Har varit o investerat i en ss440 -81, har plockat isär hela maskinen bytt kolvar o lager mm
Nu efter ihopmontering får den ingen gnista (har aldrig gått i min ägo). Finns det ngn vänlig själ som har koll på elschema till den? Går det mäta cdi’n? elsystemet? Tändspole? Det går 5 sladdar från elsystemet blå,gul,vit/röd,svart,brun. Alla utom gul in i cdi’n stämner det?
Tacksam för svar/Johan
Yamaha ss440 ingen gnista
Re: Yamaha ss440 ingen gnista
Ser ut som att du tog bort din dublet av denna tråd.
Hoppas att du hann se det långa utförliga svar som jag la in där om hur du kollar din tändning, innan du tog bort tråden....
Hoppas att du hann se det långa utförliga svar som jag la in där om hur du kollar din tändning, innan du tog bort tråden....
Re: Yamaha ss440 ingen gnista
Nej hann inte läsa svaretTacksam för ny info
/Johan
/Johan
Re: Yamaha ss440 ingen gnista
Här är en servicemanual för EX 440 -81 och den har samma antal kablar och färger. På sidan 8-9 nånting finns info om vilka kablar du ska mäta mellan för att kolla respektive spole. Först kan du koppla ur tändningslås, stoppknapp och nödstopp etc för att pröva om den tänder om du inte redan gjort det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Yamaha ss440 ingen gnista
Det första du ska göra är att kolla om tändspolen är hel.
Ta bort tändstiftshattarna och mät med en multimeter mellan kabeländarna. Du ska få ett mätvärde på ca 3,6 KOhm.
Sedan mäter du varje tändhatt. Jag har för mig att det är resistortändhattar, så de ska ha ett motstånd på 5 KHohm.
Om tändspole och tändhattar är okej, så får du mäta spolarna innanför svänghjulet.
Det gör du genom att mäta på kablarna som kommer ut ur motorblocket vid CDI-boxen.
Värdena du ska ha är: (+ - 10%)
Brun - Svart = 350 Ohm
Blå - Svart = 15 Ohm
Vit/Röd - Svart = 9 Ohm
Gul - Svart = 0,19 Ohm (du kan egentligen bara mäta om du fått avbrott i lindningen)
Om dessa värden stämmer, men du ej har gnista så är det bara CDI-boxen och dödarkretsen kvar.
För att kontrollera dödarkretsen så drar du isär kontakten på den svart/vita kabeln som kommer ut från CDI-boxen. Du har nu kopplat bort tändningslås, dödarknapp och nödstopp. Har du gnista nu och motorn startar så kan du inte stänga av den elektriskt utan du får dra ut choken och sura ihjäl den.
Har du fortfarande ingen gnista, så är det CDI-boxen som är trasig.
Den finns ej att köpa ny längre i originalutförande, men flera olika modeller använde sig av den så du kanske kan få tag på en begagnad. Se listan längst ned.
Annars finns en nytillverkad som är bättre än originalet. Man får beställa från USA och den är lite dyr, men det är en stillastående skoter också. (och tråkig) https://cdibox.com/product/yamaha-enticer-bravo
This Yamaha 8H4-85540-20-00 CDI UNIT ASSEMBLY Not Available fits the following models and components:
Yamaha Snowmobile 1979 ET340C ELECTRICAL
Yamaha Snowmobile 1979 ET300C ELECTRICAL
Yamaha Snowmobile 1980 ET340D Electrical - 1
Yamaha Snowmobile 1979 ET340EC Electrical - 1
Yamaha Snowmobile 1980 ET340ED Electrical - 1
Yamaha Snowmobile 1981 EC340E Electrical - 1
Yamaha Snowmobile 1981 ET300E Electrical - 1
Yamaha Snowmobile 1981 SS440E Electrical - 1
Yamaha Snowmobile 1979 EC540C ELECTRICAL 1 EC540C
Yamaha Snowmobile 1980 EC540D ELECTRICAL 1 EC540D
Yamaha Snowmobile 1980 ET250D ELECTRICAL 1 ET250D - E
Yamaha Snowmobile 1980 SR540D ELECTRICAL 1 SR540D-E-F
Yamaha Snowmobile 1979 ET250C ELECTRICAL ET250C
Ta bort tändstiftshattarna och mät med en multimeter mellan kabeländarna. Du ska få ett mätvärde på ca 3,6 KOhm.
Sedan mäter du varje tändhatt. Jag har för mig att det är resistortändhattar, så de ska ha ett motstånd på 5 KHohm.
Om tändspole och tändhattar är okej, så får du mäta spolarna innanför svänghjulet.
Det gör du genom att mäta på kablarna som kommer ut ur motorblocket vid CDI-boxen.
Värdena du ska ha är: (+ - 10%)
Brun - Svart = 350 Ohm
Blå - Svart = 15 Ohm
Vit/Röd - Svart = 9 Ohm
Gul - Svart = 0,19 Ohm (du kan egentligen bara mäta om du fått avbrott i lindningen)
Om dessa värden stämmer, men du ej har gnista så är det bara CDI-boxen och dödarkretsen kvar.
För att kontrollera dödarkretsen så drar du isär kontakten på den svart/vita kabeln som kommer ut från CDI-boxen. Du har nu kopplat bort tändningslås, dödarknapp och nödstopp. Har du gnista nu och motorn startar så kan du inte stänga av den elektriskt utan du får dra ut choken och sura ihjäl den.
Har du fortfarande ingen gnista, så är det CDI-boxen som är trasig.
Den finns ej att köpa ny längre i originalutförande, men flera olika modeller använde sig av den så du kanske kan få tag på en begagnad. Se listan längst ned.
Annars finns en nytillverkad som är bättre än originalet. Man får beställa från USA och den är lite dyr, men det är en stillastående skoter också. (och tråkig) https://cdibox.com/product/yamaha-enticer-bravo
This Yamaha 8H4-85540-20-00 CDI UNIT ASSEMBLY Not Available fits the following models and components:
Yamaha Snowmobile 1979 ET340C ELECTRICAL
Yamaha Snowmobile 1979 ET300C ELECTRICAL
Yamaha Snowmobile 1980 ET340D Electrical - 1
Yamaha Snowmobile 1979 ET340EC Electrical - 1
Yamaha Snowmobile 1980 ET340ED Electrical - 1
Yamaha Snowmobile 1981 EC340E Electrical - 1
Yamaha Snowmobile 1981 ET300E Electrical - 1
Yamaha Snowmobile 1981 SS440E Electrical - 1
Yamaha Snowmobile 1979 EC540C ELECTRICAL 1 EC540C
Yamaha Snowmobile 1980 EC540D ELECTRICAL 1 EC540D
Yamaha Snowmobile 1980 ET250D ELECTRICAL 1 ET250D - E
Yamaha Snowmobile 1980 SR540D ELECTRICAL 1 SR540D-E-F
Yamaha Snowmobile 1979 ET250C ELECTRICAL ET250C
Re: Yamaha ss440 ingen gnista
Tackar så mycket, återkommer med resultat
Re: Yamaha ss440 ingen gnista
Nu fick jag igång den, va felkopplat mellan cdi’n
och elsystem
Tack för hjälpen/Johan
och elsystem
Tack för hjälpen/Johan
Re: Yamaha ss440 ingen gnista
KUL
Kör så det ryker
Kör så det ryker