*Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*
Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod
Sänder några bilder till på Lasrarna när det börjar bli alltmer som de såg ut en gång.
Den i mitten är min enägarmaskin och den är just nu i garaget för nya dekaler lika som den andre oranga. Dock är den kromade avbärarbågen i dåligt skick. Två säsonger scotercross i början av livet satte sina spår. Krombågarna är slut sedan länge hos Kalix maskin, men går att tillverka med lite möda. Men innan dess tänkte jag checka här om någon har en krombåge i bra skick!
PM:a mig i så fall!
Den i mitten är min enägarmaskin och den är just nu i garaget för nya dekaler lika som den andre oranga. Dock är den kromade avbärarbågen i dåligt skick. Två säsonger scotercross i början av livet satte sina spår. Krombågarna är slut sedan länge hos Kalix maskin, men går att tillverka med lite möda. Men innan dess tänkte jag checka här om någon har en krombåge i bra skick!
PM:a mig i så fall!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1. Ockelbo Laser 440 1977 Orange/Svart
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod
Den gråe på bilderna i förra inlägget är ju inköpt nyligen och är i stort sett okörd pga snöbristen i syd. Jag har lite problem med variatorerna på den. Jag är ingen expert på variatorer även om jag skruvat en del genom åren. Den växlar upp alldeles för snabbt så att den tappar varv och kraft. Kan delvis bero på att det sitter en Ockelbo koskälla som primärvariator på den. Den ska bytas ut, men den verkar även växla ut för lätt på sekundären också. Fjäderkraften på den variatorn känns betydligt lägre än den är på de andra jag har. Är det någon som vet vilken förspänning som det ska vara på en sekundär till Lasern?
Det går ju att prova sig fram, men jag spar en del energi om någon som nyligen har skruvat kan ge mig "startvärde".
Det går ju att prova sig fram, men jag spar en del energi om någon som nyligen har skruvat kan ge mig "startvärde".
1. Ockelbo Laser 440 1977 Orange/Svart
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod
Hej
Börja med att spänna sekundär fjädern stegvis, blir de samma resultat som tidigare så är nog fjädern slut på (de fick jag erfara efter några försök) men innan du gör detta se till att bussningen är ok, för den ställer till stora problem om den inte är ok dvs den gör att de kärvar, men jag vet ju att du har nya . Jag vet av erfarenhet att original fjädern inte kan hantera "kvicka starter" från en startmatta och då måste man gå över till grövre doningar från andra skotermärken tyvärr.
Tomas
Börja med att spänna sekundär fjädern stegvis, blir de samma resultat som tidigare så är nog fjädern slut på (de fick jag erfara efter några försök) men innan du gör detta se till att bussningen är ok, för den ställer till stora problem om den inte är ok dvs den gör att de kärvar, men jag vet ju att du har nya . Jag vet av erfarenhet att original fjädern inte kan hantera "kvicka starter" från en startmatta och då måste man gå över till grövre doningar från andra skotermärken tyvärr.
Tomas
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction
"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction
"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member
Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod
Tack för info! Nu har jag ju lite lägre krav än du har
Men jag vet vad Lasern klarar när allt är bra och det vill jag ha tillbaka. Eller i närheten i alla fall. Jag vill ju undvika bråk i familjen när vi ska välja bland Lasrarna för dagen
Bussningarna verkar ok. Annars har jag ju både nya bussningar och ny fjäder att stoppa dit! Men då är det bara att prova sig fram och spänna successivt.
Men jag vet vad Lasern klarar när allt är bra och det vill jag ha tillbaka. Eller i närheten i alla fall. Jag vill ju undvika bråk i familjen när vi ska välja bland Lasrarna för dagen
Bussningarna verkar ok. Annars har jag ju både nya bussningar och ny fjäder att stoppa dit! Men då är det bara att prova sig fram och spänna successivt.
1. Ockelbo Laser 440 1977 Orange/Svart
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod
Snart är jag som vissa andra som figurerar i den här tråden...
Ramlade över en Laser till idag. En Rajd denna gång. Mycket jobb, men går att få skoter av om man vill. Mätaren står på c:a 200 mil, undrar om det verkligen kan stämma? Bra kompression i motorn, men inte provstartad eftersom förgasaren inte är monterad. Bra variatorer och en glasfiberhuv i gott skick förutom lacken. Mattan i god kondition även om det finns sedvanliga torrsprickor i den. Vad som inte är bra är ganska uppenbart!
Ramlade över en Laser till idag. En Rajd denna gång. Mycket jobb, men går att få skoter av om man vill. Mätaren står på c:a 200 mil, undrar om det verkligen kan stämma? Bra kompression i motorn, men inte provstartad eftersom förgasaren inte är monterad. Bra variatorer och en glasfiberhuv i gott skick förutom lacken. Mattan i god kondition även om det finns sedvanliga torrsprickor i den. Vad som inte är bra är ganska uppenbart!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1. Ockelbo Laser 440 1977 Orange/Svart
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod
Det har varit en del diskussioner tidigare i den här tråden om hur man känner igen en gammal tävlings-Laser. Eftersom jag körde cross med min under 1976-1978 vet jag vad som krävdes enligt reglementet för att vara godkänt. Nu har jag haft den skotern i garaget för lite uppfräschning och passade då på att ta några foton på det som modifierades när den var ny för att klara dåvarande reglemente.
Dessa saker ändrade jag på och samma gjordes på de maskiner som ingick i Ockelbos fabriksteam.
Bågar svetsades på skidorna för att motverka skador vid påkörning. Det krävdes även en avrundning efter yttre skidkanten för att få en mjukare kant på skidan, därför svetsades en rundstång längs skidkanten. Sedan krävdes även en anordning som gjorde att foten inte kunde fastna i fotbyglarna. Antingen en stopp som svetsades framför fotbygeln alternativt så togs fotbygeln bort helt. Dessutom krävdes att stänkskyddet hade en extra fastsättning i nederkanten vilket innebär att det brukar finnas någon form av extra borrhåll i den regionen.
Det som vi gjorde dessutom var att förstärka mattstyrningen eftersom mattan annars ville klättra över kanten på den befintliga mattstyrningen. Det var inget krav men förlängde livslängden på mattan. Se foto. På den tiden var inga Lasrar i fabriksteamen svartlackade som det har spekulerats om och stötdämparfästena som användes var originalfästet, dock alltid i hårdaste läget.
Min egen Laser lackade vi svart efter att jag pensionerat den från tävlingar. Då blästrades chassiet och lackades sedan i på Ockelbofabrikens lackanläggning. Det är fortfarande samma lackering idag. Dekalerna har nu modifierats till Laser originaldesign, men med viss anpassning av färgerna till Ockelbos färger. Så här blev resultatet då.
Dessa saker ändrade jag på och samma gjordes på de maskiner som ingick i Ockelbos fabriksteam.
Bågar svetsades på skidorna för att motverka skador vid påkörning. Det krävdes även en avrundning efter yttre skidkanten för att få en mjukare kant på skidan, därför svetsades en rundstång längs skidkanten. Sedan krävdes även en anordning som gjorde att foten inte kunde fastna i fotbyglarna. Antingen en stopp som svetsades framför fotbygeln alternativt så togs fotbygeln bort helt. Dessutom krävdes att stänkskyddet hade en extra fastsättning i nederkanten vilket innebär att det brukar finnas någon form av extra borrhåll i den regionen.
Det som vi gjorde dessutom var att förstärka mattstyrningen eftersom mattan annars ville klättra över kanten på den befintliga mattstyrningen. Det var inget krav men förlängde livslängden på mattan. Se foto. På den tiden var inga Lasrar i fabriksteamen svartlackade som det har spekulerats om och stötdämparfästena som användes var originalfästet, dock alltid i hårdaste läget.
Min egen Laser lackade vi svart efter att jag pensionerat den från tävlingar. Då blästrades chassiet och lackades sedan i på Ockelbofabrikens lackanläggning. Det är fortfarande samma lackering idag. Dekalerna har nu modifierats till Laser originaldesign, men med viss anpassning av färgerna till Ockelbos färger. Så här blev resultatet då.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1. Ockelbo Laser 440 1977 Orange/Svart
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod
En fundering om tändstift i Lasrarna. Rekommendationerna säger NGK BUE och sådana stift utan sidoelektrod använde jag alltid på den gamla goda tiden. Idag verkar alla använda NGK B8ES, B9ES eller Champion N2C. Även jag själv och B9ES fungerar problemfritt.
Men varför kör ingen BUE idag. Är det fråga om tillgänglighet eller pris? Eller att det finns bättre alternativ än BUE idag?
Jag har hittat lagerlagda BUE för 45 kr, så är det fortfarande bästa rekommendationen tänkte jag köpa sådana istället för B9ES.
Någon som vet varför de flesta gått ifrån BUE-stiften? Det enda jag vet är att man får B8ES eller B9ES till Lasern om man frågar svenska leverantörer idag.
Men varför kör ingen BUE idag. Är det fråga om tillgänglighet eller pris? Eller att det finns bättre alternativ än BUE idag?
Jag har hittat lagerlagda BUE för 45 kr, så är det fortfarande bästa rekommendationen tänkte jag köpa sådana istället för B9ES.
Någon som vet varför de flesta gått ifrån BUE-stiften? Det enda jag vet är att man får B8ES eller B9ES till Lasern om man frågar svenska leverantörer idag.
1. Ockelbo Laser 440 1977 Orange/Svart
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod
Ja då tänkte jag att det var dags för den årliga beställningen av delar till Skiroule, Ockelbo/ Rajd laser , rtx ,sonar eller liknande från Usa.
Ni som varit med förut vet vad som gäller, för er som inte köpt tidigare: kolla upp artikelnummer i reservdelskatalogen på vad du behöver, och skicka mig ett pm. Vi delar på frakt, och innan beställning hör jag av mig vad det kommer att kosta för respektive. Jag tar inget extra eller liknande för detta, utan du betalar för vad du köper. Nu har vi gjort detta några år , och ibland säger de att de har grejorna, men när de väl dimper ner så kan de saknas eller att det är fel grejor. I flesta fallen ordnar det sig, men är det udda grejor eller grejor som är svåra att få tag i tex, vissa repsatser till walbro orginal , har det varit lite struligt omkring.
Tomas
Ni som varit med förut vet vad som gäller, för er som inte köpt tidigare: kolla upp artikelnummer i reservdelskatalogen på vad du behöver, och skicka mig ett pm. Vi delar på frakt, och innan beställning hör jag av mig vad det kommer att kosta för respektive. Jag tar inget extra eller liknande för detta, utan du betalar för vad du köper. Nu har vi gjort detta några år , och ibland säger de att de har grejorna, men när de väl dimper ner så kan de saknas eller att det är fel grejor. I flesta fallen ordnar det sig, men är det udda grejor eller grejor som är svåra att få tag i tex, vissa repsatser till walbro orginal , har det varit lite struligt omkring.
Tomas
Skiroule RTX 440..... you dont ride them
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction
"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member
Skiroule Laser 440..…. you dont ride them
Skiroule RTX 654 Sno Pro -71 You ride them to the peek of satisfaction
"But when they went racing they came with guns loaded"
Yamaha GP 440
Hole in the Hood Gang Member
Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod
oj oj ja då måste man ju fundera på vad man behöver ☺Tompa skrev:Ja då tänkte jag att det var dags för den årliga beställningen av delar till Skiroule, Ockelbo/ Rajd laser , rtx ,sonar eller liknande från Usa.
Ni som varit med förut vet vad som gäller, för er som inte köpt tidigare: kolla upp artikelnummer i reservdelskatalogen på vad du behöver, och skicka mig ett pm. Vi delar på frakt, och innan beställning hör jag av mig vad det kommer att kosta för respektive. Jag tar inget extra eller liknande för detta, utan du betalar för vad du köper. Nu har vi gjort detta några år , och ibland säger de att de har grejorna, men när de väl dimper ner så kan de saknas eller att det är fel grejor. I flesta fallen ordnar det sig, men är det udda grejor eller grejor som är svåra att få tag i tex, vissa repsatser till walbro orginal , har det varit lite struligt omkring.
Tomas
Skiroule RT 300-74
Skiroule RTX-74
Skiroule S300-71 "RULLE" (såld)
Ockelboo Laser 440+ -77 (sambons)
Srv 540-84
Arctic Cat EXT EFI-93
Skidoo Valmont-71
Skiroule RTX-74
Skiroule S300-71 "RULLE" (såld)
Ockelboo Laser 440+ -77 (sambons)
Srv 540-84
Arctic Cat EXT EFI-93
Skidoo Valmont-71
Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna mod
Jag har två Rajd laser 440+ chassin om någon är intresserad, mattor, boggie huv m m. Ej motor/ sekundär
Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*
Hej alla laser älskare!
Tänkte kolla om det är något liv i denna tråd än...
Köpte mig en rajd laser 440 i vinter som jag tänkte fixa till! Men det jag undrar och behöver är fjädern till sek-variatorn! Är det någon som vet var man kan köpa en sådan? Undrar även vad det är för prim-variator orginal på dessa!
Tänkte kolla om det är något liv i denna tråd än...
Köpte mig en rajd laser 440 i vinter som jag tänkte fixa till! Men det jag undrar och behöver är fjädern till sek-variatorn! Är det någon som vet var man kan köpa en sådan? Undrar även vad det är för prim-variator orginal på dessa!
Rajd laser 440 1977
Ockelbo 600-2 1978
Ockelbo 600 Armé 1976
Ockelbo 400 1981
Ockelbo 600-2 1978
Ockelbo 600 Armé 1976
Ockelbo 400 1981
Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*
Hej
Välkommen till Laservärlden
Hoppas att det flyter på och att du kommit en bit med uppfixningen.
Tompa, några inlägg upp, brukar köpa hem prylar från Canada varje höst. Jag köpte ett par sekundärfjädrar via honom för ett par år sedan. Sänd ett pm till honom och checka om han är på gång att beställa.
Primären var en egen variator av aluminium. Jag tycker att de fungerar bra om man har bra bussningar i dem. Bussningarna slets fort vilket orsakade snedbelastning och skivsprängningar. Så det är inte många i liv idag, Själv har jag två kvar med bussningarna ersatta av nya i lagerbrons istället för original glasfiberbussningar. Samma gäller för sekundären.
Välkommen till Laservärlden
Hoppas att det flyter på och att du kommit en bit med uppfixningen.
Tompa, några inlägg upp, brukar köpa hem prylar från Canada varje höst. Jag köpte ett par sekundärfjädrar via honom för ett par år sedan. Sänd ett pm till honom och checka om han är på gång att beställa.
Primären var en egen variator av aluminium. Jag tycker att de fungerar bra om man har bra bussningar i dem. Bussningarna slets fort vilket orsakade snedbelastning och skivsprängningar. Så det är inte många i liv idag, Själv har jag två kvar med bussningarna ersatta av nya i lagerbrons istället för original glasfiberbussningar. Samma gäller för sekundären.
1. Ockelbo Laser 440 1977 Orange/Svart
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*
Hej alla Laser entusiaster!
Är det någon som har en cdi box till salu?
Eller vet nån om det är någon i Sverige som säljer nya?
Är det någon som har en cdi box till salu?
Eller vet nån om det är någon i Sverige som säljer nya?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rajd laser 440 1977
Ockelbo 600-2 1978
Ockelbo 600 Armé 1976
Ockelbo 400 1981
Ockelbo 600-2 1978
Ockelbo 600 Armé 1976
Ockelbo 400 1981
Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*
Jag köpte en på Rinab för några år sedan.
1. Ockelbo Laser 440 1977 Orange/Svart
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
En ägare. Köpt ny av mig direkt från Ockelbo Ïndustri AB hösten 1976. En av de först levererade som jag tävlade med i skotercross åren 1976-1978.
2. Ockelbo Laser 440+ 1977 Orange/Grå
3. Ockelbo Laser 440+ 1977 Grå/Grå
4. Rajd Laser 440+ 1977 Grå/Grå, Totalrenoverad
Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*
Jo jag hittade en där efter mycket om och men
Rajd laser 440 1977
Ockelbo 600-2 1978
Ockelbo 600 Armé 1976
Ockelbo 400 1981
Ockelbo 600-2 1978
Ockelbo 600 Armé 1976
Ockelbo 400 1981
Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*
Jisses!!
Lever denna tråden fortfarande!!!
De va int illa
Lever denna tråden fortfarande!!!
De va int illa
Tillhör brödraskapet Laser 440+
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Snart utan fast telefon
Underdogs Racing Fan Club
Snart kom Telia å rullar upp telefonledningen och kvar blir väl bara dike som den låg i
Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*
Jo till och från i alla fall..
Är det någon som vet vart man kan få tag på en ny eller beg sekundär variator till lasern? Alt. Från vilken skoter man kan plocka prim och sek som passar utan allt för stora modifikationer.
Är det någon som vet vart man kan få tag på en ny eller beg sekundär variator till lasern? Alt. Från vilken skoter man kan plocka prim och sek som passar utan allt för stora modifikationer.
Rajd laser 440 1977
Ockelbo 600-2 1978
Ockelbo 600 Armé 1976
Ockelbo 400 1981
Ockelbo 600-2 1978
Ockelbo 600 Armé 1976
Ockelbo 400 1981
Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*
Har inte läst igenom hela tråden utan fick upp den när jag googlade. Ser att de fortfarande är lite aktivitet i den så skriver några ord om min skoter.
Tog fram den idag efter att ha fått vila förra vintern. Primern var död så efter startgas så kom den igång på 2 drag.
Den är årsmodell 1977 och tror pappa köpte den 1979och varit i familjen sedan dess.
För 25 år sen gick CDI-boxen sönder och enligt en pappa jobbade med skulle den gå laga men efter 2 år "gav vi upp" och fick tag på en 340cc kohler motor med brytartändning som den gått med sedan dess. Originalmotor finns kvar och ibland hade man önskat att man haft igång den för med nuvarande vikter i variatorn så är den lite seg igång men väl då man fått upp farten går den som en skållad råtta.
Tog fram den idag efter att ha fått vila förra vintern. Primern var död så efter startgas så kom den igång på 2 drag.
Den är årsmodell 1977 och tror pappa köpte den 1979och varit i familjen sedan dess.
För 25 år sen gick CDI-boxen sönder och enligt en pappa jobbade med skulle den gå laga men efter 2 år "gav vi upp" och fick tag på en 340cc kohler motor med brytartändning som den gått med sedan dess. Originalmotor finns kvar och ibland hade man önskat att man haft igång den för med nuvarande vikter i variatorn så är den lite seg igång men väl då man fått upp farten går den som en skållad råtta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*
Roligt med Laser!
Såklart orginalmotorn ska igång! Här har du en länk till en ny cdibox som passar. Köpte den själv förra året och den fungerar kanon!
Såklart orginalmotorn ska igång! Här har du en länk till en ny cdibox som passar. Köpte den själv förra året och den fungerar kanon!
Rajd laser 440 1977
Ockelbo 600-2 1978
Ockelbo 600 Armé 1976
Ockelbo 400 1981
Ockelbo 600-2 1978
Ockelbo 600 Armé 1976
Ockelbo 400 1981
Re: *Rajd Ockelbo Laser* Allmän diskussionstråd om denna modell*
Oj bommade länken men nu kommer den!
http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Oevrig ... 220352.htm
http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Oevrig ... 220352.htm
Rajd laser 440 1977
Ockelbo 600-2 1978
Ockelbo 600 Armé 1976
Ockelbo 400 1981
Ockelbo 600-2 1978
Ockelbo 600 Armé 1976
Ockelbo 400 1981