Hej!
Jag har en Ski-Doo Safari 447 från 1984 som aldrig har gått särskilt bra. Jag har rivit ner Mikuni förgasaren tre gånger för rengöring och genomgång. Har efter detta gått bra ett tag (där av tre gånger). Skotern är köpt med gården och har stått ganska många år innan det.
Nu vill den inte starta i år. Den går att starta med primer och då rusar motorn på full gas. Men går ej att starta utan primer. Har kollat att throtteln inte suttit fast. Så min fundering är om den tjuvtar någonstans, tex förgasarfläns? Tar gärna emot förslag och tankar på vad som kan ge dessa symptom.
Ski-Doo Safari 447 -1984
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 04 jan 2017, 11:48
Ski-Doo Safari 447 -1984
Senast redigerad av 1 JonasFjallstrom, redigerad totalt 7 gånger.
Med vänliga hälsningar,
-Jonas
SKI-DOO SAFARI 447 -1984
-Jonas
SKI-DOO SAFARI 447 -1984
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 04 jan 2017, 11:48
Re: Ski-Doo Safari 447 -1984
Någon som har några idéer på vad det kan vara?
Eller ska jag köra på min linje med förgasarflänsen?
Eller ska jag köra på min linje med förgasarflänsen?
Med vänliga hälsningar,
-Jonas
SKI-DOO SAFARI 447 -1984
-Jonas
SKI-DOO SAFARI 447 -1984
Re: Ski-Doo Safari 447 -1984
Insugsgummit kan vara en bov.
Men det kan även vevaxeltätningarna vara, det är inte direkt ovanligt att packboxarna på veven blivit gamla och stela så ett de släpper in luft i vevhuset.
Det kan även vara cylinderfotspackningarna som är otäta.
Men börja med insugsgummit.
Men det kan även vevaxeltätningarna vara, det är inte direkt ovanligt att packboxarna på veven blivit gamla och stela så ett de släpper in luft i vevhuset.
Det kan även vara cylinderfotspackningarna som är otäta.
Men börja med insugsgummit.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 04 jan 2017, 11:48
Re: Ski-Doo Safari 447 -1984
Ska börja där och se. Kan tro att diverse packningar inte är så fräscha heller.
Med vänliga hälsningar,
-Jonas
SKI-DOO SAFARI 447 -1984
-Jonas
SKI-DOO SAFARI 447 -1984
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 04 jan 2017, 11:48
Re: Ski-Doo Safari 447 -1984
Hej
Har nu bytt förgasarfläns/insugsgummi och problemet kvarstår. Det gamla insugsgummit var helt slut så det behövde bytas men skotern rusar fortfarande och går bara att starta på primer.
Har nu bytt förgasarfläns/insugsgummi och problemet kvarstår. Det gamla insugsgummit var helt slut så det behövde bytas men skotern rusar fortfarande och går bara att starta på primer.
Med vänliga hälsningar,
-Jonas
SKI-DOO SAFARI 447 -1984
-Jonas
SKI-DOO SAFARI 447 -1984
- MrWilleScott
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 14 jan 2017, 12:34
Re: Ski-Doo Safari 447 -1984
Har du bra soppa i tanken?
Kan det vara nå fel i pumpen/slangen så soppa/luft kommer in bakvägen?
Annars låter tjuvluft i vevhusregionen troligt...
Kan det vara nå fel i pumpen/slangen så soppa/luft kommer in bakvägen?
Annars låter tjuvluft i vevhusregionen troligt...
Ski-Doo Alpine 640 1978, Polaris Switchback 600 144 2005 (plågat den sen -06 ), Honda Trx 420 Fe 2010, Yamaha et340t 1983 (fruns )
Re: Ski-Doo Safari 447 -1984
Om slangarna från tank till förgasare är hela och utan sprickor, likaså vakumslangen från vevhuset till bränslepumpen. Ja då sätter jag en liten slant på att vevaxeltätningarna är kaputt. Det är inte helt ovanligt och har orsakat många motorhaverier genom åren.
Så här såg packboxarna ut på min Phazer -91, man såg inte utifrån att de var dåliga....
Så här såg packboxarna ut på min Phazer -91, man såg inte utifrån att de var dåliga....