den har kompression den får bränsle och den har gnista. Vet inte varför den inte startar
Får inte min Poro att starta, den har kompression den får bränsle och den har gnista. Vet inte varför den inte startar
- swampen
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
- Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
- Kontakt:
Re: Ockelbo Poro -85
Om de är Fakta att den får bränsle och har komprisson och gnista, så återstår nästan bara att gnistan isåfall kommer på fel ställe. Eller att den får för Mycke bränsle och surar/kvävet stiftet.?
De sitter väll en Vacumslang på vevhuset till nån slags bensinpump får jag förutsätta, extern eller intern i förgasaren, om de är nått läckage i membranen i pumpen så kan bensin sugas in i vevhuset tex. Packboxarna på vevaxeln kan ju också ställa till mystiska problem om dom drar tjuvlift!.
Startar den på startgas i stifthålet?
De sitter väll en Vacumslang på vevhuset till nån slags bensinpump får jag förutsätta, extern eller intern i förgasaren, om de är nått läckage i membranen i pumpen så kan bensin sugas in i vevhuset tex. Packboxarna på vevaxeln kan ju också ställa till mystiska problem om dom drar tjuvlift!.
Startar den på startgas i stifthålet?
Rajden ärFavoriten!
Re: Ockelbo Poro -85
Vi har provat med startgas och den startar inte då heller. Ska kolla hur vacumslangen ser ut
Re: Ockelbo Poro -85
Testa att din gnista är stark nog under kompression.
Att man har gnista på tändstiftet ute i fria luften säger inget om hur gnistan ser ut under kompression.
Ju högre lufttryck tändstiftet befinner sig i, desto svårare blir det för gnistan att hoppa mellan tändstiftets elektroder.
Om tändsystemet ska klara att ge en 0,6 mm lång gnista underkompression måste den klara en tio gånger längre gnista ute i fria luften. Ta ett fungerande tändstift och klipp av sidoelektroden. Då får man ett gnistgap på 3-5 mm. Detta stift ansluter man till tändkabeln och håller mot jord (motorns block).
När man sedan drar i startsnöret så ska det uppstå en stark och regelbunden gnista. Om tändsystemet inte klarar detta kommer det inte bli någon duglig gnista på originalstiftets 0,6 mm när det sitter i motorn.
Det behöver inte betyda att det är tändspolen som är dålig, det kan även vara tändstiftshattarna eller tändkablarna.
Att man har gnista på tändstiftet ute i fria luften säger inget om hur gnistan ser ut under kompression.
Ju högre lufttryck tändstiftet befinner sig i, desto svårare blir det för gnistan att hoppa mellan tändstiftets elektroder.
Om tändsystemet ska klara att ge en 0,6 mm lång gnista underkompression måste den klara en tio gånger längre gnista ute i fria luften. Ta ett fungerande tändstift och klipp av sidoelektroden. Då får man ett gnistgap på 3-5 mm. Detta stift ansluter man till tändkabeln och håller mot jord (motorns block).
När man sedan drar i startsnöret så ska det uppstå en stark och regelbunden gnista. Om tändsystemet inte klarar detta kommer det inte bli någon duglig gnista på originalstiftets 0,6 mm när det sitter i motorn.
Det behöver inte betyda att det är tändspolen som är dålig, det kan även vara tändstiftshattarna eller tändkablarna.
Re: Ockelbo Poro -85
Okej, jag ska prova det tack för hjälpen!
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 31 aug 2020, 22:16
Re: Ockelbo Poro -85
Äntligen stora steg framåt efter en tids uppehåll. Boggien är monterad och på plats, motor, variator, kedjehus, styre etc. Allt har gåtts igenom. Det som inte gått att fräscha upp har ersatts mot nytt. Wajrar, lager, packningar, bultar med mera.
Det som är kvar att göra:
Spänna kedja
Justera variator
El (har bara dragit tillfälligt till tändningslåset för att provstarten motorn)
Montera dynan
Montera huv
Lite annat småfix
Tvätta och polera upp
Sen är maskinen färdig och redo för Påsken. Bara ett år försent
Har några bilder med dyna och huv på plats med håller lite på dom
Det som är kvar att göra:
Spänna kedja
Justera variator
El (har bara dragit tillfälligt till tändningslåset för att provstarten motorn)
Montera dynan
Montera huv
Lite annat småfix
Tvätta och polera upp
Sen är maskinen färdig och redo för Påsken. Bara ett år försent
Har några bilder med dyna och huv på plats med håller lite på dom
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 31 aug 2020, 22:16
Re: Ockelbo Poro -85
Här har vi då resultatet. Har kvar lite småfix så som dekaler och el men den är i alla fall körklar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ockelbo Poro -85
Läckerbit
Re: Ockelbo Poro -85
Schysst! Vilket jobb.
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 31 aug 2020, 22:16
Re: Ockelbo Poro -85
Tackar. Jo det blev lite skillnad.
Har nu kopplat in lyset, målat och satt dit distanserna till regskylten, bytt styrstag (förra var för långt), monterat skidgummi, sista dekalerna etc.
Bakljus kvar att monter och koppla.
Sen har jag lite smådetaljer som ska blästras och lackad men det får ske i sommar.
Har nu kopplat in lyset, målat och satt dit distanserna till regskylten, bytt styrstag (förra var för långt), monterat skidgummi, sista dekalerna etc.
Bakljus kvar att monter och koppla.
Sen har jag lite smådetaljer som ska blästras och lackad men det får ske i sommar.
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 31 aug 2020, 22:16
Re: Ockelbo Poro -85
Före och efter. Värmde med värmepistol och sen vit däckpenna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ockelbo Poro -85
Varmluftspistol på oxiderade plastdetaljer är som magi... Funkar tydligen på gummi också
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
- Ort: Arvika
Re: Ockelbo Poro -85
Mycket tjusigt
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977