Är det OK om skylten sitter på sidan av skotern? Vad säger lagen?

Kallvintern, jävulsturen eller annat skoterrelaterat snack
Yamaha_92
Inlägg: 191
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Är det OK om skylten sitter på sidan av skotern? Vad säger lagen?

Inlägg av Yamaha_92 » 03 feb 2019, 21:13

Jag gick till Polisen och frågade om skoterskyltar och dem sa "så länge den syns, så spelar det ingen roll vart den sitter".

Jag frågade även transportstyrelsen och dem sa "Den MÅSTE sitta där framme". Transportstyrelsen hänvisade till ett dokument som inte alls skrev att den måste sitta där framme. Dokumentet sa att om skylten inte passar, så får man sätta den på bästa lämpliga sätt.

Där efter gick jag till Yamaha Center. Dem sa att den får INTE sitta på sidan. Trots att dem sålde skotrar där skylten satt på sidan.

Vad är sanningen? Vart får skylten vara? Min är en bilskylt och den sitter på bakom fotstödet.

The Jeeper
Inlägg: 27
Blev medlem: 09 nov 2016, 19:19

Re: Är det OK om skylten sitter på sidan av skotern? Vad säger lagen?

Inlägg av The Jeeper » 04 feb 2019, 21:51

Sätt den på ett synligt ställe där du tycker att det blir bra :thumbright:

Ingen kommer att bry sig.

//John

Yamaha_92
Inlägg: 191
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: Är det OK om skylten sitter på sidan av skotern? Vad säger lagen?

Inlägg av Yamaha_92 » 05 feb 2019, 16:54

Då får det bli på fotsteget. Där den sitter original.

Har jag den på huven så riskerar den åka bort om det är en klisterskyllt. Det har med att huven blir jättevarm och blöt på samma gång när man kör i snön.

Ha den på skärmen? Nej. Då ser man inget.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Är det OK om skylten sitter på sidan av skotern? Vad säger lagen?

Inlägg av SS440-80 » 06 feb 2019, 18:54

Tunnelsidan är perfekt på en veteranskoter :thumbright:

SNO-FURY
Inlägg: 39
Blev medlem: 09 mar 2007, 08:21
Ort: Luleå

Re: Är det OK om skylten sitter på sidan av skotern? Vad säger lagen?

Inlägg av SNO-FURY » 07 feb 2019, 21:05

1500kr i böter om den inte sitter synlig framifrån, har åkt på det, och då satt den på sidan.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Är det OK om skylten sitter på sidan av skotern? Vad säger lagen?

Inlägg av SS440-80 » 07 feb 2019, 22:12

SNO-FURY skrev:
07 feb 2019, 21:05
1500kr i böter om den inte sitter synlig framifrån, har åkt på det, och då satt den på sidan.
Var det på en veteranskoter, där skylten alltid suttit på sidan av bandtunneln?

Måste säga att det är superlarvigt av polisen i fråga, att ens bötfälla dig när de faktiskt fick kontakt med dig. Du kunde ju ha tryckt gasen i boten och försvunnit för dem... Nä, det hade räckt med ett föreläggande om att du skulle flytta skylten och sedan i värsta fall visa upp skotern på närmaste polisstation.

SNO-FURY
Inlägg: 39
Blev medlem: 09 mar 2007, 08:21
Ort: Luleå

Re: Är det OK om skylten sitter på sidan av skotern? Vad säger lagen?

Inlägg av SNO-FURY » 08 feb 2019, 22:01

Det var en 98:a och den satt där då den såldes, året var kring 2010 och vi var 5 st av 7 som åkte på böter.

Användarvisningsbild
SS440-80
Sponsor medlem
Sponsor medlem
Inlägg: 1550
Blev medlem: 04 jul 2008, 12:44
Ort: Säfsen

Re: Är det OK om skylten sitter på sidan av skotern? Vad säger lagen?

Inlägg av SS440-80 » 08 feb 2019, 22:14

Säkert någon nitisk polisaspirant ute på premiäruppdrag för ordningsmakten... :roll:

Yamaha_92
Inlägg: 191
Blev medlem: 19 aug 2014, 12:43
Ort: Önrsköldsvik

Re: Är det OK om skylten sitter på sidan av skotern? Vad säger lagen?

Inlägg av Yamaha_92 » 13 feb 2019, 15:56

Jag har sett skotrar, helt nya, som har skylten på sidan och även bak där man kan t.ex lasta på saker. När jag menar nya, så menar jag helt ny från fabrik. Yamaha Center har dessa skotrar.

Lagen verkar luddig. Verkar som polisen avgör bara om polisen själv ser eller inte.

Gangsterkeps
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 jan 2016, 22:28
Ort: Östersund

Re: Är det OK om skylten sitter på sidan av skotern? Vad säger lagen?

Inlägg av Gangsterkeps » 22 apr 2019, 18:19

Det här är det som gäller enligt förordning (2001:650) om vägtrafikregister om placering av registreringsskylt. Klistrar in det som står i 7 kap 7 §.

En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil, framtill på en traktor, ett motorredskap och ett terrängmotorfordon samt baktill på en motorcykel, en moped klass I och ett släpfordon.

[S2]Om det medför en avsevärd olägenhet att ha skylten framtill på en traktor, ett motorredskap eller en terrängskoter eller baktill på ett släpfordon, som dras av en traktor eller ett motorredskap, får den placeras på någon annan lämplig plats.

Har svårt att tro att man kan hävda avsevärd olägenhet med dagens skyltar som går att klistra fast nästan överallt. På mina gamla skotrar kommer skyltarna i plåt att få sitta kvar på bandtunneln.
Det står inte i någon lag vad jag vet att en äldre typ av skylt skall bytas ut. En skylt av plåt är inte lätt att fästa på ett bra sätt framtill på en skoter då det kan vara svårt att hitta en bra placering och det finns risk att en skoterhuv skadas vid montering eller då man kör. För mig skulle det problemet kunna vara en avsevärd olägenhet.

Är man inte överens med polisen kan man alltid få saken prövad i tingsrätten.

Skriv svar