Aktiv Gul 290 -77
Aktiv Gul 290 -77
Som ny här på forumet så tänkte jag bidra med en liten projekttråd!
Fick hem min första veteranare nu i början av året. En Aktiv gul sc3 från 1977 med en Sachs 290. Fint chassi och matta, verkade även gå bra i motor. Men liksom alla gamla skotrar så är det ju en del att ordna med.
Driv och vändhjul är i akut behov av renovering, passar även på att byta lager i boggien när jag ändå har av den.
Lampor funkar ej, så ny lykta och kolla över elen och förgasare blir en av de första sakerna på att göra listan, så att man hinner åka lite denna säsong åtminstone!
Den långsiktiga planen (efter årets säsong) är att göra en totalrenovering på den. Bakre delen på chassit är i bra skick men fronten har en del att önska i form av färgsläps, rost och mindre hål (vid drivaxel-lagren). Blir nog lagning, blästring och omlackering av chassi, huv samt övriga motordelar.
Blir ett långsiktigt projekt men ska försöka hålla tråden uppdaterad under resans gång. Kommer säkert att ha lite frågor och funderingar men vet att det finns många kunniga entusiaster här på forumet så hoppas på att man kan få lite hjälp om det kommer upp frågor!
Fick hem min första veteranare nu i början av året. En Aktiv gul sc3 från 1977 med en Sachs 290. Fint chassi och matta, verkade även gå bra i motor. Men liksom alla gamla skotrar så är det ju en del att ordna med.
Driv och vändhjul är i akut behov av renovering, passar även på att byta lager i boggien när jag ändå har av den.
Lampor funkar ej, så ny lykta och kolla över elen och förgasare blir en av de första sakerna på att göra listan, så att man hinner åka lite denna säsong åtminstone!
Den långsiktiga planen (efter årets säsong) är att göra en totalrenovering på den. Bakre delen på chassit är i bra skick men fronten har en del att önska i form av färgsläps, rost och mindre hål (vid drivaxel-lagren). Blir nog lagning, blästring och omlackering av chassi, huv samt övriga motordelar.
Blir ett långsiktigt projekt men ska försöka hålla tråden uppdaterad under resans gång. Kommer säkert att ha lite frågor och funderingar men vet att det finns många kunniga entusiaster här på forumet så hoppas på att man kan få lite hjälp om det kommer upp frågor!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Aktiv Gul 290 -77
Ser fin ut. Speciellt huven verkar välbehållen.
Ska följas, kämpa på
Ska följas, kämpa på
Re: Aktiv Gul 290 -77
Nu har äntligen alla delar kommit till den första renoveringen.
Har hunnit med att polera upp variatorerna, fulla av rost å skit.
I dag fick sig förgasaren en översyn. Ett dopp i ultraljudstvätten och lite avfettning så blev den som ny igen.
Nya membran, nålventiler, munstycken bränslefilter och reglage installerade.
Nästa blir renovering av boggien. Driv och vändhjulen har sett sina bästa dagar, helt sopslut... att det ens gick att köra den innan!!
Har hunnit med att polera upp variatorerna, fulla av rost å skit.
I dag fick sig förgasaren en översyn. Ett dopp i ultraljudstvätten och lite avfettning så blev den som ny igen.
Nya membran, nålventiler, munstycken bränslefilter och reglage installerade.
Nästa blir renovering av boggien. Driv och vändhjulen har sett sina bästa dagar, helt sopslut... att det ens gick att köra den innan!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- swampen
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 15 dec 2011, 21:57
- Ort: Hällbo, Mittimellan OckelboLand och RajdLand!
- Kontakt:
Re: Aktiv Gul 290 -77
Trevligt de blir en mysigkväll i garaget ikväll å skruva ihop drivaxel/drivhjul å kedjehus , boggie då?
På så vis slipper man ju så melodifestivalen också
På så vis slipper man ju så melodifestivalen också
Rajden ärFavoriten!
Re: Aktiv Gul 290 -77
Gjorde årets miss i helgen. Rev isär hela boggien, borrat ur nitar och dit med nya lager i boogie, axlar och nya vändhjul... Sedan skulle mattan på... Inser då att jag köpt drivhjul med 2" delning i stället för 1.97.... suck... dubbelkollade på rinab för att se hur jag lyckats med detta och där stod det att 2" delning skulle passa alla aktiv med kuggdrift.. men icke! Nya drivhjul är beställa. Så det blir bara kavla upp ärmarna, riva isär och börja om. Snacka om att snubbla på målsnöret. Men men, en erfarenhet rikare!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Aktiv Gul 290 -77
Ja myskvällen slutade ju i förtret... lite kylslaget utan värme i garaget med 13 minus. Men finns det en vilja så finns det en väg! Brorsan och jag svalkade oss med en kall pilsner när det blev för varmt att skruva!
Re: Aktiv Gul 290 -77
Då va de första reparationerna färdiga och kunde äntligen göra de första längre turerna!
Fick nya drivhjul och pillade in dom i boggien igen.
Gjorde en riktig bonnkoppling med den nya volregulatorn men både fram och bakljus hoppade igång. Får vara lite provisoriskt tills jag drar om elen i den. Ny variatorem. Så blev det en liten tur! Fick mixtra lite med förgasarinställningarna och fick nog till det hyfsat. Går lite tungt i djupsnön och orkar inte varva ut ordentligt, samma sak när det bär uppför brant med det kanske är normalt med tanke på motorstorleken? Fick någon baksmäll när jag klämde upp den riktigt hårt, det blev kanske lite hett åt bränslegaserna? Men tog sig fram mycket bättre än jag hade förväntat mig!
Brorsan på sin 600.
Fick nya drivhjul och pillade in dom i boggien igen.
Gjorde en riktig bonnkoppling med den nya volregulatorn men både fram och bakljus hoppade igång. Får vara lite provisoriskt tills jag drar om elen i den. Ny variatorem. Så blev det en liten tur! Fick mixtra lite med förgasarinställningarna och fick nog till det hyfsat. Går lite tungt i djupsnön och orkar inte varva ut ordentligt, samma sak när det bär uppför brant med det kanske är normalt med tanke på motorstorleken? Fick någon baksmäll när jag klämde upp den riktigt hårt, det blev kanske lite hett åt bränslegaserna? Men tog sig fram mycket bättre än jag hade förväntat mig!
Brorsan på sin 600.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Aktiv Gul 290 -77
Ockelbon är också riktigt fin.
Re: Aktiv Gul 290 -77
Då va säsongen över och rivningen/renoveringen är igång!
Lyckades efter mycket letande på nätet hitta en avdragare för variation hos raketsport i åtvidaberg. Svenne Andersson har nytillverkade avdragare som passade aktivs gängor, i detta fall en transmissionsdrevsavdragare till en veteranmotorcykel som hade rätt dimensioner.!
Ett tips till er andra som letar avdragare till era skotrar med m25 1.5 gänga på variation.
Lite värme och våld så small den lös!
Kolven har fått lite skador så det blir definitivt en ny. Lyckligtvis hade cylindern klarat sig.
Chassit är nu strippat och redo för blästring, rosthåls-lagning och lackering.
Lyckades efter mycket letande på nätet hitta en avdragare för variation hos raketsport i åtvidaberg. Svenne Andersson har nytillverkade avdragare som passade aktivs gängor, i detta fall en transmissionsdrevsavdragare till en veteranmotorcykel som hade rätt dimensioner.!
Ett tips till er andra som letar avdragare till era skotrar med m25 1.5 gänga på variation.
Lite värme och våld så small den lös!
Kolven har fått lite skador så det blir definitivt en ny. Lyckligtvis hade cylindern klarat sig.
Chassit är nu strippat och redo för blästring, rosthåls-lagning och lackering.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Aktiv Gul 290 -77
Har varit lite stiltje under sommaren men nu blev det tid till blästring och svetsning av chassit. Lackering nästa!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Aktiv Gul 290 -77
Mycket sand blir det
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
- Ort: Arvika
Re: Aktiv Gul 290 -77
Är du kommen från Värmland? Såg de låg en NWT- tidning på bänken på en av bilderna
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Re: Aktiv Gul 290 -77
Hököga där! Stämmer heltSnöstjärnan skrev: ↑26 aug 2021, 16:30Är du kommen från Värmland? Såg de låg en NWT- tidning på bänken på en av bilderna
Re: Aktiv Gul 290 -77
Då va lackering av chassit färdig. Tvättade av med aceton och målade med Hammerite, håller tummarna att det sitter.
Motorn är riven för byte av lager och packboxar!
Motorn är riven för byte av lager och packboxar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: 17 sep 2009, 17:33
- Ort: Arvika
Re: Aktiv Gul 290 -77
Ser bra ut
Får man fråga vart i Värmland du bor?
Får man fråga vart i Värmland du bor?
Rusch R11 1969
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Sno-tric SC1 1966
Lynx 30R 1969
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 1968
Ockelbo 300 LG 1977
Re: Aktiv Gul 290 -77
Blir finfint
När du beställde avdragaren från Simtus, beställde du den direkt av honom? Med mått och gängstorlek?
Jag hittade inte avdragare M25x 1,5 på Raketsports Simtussida.
Hur fick du loss svänghjulet? Ska ju vara avdragare med M50x1 där.
När du beställde avdragaren från Simtus, beställde du den direkt av honom? Med mått och gängstorlek?
Jag hittade inte avdragare M25x 1,5 på Raketsports Simtussida.
Hur fick du loss svänghjulet? Ska ju vara avdragare med M50x1 där.
Re: Aktiv Gul 290 -77
Jag hittade faktiskt hans avdragare på tradera. Han verkade ha fler ute när jag köpte men kollade nyss och just nu verkar det inte ligga ngn annons uppe. Det går säkert att slå en pling eller maila och höra med honom. Han sålde den som en "Avdragare för transmissionsdrev JB 128 och 150cc". Så den är ju inte omnämnd som ett "Sachs-verktyg"
Kan ju vara så oturligt att dom är slut, men det verkar som att han kan tillverka nya på förfrågan! Tror att det är fler här på forumet som är i behov av dessa lite titt som tätt!
Svänghjulet lyckades jag få lös med en vanlig 3-arms avdragare, modell lång och smal.
Re: Aktiv Gul 290 -77
Uppe på Finnskogarna norr om Torsby!