JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Med motorn blästrad och lackad med motorlack, så var det dags att sätta ihop motorn.
Först hona ur cylinderloppen
Ny cylinderfotspackning
Ny tätningsring på vevaxelns centerlager
Originala Sprintfire-kolvar. Begagnade men felfria.
Självklart nya nållager och vevaxeltätningar
Motorn ihop...
Stator och svänghjul
Först hona ur cylinderloppen
Ny cylinderfotspackning
Ny tätningsring på vevaxelns centerlager
Originala Sprintfire-kolvar. Begagnade men felfria.
Självklart nya nållager och vevaxeltätningar
Motorn ihop...
Stator och svänghjul
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Med motorn ihopskruvad och i stort sett klar för montering i skotern, så får man fortsätta att göra skrovet klart
Tunneln har av tidigare ägare blivit strippad från de originala stripesen och sedan målad med en silveraktig färg som på något märkligt sätt varken vill sitta kvar eller släppa utan slipning. Inte ens thinner får färgen att släppa bra.
Så det blev en genväg via dekalfolie av samma typ som proffsen wrappar bilar med.
Även aluminiumplåtarna ovanför fotstegen var målade med samma silvriga färg, så jag övade med folien på dem.
Sedan blev det tunneln
Blev inte helt illa för att vara av en nybörjare
Tunneln har av tidigare ägare blivit strippad från de originala stripesen och sedan målad med en silveraktig färg som på något märkligt sätt varken vill sitta kvar eller släppa utan slipning. Inte ens thinner får färgen att släppa bra.
Så det blev en genväg via dekalfolie av samma typ som proffsen wrappar bilar med.
Även aluminiumplåtarna ovanför fotstegen var målade med samma silvriga färg, så jag övade med folien på dem.
Sedan blev det tunneln
Blev inte helt illa för att vara av en nybörjare
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Sprintfirens originala tanklock var i dåligt skick, så jag fick köpa ett nytt tanklock som tyvärr har för lång nivådel. Men med lite kapning och svetsning så blev den perfekt.
Sedan så gjorde jag en botten till förrådsfacket i bensintanken.
Bensintanken tillbaka på skotern.
Dynan hade några revor i överdraget, men jag gjorde en snabb lagning med ny vinyl och liquisol. Planen är att göra en sportigare dynan någon gång framöver, så en snabbreparation av den gamla får duga så länge.
Sedan så gjorde jag en botten till förrådsfacket i bensintanken.
Bensintanken tillbaka på skotern.
Dynan hade några revor i överdraget, men jag gjorde en snabb lagning med ny vinyl och liquisol. Planen är att göra en sportigare dynan någon gång framöver, så en snabbreparation av den gamla får duga så länge.
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Jag monterade tillbaka boggien, men jag är inte nöjd med hur tight mattan måste spännas för att vändhjulen ska komma tillbaka såpass mycket att mattan går fri längst bak. Ändå så är boggiens fästen framflyttade 6 cm.... Det är de stora drivhjulens fel, de är nästan dubbelt så stora som Sprintfires originalhjul. Att det blivit så här är för att den originala mattan med 2" delning är utbytt någon gång mot en Liquifire-matta med delningen 3,29"
Och det har aldrig funnits små drivhjul med 3,29" delning.
Så nya drivhjul måste tillverkas
Jag köpte en bit med POM (andra namn är Delrin eller Acetal) som jag nu ska svarva och fräsa till drivhjul med 9 tänder istället för hjulen med 12 tänder som sitter på drivaxeln nu.
Första steget är att få ändarna raka
Och det har aldrig funnits små drivhjul med 3,29" delning.
Så nya drivhjul måste tillverkas
Jag köpte en bit med POM (andra namn är Delrin eller Acetal) som jag nu ska svarva och fräsa till drivhjul med 9 tänder istället för hjulen med 12 tänder som sitter på drivaxeln nu.
Första steget är att få ändarna raka
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Det där är inte ett optimalt läge och material vid planing..
Ska annars bli lärorikt att se hur du går tillväga vid tillverkningen av nya drivhjul,gärna många bilder
Ska annars bli lärorikt att se hur du går tillväga vid tillverkningen av nya drivhjul,gärna många bilder
Medlem i TT RACING.
(Team Tornedalen RACING)
(Team Tornedalen RACING)
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Har inte gått någon verkstadsutbildning och vet heller inte hur man programmerar en svarv eller fräs att göra jobbet åt mig... Så man får gå ûber-försiktigt fram och göra så gott man kan med den utrustning som finns
Ändarna blev iallafall helt spikraka. Fast stickstålet nådde bara en bit i materialet, så det blev manuellsågning sista biten
(den avsågade biten är vänd, så det är den nysågade ytan man ser)
Här är jag just nu. Har gjort några anteckningar och sedan ritat i linjerna till drivkuggarnas centrum.
Ändarna blev iallafall helt spikraka. Fast stickstålet nådde bara en bit i materialet, så det blev manuellsågning sista biten
(den avsågade biten är vänd, så det är den nysågade ytan man ser)
Här är jag just nu. Har gjort några anteckningar och sedan ritat i linjerna till drivkuggarnas centrum.
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Jaha, då var en prototyp färdig
Jag tog blocket som blev över, d.v.s den bit som på en millimeter när är ett halvt drivhjul. Men det är bäst att öva på en bit som inte ska användas.
Använde en bit lamineringsfolie för att ta ut profilen på drivtanden
Bara för att få en hum om formen
Linjal, passare och lite tankeverksamhet så var axelmönstret på plats
Stack av ett metallrör för att få en 10mm ring som förstärkning där axeln går in i drivhjulet
Lite fräsning och svarvning så var ringen där med sugpassform
En plåtmall för att få en bra linje vid en första fräsning för tänderna
Hjulet nedsvarvat till rätt diameter, alltså den beräknade diameter för 9 tänder med delning 3,29"/2 och sedan ytterligare 9 mm bortskalat.
Rundningen av tänderna ritade och klara för fräsning
Tänderna rundade och centrumhålet borrat
Drivaxelhålet fräst och sedan blev det handfilning av de sista tiondelarna
Och här sitter det halva drivhjulet på plats på axeln. Så nu är det bara att gå på och tillverka de två hjulen som sedan ska användas.
Om det är någon som ser något felaktigt i det här som skulle göra att det inte går att använda, berätta gärna...
Jag tog blocket som blev över, d.v.s den bit som på en millimeter när är ett halvt drivhjul. Men det är bäst att öva på en bit som inte ska användas.
Använde en bit lamineringsfolie för att ta ut profilen på drivtanden
Bara för att få en hum om formen
Linjal, passare och lite tankeverksamhet så var axelmönstret på plats
Stack av ett metallrör för att få en 10mm ring som förstärkning där axeln går in i drivhjulet
Lite fräsning och svarvning så var ringen där med sugpassform
En plåtmall för att få en bra linje vid en första fräsning för tänderna
Hjulet nedsvarvat till rätt diameter, alltså den beräknade diameter för 9 tänder med delning 3,29"/2 och sedan ytterligare 9 mm bortskalat.
Rundningen av tänderna ritade och klara för fräsning
Tänderna rundade och centrumhålet borrat
Drivaxelhålet fräst och sedan blev det handfilning av de sista tiondelarna
Och här sitter det halva drivhjulet på plats på axeln. Så nu är det bara att gå på och tillverka de två hjulen som sedan ska användas.
Om det är någon som ser något felaktigt i det här som skulle göra att det inte går att använda, berätta gärna...
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Ja du är nog värst du, grymt jobbat!!!
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Tiden går fort när snön kommer tidigt och man kan KÖRA snöskoter ofta ofta ofta Har njutit av vintern på min nya Lynx och kört veteranrally på Snowriders CBR m.m m.m, men har även hunnit jobba lite på både Sprintfiren och på ET400:an men inte tagit mig tid att uppdatera projekttrådarna. Men nu så...
De riktiga drivhjulen är svarvade, frästa, slipade och filade
Ja till och med monterade
Även boggien är på plats
De riktiga drivhjulen är svarvade, frästa, slipade och filade
Ja till och med monterade
Även boggien är på plats
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Inte dåligt! Du är verkligen driftig. Var det vätskekylning på alla Sprintfire?
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Tackar!
Jo, det var vattenkylning på alla Sprintfire.
Jo, det var vattenkylning på alla Sprintfire.
- Southern Hill Custom
- Sponsor medlem
- Inlägg: 757
- Blev medlem: 15 nov 2007, 22:53
- Ort: RÄTTVIK
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Herregud, vilket jobb du lägger ned, men det ser ut att bli bra!! Tillverka egna drivhjul är väl inte det första jag skulle ta mig för.
Skoterparken för närvarande:
Ockelbo:300 69:a Wankel
300 SS 71:a Hirth 340
600 71:a Wankel
Rusch R12 70:a Jlo 440 (Grönlandsedition)
Trioman 75:a Sa 290
Trioman 69:a Wankel
Ockelbo:300 69:a Wankel
300 SS 71:a Hirth 340
600 71:a Wankel
Rusch R12 70:a Jlo 440 (Grönlandsedition)
Trioman 75:a Sa 290
Trioman 69:a Wankel