JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Med en Sprintfire iordningställd, så är det dags för nummer 2 Även den en 1983.
Jag köpte den för två somrar sedan i Torsby, men före det så bodde den i många år uppe i Malungsfors. Så en gissning kan vara att den ursprungligen är såld hos Täpp-Nils i Malung, i början av 80-talet den största återförsäljaren av snöskotrar i Sverige.
Men på sin väg från Malungsfors så har den mist lite delar, så det finns saker att fixa för att få till ett hyfsat originalliknande utseende
Färgen ska egentligen vara svart... inte äckelgrön
Dynan... tja, inte helt original eller passande
Bensintanken var utbytt mot en Spitfire-tank med Yamaha tanklock, detta lock har ingen avluftning så tanken har fått väderspänningar skulle man kunna säga
Inte heller avgassystemet var det rätta. Jag tror att det är en pipa från en Ski-Doo, med en påsvetsad liten billjudämpare under.
Det som är bra är att boggien är hel.
Och att mattan är bytt mot en helgjuten istället för den tredelade med 2/3-dels cleats.
Drivaxeln och drivhjulen är också bytta, mot likadana som satt på John Deere Liquifire
Jag köpte den för två somrar sedan i Torsby, men före det så bodde den i många år uppe i Malungsfors. Så en gissning kan vara att den ursprungligen är såld hos Täpp-Nils i Malung, i början av 80-talet den största återförsäljaren av snöskotrar i Sverige.
Men på sin väg från Malungsfors så har den mist lite delar, så det finns saker att fixa för att få till ett hyfsat originalliknande utseende
Färgen ska egentligen vara svart... inte äckelgrön
Dynan... tja, inte helt original eller passande
Bensintanken var utbytt mot en Spitfire-tank med Yamaha tanklock, detta lock har ingen avluftning så tanken har fått väderspänningar skulle man kunna säga
Inte heller avgassystemet var det rätta. Jag tror att det är en pipa från en Ski-Doo, med en påsvetsad liten billjudämpare under.
Det som är bra är att boggien är hel.
Och att mattan är bytt mot en helgjuten istället för den tredelade med 2/3-dels cleats.
Drivaxeln och drivhjulen är också bytta, mot likadana som satt på John Deere Liquifire
Senast redigerad av 2 SS440-80, redigerad totalt 11 gång.
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Drivaxellagren verkar inte må så bra, så de ska bytas.
Boggien ute. Den har fortfarande den originala stötdämparen.
Jag undrar verkligen hur killen som monterade balataremmarna tänkte...? De skyddar iallafall inte stötdämparen från att slå ut i maxlängd
Sekundären är i en smula bättre skick än den som satt i Sprintfire #1
Ingen hastighetsmätardrivning kvar. Men en egenreparerad bromsskiva och en väldigt udda krysskil
Drivaxeln frilagd på bägge sidor, nu är det bara resten kvar
Boggien ute. Den har fortfarande den originala stötdämparen.
Jag undrar verkligen hur killen som monterade balataremmarna tänkte...? De skyddar iallafall inte stötdämparen från att slå ut i maxlängd
Sekundären är i en smula bättre skick än den som satt i Sprintfire #1
Ingen hastighetsmätardrivning kvar. Men en egenreparerad bromsskiva och en väldigt udda krysskil
Drivaxeln frilagd på bägge sidor, nu är det bara resten kvar
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Du är flitig du!
- Yamaha.Abbe
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 25 jul 2009, 22:58
- Ort: Åsele
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
sälja dynan eller?
Yamaha Gp 440 -77
Yamaha Sl 300c -73
Sno-Tric
Yamaha Ss 440 -81
Yamaha Sl 300c -73
Sno-Tric
Yamaha Ss 440 -81
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Du har ett PM.Yamaha.Abbe skrev:sälja dynan eller?
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Drivhjulen som sitter monterade är som jag nämnde tidigare samma som satt på Liquifire, d.v.s. med delningen 3,29 tum istället för Sprintfire original på 2 tums delning. Diametern på de här hjulen är ungefär 5 cm större än de originala.
Detta är ett problem med utväxlingsförhållandet på drivlinan. Direktdrivningen med sekundärvariatorn direkt på drivaxeln gör att med de väldigt mycket för stora drivhjulen så blir det som att starta skotern på 2:ans eller 3:ans växel med en bil....
Dessutom så gör den stora omkretsen på 3,29"-hjulen att boggien blivit tvungen att flyttas fram nästan 7 cm...
Ett par rejäla men fula förstärkningar för nya infästningarna har gjorts av den tidigare ägare som bytt mattan och drivaxeln.
Mindre välpassande skruvar har använts, onödigt långa tycker jag.
Jag snyggade till förstärkningarna lite och monterade vagnsbult med exakt lagom längd. Förstärkningarna får sitta där så länge, tills jag kommit på ett sätt att få fram drivhjul med 3,29 tums drivning i den storlek som det ska vara.
Detta är ett problem med utväxlingsförhållandet på drivlinan. Direktdrivningen med sekundärvariatorn direkt på drivaxeln gör att med de väldigt mycket för stora drivhjulen så blir det som att starta skotern på 2:ans eller 3:ans växel med en bil....
Dessutom så gör den stora omkretsen på 3,29"-hjulen att boggien blivit tvungen att flyttas fram nästan 7 cm...
Ett par rejäla men fula förstärkningar för nya infästningarna har gjorts av den tidigare ägare som bytt mattan och drivaxeln.
Mindre välpassande skruvar har använts, onödigt långa tycker jag.
Jag snyggade till förstärkningarna lite och monterade vagnsbult med exakt lagom längd. Förstärkningarna får sitta där så länge, tills jag kommit på ett sätt att få fram drivhjul med 3,29 tums drivning i den storlek som det ska vara.
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Drog på en skattjakt hos tidigare ägare och innehavare av den här skotern, och kom hem med bensintanken och dynan.
Bensintanken är i bra skick. Smutsig och med en dålig bränsleslangsgenomföring men i övrigt fin. Tanklocket måste bytas ut.
Sätet har några trasigheter, men förövrigt bra skick. has some cracks in the cover, but is in very good shape anyway...
Bensintanken är i bra skick. Smutsig och med en dålig bränsleslangsgenomföring men i övrigt fin. Tanklocket måste bytas ut.
Sätet har några trasigheter, men förövrigt bra skick. has some cracks in the cover, but is in very good shape anyway...
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 6 gånger.
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
I väntan på nya delar från både Ånge och ifrån Amerikat så har jag småpysslat med lite av varje den lille Sprintfiren...
Bland annat så har jag tvättat av bensintanken och sedan plockat fram lystern i plasten igen
Det är skitkul att snygga till oxiderad plast med varmluftspistol, det går fort och det blir kanonfint
Före...
Efter...
Tanklocket fick ingen uppfräschning, det ska ju bytas.
Bland annat så har jag tvättat av bensintanken och sedan plockat fram lystern i plasten igen
Det är skitkul att snygga till oxiderad plast med varmluftspistol, det går fort och det blir kanonfint
Före...
Efter...
Tanklocket fick ingen uppfräschning, det ska ju bytas.
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Jag har börjat med motorn. Den ska få nya vevaxeltätningar och om det känns nödvändigt så blir det nya vevaxellager också.
Det blir även kolvbyte, då de kolvar som sitter i nu är kolvar från en Spitfire. De har samma höjd och utformning, men har två kolvringar för nikasilcylinder och Sprintfirekolvarna har bara en kolvring för gjutjärnscylinder.
Ska även mäta upp kanaler och durationer.
Så av med insug, grenrör, magnapull och sedan topplock...
Durationsklocka
Kolvarna vänder ganska nära spolportarnas och avgasportens nedre kant
Men kolvarna går hela vägen upp på insugssidan
Efter mätning av porttider, så plockade jag ur vevaxeln. Packboxarna ser väldigt fina ut, men ska bytas till nya. Den lilla tunna lagertätningsringen på mittersta lagret är skrot, så en ny sådan måste beställas.
Den tomma motorn är ihopskruvad och tätad för blästring.
Det blir även kolvbyte, då de kolvar som sitter i nu är kolvar från en Spitfire. De har samma höjd och utformning, men har två kolvringar för nikasilcylinder och Sprintfirekolvarna har bara en kolvring för gjutjärnscylinder.
Ska även mäta upp kanaler och durationer.
Så av med insug, grenrör, magnapull och sedan topplock...
Durationsklocka
Kolvarna vänder ganska nära spolportarnas och avgasportens nedre kant
Men kolvarna går hela vägen upp på insugssidan
Efter mätning av porttider, så plockade jag ur vevaxeln. Packboxarna ser väldigt fina ut, men ska bytas till nya. Den lilla tunna lagertätningsringen på mittersta lagret är skrot, så en ny sådan måste beställas.
Den tomma motorn är ihopskruvad och tätad för blästring.
Senast redigerad av 1 SS440-80, redigerad totalt 17 gånger.
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Kul att den kommer från Malungsfors
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Visst är det lite coolt Borde ju egentligen finnas fler John Deere där i krokarna med tanke på att Täpp-Nils saluförde dem. Men det var väl kanske inte dessa som han krängde iväg mest frekvent... Men hör du om någon Liquifire som vill byta ägare, så får du gärna höra av digSandbäck skrev:Kul att den kommer från Malungsfors
Motorblocket blästrat med gott resultat
Rengjord och grundmålad. Nu väntar jag på att de beställda motorfärgerna anländer till Fredriksberg
Re: JOHN DEERE SPRINTFIRE #2
Jasså gjorde han det? det hade jag ingen aning om, trodde bara han höll på med ski-dooSS440-80 skrev:Visst är det lite coolt Borde ju egentligen finnas fler John Deere där i krokarna med tanke på att Täpp-Nils saluförde dem. Men det var väl kanske inte dessa som han krängde iväg mest frekvent... Men hör du om någon Liquifire som vill byta ägare, så får du gärna höra av digSandbäck skrev:Kul att den kommer från Malungsfors
Har aldrig sett en John Deere här förutom dom jag haft