Blir en SRV440
Blir en SRV440
Kompisens son Johan har haft sin SS440 1981 i ganska många år nu, och den har varit med om mycket... Det mesta är tyvärr inte med på bild, men några smakprov finns
Och ständigt huven öppen för någon form av fix och reparation
Många märkliga reparationer har det blivit, både utvändigt och invändigt på skotern
Men motorn har ALDRIG krånglat, trots att det mesta i övrigt rasat i bitar eller gått av så har motorn alltid startat och levererat
Så när en SRV dök upp till lågpris, så bestämdes att nu skulle det bli förändringar
SRV:n som är en 1982 med en 1981 års sönderkapad huv. Den har trasig dyna, rutten boggie och trasig matta, för att inte tala om hur skitig den är
Men bara lite gnugg med en trasa så kom det fram en fin svart färg på huven.
Att huven är uppkapat och har den lustiga glipan är p.g.a att föregående ägare stoppat i en ET340-motor. Men nu blir det 440 istället
Och ständigt huven öppen för någon form av fix och reparation
Många märkliga reparationer har det blivit, både utvändigt och invändigt på skotern
Men motorn har ALDRIG krånglat, trots att det mesta i övrigt rasat i bitar eller gått av så har motorn alltid startat och levererat
Så när en SRV dök upp till lågpris, så bestämdes att nu skulle det bli förändringar
SRV:n som är en 1982 med en 1981 års sönderkapad huv. Den har trasig dyna, rutten boggie och trasig matta, för att inte tala om hur skitig den är
Men bara lite gnugg med en trasa så kom det fram en fin svart färg på huven.
Att huven är uppkapat och har den lustiga glipan är p.g.a att föregående ägare stoppat i en ET340-motor. Men nu blir det 440 istället
- Forsnäsmopar
- Sponsor medlem
- Inlägg: 763
- Blev medlem: 01 mar 2009, 15:11
- Ort: Forsnäs / Harads
- Kontakt:
Re: Blir en SRV440
Härligt med såna maskiner som är så där använda...
Better to be a "has been", than a "never was"
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Bästa ET Citation 3500 Boss Noss (Rotax 277)
Snö: 6,769sek 109,8km/h @ 150m
Snö: 8,99sek 108km/h @ 201m (ej mattstart)
Gräs: 6,157sek 101km/h @ 121m
Bästa 60ft: 1,618sek
Re: Blir en SRV440
He He He!!! Visst är det
Re: Blir en SRV440
Började att plocka ur ET-motorn.
Grymt mycket natur i motorutrymmet
Upptäckte något märkligt... Motorplattans främre fästhål saknade skruvar Gissar att motorn hoppat lite vid gaspådrag.
Motorn ur!
Och ET-motormontören hade gjort det enkelt för sig, en rejäl urkapning i sidoväggen för att slippa att demontera variatorer
Grymt mycket natur i motorutrymmet
Upptäckte något märkligt... Motorplattans främre fästhål saknade skruvar Gissar att motorn hoppat lite vid gaspådrag.
Motorn ur!
Och ET-motormontören hade gjort det enkelt för sig, en rejäl urkapning i sidoväggen för att slippa att demontera variatorer
Re: Blir en SRV440
Avklädning av allt slitet och onödigt som ska bort eller bytas
Mattan ska bytas mot den som sitter på SS:en, så även boggien. Och när drivaxeln ändå är ute så blir det nya lager på den.
Skidorna är i bra skick, även om de skrikrosa plastbelagen är utslitna. Men planen är att montera på ett par plastskidor.
Hjul monterat för att det ska vara enklare att flytta runt på skrovet
Tvättdags
Ny sidovägg ditsvetsad och motorfästena för ET-motorn bortkapat
Mattan ska bytas mot den som sitter på SS:en, så även boggien. Och när drivaxeln ändå är ute så blir det nya lager på den.
Skidorna är i bra skick, även om de skrikrosa plastbelagen är utslitna. Men planen är att montera på ett par plastskidor.
Hjul monterat för att det ska vara enklare att flytta runt på skrovet
Tvättdags
Ny sidovägg ditsvetsad och motorfästena för ET-motorn bortkapat
Re: Blir en SRV440
Dags att plocka bort det matnyttiga ur den gamla slitna SS:en
Först motorn
Boggien och mattan ska flyttas över till SRV:n
Polaris-boggien har funkat fantastiskt fin i SS:en, så tanken var att byta slides och smörja upp axlarna
Men ett fästöra för främre svingen var kaputt, så alu-svetsning var ett måste
Men vi bestämde oss för att kosta på nya stötdämpare i en Phazer-boggie som hamnat på bra-å-ha-hyllan
Först motorn
Boggien och mattan ska flyttas över till SRV:n
Polaris-boggien har funkat fantastiskt fin i SS:en, så tanken var att byta slides och smörja upp axlarna
Men ett fästöra för främre svingen var kaputt, så alu-svetsning var ett måste
Men vi bestämde oss för att kosta på nya stötdämpare i en Phazer-boggie som hamnat på bra-å-ha-hyllan
Re: Blir en SRV440
Med motorn urplockad så var det läge att byta vevaxeltätningar och kolvbultslager.
Lite oljigt bakom tändplattan
Vevhuset är kluvet
Oljepumpen med drivning bortplockad, den kommer inte att monteras igen.
Kunde aldrig ha gissat att skrotet väger nästan 0,7 kg
Nya vevaxeltätningar
och nya kolvbultslager
Motorn fixad, bara plasten kvar. Men först tillverkning av nytt högra främre motorfästet
Känns bra, tror att det kommer att funka fint
Lite oljigt bakom tändplattan
Vevhuset är kluvet
Oljepumpen med drivning bortplockad, den kommer inte att monteras igen.
Kunde aldrig ha gissat att skrotet väger nästan 0,7 kg
Nya vevaxeltätningar
och nya kolvbultslager
Motorn fixad, bara plasten kvar. Men först tillverkning av nytt högra främre motorfästet
Känns bra, tror att det kommer att funka fint
Re: Blir en SRV440
När jag monterade tillbaka kedjehuset så tog jag övre lilla drevet från SS:en och det stora nedre drevet från SRV:n. Blir ganska bra neddrevning, vilket passar bra här i skogarna på våra smala kurviga leder Inga bilder på monteringen.
Förgasare och luftburk rengjorda och monterade
Efter det så var det dags för tanken. Men jag fick en skum känsla av att jag borde kolla filtret i tanken... men det fanns inget filter kvar i filterkorgen
Men jag tog bränslepickupen som blev över från en John Deere, monterade det i filterkorgen och sedan tillbaka i tanken
Så var det dags för plasten. men den var så jäkla solblekt att jag var tvungen att göra något åt det.
En varmluftspistol brukar funka bra för att få fram mjukmedlet i gammal plast, men jag höll faktiskt på att ge upp... Men till slut så kröp det fram lite svart ur den vita plasten
Förgasare och luftburk rengjorda och monterade
Efter det så var det dags för tanken. Men jag fick en skum känsla av att jag borde kolla filtret i tanken... men det fanns inget filter kvar i filterkorgen
Men jag tog bränslepickupen som blev över från en John Deere, monterade det i filterkorgen och sedan tillbaka i tanken
Så var det dags för plasten. men den var så jäkla solblekt att jag var tvungen att göra något åt det.
En varmluftspistol brukar funka bra för att få fram mjukmedlet i gammal plast, men jag höll faktiskt på att ge upp... Men till slut så kröp det fram lite svart ur den vita plasten
Re: Blir en SRV440
Monterade dit en 307-matta i bättre skick än den gamla 295-mattan
Den nyrenoverade Phazerboggien kommer att funka fint
Avgassystemet var modifierat för att passa på ET340-motorn, men med lite kap-o-svets så passar det fint på SS440-motorn
Sprayad med Hot Paint
Ser bra ut, hoppas att det kommer att hålla
Den nyrenoverade Phazerboggien kommer att funka fint
Avgassystemet var modifierat för att passa på ET340-motorn, men med lite kap-o-svets så passar det fint på SS440-motorn
Sprayad med Hot Paint
Ser bra ut, hoppas att det kommer att hålla
Re: Blir en SRV440
Huven hade ruskigt fula hål och kapningar som måste fixas till. Det blir en budgetlösning så att det funkar över vintern, så kanske en "ny" huv någon gång...
Förstärkningar på insidan med aluminiumprofiler och popnitar.
Tvåkomponents plastsvets i skarvarna
Svart sprayfärg
Tillverkade ett lock över det stora hålet på vänster sida, av plast från en svart oljedunk.
Huven rengjord, vaxad och vindrutan monterad.
Första start, brummar perfekt.
Förstärkningar på insidan med aluminiumprofiler och popnitar.
Tvåkomponents plastsvets i skarvarna
Svart sprayfärg
Tillverkade ett lock över det stora hålet på vänster sida, av plast från en svart oljedunk.
Huven rengjord, vaxad och vindrutan monterad.
Första start, brummar perfekt.
Re: Blir en SRV440
Gött! Du verkar ha en skaplig omsättning på skotrar
Re: Blir en SRV440
HA HA HA!
Ja, det blir lite skruvat då och då... Men det är så rysligt svårt att komma till skott att sälja, är mycket enklare att köpa på sig en massa roliga saker
Hur går det själv på projektfronten? Du har ju haft många trevliga tokigheter på gång genom åren